kipu reisien yläosassa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
49
Puolen tunnin juoksun jälkeen tulee usein kipua reiden yläosaan, vartalon ja jalan liittymäkohtaan. Kipu on pistemäistä särkyä ja sopivasti vartaloa kiertäessä voi myös vihlaista. Yleensä ongelma on vasemmalla puolella mutta silloin tällöin kumpikin puoli on kipeä.

Tähän liittyy myös jalkojen jäykkyys, välillä tuntuu että lyijystäkö ne on tehty? Jonain päivinä on tuntunut ettei tahdo millään nousta jalka toisen eteen. Nyt olen pitänyt pidempiä palautumisaikoja eikä ongelma ole enää niin paha, mutta onko arvioita mistä tuollainen johtuu? Virheellisestä venyttelystä? Minulla on vuosien pyöräilyn jäljiltä paksut jalat, joka voisi olla osasyyllinen. :(

Vääntäjä sanoi:
Puolen tunnin juoksun jälkeen tulee usein kipua reiden yläosaan, vartalon ja jalan liittymäkohtaan. Kipu on pistemäistä särkyä ja sopivasti vartaloa kiertäessä voi myös vihlaista. Yleensä ongelma on vasemmalla puolella mutta silloin tällöin kumpikin puoli on kipeä.

Tähän liittyy myös jalkojen jäykkyys, välillä tuntuu että lyijystäkö ne on tehty? Jonain päivinä on tuntunut ettei tahdo millään nousta jalka toisen eteen. Nyt olen pitänyt pidempiä palautumisaikoja eikä ongelma ole enää niin paha, mutta onko arvioita mistä tuollainen johtuu? Virheellisestä venyttelystä? Minulla on vuosien pyöräilyn jäljiltä paksut jalat, joka voisi olla osasyyllinen. :(

Ajattelin juuri itse kysyä samasta asiasta.
Tuntuuko sullakin ikään kuin olisi painonnosto siteet polvien ympärillä? eli ei sitten taivu millään...?

Tiilisukassa sanoi:
Ajattelin juuri itse kysyä samasta asiasta.
Tuntuuko sullakin ikään kuin olisi painonnosto siteet polvien ympärillä? eli ei sitten taivu millään...?

Jäykkyys on lähinnä nivusissa, polvissa ei ole ollut mitään ihmeellisempiä vaivoja.

Yleensä pistävät kivut johtuvat joko sopimattomista kengistä tai tuossa tapauksessa ongelma voisi olla myös hiukan eri pituiset jalat, jolloin tarvitsisit paksumman pohjallisen toiseen kenkään. Yhtenä syyllisenä voi myös olla se, että nilkan koukistajien väsyessä iskunvaimennus nilkoista katoaa ja kohdistuu polveen/lantioon. Mulla oli pitkillä (yli 2h) lenkeillä vastaavaa ongelmaa, jolloin polvi sai kyytiä, mutta tuo korjaantui treenaamalla nilkan lihaksia.

Nilkan lihaksia voi treenata esim. seuraavilla tavoilla:

1. Osta tasapainoilulauta (eli pallo, jonka päällä lauta ja sen päällä pyrit tasapainoilemaan).

2. Ota tyyny ja taita se pari kertaa keskeltä, jolloin siitä tulee kova möykky. Seiso sen päällä yhdellä jalalla toinen jalka vapaana ja pyri pitämään tasapaino.

Kun kumpikin alkaa tuntua liian helpolta, niin voit käsillä (ja 2. vaihtoehdossa toisella jalalla) sohia ympäriinsä ja tahallaan horjuttaa tasapainoasi, jonka jälkeen yrität taas päästä tasapainoon. Kun horjutat tasapainoasi kaikkiin suuntaan, niin nilkan kaikki lihakset saavat tasaisesti treeniä.

Nilkan koukistajia voi myös treenata hack-kyykyssä. Eli asetat jalkatuen mahdollisimman alaviistoon kulmaan, jolloin nilkkasi on lähes ojennettu (eli jalkasi on lähes samassa asennossa kuin jos seisoisit varpaillasi, mutta kuitenkin tukevasti levyä vasten). Tämän jälkeen nostat varpaita ylävartaloasi kohti niin korkealle kuin mahdollista polvet lukossa. Eli liikkeen yläasennossa seisot kantapäilläsi. Tolla liikkeellä saa aikaan 20 toiston sarjoilla aivan järkyttävä poltteen nilkkaan. Juosta ei sitten kannata pariin päivään tuon jälkeen.

Niin ja nilkkaa parannellessa kannattaa osa viikon lenkeistä korvata cross-trainerillä salilla. Tuo vastaa aerobisista laitteista eniten juoksua, mutta nilkka saa levätä.

Vääntäjä sanoi:
Vaiva voi johtua monestakin syystä, mutta koita ainakin aluksi venytellä kunnolla lonkan koukistajat, jottei lihaskireys aiheuta ko. kipua. Kipu voi myös johtua lantiosta/alaselästä ja jo em. lonkka-,polvi- tai nilkkanivelistä.
Eli jos et saa venytyksillä ja tasapainoharj. ym. lihastasapainoa parantavilla harjoituksilla kuntoon, hakeudu esim. urheiluklinikalle erik. lääkärille tutkimuksiin.

Nostanpa tämän ylös kun otsikko on just sopiva.

Mulla menee nykyään kyykkäämisestä takareisien yläosa (painottuen enempi sisä- kuin ulkosyrjälle) kipeäksi, ei pelkkää DOMSia. Oon lisännyt varsinkin jalkojen venyttelyä viime aikoina mutta epäilen että vaiva saattaisi johtua lihasepätasapainosta ts. etureidet on vahvemmat takareisiin nähden. Lonkankoukistajat pitäisi nykyisellään olla ihan hyvin liikkuvat kun niidenkin venyttelyyn oon panostanut ja liikkuvuutta seurannut.

Kannattaisiko vielä lisätä venyttelyä enempi ja seurata helpottuuko, vai ottaa apuliikkeeksi esim. reiden koukistuksia koneessa? Teen parhaillaan single factor- metodilla kyykkyä 3x/vko. Arveluttaa vaan, että jos tulkitsen kroppaa väärin ja kyykkäänkin takareisille niin paljon että ne menee siksi jumiin, voisi apuliikkeet alkaa vetämään niitä vaan pahemmin tukkoon? Oikea vastaus on tietysti että kokeile, uuno. Mut onko muilla samantyylistä probleemaa?

En viitsinyt uutta treadia aloittaa joten pistän tänne.

Aloitin futiksen pelaamisen viikko sitten muutaman vuoden tauon jälkeen. No heti muutaman potkun jälkeen oikea etureisi rupesi hankalaksi joka potku sattuu ja vihloo etureidessä. En tiedä onko siinä sitten jokin venähdys tai vastaava. Mutta tämä on siinä mielessä ihme juttu sillä se ei haittaa yhtään juoksemista eikä yhtään punttitreeniä, vaikka kyykkää kohtuu isoillakin painoilla niin ei tunnu yhtään kipua reidessä. Ainoastaan kun potkin palloa niin sattuu ja sen jälkeen se on jonkin aikaa kipeä että ei meinaa edes pystyä kävellä.

Kellään tietoa että miten tämmöistä kannataisi hoitaa?

minulla oli pakko lopettaa kaikki sellaiset liikkeet jotka rasittavat tuota seutua, kun minulla vihloo/pistää reiden yläosaan (nivustaive?),reiden ulkosyrjän yläosaan ja pakaraan jo pelkästään kyykystä nouseminen, en voi varata painoa vasemmalle jalalle, enkä saa kunnolla kenkää jalkaan kun sattuu..
liekkö kyseessä nivelrikko vai mikä??
kipu alkoi ehkä silloin kun tein maastavetoa viimeistä raskasta sarjaa.. :/

ja töissäkään en kohta voi olla, kun ei nuo työasennot ole mitenkään mukavia meilläpäin :D
varmaan menen jossain vaiheessa lääkärille näyttämään tätä jos ei ohi mene itsestään tai jos pahenee enää tästä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nyt kipu oli poissa pari viikkoa mutta palasi takaisin. mikähän se mahtaisi olla. onko lonkassa vikaa vai missä? kertokaapa viisaammat. :worship:

Back
Ylös Bottom