Kierrätätkö metallitölkit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Marchi-
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän kaikki täällä erottele jo biojätteet tavallisista ja kiikuta patterit yms. Omille paikoilleen. Mutta kuinka moni viitsii kierrättää tuna/ananas/herkkusieni jne. tölkit? Hommahan on vain, että huuhdellaan tölkki ja repäistään etiketti irti ja kiikutetaan marketin pihaan.

Kummiskin jengi syö täällä aivan järjettömiä määriä muun muassa tunaa, niin kuinka suuri osa täällä kierrättää tölkkinsä?

Ainakin minä kierrätän. Jos noin pienellä asialla voin tätä maailmaa varjella, niin mielelläni sen teen. Voihan ne tölkit sitten viedä vaikka aerobisena sinne keräykseen, eikä tartte keksiä muita tekosyitä tuonne pakkaseen menoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En edes ole ajatellut, että ne voisi kierrättää. :david: En ole kyllä mitään kierrätys paikkaa nähnytkään lähistöllä. Tossa, kun kattoo komposteja roskalaatikoiden vieressä, niin ei se rohkaise kierrättämäänkään, kun mätä valuu luukusta ulos metristen halkojen ja lastenvaunujen kanssa. Eli ei tiedetä mikä kuuluu mihinkin ja sitten kukaan ei niitä komposteja edes hoida.

Lej, ainakin täälläpäin markettien lähistöllä on samassa paikkaa, missä on lehtien yms keräys.

Noh, mikset sinä olisi esimerkki ja tekisi toimivan kompostin? Ei kaikki kompostit ole kuvailemasi kaltaisia.

Meidän taloudessa erotellaan pahvi/kartonki, lasipurkit, metallipurkit, palautettavat pullot, lehdet.
Tuota metallipurkkien kierrätystä olen kyllä alkanut jättämään pois, koska tuli käytyä tuolla paikallisella jätteidenkäsittelypaikalla ja siellä selvitettiin, kuinka tehokkaasti erottelevat metallin jätteiden seasta. Eli hieman turha kerätä kasaa purkkeja jo tarpeeksi ahtaan keittiön nurkkaan, kun ne kuitenkin sieltä roskien seasta erotellaan.

Mulla ei pahemmin metallijätettä tule.. satunnaisia papu- ja tomaattimurskapurkkeja lukuunottamatta. Mutta yritän kyllä kierrättää, toisinaan tulee vaan heitettyä nuo suoraan roskiin (tai sitten ne jäävät ajelehtimaan tiskipöydälle josta kämppis heittää ne suoraan roskiin).
Kyllähän kierrättäminen on äärimmäisen fiksua, pitäisi vaan itse välillä olla vähän tarkempi tuossa.

Katoin kerran pihalla kun roska-auto keräsi roskat, purkit ja kartongit samaan lastiin ja ajoi pois. Et siinä meni se lajittelu. Yleensä tulee lajiteltua lähes kaikki roskat. Biolle ei ole omaa laatikkoo, mut ei sitä juuri tulekkaan. vanhassa kerrostalossa mummot tunki bioastiaan ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Parhaat oli metallikattila ja kauppojen muovipusseihin sullotut perunankuoret. Perkele kyllä ne maatuu! :lol2:

Mut voi ruoskia taas kerran julkisesti mutta en kierrätä mitään. Kaikki roskat samaan pussiin ja se siitä. Ainoastaan lehdet ja mainokset laitan eri nippuun. Ja syynnä juuri tuo mitä tuossa edelläkin jo mainittiin, eli tuo on loppujen lopuksi täyttä fuulaa. Olen ihan nähnyt kaatopaikalla jossa on erilliset paikat eri jätteille kuinka ne loppujen lopuksi ajetaan samaan kasaan. Mekin vietiin sinne kaatopaikalle rakennus ja metalli jätettä niin niille oli eripaikat mutta saman montun reunalla jossa sitten koneet ajelivat ne samaan kasaan. Samoin eräs jätekuski on myöntänyt että samaan kasaan ne menevät tai jopa joskus kiireenä aikana ei edes autoja eritellä vaan kaikki jätteet samaan autoon.
Sitten olin joskus -98 sellaisessa firmassa jossa oli tuotteina esim paristoja ja siellä oli koulutuksessa juttua että kaikki normaalit paristot ovat ihan normaalin kotitalousjätteen mukana hävitettävää kamaa. Ja tässä uskossa olen ollut siitä lähtien.

OFFtopic. Mutta tulee jostakin syystä aina mieleen kun on puhetta jätteistä/kierrätyksestä pari omalle kohdelle tapahtunutta juttua joita ei voi kuin hämmästellä. Meillä on mökki tuolla korvessa lähellä rajaa. Mökki on heti sotien jälkeen rakennettu. Meillä on se on ollut nyt reilun 10 vuotta edelliset omistajat oli valtio. Nyt pari vuotta sitten alettiin etsiä tontilta uutta kaivon paikkaa ja kuinka ollakkaan löytyi vanhat kaivon renkaat kun hieman oltiin maata kaivettu ja lisää kaivaessa löytyi sitten vettäkin mutta siinä oli hieman jotain outoa mukana näet öljyä! Edelliset omistajat olivat näet tyhjentäneet metsäkoneen jäteöljyt ilmeisesti useita kertaa siihen kaivoon.
Sitten Kuopiossa olen kuullut että moni firma on joutunut lukitsemaan omat roskiksensa siksi että sinne ilmestyy yhtenään jätteitä muiden kuin firman puolesta.
Joskus junnuna oltiin uistelemassa ja uistin tartui verkkoon jossa oli verkon painona päässä auton akku :eek:

Käytössä oli tehokkaisiin magneetteihin perustuva erotin ja ei magneettiset metallit eroteltiin pyörrevirtaerottimella.
Muistelin, että yli 90% saatiin eroteltua. Ihan foliosta lähtien.
Tai sitten vaan retostelivat ;)

Pahvit, kotelopakkaukset, lasi, muovi, metalli ja paperi tulee kerättyä erilleen ja vietyä ne sitten marketin kierrätyspisteisiin. Omakotiasujana tästä on tosin pieni rahallinenkin hyöty, että sain harventaa jäteastian tyhjennystä kahdesta viikosta kolmeen viikkoon ja näyttää roskaa kertyvän näköjään niin vähän nykyään, että taidan kohta muutta tyhjennysvälin neljään viikkoon.

Kierrätän:
  • Paperin
  • Pahvin
  • Nestepakkaukset
  • Biojätteen
  • Metallin
  • Lasin
  • Patterit
  • Pullot
  • Tölkit

Erilaisille muoveille ei vaan tästä lähistöltä löydy mitään paikkaa. :( Paska homma

Jasoni sanoi:
Omakotiasujana tästä on tosin pieni rahallinenkin hyöty, että sain harventaa jäteastian tyhjennystä kahdesta viikosta kolmeen viikkoon ja näyttää roskaa kertyvän näköjään niin vähän nykyään, että taidan kohta muutta tyhjennysvälin neljään viikkoon.

Asiaa, kierrätys kannattaa :kippis1: Propseja sulle :)

Itse kierrätän:

- Paperin
- Pahvin
- Kartongin esim. maitotölkit
- Lasin
- Pullot
- Patterit
- Loisteputket
- Ongelmajätteet

Biojätettä, säilykepurkkeja ja muuta pienmetallia tulee niin vähän, etten viitsi niitä kierrättää. Muovia ja energiajätettä ei paikkakunnallani kerätä, mikä on huono juttu, kun suurin osa sekajätteestäni olisi juuri noita.

Kuinka moni käyttää paperikasseja muovikassien sijasta. Kaikki vaan käyttämään paperikasseja niin saadaan säästettyä paljon luontoa.

kgb sanoi:
Kuinka moni käyttää paperikasseja muovikassien sijasta. Kaikki vaan käyttämään paperikasseja niin saadaan säästettyä paljon luontoa.

Fiksumpaa olisi käyttää kangaskassia. Luontoa säästyy vielä enemmän, ja rahaa.

Meilläkin kierrätetään
-biojäte
-lasi
-pullot
-tölkit
-patterit
-metalli
-ongelmajäte
-lehdet
-nestepakkaukset(esim. mehupurkit, joita ei voi polttaa)

Paperit, kartongit, pahvit yms. palava materiaali pistetään takkaan/saunan kiukaaseen.

Stu sanoi:
Fiksumpaa olisi käyttää kangaskassia. Luontoa säästyy vielä enemmän, ja rahaa.

Tietty kaupasta tavaraa hakiessa, mutta tarkoitin lähinnä roskapussina.

Japa, teillä on ollu vaffat siimat vedossa, jos on auton akku noussut pohjasta :O

-Marchi- sanoi:
Japa, teillä on ollu vaffat siimat vedossa, jos on auton akku noussut pohjasta :O

Ei vaan uistin sotkeutui verkkoon jota sitten kerittiin siitä järvestä pois kun sitä verkkoa ei ollut merkitty mitenkään ja sen verkon kunnon narusta löytyi sellainen auton akku. Siinä sitä sitten on joku kierrättänyt. Menee muuten :offtopic: mutta toisen kerran serkku onnistui pudottamaan vavan järveen ja sitä sitten sellaisella haralla kun yritettiin naarata takaisin niin löytyi sellaiset pilkkihaalarit jotka painovat niin pirusti ylös vetäessä että kun näin siitä haalarista lahkeen ensin niin olin varma että sieltä löytyy raato sisältä, no onneksi ei sillä olis voinu jäädä vavan naaraus siihen.

Minä en mitään erottele, kaikki roskat heitetään samaan roskakoriin. (Paitsi paristot!)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom