kipu olkapäässä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
elikkäs vaiva on tälläinen yhtenä iltana treenien jälkeen makasin sohvalla ja kun nousin sohvalta niin vihlas olkapäästä perkeleesti.
olin tehnyt paripäivää aikaisemmin olkapäät joista oli ollut taukoa varmaan pari kuukautta erilaisten kipujen takia.kuulin kaverilta et ois voinu mennä joku "kiertokalvo" olkapäästä mikä pitäs parantua levolla parissa viikossa mut itellä ei ole tapahtunut muutosta 5 viikossa vaikka pelkkää lepoa. kävin lääkärissäkin ja heidän mielestä kaikki on kunnossa,tökkivät olkapäätä sormella ja vähän kättä nostelivat.mikä siis vialla?

Ensimmäinen vika on, että tää on väärällä osiolla. :)
Sun kannattaa ehdottomasti mennä yksityiselle lääkärille, sellaiselle joka osaa hommansa. Samaa tekivät mun olkapäällä arvauskeskuksen lääkärit - nyt on kulunut aikaa yli 6kk, eikä vieläkään ilman kipua voi esim. penkkiä treenata! tuskin koskaan..tiedä häntä.

Riippuu miten se kiertäjäkalvosin on mennyt, kun se voi venähtää tai olla pinteessä (engl. impingement), tai sitten revetä eriasteisesti. Venähdys ja pinne nyt menevät ohi kun ovat mennäkseen, jääkäsittelyllä ja varovaisella kuntoutuksella. Repeäminen on sitten vähän v-mäisempi homma. Tuntuisi kyllä että t-keskuksenkin lääkäri revenneen kalvosimen tunnistaisi, kun siinä oireena on se ettei kättä saa suoraksi sivulle ollenkaan, osittaisissa repeämissä heikkouden tunne ja kipu.

Katselepa sivuryhtiä: vetääkö olkapäät eteen kasaan ja näetkö peilistä sivusta katsottuna yläselkääsi kuinka pitkästi, vai jääkö se takaolkapäiden peittoon. Jos ei jää, niin lihastasapainossa on jotain vikaa.

Disclaimer: kaikki tieto webistä sieltä täältä koottua....

Vaikea näin yhtäkki sanoa mikä on kun et kertonut onko kipu edessä, takan vai sivulla mutta jos kipu etupuolella kuten aika yleistä on niin Todennäköisesti se on kiertäjäkalvosinjänteen tulehdus/repeämä
ja siihen ei auta juurikaan muu kun lepo ja fysikaalisessa annettava ultraääni tai sähköhoito. Jos paikkakunnallasi on päteviä lääkäreitä jotka tietää jotain anatomiasta voit pyytää lekuria pistämään kortisonipiikin hauiksen pitkän pään lähtökohtaan... Jos tulehdus niin rupeaa nopeammin toipumaan.

Kukaan täällä ei voi tietää mikä sulla on siinä olkapäässä vikana. Kiertäjäkalvosimen vaivat on vain yksi monista vaihtoehdoista. Lekurille niinkuin olis jo, mars mars! Mitä pikemmin, sen parempi.

Hetkinen hetkinen ei missän tapauksessa kortisonipiikkiä
ei ei ei jos lääkäri ehdottaa niin varaa aika toiselle
ja ehdottomasti yksityiselle
mä oon käyny diacorissa joten suosittelen:cool:

mut mä kerron mitä se lääkäri sanoo:
ensin lepoa sit jos ei o särkyä niin uimaan kevesti jos olkapää
menee jumiin niin lisää lepoa. tietty se sanoo heti että magneetti
kuviin mut jos ei oo vakuutuksia niin se on voi voi:(
kiertokalvosin on paranemissa jos jaksat levätä
ja kuntouttaa vedessä
jokainen urheilulääkäri sanoo ei kortisoni piikille urheiluvammoissa

olkapää vammat on paskoja

kättä voi liikutella sivulle ylös ja alas ja vielä puöritellä mut tietyissä kohdissa on vihlaiseva kipu tuntus et ois paikat jumissa minkä luulis olevan 5 viikon levon takia aika epätodennäköstä käsi ei ole voimattoman tuntunen esim.penkkiä pystys tekee mut koskee vaan perkeleesti eikä kehtaa itteensä kiusata.että olisko jonkunlainen lihas "jumi" auttasko hieronta tai jotain

Kun mä halusin päästä eroon n. puol vuotta kestäneistä olkapääkivuista, niin olin ilman työntäviä reeniliikkeitä n. kk. Sen jälkeen ultravarovaisesti käsipainoilla pystypunnerrusta ja vinopenaa suunnilleen kk. Toi riitti mulle, ei oo olkapää vaivannu enää, mutta olkapää on monimutkainen rakennelma ja joka jampan vaiva aina omanlaisensa.

Jotain perusvinkkejä vois olla (mitä moni jo kirjoittikin):
Ensimmäisenä lopetat kaikkien työntävien reeniliikkeiden tekemisen, rauhallisesti kärsii ehkä selkää reenata. Muuta ei yläkropalle. Lisäksi ois tietty hyvä ettiä tod. pätevä lekuri ja tutkituttaa olkapää kunnolla. Eti kans kiertäjäkalvosinten jumppaohjelma ja rupee tekeen semmosta jumppaa varovaisesti, ehkä kaksi tai kolme kertaa viikossa. 0.5-1kg:n paino on tod.näk. ihan riittävä. Tuotakaan reeniä ei kannata alottaa ennenkuin oot käyny kunnon lekurilla ja tutkimuksissa.

Entä voisko kyseessä olla lihasepätasapaino? Ootko reenannu selkää ja takaolkapäitä saman verran kuin penaa (eli rintaa ja etuolkapäitä)? Jos et, niin priorisoi selkäreeni ainakin puoleksi vuodeksi rinnan ja etuolkapäiden edelle. Kovasti erilaisia soutuja, leuanvetoo, taljaliikkeitä ja tietenkin maastanostoo kehiin. Tuossa lisää aiheesta:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=2621&highlight=lihasep%E4tasapaino
http://www.testosterone.net/html/body_145shldr.html

Mä olenkin tästä aiheesta kirjoitellut aikaisemminkin.

Heinäkuusta lähtien siis muakin toi olkapää vaivannut. Siitä asti lepuuteltu sitä ja käyty lääkärissä. Viime perjantaina sain sitten kortisonipiikin siihen. Tänään kävin salilla kokeilemassa penkkiä ja kipu oli lähes tiessään. Aioin ottaa jatkon hieman rauhallisemmin, kun tänään taisin hieman innostua. Minkä takia kortisoni on niin pahasta? Mulla näytti ainakin auttavan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Leikatessa näkee kaikenlaista, myös ilmiselvästi kortisonin aiheuttamia ongelmia, mm. luun kuoliopesäkkeitä. Diakonissalaitoksen sairaalaan hakeutuu paljon urheilijoita, jotka ovat kiertäneet vammojensa kanssa ympäri Suomea. Kovin usein esimerkiksi akilles- ja polvilumpiojänteen vaivojen hoitona on ollut kortisoni. Miltei säännönmukaisesti olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että pistoksilla on vain aiheutettu lisää kudosvaurioita.

- Erityisen hankala tilanne on silloin, kun pistos on laitettu jänteen sisään, eli kun pistäjä on ollut kokematon. Mutta muutenkin uskallan sanoa, että kortisoni on vaarallinen hoitomuoto, joka kyllä poistaa tulehdusta, mutta tuskin parantaa vammoja. Tämän vuoksi se ei mielestäni sovi urheiluvammojen hoitoon.

Sanonut: Ilkka Tulikoura

Back
Ylös Bottom