Kipu jalkapohjassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Holento
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aiheesta oli ennestään jo pari ketjua, mutten löytänyt etsimääni.

Eli eli. Tuossa viikonloppuna tuli kannettua runsaasti raskaita taakkoja kovapohjaisilla turvakengillä ja lauatai-iltana huomasin jo pientä särkyä oikeassa jalkapohjassa. Sunnuntaina töiden jälkeen lähdin käymään vielä lenkillä uusilla lenkkikengillä ja noin kilometrin jälkeen oli pakko lopettaa juoksu oikean jalan jalkapohjan kivun takia.

Kipu tuntuu eniten jalan sisäsyrjällä holvikaaressa, mutta myös koko jalkapohjan alueella. Särky tuntuu kun jalan päällä on paino, mutta päkijälle painoa ei pysty siirtämään ollenkaan, koska kipu käy melko sietämättömäksi. Kipu tuntuu myös levossa, jos nilkkaa kääntelee. Toisin sanoen joudun kävelemään nyt todella voimakkaasti nilkuttaen.

Itse ajattelin nyt pari päivää rauhassa seurailla ja katsoa sitten jos tarvitsee käydä lekurilla. Tuntuu vain niin turhalta käydä, kun se kuitenkin vaan sanoo että koita olla rasittamatta jalkaa ja tarjoaa särkylääkkeitä. Jalkatreeni tässä vähän kärsii, kun pohkeita on aika huono nyppiä, eikä tuo askelkyykkykään varmaan oikein taivu. :wall:

Voisiko kyseessä olla joku rasitusmurtuma, tai voiko kipu johtua vain uusista kengistä, vai mistä voisi olla kyse?

Holento: -Ihan hyvin ajattelit.
Ja tuskin ne jalat mihinkään katoavat, vaikka hetkisen jalkatreeneistä pitää taukoakin.Tuskin kyse on mistään muusta kuin hetkellisestä uudenlaisen rasituksen tuomasta kivusta, joka mitä todennäköisimmin häipyy melko pikaseen.

"Itse ajattelin nyt pari päivää rauhassa seurailla ja katsoa sitten jos tarvitsee käydä lekurilla. Tuntuu vain niin turhalta käydä, kun se kuitenkin vaan sanoo että koita olla rasittamatta jalkaa ja tarjoaa särkylääkkeitä. Jalkatreeni tässä vähän kärsii, kun pohkeita on aika huono nyppiä, eikä tuo askelkyykkykään varmaan oikein taivu."

Pistät ehkä lenkkarit liian kireelle, jolloin jalkapohjat rupeaa puutumaan tai lenkkareissa on liian huono vaimennus.
Jalkapohjaa voi huoltaa rullaamalla jalkapohjan alla jotain golf/kaukalopalloa. Pohkeiden venyttelykin voi auttaa.

Googletappas "plantaarifaskiitti" eli kantakalvon tulehdus. Voisiko olla sellainen?

Tai ihan vaan hermopinne, joka aika yleisesti johtuu jalkaholvin laskeutumisesta tai hermon ärsytyksestä ja puristuksesta (ahtaat kengät ym.).

Päätin jatkaa vanhaa ketjua, ettei tarvi uutta aloittaa.

Itselläni on siis samalla lailla kipua tuossa vasemmassa jalkapohjassa sisäreunassa. Kerrataan tähän historiaa vähän, miksi alkoi.

Alkuperäinen vamma on itsepintainen akillesjänteiden tendinoosi, johon on upeasti nyt kolmatta kertaa alkanut "varvistelujumppa" eli eksentrinen akillejumppa alkanut tehoamaan. Vielä olisi vähän yli kuukausi niin 3 kuukautta jumppaa tulee täyteen.

Siksi kolmatta kertaa jumppa nyt tehoaa, kun akilleskivut ovat vaivanneet kolmen vuoden ajan, yleensä uusien aina syksyllä. Noh, olen aina aloittanut jumpan ja se on tehonnut. Mutta kun jumpan ohjeellinen aika on 3 kuukautta, olen aina silloin lopettanut sen. Kävinpä sitten fyssalla, joka sanoin, että AINAKIN vuoden ajan pitää tehdä jumppaa, että jänteisiin tulee fyysisiä muutoksia vahvempaan. Uskon sen. Vaikka jumppa vie pirusti aikaa vielä muiden treenien päälle (pitää tehdä 2x päivässä yht. n. tunti, kun pääsee 15 toistoon), ja jos olisi vielä töissäkäyvä niin vaikeaa olisi ajankäytön yhteensovittaminen, mutta kyllä minä kaikkeni haluaisin tehdä, että jumppa säilyisi loppuelämän ajan osana kuntoiluprotokollaani. Näin ehkä jalkaisin liikkumiskykyni saattaisi pysyä yllä. Että voisi käydä kävelylenkeillä, eikä rajoittaa kävelyä sisällä huoneesta toiseen!

Tästä päästäänkin jälleen nykyhetkeen. Akillesjumppa, eli pohjenousu - toisella eksentrinen lasku - on kestänyt toista kuukautta. Kuinka ollakaan noin viikko - puolitoista sitten alkoi tulla kipua ehkä aiemminkin kävellessä ajoittain vaivanneeseen vasemman jalkapohjan sisäreunaan - joskin olin päässyt jalkapohjavaivoista lopullisesti eroon vuosi sitten, jolloin kävelin monen kilometrin lenkkejä. Takapakki, fyysinen ja henkinen taantuminen alkoin, kun 15.2.2016 kaaduin, ja seurauksena oli oikean nivusen revähdys, jonka täydekäs paraneminen vei 3 kuukautta. Sinä aikana ei juuri tullut - eikä voinut kävellä. Kesällä oli olkapääkipuja - ja vieläkin vähän, mutta pystyn jo tekemään pystypunnerrusta ja leuanvetoja kuminauhalla (lääkärissä kävin ja sanoi tutkittuaan olkapääni, että pitää treenata noilla olkapäitä, on hyvä lääkäri tuo, ja olkapäihin on neuvonsa auttanut.) No sitten tuli taas vasen akilles kipeäksi ja jännetreeni piti aloittaa. Sitten tuli vasemman nilkan ulkoreuna kipeäksi ja jännetreeni piti lopettaa. Ulkoreunan kivun hellittyä heitin aloittaessani akillesjumppaa uudelleen nyt lenkkarit pois jalasta ja keskityin kohdistamaan painon ykkös- ja kakkosvarpaan väliin ja ulkoreunaan ei näin sattunut. Nyt tuntui, että kaikki on okei, ja hiljaa hyvää tulee. Eihän se niin ollut.

Jalkapohjan siis tultua kipeäksi aloitin heti istuullaan sählypallolla rullaamaan jalkapohjia. Kipeäähän se tekee, ja pyrin sellaiseen voimankäyttöön palloilla, että ollaan juuri kivun rajalla. Tuntuu, että viikossa ollaan menty parempaan suuntaan. Tai sitten ei. Pohjenousuissa jalkapohjassa ei juuri tunnu kipua. Kipua on vain silloin, jos pottuvarvas jännittyy voimakkaasti sopivalla tavalla alustaa vasten. Lekuri antoi myös akilleksille diagnoosin, eli tendinoosi, joka aiheutuu heikosta jalan aineenvaihdunnasta ylikireiden pohkeiden takia, ja niihin antoi venyttelyohjeet. Polvi koukussa ja kädet seinään -venytyksiä 15 s x 50 päivässä.

Mitähän nyt kannattaisi jalkaläpsyttimen kannalta tehdä, kun ei akillesjumppaa voi lopettaa, että lopultakin vuoteen voisi pikkuhiljaa aloitella muutaman sadan metrin kävelylenkeillä? BTW, just aloin treenaamaan.

Viimeksi muokattu:
Kellään tietoa tai kokemusta jalkapohjan kivusta? Eilen oli lepopäivä, ja edelleen on kipeä. Sen tuosta voi sanoa, että vaikka pohjenousua onkin tehnyt niin pahemmaksi ei mennyt. Tänään on taas treenipäivä. Tosiaan kipu tulee lähinnä seistessä ja jos pottuvarvas painuu alustaan oikeen kovasti.

Kellään tietoa tai kokemusta jalkapohjan kivusta? Eilen oli lepopäivä, ja edelleen on kipeä. Sen tuosta voi sanoa, että vaikka pohjenousua onkin tehnyt niin pahemmaksi ei mennyt. Tänään on taas treenipäivä. Tosiaan kipu tulee lähinnä seistessä ja jos pottuvarvas painuu alustaan oikeen kovasti.

mihkä kohti se kipu tulee,pottuvarpaan tyveen?

Kipu sijaitsee aika lailla kantapään ja pottuvarpaan nivelen puolivälissä. Ei kuitenkaan ihan koko matkalla. Kantapäässä ei ole kipua eikä päkiässä. Toivottavasti ymmärsi. Jos ei niin voisi piirtää kuvaa.

Voisit kokeilla ainakin sitä plantaarifaskiitin teippausta. Turvakengät ovat yksi syy, joka aiheuttaa näitä oireita.

Jos tämä auttaa, niin ainakin voisit olla oikeilla jäljillä. Videoita löytyy netistä vaikka kuinka paljon, tässä yksi eteen tullut:

View: https://www.youtube.com/watch?v=Yy6r7NjGVhM

ei kovin siisti teippaus, mutta ei se siitä huonopaa tee (paitsi että ne rypyt ja saumat voivat tuntua jalan alla). Kantaluun takaa menevät teipit voi halkaista, jolloin niistä tulee kapeampia halutessaan, mutta luonnollisesti niitä laitetaan sitten vähän enemmän. Kuka tahansa teippauksista vähääkään tietävä osaa tuon tehdä ja toki sitä itsekin voi yrittää. Älä laita sitä ankkuria kuitenkaan liian tiukalle ja parempi olisi vielä, jos jalan pohjan suoristaa (teipin suunnassa) ennen laittoa, niin ei tule turhaa tuentaa sivusuunnassa jota tässä ei nyt haeta (se on toinen vaiva se).

ei kovin siisti teippaus, mutta ei se siitä huonopaa tee (paitsi että ne rypyt ja saumat voivat tuntua jalan alla).

Ihan ohi aiheen tuli tuosta mieleen: Mulle sanottiin kinesioteippauskurssilla, että teipit täytyy aina laittaa hienon näköisesti, koska toisinaan ainoat hyödyt teippauksista voi olla vaan plaseboa, ja siisteillä teippauksilla sen hyödyn saa helpommin, heh.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on kyllä auttanut teippaus. Tai no riippuu teippauksesta, ensimmäinen pisti vaan akillesjänteen kipeäksi ja jouduin ottamaan teipit pois jo samana iltana. Mulla alkoi tammikuun puolivälissä jalkapohjan ulkosyrjällä kipu, josta se levisi koko jalkapohjaan päkiästä kantapäähän asti. Viikon ontumisen jälkeen piti raahautua lääkäriin joka totesi että on plantaarifaskiitti ja laittoi lähetteen fyssarille. Ekat kaksi viikkoa onnuin jalkaa laahaten, kunnes oli pakko myöntyä ja hakea kepit kun en pystynyt astumaan jalalla enää ollenkaan. 1,5 viikkoa menin sitten kepeillä, kunnes jalkapohja alkoi kestää korkkareilla kävelyä. Viikon verran olen nyt mennyt korkkareilla ja kyllä se paranee, hitaasti vaan. Tässä reilu kuukauden aikana olen käynyt kolme kertaa fyssarilla ja kaksi kertaa hierojalla (avattu kalvoja, hierottu hermolle tilaa ym "kivaa" ja kivuliasta). Lisäksi mulla on venytystuki (joka maksoi mansikoita) jota pidän 2-3h päivässä. Tuo tuki on tarkoitettu yöksi mutta en pysty pitämään kauempaa kuin sen 2-3h, puutuu jalka kun varpaat on motissa. Teipit on laitettu kolmesti fyssarin/hierojan toimesta ja kerran laitoin itse, ja sitten kun olen ollut ilman niin olen vetänyt jalkaan voltaren-geeliä. Tänään pystyin ekaa kertaa varaamaan koko jalkapohjalle painoa kunnolla niin että sain tehtyä salilla jalkaprässiä suht kevyesti. Kävely ilman korkoja on silti hankalaa ja ärsyttävää, jalka ei tykkää yhtään tosta ponnistuksesta kävellessä.

Maltti ois valttia, mutta mullahan sitä tunnetusti ei ole. On tää kyllä ihan saatanasta, en suosittele kenellekään. Onneksi on tiedossa 99% varmasti mikä tämän aiheutti (pitkästä aikaa juoksumatolla pidempi setti paskoilla kengillä) ja ei tule toistumaan (poltan noi kengät roviolla).

Back
Ylös Bottom