Kipua lapaluun päällä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Vasemman lapaluun päällä on kosketusarka kohta (lihas/jänne?) josta säteilee levossa jatkuvasti inhottavaa pientä jomotusta. Oireet ilmenivät aluksi puutumisena yläselkätreenissä. Nyt treenitaukoa takana jo reilu kuukausi. Erilaiset liikeradat eivät lisää kipua ja (kevyesti)treenatessa jomotus tuntuu jopa poistuvan. Levossa kipu kuitenkin palaa. Olen käynyt kahdella eri fysioterapeutilla ja olen saanut vastaukseksi tulehdusta ja jumia vuorotellen. Tunnetusti noiden kahden vaivan hoidot poikkeavat toisistaan, joten kysynkin nyt yleisöltä.
Vastaavia kokemuksia? Diagnoosi? Hoito?
:itku:

lusikkahaarukka sanoi:
Vasemman lapaluun päällä on kosketusarka kohta (lihas/jänne?) josta säteilee levossa jatkuvasti inhottavaa pientä jomotusta. Oireet ilmenivät aluksi puutumisena yläselkätreenissä. Nyt treenitaukoa takana jo reilu kuukausi. Erilaiset liikeradat eivät lisää kipua ja (kevyesti)treenatessa jomotus tuntuu jopa poistuvan. Levossa kipu kuitenkin palaa. Olen käynyt kahdella eri fysioterapeutilla ja olen saanut vastaukseksi tulehdusta ja jumia vuorotellen. Tunnetusti noiden kahden vaivan hoidot poikkeavat toisistaan, joten kysynkin nyt yleisöltä.
Vastaavia kokemuksia? Diagnoosi? Hoito?
:itku:

Itselläni on kokemuksia samanlaisesta vaivasta. Salilla kivut häviävät ja treeni kulkee normaalisti mutta illalla käsi särkee entisellä tavalla. Lääkärissä olen käynyt kolme kertaa ja kahdella kerralla määrättiin tulehduskipulääkkeet ja lihasrelaksantit. Kolmannella kerralla minut ohjattiin hermoratatutkimuksiin ja sitä kautta saatiin selville että kyse on hermopinteestä. Tässä kuussa pitäisi käydä kontrollissa ja selvittää onko tarvetta leikkaukselle.
Mites kipuileeko sinulla muuten paikat? Ranne, ehkä kyynerpää?
Suosittelisin että ottaisit asian esille lääkärisi kanssa ja mainitset ettei fysioterapiasta ole ollut apua niin varmaankin pääset ENMG-tutkimukseen jos siihen on tarvetta.
Eli mars mars lekuriin ja sitä kautta selvittämään tilannetta.

lusikkahaarukka sanoi:
Vasemman lapaluun päällä on kosketusarka kohta (lihas/jänne?) josta säteilee levossa jatkuvasti inhottavaa pientä jomotusta. Oireet ilmenivät aluksi puutumisena yläselkätreenissä. Nyt treenitaukoa takana jo reilu kuukausi.

Tarttis taas nähdä ja päästä hiplaamaan...
Mutta, yx vaihtoehto on aktiivinen triggerpiste. Mene makaamaan, niin että voit olla mahdollisimman rento. Pyydä parteneria tmv henkilöä etsimään säteilevä kipukohta sormillaan. Kun paikka on löytynyt, pyydä häntä painamaan peukalolla ko. kohtaa suoraan alaspäin kohti lapaluuta. Voimakkuus sopivasti, EI täysillä. Pidä paine 2-3 min tai kunnes tunnet säteilykivun hellittävän. Kun kipu hellittää, lisätään painetta ja taas odotellaan. Tätä sykliä toistetaan kunnes kipu on poissa. Huom! alueella tai jossain sen läheisyydessä voi olla (tod.näk. onkin...) muitakin vastaavia kipupisteitä.

Jos kipu ei hellitä ollenkaan tai pahenee voimakkaasti... Unohda koko juttu ja hakeudu ammattilaisen näppeihin!

Itse kävisin vastaavalla tekniikalla koko selän läpi, löisin kasan neuloja hartian seutuun ja säteilevälle alueelle sekä kävisin vielä rintarangan nikamat läpi. Yleensä toimii hyvin ja kipu alkaa rauhoittumaan 1-2 hoitokerran jälkeen. (edellyttäen että kyseessä on lihasperäinen kiputila...)

Svendis sanoi:
Itselläni on kokemuksia samanlaisesta vaivasta...
Mites kipuileeko sinulla muuten paikat? Ranne, ehkä kyynerpää?
...tilannetta.
Ei muita oireita. Kipu/jomotus on hyvin paikallinen eikä säteile kehon muihin osiin. Hierojan mukaan alueen (lapaluun pinta) lihakset ovat hyvin jumissa joten voi olla että kipu on johtunee edelleen siitä. Epävarmuus vain vähän pelottaa kun näissä jutuissa olisi hyvä aloittaa oikeanlainen kuntoutus ja hoito mahdollisimman nopeasti. Mielessä kävi myös kortisonipiikki.

fysio sanoi:
Tarttis taas nähdä ja päästä hiplaamaan...
Mutta, yx vaihtoehto on aktiivinen triggerpiste...
..Itse kävisin vastaavalla tekniikalla koko selän läpi, löisin kasan neuloja hartian seutuun ja säteilevälle alueelle sekä kävisin vielä rintarangan nikamat läpi. Yleensä toimii hyvin ja kipu alkaa rauhoittumaan 1-2 hoitokerran jälkeen. (edellyttäen että kyseessä on lihasperäinen kiputila...)

Kiitokset viisaista sanoista. Huomenna olisi taas aika hierojalle ja täytyy toivoa parasta. Fasettilukot pitäisi olla auki jo edellisen käsittelyn jäljiltä. Taidan huomauttaa tuosta triggerpisteen mahdollisuudesta. Kipu on tosiaan paikallista ja kohtaa painamalla tuntuu pakotusta myös saman puolen etuolkapäässä.
Jos kyseessä olisi (yksinkertaisesti) jokin tulehdus niin eikö luulisi että kipu hellittäisi ibuprofeiinillä, kylmällä ja kipugeelillä? Olen ottanut kolmea tablettia (400mg) päivässä ja mahdollisuuksien mukaan pitänyt kylmää. Kuinka pitkällä kuurilla pitäisi yleensä olla apua?

Back
Ylös Bottom