Kiertäjäkalvosinten lämmittely aiheutti tenniskyynärpään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iPush
  • Aloitettu Aloitettu
Kuukauden verran vaivannut lievä tenniskyynärpäämäinen vaiva toista kyynärpäätä.

Koskaan aiemmin ei ole ollut kyynärpäissä häikkää. Nyt kun aloin miettimään, niin kutakuinkin yhtä kauan olen lämmitellyt kiertäjäkalvosimet seuraavasti:
Makaan kyljelläni vinopenkillä käsivarsi vartalossa kiinni, ja siitä kierrän 90-asteen kulmassa olevaa kättäni alas ja ylös 4-5 kg käsipainolla. Onko tämä voinut aiheuttaa kyynärpään rasittumisen? Ovatko nuo käsipainot liian raskaat kiertäjäkalvosinten lämmittelyyn?

Sinänsä ironista, koska mitään ongelmia ei kiertäjäkalvosintenkaan kanssa ole ollut, ja aloin lämmittelemään niitä ihan ennaltaehkäisevästi :face:

On meinaan pirullinen vaiva tuo tennisk. joka itseä vaivannut jo varmaan kolmatta kk. Mulla oli muutava vuosi sitten sellainen, että eka meni oikean käden tila tenniskyynärpääksi ja vasemalla puolella taas alkoi kiertäjäkalvosin vaivaamaan ja jumppaamalla kiertäjäkalvosin kuntoon ja tenniskyynärpääkin alkoi pikkuhiljaa helpottamaan ja nyt sitten viime kesän jälkeen meni toistepäin eka oikea kiertäjäkalvosin ja nyt sitten vasen kyynärpää, kiertäjäkalvosin jumpalla suht helposti normaaliksi mutta vasen kyynärpää on välillä niin sattanan kipeä ja sitä jatkunut varmaan 3kk. Itse epäilen kulmatankoa ja scottpenkkiä ja varmaan voimiin nähden liian isoja painoja. Voisihan tuo toki liittyä tuohon mainitsemaasi kiertäjäkalvosin jumppaankin? Paras apu ollut Voltarenia paksu kerros kyynärpään alueelle ja elmukelmua päälle sekä joku kompessoiva side tai tuki muutaman kerran päivässä.

Tuohon kysymykseen mistä nuo vaivat ovat aiheutuneet en osaa vastata, mutta itsekin kiertäjiä lämmittelen aina ennen olkapää ja rinta treenejä vastaavanlaisella liikkeellä, mutta kuitenkin pienemmillä painoilla (n.2-3kg). Jossain vaiheessa kokeilin myös tehdä hiukan isommalla kapulalla kun tuntui ettei tuosta pienestä saanut juuri mitään irti, mutta olkapää kipeytyi tästä kyllä välittömästi. Eli itsellä toiminut ainakin pienet painot ja paljon toistoja, ei ole ollut enää vaivoja.

Makaan kyljelläni vinopenkillä käsivarsi vartalossa kiinni, ja siitä kierrän 90-asteen kulmassa olevaa kättäni alas ja ylös 4-5 kg käsipainolla. Onko tämä voinut aiheuttaa kyynärpään rasittumisen? Ovatko nuo käsipainot liian raskaat kiertäjäkalvosinten lämmittelyyn?
En oikein usko että tuolla liikkeellä olet kyynärpäätäsi paskonut. Mutta vähän turhan raskaat todennäköisesti on tuohon liikeeseen, tosin riiippuu tietysti voimatasoistasi. Itse olen tällaisena vähän yli 100 kg penkkaavana kyniksenä tehnyt kiertäjäkalvosimia yleensä 2-3 kg käsipainoilla. Kumilla tehtävässä versiossa (seisten, joka on käytännössä sama liike kuin tuo penkillä kyljellään maaten tehtävä) olen käyttänyt erään Saken kaupasta löytyvää mikrokumia eli sen vastuskumisarjan kevyin malli.

IMO kiertäjäkalvosinliikkeitä on muuten vähän hölmöä tehdä treenin alussa. Siinähän käytännössä esiväsytetään tärkeät tukilihakset. Kunnon yleislämppä, kuten soutua 10 minuuttia + käsien pyörittelyt + keppijumpat, lämmittää ihan varmasti myös kiertäjäkalvosimet. Treenin loppuun sitten eristävät liikkeet kiertäjäkalvosimille.

Kyynärpää-ongelmia olen itse "hoitanut" toodella pitkillä sarjoilla kyynärvarsi-pumppailuja, rannekääntöä, kevyitä markettigrippereitä jne. Pumppaa kivasti verta sinne kyynärpään alueelle.

noilla painoilla et tenniskyynärpäätä hanki. se tulee yleensä hyvin selkeestä ylirasituksesta, tärinästä, kylmästä ja näiden yhdistelmistä. ite kiertäjäkalvosimen treeniin saa kyllä käyttää kunnolla painojakin ja erilaisia liikkeitä sekä staattisia pitoja. lämppä on tietenki eri ja treeninä ne tehdään aina lopussa.

ranteissa ei juuri oo jumiin tai hajalle menevää kamaa kuin jännekanavia jne. tenniskyynärpäähän määrätään usein lepoa, mutta harvemmin toimii. eksentrinen voimatreeni, kyynärvarren lihasten (ei kipukohdan) hieronta pituus- ja poikkisuuntaan, tärinähoito autonvahauskoneella, triggerpistehoito jne toimii paremmin.

No siis onneksi kyynärpää ei sentään "paskana" ole, vaan lähinnä ärtynyt. Varsinaista kipua ei tunnu kuin voimakkaasti sormella painellessa. Eikä sitä oikein säryksikään voi sanoa, tunne vaan, että kaikki ei siellä ole ihan terveenä. Välillä se on heijastellut kyynärvarteen, välillä olkavarteen. Vinopenkissä ja pystypunnerruksessa lähinnä eniten tuntuu, että toinen käsi jää työnnöissä jälkeen, kun varoo olkavarren tuntemuksia. Olen nyt ollut pari viikkoa poissa salilta, jotta vaiva ei pahenisi, mutta eipä tuo ole yhtään parempaankaan mennyt. Voinen siis jatkaa treenaamista, kunhan himmaan mikäli kipu pahenee...

Löysin vielä palstalta ketjuja muljahtelevasta kyynärpäästä ja "hyppivästä hermosta", niin tajusin, että kyseisessä kyynärpäässä on joskus esiintynyt vastaavanlaista ojentajapunnerruksissa tietyissä kulmissa/asennoissa. Eli nyt voisin kuvitella kyseisen hermon ärtyneen, sillä tunne on ihan samassa kohtaa missä olen muljahtelua tuntenut. Tein myös yhdessä ketjussa kuvattuja "kurki"-rannekääntövenytyksiä ja huomasin, että ranteiden seudulla on kyllä jäykkyyttä, tai ainakin sain niihin melko mukavat poltteet ihan vain ranteita kääntelemällä (ilman toisen käden tai muutakaan apua).

Lisää ranteiden venyttelyä, neopreeniä kyynärpäähän ja kunnon lämmittelyillä liikkeelle. Katsotaan miten käy.

Kai sitä vois muutaman päivän tulehduskipulääkekuurinkin vetää...

Suunnilleen kaikki tuo mitä jto ehdottaa plus oma lisäys on ollut kyynärvarsiin kompressio treeneissä niin pystyy treenaamaan vaivan ylitse kun vaan välttää liikkeitä mitkä selkeesti lisää vaivaa (itsellä hauiskäännöt ja kulmasoutu), levolla ei omallakaan kohdalla ollut mitään apuja.
esim. lidlin pitkävartisista kompressiosukista saa hyvän kyynärvarsiin kun leikkaa jalkaosan pois, lievittää kipua treenissä ihan älyttömän paljon.

Ehkä hieman OT, mutta itse paransin oman hiirikyynärpäävaivani aukaisemalla etuolkapään jumit siten että pistin pienen kovan kumipallon seinää vasten ja sitten pyörittelin ja painoin olkapäätä palloa vasten. Sillätavalla etsin olkapäästä kipeät paikat ja annoin kunnolla runtua kunnes alkoi helpottaa ja samallalailla läpikävin pienen rintalihaksen, etuolkapää jne. Tunsi samantien kun paikat alkoi aukeamaan että tuli huono olo eli melko jumissa oli paikat :) Päälle sitten venyttelyt etuolkapäälle ja kahdessa päivässä huomasi jo helpotusta. Tuon jälkeen olen tehnyt saman heti kun kyynärpää alkaa varoitella vähääkään ja vaivat pysyneet poissa *koputtaa puuta*

Pointti siis siinä että joskus noiden vaivojen syy voi olla muualla kuin siinä itse kipeässä paikassa.

Itselläni tenniskyynärpää vaivaa tietyissä liikkeissä eikä kiertäjäkalvosimille tehdyt liikkeet tunnu niissä miltään. Yleensä teen itse 4kg kp:lla lämmittelyt. Pahimpaan särkyyn tenniskyynärpäässä on auttanut treenin jälkeen kylmähoito. Treenin aikana kyynärlämmittimet pitää enimmät kivut poissa.

heikkoudestahan se tk osin johtuu, joten jos se ei oo menny pahakais, voimaa sille. monipuolisuus tärkeetä ja myös kyynärvarren kierrot mukaan. ranteen ojentajapuolelle eksentrinen treeni on hyvää. hankala ja helposti kroonistuva vaiva, jota on kuitenki hyvällä menestyksellä tullu paikkailtua eri keinoilla useita kymmeniä tässä vuosien varrella. muutama iteltäkin ja vastaavia mediaalinastalta myös. omassa lajissa kun noi kyynärvarret on suht runsaalla käytöllä verrattuna vaikkapas punttitreeniin.

Back
Ylös Bottom