Kipeä selkä & vatsalihasliikkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shiba
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mikä avuksi kun selkä kipeytyy vatsoja tehdessä? Aluksi tein vatsat jollain hilavitkutin -vehkeellä mutta se tuntui rasittavan lähinnä käsiä (laitteen selkänoja olisi pitänyt varmaan sitoa hartioihin kiinni :D ) ja sitten tavallisesti vaaka-asennossa jalat hieman koukussa. Illalla huomasin että sisäänhengitys sai vyötärönkohdan selästä vihlomaan. Selkä on mennyt muutama vuosi sitten hieman rikki huonoasentoisesta tavaran nostelusta joten sen kanssa joutuu olemaan hirmu tarkka.

Vaihtoehtoisia vatsalihasliikkeitä, anyone? Vai pitäisikö vatsaliikkeiden jälkeen tehdä selkäliikkeitä tasapainottamaan tilannetta?

Minulla oli sama ongelma alussa ja siksi lopetin kokonaan vatsojen tekemisen.
(Intti oli yhtä tuskaa seistä asennossa, olisikuin joku olisi tulikuumalla puukolla siveltäny selkään. Ja tässä myös syy miksi aloin tätä lajia harrastaa :) )
Kaikilla tavoilla kokeilin, ja aina otti selkään pirusti ja illalla oli paikat kipiänä.
Suosiolla lopetin vatsojen tekemisen.
Sitten puolenvuoden päästä kokeilin piruuttani taas vatsoja, että tuleeko vielä kipeäksi, ni eipä tule enää. Siitä lähtien olenkin taas pitäny vatsat mukana ohjelmassa.
Itselleni selitin asian, että selkä on vahvistunu.

Joo voihan niitä olla reenaamattakin,mut toinen vaihtoehto voisi olla joskus selän telomiseni jälkeen fysioterapeutilta saadut vatsan perusvahvistus liikkeet.
Eli selimakuulla yrittää vain vetää vatsaa/selkään notkon kohtaa mahdollisimman kovin sisään/lattiaa kohden jalat hiema koukussa, samalla puhaltamalla kaikki ilmat pois keuhkoista ja pitää jännityksen n.10sekkaa. Kymmenen toistoa ja kolme sarjaa.
Tota ku tahkoo muutaman viikon vatsarutistusten kera ni jo rupee vahvistumaan selkä ja vatsa ja kivut ovat minulla ainakin hävinnyt lähes kokonaan, välillä luonnollisesti muistuttaa selkä olemassa olostaan kun laiskistuu ja ei tee tarpeeksi ahkerasti...

Enpä tiiä muuta, paitsi että jos itselläni on selkä jollain tapaa kipeänä, niin tykkään tehdä polvennostoja roikkuen. Venyttää selkää hyvin, kun vetää polvet ihan ylös ja selän pyöreäksi.

Itselläni sama ongelma (johtuu kaiketi pikkuisen yliliikkuvasta selästä), ja olen huomannut että jos oikein keskittyy tekemään liikkeet vatsalihaksilla, ja samalla vetää vatsaa sisään, eli yrität saada navan kiinni selkärankaan (muista silti hengittää) niin ei satu selkään eikä selkä väsy. Kokeile ihmees ensi kerralla kun olet salilla tai treenaat. Yritä myös kokeilla erilaisia vatsaliikkeitä; ainakin minun kohdalla toiset tekee hyvää ja toiset tekee pahaa. Tsekkaa esim:

Bodybuilding.com liikkeitä
sekä
Bb.com, venyttelyliikkeitä

Sun pitää vaan kokeilla eri liikeitä ja myös yrittää ventyellä selkää (+esim minulla on lantion koukistajat todella kireät joka johtaa kipeään selkään). Toivottavasti näistä neuvoista oli jotain hyötyä :nolo:

edit: niin ja noi polvennostot roikkuen jeesaa kans, mielestäni

Joku muuten sanoi tuolla JHulmin -tredissä, että joku jolla oli kanssa selän kanssa ongelmia vatsoja tehdessä, niin hän pystyi kuitenkin tekemään niitä Hulmin vatsoja. Kannattaa ehkä kokeilla niitä! :)

Mikä avuksi kun selkä kipeytyy vatsoja tehdessä? Aluksi tein vatsat jollain hilavitkutin -vehkeellä mutta se tuntui rasittavan lähinnä käsiä (laitteen selkänoja olisi pitänyt varmaan sitoa hartioihin kiinni :D ) ja sitten tavallisesti vaaka-asennossa jalat hieman koukussa. Illalla huomasin että sisäänhengitys sai vyötärönkohdan selästä vihlomaan. Selkä on mennyt muutama vuosi sitten hieman rikki huonoasentoisesta tavaran nostelusta joten sen kanssa joutuu olemaan hirmu tarkka.

Vaihtoehtoisia vatsalihasliikkeitä, anyone? Vai pitäisikö vatsaliikkeiden jälkeen tehdä selkäliikkeitä tasapainottamaan tilannetta?

Mulla on luupiikki selkärangassa, kolmannessa nikamassa häntäluusta laskien. Se kasvaa ylöspäin ja on vanha ammattitauti (autokuskinakin ollut).
Tärkein neuvo minkä ikinä olen saanut, oli fysioterapeutilta: "kaikki mitä teet, teet vatsalihaksias kiristämällä eli aina napa kohti selkärankaa."

Niinpä joka asiassa yritän muistaa (ja onnistunutkin melko hyvin) neuvon, myös scotissa, ylätaljassa, lähentäjiä treenatessa jne.... Ymmärsit jujun?

Itellä kans selkäkivut ollut aikamoisia viimeset kolmisen vuotta (välillä enemmän ja välillä vähemmän), kiitos yhden nikaman, joka sattuu olemaan vinksallaan :jahas:

Fysioterapeutti neuvoi reenaamaan syviä vatsa-ja selkälihaksia ja kyllä on helpottanut! :worship: Muina neuvoina selkäkipuihin kierrot, selän rullaus, pallon päällä venytys...

Kiitokset! Eiköhän noilla saada selkäruoto toimimaan:)

Siinä vattalihaslaitteessa pitää olla kouliintuneet vatsalihakset tai rasitus kohdistuu alaselkään. Vahinkoja syntyy useimmiten liian nopeasti nostetuilla painomäärällä ja vähäisillä toistoilla.

http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/fitness_school_vatsat.htm sivustolta löytyy hyviä neuvoja vatsalihaksien hoitamiseen. Salin vattalihaslaitteessa neuvoisin äärimmäisen pitkäjänteisesti etenevää harjoittelua aloittaen useilla toistoilla ja vähäisillä painoilla

Vatsalihakset on palautuvaa sorttia. Niitä voi kiusata päivittäin.

Ps. Muistakaa venytellä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom