Kipu polvessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja James2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Ongelmanani on kipu vasemmassa polvessa, kun laitan sille painoa. Kävellä ja juosta voin normaalisti, mutta jos lähden vaikkapa menemään kyykkyyn vasemmalla jalalla tai normaalisti molemmilla jaloilla niin kipua tuntuu. Samaten, kun nousen tuolista pelkkien jalkojen varassa niin tuntuu hieman kipua. Paikka tuntuisi olevan polvilumpion takana, yläosassa ja minun vasemmallani.

Salilla olen nyt kyykkäillyt pitempää sarjaa pienillä painoilla ja silloin ei tunnu kovin paljon kipua. Se häiritsee myös, että tuntuu kuin oikea jalka ottaisi enemmän osumaa kyykyssä. Itse epäilen että se johtuu siitä, että huomaamattani vältän laittamasta niin paljon painoa vasemmalle jalalleni, joten kyykkään ehkä hieman toispuolisesti.
Treenaan kaksijakoisella yläkroppa/jalat ma-ke-pe. Jalkapäivään kuuluu:
kyykky 3 sarjaa
askelkyykky kp 2 sarjaa
reisikoukistus 2 sarjaa
reisiojennus 2 sarjaa
Tarvitsisin vinkkejä kuinka poistaa tämä kiusallinen ongelma, ja onko muilla ollut samanlaisia vaikeuksia?
Kiitos jo etukäteen!

Onhan tekniikka kunnossa? Eli jalkaterät samansuuntaisesti reisien kanssa? ~Hartian levyinen haara-asento (mikä tuntuu hyvältä) ja jalkaterät vähän ulospäin (voit kokeilla kuinka paljon), reidet kuitenkin aina samansuuntaisesti kuin jalkaterät koko kyykyn ajan. Sama juttu muissakin liikkeissä missä menet kyykkyyn. Usein näkee kyykkyä tehtävän niin, että jalkaterät osoittavat sivullepäin mutta reidet ovat eteenpäin. Tämä ottaa polviin. Samaten näkyy kyykkyjä joissa polvet "lyövät loukkua" alhaalta lähtiessä... yritä pitää polvet paikallaan sivusuunnassa. Muista pohjasta lähtiessä jännittää persettä ja tehdä "nussimisliike".

Yritä myös pitää sääri mahdollisimman pystyssä koko kyykyn ajan. Tankoa ei niskaan, vaan selvästi alemmas, selkään. Kun vedät lavat yhteen, tulee selkään sellainen hyvä tyyny mihin tanko sopii.

Jos oikea jalka sattuu enemmän, katso peilistä meneekö polvi jotenkin eri tavalla kuin vasen. Yritä pitää symmetria koko liikkeen ajan. Jos ei muu auta niin vähennä painoa ja siirrä tankoa siinne heikommalle puolelle, ei tarvi paljoa, joku 4cm. Siirrä sitten hissukseen takaisin keskelle kun symmetria löytyy.

Kun oot ala-asennossa, kääntyykö kantapäät ulospäin? Jos kääntyy niin laita lankku kantapäiden alle. Koita etukyykkyä (lankku kantapäiden alle), sattuuko silloinkin polviin?

Mulla parani polvet kyykkäämällä, sitä ennen oli välillä kipua jopa kävellessä. Erityisesti vasen polvi oli kipeä. Fysioterapeutilla sitten selvisi että vasen jalka on vähän lyhyempi josta johtuen kyykkään toispuoleisesti. Kun tekniikkaan kiinnitti huomiota, polvi parani. Pohjaan asti kyykkääminen tuntuu hyvältä mulle. Sanomatta selvää, jos polvet lyö loukkua tai symmetria ei pysy, vähennä painoja. Älä kuitenkaan pelkällä tangolla tee, tulee ongelmia pitää tankoa oikealla paikalla selässä tasapainon takia.

EDIT: jos sulla on fysiikassa jokin rajoittava tekijä (esim. eripituiset jalat) niin käy ihmeessä fysioterapeutilla kysymässä ja selvittämässä mikä on sun kropalle oikea tapa tehdä.

Kiitos paljon!
Tossa äsken ihan omalla painolla testasin, nii tuntui ainakin jonkun verran auttavan, kun otti vähän leveämmän asennon ja painoin polvia voimakkaasti ulos päin. Taidan kyllä varmuuden vuoksi käydä fysioterapeutilla, toi polvi on nimittäin vaivannu mua niin pitkään kun muistan. Joskus melkein petti alta, kun nopeasti meni koko paino pelkästään vasemmalle jalalle hypätessä ja jalka oli jossain 90 asteen kulmassa. Yhden jalan kyykyt on tosi tuskaisia.
Kiitos kuitenkin paljon. Luulen että näillä eväillä päästään eteenpäin :)

Joo käy ihmeessä fysioterapeutille ja pyydä ottamaan askel testi. Siitä näkee aika paljon onko ryhti,liikerata ym. kunnossa. Esim jos alaselässä on tukoksia ja jumia niin se voi heijastua polvien kipuun, mutta kipu tuntuu yleensä lumpion alapuolella.

Back
Ylös Bottom