Kipua lonkan seudulla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turisas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Espoo
Mulla on tuolla lonkan seudulla, oikealla puolella, sellaista pistävää kipua. Tarkkaan en osaa sitä paikantaa, mutta rasituksessa se tuntuu laajemmalla alueella, alaselän ja oikean takareiden välillä. Alussa epäilin, että takareisi tai pakara olisi revähtänyt. Kuitenkin tällä hetkellä kipu tuntuu enemmänkin tuossa kyljen ja reiden ulkoreunan välillä, melko syvällä, ehkäpä lonkkanivelen paikkeilla. Istuessa, seisoessa tai maatessa ei tunnu mitään, mutta kumarrellessa tai kyykkäillessä vähän tuntuu (Painojen kanssa sitten reilummin, niin kuin mainitsin). Vaikuttaisi siis mahdollisesti olevan tekemistä lonkan kääntyilyn kanssa?

Tuossa maanantaina maastavedossa se ensimmäistä kertaa ilmaantui. Lopetin sarjan siihen ja siirryin muihin liikkeisiin. Kipu hävisi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin. Seuraavana päivänä sitten lähdin luistelemaan ja heti, kun otti vähän reippaampia potkaisuja, niin kipu palasi. No, kipu hävisi taas kun lopetin luistelemisen. Tänään lauantaina kävin sitten treenaamassa ja etukyykkyä yritin, mutta muutaman toiston jälkeen palasi taas kipu (lähinnä ala-asennossa, jalat suunnilleen lattian suuntaisesti). Lopetin kyykkäilyn ja päätin kokeilla prässiä. Ensimmäisen kevyen toiston kun laskin alas, niin taas pisti.

Tiedän, että selitys on todella heikko, mutta jos joku osaisi jotain diagnoosia arvailla. Eli mitä lienee tapahtunut ja onko keinoa nopeuttaa kuntoutumista (muuta kuin jättää kipua tuottavat liikkeet tekemättä)?

No äkkiseltään lähtisin arvelemaan jotakin si-nivelen kiputilaa, mutta en kuitenkaan sano että se sitä olisi, kun en ole lääkäri :D

Ihan hauskaa että s-i-niveltä ehdotetaan kaikkiin vaivoihin, mutta todellisuudessa se on kohtuuttoman harvinainen oireiden aiheuttaja. Ellei sitten historiassa ole vaikeita synnytyksiä, auto-onnettomuuksia tai selkärankareumaa.

Trochanterbursiitti olisi tässä mun arvaus. Kortisonipiikki voisi nopeuttaa toipumista. Mutta en sano varmasti näin netin välityksellä, pitäisi päästä itse tutkimaan. Lääkärille kuitenkin siis kannattaisi mennä.

Klatskin sanoi:
Trochanterbursiitti olisi tässä mun arvaus. Kortisonipiikki voisi nopeuttaa toipumista. Mutta en sano varmasti näin netin välityksellä, pitäisi päästä itse tutkimaan. Lääkärille kuitenkin siis kannattaisi mennä.

Mie en ole kyllä nähnyt yhtään trochanter bursiittia noin nuorella, siis 17-v (mikäli tieto pitää paikkaansa). Tahtoo olla 40 vuotta vanhempien vaiva. Ei toki tietenkään mahdoton, mutta pitäisin itse melko epätodennäköisenä. Oireiden paikka kyllä on siellä tienoilla. Mites muuten kipeällä puolella makaaminen?

Mutta tuon ikäsellä lähtisin kyllä itse miettimään ensin jotain venähdystä tai muuta vastaavaa. Mutta kuten sanottua, arvailua vain, näppituntumalta vois sanoa paljon paljon enemmän.

TJJ sanoi:
Mie en ole kyllä nähnyt yhtään trochanter bursiittia noin nuorella, siis 17-v

Ai? Mä olen... Mutta totta kyllä, en sattunut vilkaisemaan ikää. Ja arvailua tosiaan. Kiitos toisesta mielipiteestä ;)

Klatskin sanoi:
Ihan hauskaa että s-i-niveltä ehdotetaan kaikkiin vaivoihin, mutta todellisuudessa se on kohtuuttoman harvinainen oireiden aiheuttaja. Ellei sitten historiassa ole vaikeita synnytyksiä, auto-onnettomuuksia tai selkärankareumaa.
offtopic/

Ilmeisesti et osaa etsiä tai erotella sitä. Itse kyllä työskentelen näiden "mysteerien" kanssa päivittäin. ;)

"Olen tavannut viimeisten vuosikymmenien aikana lähes päivittäin selkäpotilaita, joilta olen tunnistanut SI-nivelen dislokaation ja useimmiten myös muita selkäsairauksia..." Markku Turunen, fysiatrian erikoislääkäri. Nikama-lehden artikkelissa 1/2006.

/offtopic

Turisas: Miten pakaran venytykset? Kokeile molempia puolia. Onko puolieroja? Kiristääkö? Saatako venytettyä molempia puolia samalla tavalla?

Hauskaa sekin, että joku lääkäri on sattunut noin sanomaan. Valitettavasti ei vaan puhu koko ammattikunnan puolesta. Ja luonnollisesti fysiatrille tulee hiukan eri tavalla valikoitunutta porukkaa kuin esim. mitä salilla tulee vastaan.

fysio sanoi:
offtopic/

Ilmeisesti et osaa etsiä tai erotella sitä. Itse kyllä työskentelen näiden "mysteerien" kanssa päivittäin. ;)

"Olen tavannut viimeisten vuosikymmenien aikana lähes päivittäin selkäpotilaita, joilta olen tunnistanut SI-nivelen dislokaation ja useimmiten myös muita selkäsairauksia..." Markku Turunen, fysiatrian erikoislääkäri. Nikama-lehden artikkelissa 1/2006.

/offtopic

Turisas: Miten pakaran venytykset? Kokeile molempia puolia. Onko puolieroja? Kiristääkö? Saatako venytettyä molempia puolia samalla tavalla?

Mulla on aika paljolti samoja ongelmia, lantion notkeus on todella huonoa luokkaa.

Painonnostajakengillä pääsen syvä kyykkyyn muuten kaadun selälleni yrittäessän syvä kyykkyyn.

Eikä se ongelma oikein ole pelkästään pohkeista vaan selkeästi tietyn rajan jälkeen kun kyykkään, lantio ei yksinkertaisesti taidu ja alaselkä pyöristyy.

pohje, takareisi, pakara, alaselkä akselille jotain venytysliikettä kaipailisin,
hyvää huomenta liike(ilman tankoa toki) tuntuisi olevan lähellä sitä mihin saisi kropan painoa mukaan?

SI-nivelen ei oikealla puolella ole kovin stabiili vaan oikean puolen lonkan luu pääsee liikkumaan ja paukkuu mennessään kun nostan jalkaan ylöspäin.

TJJ sanoi:
Mites muuten kipeällä puolella makaaminen?
En tunne eroa terveeseen puoleen.
fysio sanoi:
Turisas: Miten pakaran venytykset? Kokeile molempia puolia. Onko puolieroja? Kiristääkö? Saatko venytettyä molempia puolia samalla tavalla?
Oikea eli kipeä puoli tuntuu kyllä hieman jäykemmältä. Alussa kun venytin, niin venytyskipu tuntui oikeastaan ulottuvan takareiden puolellekin, oikealla jalalla siis. Täytyy myöntää, että pakaroiden venyttely on unohtunut. Takareisiä olen sen verran venytellyt, että saan kämmenet lattiaan.

Turisas sanoi:
En tunne eroa terveeseen puoleen.
Oikea eli kipeä puoli tuntuu kyllä hieman jäykemmältä. Alussa kun venytin, niin venytyskipu tuntui oikeastaan ulottuvan takareiden puolellekin, oikealla jalalla siis. Täytyy myöntää, että pakaroiden venyttely on unohtunut. Takareisiä olen sen verran venytellyt, että saan kämmenet lattiaan.

Tehosta pakaroiden venyttelyä. Monta erilaista venytytstä, jotta lihas venyisi mahdollisimman monipuolisesti. Jos vaiva ei tokene 1-2 vko:ssa venyttelyllä, hakeudu hoitoon, hieroja, fysioterapeutti tmv.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
TJJ sanoi:
Mie en ole kyllä nähnyt yhtään trochanter bursiittia noin nuorella, siis 17-v (mikäli tieto pitää paikkaansa). Tahtoo olla 40 vuotta vanhempien vaiva. Ei toki tietenkään mahdoton, mutta pitäisin itse melko epätodennäköisenä. Oireiden paikka kyllä on siellä tienoilla. Mites muuten kipeällä puolella makaaminen?

Mutta tuon ikäsellä lähtisin kyllä itse miettimään ensin jotain venähdystä tai muuta vastaavaa. Mutta kuten sanottua, arvailua vain, näppituntumalta vois sanoa paljon paljon enemmän.

Mikäs se tuollainen tursiitti tarkemmin on? Ei tässä vielä neljääkymppiä mittarissa ole mutta lonkan ulkosyrjä kipuilee, sillä kyljellä ei oikein voi nukkua ja saman puolen perse ja takareisi on jatkuvasti jumissa. Venyttely on helvetin tuskallista ja jumin takia ei tahdo saada pakaravenytyksiä edes aikaiseksi.

Onko mulla nyt tursiitti? Mitä muita oireita ja miten itsehoito? Vai onko ammattiapu ainoa vaihtoehto?

kuikelo sanoi:
Mikäs se tuollainen tursiitti tarkemmin on? Ei tässä vielä neljääkymppiä mittarissa ole mutta lonkan ulkosyrjä kipuilee, sillä kyljellä ei oikein voi nukkua ja saman puolen perse ja takareisi on jatkuvasti jumissa. Venyttely on helvetin tuskallista ja jumin takia ei tahdo saada pakaravenytyksiä edes aikaiseksi.

Onko mulla nyt tursiitti? Mitä muita oireita ja miten itsehoito? Vai onko ammattiapu ainoa vaihtoehto?

Trochanter bursiitti on yleensä sanotaanko about 40v-> ylipainoisten naisten ongelma tyypillisimmillään. Toki sitä muillakin on. Reisiluun sivulla olevan kyhmyn likellä on useita "limapusseja", jotka joskus ärtyy. Yleensä siitä lonkan sivulta reisiluun yläpään kohdilta löytyy joku pirun kipee kohta, kun sitä painelee sormilla. Lääkäri voi piikittää sinne kortisonia, millä se yleensä rauhottuu.

Sitä onko sulla bursiitti ei voi oikein tekstin perusteella sanoa. Voi olla, voi olla että ei ole.

Back
Ylös Bottom