Kipu ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Itula
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Joo, sanokaas missä vika, kun kävin tänään lenkillä rupesi tosta säären etuosasta kiristää ja sattuu kovasti... Ja kipu tulee myös esille jos jännittää "paikoillaan" esim. pohjetta, mutta toisinaan nämä kivut ovat taas erilaisia. Pohje tavallaan menee aivan lukkoon, jota ei saa millään hellitettyä. Yleensä kieriskelen lattialla, meinaan kipu on niin kova, mutta kyllä se hetken päästä helpottaa. Taas tuo etusääreen kohdistuva kipu lopettaa lenkin, ainakin vähäksi aikaan. Eli juokseminen täytyy lopettaa hetkeksi ja taas pystyy hetken matkaa.

No kysyin asiaa omalta äidiltä, joka on sairaanhoitaja. Joka taas tuntee sellaisen mikä tietää näistä asioista. Ja äitee epäili vahvasti, että verenkiertossa vika, joka olisi taas tullut kovasta salitreenistä. Koska lihakset kasvaa, ja jos taas aerobista liikuntaa ei ole enempi harjoitettu, alkaa sydämmestä loppua potku.. :curs: Eli joku sydämen "pumppausvoima", ei riitä pumppamaan lihaksiin tarpeeksi verta ja tästä tulisi tää kipu. Ja sitte tuli tietysti taas kysymys näistä proteeiniijauhoista, mutta väitin vahvasti vastaan, että tuskin sellainen voisi olla siitä kiinni.. Mutta sanokaa tietäjät ! :thumbs:

lumbago sanoi:
Veikkaan että oisko penikkatauti iskeny ?
samaa itsekkin mietin.

Edit: Mulla on ollu pari kertaa penikkatauti. Lähti pois kun lopetin lenkkeilyn vähäks aikaa ja lisäsin venyttelyä. Huonot kengät saattaa myös aiheuttaa tätä.

Penikkatauti. Se ilmenee kipuna säären etuosassa. Itse aloin kärsimään vaivasta intissä heti p-kauden alussa. Loppuaika oltiinkin sitten vempassa.. Nyt sillä ei ole mitään väliä kun oon kuljettaja, mutta vamma on edelleen, eikä juoksemaan pysty, sillä sääret tulevat nopeasti todella kipeiksi. Johtuu vissiin lihaskalvon kireydestä, joka voidaan ns. leikata auki, jolloin kivutkin loppuu. Kireät "paikat" edesauttaa luonnollisesti tuon vaivan syntymistä..

Jos oot vasta alottelemassa juoksemista, niin yritä totuttaa ne jalat vähitellen siihen juoksussa syntyvään rasitukseen. Älä missään tapauksessa päästä niitä niin pahaksi, ettet pysty enää kävelemään kunnolla, kun koko ajan sattuu niin perkeleesti. Jalkasi saattavat ihan hyvin tottua juoksuun, kunhan aloitat maltillisesti, eikä kohta vaivasta ole enää tietoakaan.

Aihetta sivuten:

Itsellä on vähän saman tyyppinen ongelma, paitsi että kipu on suurin piirtein tossa takapohjelihaksen vai mikä onkaan (Gastrocnemius) laidalla alhaalla molemmissa jaloissa. Eli aika lähellä nilkkaa ja takaulkosyrjällä.

Syynä tähän pidän aika varmasti pari viikkoa sit alkanutta kohtuullisen kovatemposta koris-treeniä, jossa syke on koko ajan (n. 2h) aika korkealla.

Kengät on kuitenkin ihan laatua ja tukee nilkkaa hyvin. Nauhatkin tulee sidottua kunnolla. Ennen treeniä tulee vedettyä aika pitkiä, staattisia venytyksiä (n. 10-30s), mutta treenin jälkeen kiireisestä elämäntyylistä johtuen aina tuppaa unohtumaan. Vettäkin tulee juotua mielestäni ihan riittävästi treeniä ennen, aikana ja jälkeen.

Ennen ei ole penikkatautia ollut eikä muitakaana vastaavia kipuja paikoissa, vaikka välillä aerobinen treeni on ollut tosi kovaa. Intissäkään ei minkään näköisiä ongelmia ollut vaikka venyttely siellä olikin mitä oli. Itse epäilisin, että jänne olis tulehtunut tms? Toisaalta, se on vaan mun mielipide eikä tietoa tälläisistä kivuista ole kovin paljon.

Ehdotuksia?

Minullakin alkoi vähän aikaa sitten tuohon vasemman jalan sääreen ja pohkeen yläosaan sattumaan kun juuri ostanut uudet, ei kovin tukevat (siis semmoiset tossumaiset) kengät, alkanut harrastanut kahdesti viikossa jalkapalloa ja treenaamaan hst:llä kolmesti viikossa. Ja venyttely oli jäänyt vähän puolitiehen pohkeiden osalta. Jonkun viikon olin treenaamatta jalkaa, venyttelin futiksen jälkeen pohkeet kunnolla ja pidin vain osan päivästä uusia kenkiä ja osan päivästä vanhoja, niin meni ohi ja nyt taas jalka ihan kunnossa.

itellä oli ksavuiässä onkelmia noitten penikoiten kanssa...menivät kipeeks ku vaikka käveli pitkästä aikaa kouluun
myös tuo juoksun siirtäminen pururaalle helpotti tilannetta melkosesti ja venyttely autto myös.se kannattaa myös ottaa huomioon että sitoo ne kengät kunnolla jalkaan ku lähtee sinne juoksemaan/kävelemään

Back
Ylös Bottom