kipu polven päällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BiiGii
  • Aloitettu Aloitettu
Kipua polven päällä, reiden alaosassa. Kyykkyyn pystyn menemään ja normaalissa liikkumisessa ei kipua huomaa, mutta hypyissä ja treeneissä haittaa. Aluksi kipu tuntui vastus medialiksen alaosassa ja siitä se on pikkuhiljaa siirtynyt polven päälle tai tarkemmin tuohon patellan päälle/yläpuolelle. Minkäänlaista iskua ei polveen ole tullut. Kyykyssä peruskausi menossa (tosin nyt taukoa ihan varmuudenkin vuoksi) , joten lienekö jonkinlainen rasitusvamma sitten.? Niin ja liikeradat ovat täydet. Venyteltäessä ei satu. Ainoastaan silloin, ku jalalle tulee painoa. Ja palpaatioarkuutta on. Lämmittelyn jälkeen kipu melkein häviää.
Itse epäilisin, että patellajänne on tulehtunut. Takaristisiteen repeämähän aiheuttaa painetta patellajänteelle, mutta sen luulisi olevan kivuliaampi. Vai?
Hoitona olen käyttänyt kylmää päivittäin ja syöny yhden kuurin voltarenia ja nyt menossa buranaa. Ei minkäänlaista apua, tosin tässä välissä on tullut vähän rasitustakin.
Onko jollakin kokemuksia samantyyppisestä vaivasta? Tai jos muuten jotain kommenttia..

Hyppääjän polvi onki aika yleinen lentopalloilijoilla. Nyt oli intin takia muutama kuukausi heikommin lentopalloa ja intin jälkeen suoraan enemmän harjotuksia + sitten puntti, niin saattoi tuoki "auttaa" vaivan synnyssä. Voiko tuo hyppääjän polvi vaivata tuohon polven yläpuolelle, kun eikös se yleensä tule alapuolelle?
Ei ole kankeutta aamuisin, tuossa polvessa siis.:D Pahimmoilleen hankalasti kipeä. Ei oikein estä tekemästä mitään, mutta kipua tuntuu. Pahin kipu tuntuu kyykkyyn mentäessä sillä tavalla, että polvi painuu eteen päin. Jos säären saa pysymään pytyssä niin kipua ei ole.
Kuinka kauan kiinnityskohtien tulehdukset tai bursiitit yleensä vaativat aikaa parantuakseen?

Lunttasin hieman tietoja...
Eli paikalliset tulehdukset ja lihaskiinnityskohdissa polven ympärillä (insertiotendiniitti)
Oireet:
- kipuja polvinivelessä rasituksen yhteydessä ja sen jälkeen
- kivut alkavat tulehtuneita lihaksia supistaessa
- aamukankeutta harjoitusten ja kilpailujen jälkeen
- jänteen tai lihaksen kiinnityskohta aristaa palpoidessa

"hyppääjänpolvi"
oireet:
- kipua jännittäessä, usein kiinnityskohdassa polvilumpion alapuolella, kuormituksen aikana.
- rasituksen jälkeen kipua ja kankeutta
-kivut alkavat nelipäistä reisilihasta jännittäessä, jolloin polvilumpion jänne kuormittuu
- vammapaikka palpaatio arka

kkk(k)-hoito ja myöhemmin lämpöhoitoa...

Ultra varmistaa diagnoosin...

Kaikki muut noista insertiotendiniitin oireista tunnistaa, mutta tuo aamukankeus on vähäistä, miltei olematonta. Tai yleensä kun jalka harjoituksen jälkeen on arempi ja aamulla jo parempi niin ei sitä kankeudeksi ole osannu nimittää.:) Tiedä sitten..
Kun tuo on ilmeisesti ihan ylikuormituksen takia tullut niin antaapa jalan olla rauhassa jonkin aikaa. Pientä lämmittelyä liikkeillä, jotka ei satu ja venyttelyä. Hellän aktiivista lepoa.:) Hierontaan en nyt mene, ettei pääse leviämään, jos tulehdusta on. Onko lämpöhoidon kanssa sama homma? Turvotusta ei muuten ole ollut missään vaiheessa.

Voit tehdä lihaksia vahvistavia liikkeitä esim. reiden ojennuksia/koukistuksia, mutta et saa tehdä räjähtävästi liikkeitä!!!! Liike auttaa aineenvaihduntaan. Voit myös kokeilla kylmä+kuumahoitoja. Esim. 15min. lämmintä ja 20min. kylmää. Puoli tuntia taukoa ja sama uudestaan. Tämä vaikuttaa aineenvaihduntaan, mutta pitää tulehduksen paikallaan jos sitä on.

Itselläni samanlaisia ongelmia. Reisilihaksen ja polvilumpion välisen jänteen tulehdus. Aiheuttajana ilmeisesti liian raskaat punttitreenit (raaka rinnalleveto, tempaus, kyykyt) ja tähän lisäksi lätkätreenit+pelit. Sain tulehduskipulääkekuurin mutta kun tämäkään ei auttanut, löi lääkäri kortisonipiikin polveen. Kortisoni tehosi hyvin, mutta jatkoin samaa typerää rumbaa ja ei mennyt kauaa kun polvi alkoi taas oireilla. Nyt olen keventänyt punttitreeniä ja lisännyt kylmähoitoa sekä venyttelyä, mutta ei näytä auttavan. Tarkkailen vielä tilannetta mutta kai se pitää ottaa uusi piikki, vaikka kovin hyvä vaihtoehto se ei ilmeisesti pidemmällä tähtäimellä ole. Pelkkä lepo tuntuu kovin mahdottomalta, koska olen tottunut treenaamaan paljon.

Minä oon yrittäny välttää noita piikkejä. Ja samaa hommaa mullaki, että ei millään malttais olla tekemättä tai muuten vain testailematta. Nyt oon viime perjantai-illasta asti jättäny puntilla jalat tekemättä. Huoltavaa lähinnä noille koiville. Muutenki ois kevyt viikko menossa ohjelmassa. Nyt vaan alkais maksimikausi tämän viikon jälkeen ja lentiskausiki jatkuis tammikuussa.
Noh, pitää hoitaa jalka kuntoon niin sitten voi panostaa taas täysillä.:)
Minäpä otan nuita aineenvaihduntaa parantavia liikkeitä mukaan. Tosin oon niitä ennen venyttelyitä tehnykin. Ja kylmä+kuuma mukaan myös.

kipua myös polven päällä ja itse polvessa, lienee rasitusvamma tahi tulehdus polvessa, noin viikon ollu nyt tekemättä kyykkyä, voidellut kylmägeelillä ja suihkuttanut kylmää vettä reiteen ja polveen, hieman helpottanut.
kipu/särkyä tuntuu kyykkyyn mentäessä, viikko sitten oli melkein mahdoton päästä kyykkyyn, sittenkin ehkä tulehdus?

Kipua polven päällä, reiden alaosassa. Kyykkyyn pystyn menemään ja normaalissa liikkumisessa ei kipua huomaa, mutta hypyissä ja treeneissä haittaa. Aluksi kipu tuntui vastus medialiksen alaosassa ja siitä se on pikkuhiljaa siirtynyt polven päälle tai tarkemmin tuohon patellan päälle/yläpuolelle. Minkäänlaista iskua ei polveen ole tullut.

Jos ei traumaa kerran ole. Syy löytynee lihaksista. Etureiden lihasten kireys? IT-kalvon kireys? Takareiden lihasten kireys ja voima?

Tossa kolme tekijää mitkä aiheuttavat enniten erilaisia kiputiloja polven alueella. Lihasten kireys vaikuttaa polvilumpioon, estäen sen normaalia liikettä tai ohjaavat sen liikettä liikaa "ulospäin".

Hoito: Kipu kohtaan kylmää. Venytä kiristykset pois. Triggerit kannataa myös painella polven yläpuolelta. Ehkä myös hieronnan paikka, hieroja (tmv.) osaa myös katsoa voiko sitä hieroa vai käydäänkö lääkärin kautta...

Itsehoitona voi kokeilla myös tälläkin foorumilla aiemmin käsiteltyä "rulla-terapiaa", tmv.

Etureidet on kireähköt ja samoin takareidet. Säännöllistä venyttelyä oon kuitenki yrittäny harrastaa. IT-jänteen venytyksiä oon tehny jonkin aikaa ja venytettävää siellä on. Ei tunnu kuitenkaa siltä, että sieltä ois ongelmana, kun eikös IT-jänteen kireys johda kipua polven alle.? Toki onhan se niin, että kun on kireyttä niin se vaikuttaa moniin kohtiin ja voi olla jonkinlainen ketjureaktiokin.
Tämän peruskauden alussa muutin kyykkyasentoa hieman leveämmäksi ja tekniikkaa niin, että nostot tapahtuu enemmän takaosaston lihaksilla kuin aikasemmin. Eli tavallaan vähän uusi liike, joka sitten osaltaan toi erilaista ärsykettä mukaan. Nykyään jalat on hieman eriparia venyvyyksien osalta. Oikean jalan (kipeä) takareisi on jonkin verran jäykempi kuin vasemman ja taas oikean etureisi vähän notkeampi kuin vasemman.
Parantelen jalkaa nyt kotikonstein ja yritän venytellä kiristykset pois. Pitää antaa tuolle nyt vähän aikaa..:)

Sain eilen päivällä kortisoni-piikin polveeni. Joku tulehdus siellä nyt sitten on ja hyppääjänpolvesta herra yli-lääkäri mainitsi. Varoitteli vielä lopuksi että voi illalla tuntua vähän aralta että kylmää sitten polven päälle.
Illalla alkoi sitten aivan jumalaton särky ja yöunet jäi kovin lyhyeksi kipujen takia. Aamulla ei kipuja ollut mutta palasivat aika nopeasti heräämisen jälkeen.
Kysymys kuuluukin että onko tämä normaalia ja tuleeko tätä särkyä kestämään montakin päivää ennen kuin kortisoni ajaa asiansa? Lekuri puhui että viikon verran menee että paranee. Onko tässä siis edessä vielä monta unetonta yötä?
Entä voiko tulehduskipulääkkeitä tai -voiteita käyttää nyt huoletta? Uni nimittäin maistuisi.

Parantelen jalkaa nyt kotikonstein ja yritän venytellä kiristykset pois. Pitää antaa tuolle nyt vähän aikaa..:)

Mulla oli suunnilleen sun ikäsenä saman tapaista vaivaa. Mullakaan ei ollut mitään iskua tms. tullut polveen, mutta juurikin tuollaisissa hypyissä yms. se vaivasi. Myös kyykky tuotti kipuja. Olin ensin täysin varma, että on polvi tulehtunut jostain kohtaa. Hierojalta löytyi sitten apu. Aivan totaalisen jumissa koko reiden alaosa ja oli todella kivulias hierotettava. Vaati kaksi hierontakertaa ja sen jälkeen ei ole vaivannut.

Minulla kipeytyy helposti polvi etukyykyssä kun menen alle vaakatason. Napsuu myös. Asento on aika leveä. Kipu tuntuu polven ulkoreunassa, alhaalla. Mitkähän venyttelyliikkeet voisivat tähän auttaa? Etu- ja takareisiä sekä pakaroita venyttelen aika paljon. Miten IT-jännettä venytetään?

Itselläkin vaikuttaisi olevan tuo hyppääjänpolvi. Kannattaisiko välttää kaikkea turhaa rasitusta jaloille? Käy kipeää kun varaa painoa jalalle.

Moro. Tietääkö kukaan et mikä saattas olla vialla kun polvilumpioiden sisäpuolella on välillä sellaista outoa vihlovaa kipua? Voiskohan olla mahdollisesti jotain penikkavaivaa vai mitä?

Back
Ylös Bottom