Kiertovesipatterin irroitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vuohi
  • Aloitettu Aloitettu
Käynnissä on siis kylppäriremontti ja olen suorittanut purkutöitä ennen varsinaisen remonttimiehen saapumista. Tiedän kyllä, että periaatteessa hanojen ym. irroitus kuuluu putkimiehelle, mutta koska putkien päissä on sulut, olen hanat ja lavuaarit irroittanut itse.

Kylppärissä on kuitenkin kiertovesipatteri, joka pitäisi myös irroittaa. Osaisiko joku pakkiksen putkimiehistä kertoa, että onko tollasessa patterissa molempien putkien päissä sulut vaiko vaan toisessa? Riittääkö, että vääntää patterin pois päältä ja sen jälkeen vaan irroittaa patterin?

Tässä vielä kuvatus ko. patterista

Liitteet

• patteri.jpg
    patteri.jpg
    20,3 KB · Katsottu: 8 927
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikea sanoa tuosta patterista, voi olla sulut tai sitten ei. Meillä ei ollut sulkuja patterissa, joten koko taloyhtiöstä kiertovedet pois päältä ja sitten putkimies otti patterin irti ja laittoi tulpat. Ja vettä tulee sitten lattialle vaikka vedet onkin kiinni...

En ole putkimies (enkä edes -nainen), mutta meillä tehtiin toi sama juttu vähän aikaa sitten, eli osaan ehkä kertoilla jotain.

En tiedä mitä tarkoitat patterin pois päältä laittamisella, mutta ainakin meillä tuo kiertovesipatterin irroittaminen vaati kiertoveden kytkemistä pois päältä koko talosta. Molemmissa putkissa oli jonkinlaiset tulpat, mutta toinen falskasi aluksi, jotain hämärää siinä tulpassa oli, mutta se saatiin kuitenkin tyrehtymään.

Sitä en sitten osaakaan sanoa, että toimiiko noi kaikki samalla tavalla. Rakennusliikkeissä, joissa käytiin ostamassa tulppia muihin putkiin, ne ei kyllä osanneet sanoa yhtään mitään noista. Eli toivottavasti joku putkari kertoo lisää.

En myöskään ole putkimies, siksipä olen juuri oikea henkilö vastaamaan tähän :jahas:

Eikös tuo mene ihan niin että termari vaan nollille ja tuolta alemmasta putkesta se säätöruuvi kiinni, sitten vaan patteri irti ja tulpat putkien päihin ettei käy vahinko ?

En myöskään ole putkimies, siksipä olen juuri oikea henkilö vastaamaan tähän :jahas:

Eikös tuo mene ihan niin että termari vaan nollille ja tuolta alemmasta putkesta se säätöruuvi kiinni, sitten vaan patteri irti ja tulpat putkien päihin ettei käy vahinko ?

Näin itsekin ajattelin. Mikä toi alemman putken säätöruuvi on? Onkos se toi iso sulkumutteri tossa päällä?

"patterin alareunasta lähtevässä putkessa sulkuyhdistäjä. yhdistäjän avulla voidaan patterin paluupuoli sulkea esim. patterin irroituksen ajaksi. "
toi sun patterin on tosin vanhempaa mallia tosta sulkuyhdistäjästä, kun siin on käsittääkseni mutterin alla venttiili.

eli kuten vision kirjoitti tuossa äsken.
putkikoko taitaa pattereille olla 10-12mm?

ainahan se on paras jos saa kyseisen linjan kokonaan kiinni kunnon pallosulkuventtiilistä.

Onko asuntokohtaisia sulkuja? Uudempiin rakennuksiin on laitettu asuntokohtaiset vesimittarit ja niiden luota löytyy myös sulkuventtiilit.

Voit myös kokeilla pitääkö nuo patterin sulut. Eli paluupuolelta tulppa irti ja käännät sulun kiinni (talttaruuvarilla tai kuusiokoloavaimella, riippuu sulkutulpasta). Samoin patteritermostaatti kiinni. Varovasti availet vähän yhdistäjää ja kokeilet tuleeko vettä. Jos ei tule, niin avaa varovasti myös paluupuolen yhdistäjää. Jos sulut ei pidä, nii viimeistään tässä vaiheessa vettä tulee.

Jos otat patterin irti niin kierrä samoin tein molempiin putken päihin tulpat kiinni, siltä varalta että sulut ei pidä ja verkosto saa jostain kautta ilmaa. Toisaalta putkari ei kauaa tuota patteria irti ota ja on ainakin varmempi lopputulos.

Käynnissä on siis kylppäriremontti ja olen suorittanut purkutöitä ennen varsinaisen remonttimiehen saapumista. Tiedän kyllä, että periaatteessa hanojen ym. irroitus kuuluu putkimiehelle, mutta koska putkien päissä on sulut, olen hanat ja lavuaarit irroittanut itse.

Kylppärissä on kuitenkin kiertovesipatteri, joka pitäisi myös irroittaa. Osaisiko joku pakkiksen putkimiehistä kertoa, että onko tollasessa patterissa molempien putkien päissä sulut vaiko vaan toisessa? Riittääkö, että vääntää patterin pois päältä ja sen jälkeen vaan irroittaa patterin?

Tässä vielä kuvatus ko. patterista

Kyllä tuo lähtee pois vaikkei koko talon kiertoa suljekkaan.
Alempi paluupuolen venttiili suljetaan hatun alla olevasta ruuvista. Taitaa tuossa mallissa olla kuusiokoloruuvi. Se vain myötäpäivään kiinni.
Ylempi venttiili on sitten se joka voi estää homman eli se voi vuotaa vaikka onkin täysin kiinni. Se siis säätimestä myötäpäivään pyörittämällä kiinni. Sitten yhdistäjät auki ja toivot että tuo ylempi ei päästä vettä läpi. Jos päästää niin siihen pitää hommata tulppa putkiliikkeestä. 3/8" kokoinen näyttäis olevan. Tulpassa tulee olla mukana tuollainen samanlainen yhdistäjä kuin patteriin menee+3/8"hattu.

Viimeksi muokattu:
Kiitokset avusta! Patterin irroitus hoitui varsin mallikkaasti. Termostaatti pikkasen falskasi, vaikka oli väännetty minimiin. Pistin suoraan 22mm hatut tulo- ja paluuputkien päihin ja nyt ei valu enää vettä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom