Originally posted by Jepuli
Mulla on kaiketi saman tyyppinen alaselkä. Ne alimmat nikamat luutuvat varhaislapsuuden aikana yhteen muodostaen yhhtenäisen häntä- ja ristiluun, yhteenluutuneiden nikamien määrä kuitenkin vaihtelee. Eli meillä nikamia on luutunut pitemmältä matkalta.
Tarkoitatko sisään painumisella, että sulla on yksi nikama pois linjasta vai, että ruodossa on tavallaan porras. Minulla on ristiluun ja lannerangan välissä porras, eli nikamat ovat ristiluuhun asti linjassa, mutta okahaarakkeet tuntuvat sisemmässä kun ristiluussa. Tuo porras häviää kun selkää pyöristää. Tästä olen päätelly ristiluun nikamien luutuneen tavallaan kaarelle. Johonkin asentoonhan niitten on pakko luutua ja jos ne olis luutunut eri asentoon niin siellä tuntuisi porras selkää pyöristäessä. Jos sinun selkäs on kuvattu suorana niin tossa rajakohdassa näkyy luonnollisesti taitos.
Haittana tuossa on se, että selkä joutuu taipumaan alimman nikaman kohdalta huomattavasti enemmän kuin muualta, jolloin se vaati tuekseen vahvat lihakset. Jos selän liikkuvuus on kunnossa, niin ettei se pyöristi maastavedossa ja kyykyssä niin niistä on varmasti apua ko. vaivaan. Itselleni liikkeet, joissa selkä meinaa taittua notkolleen ovat pahempia.
Mutta jos sulla on tosiaan yksi nikama luutunut pois linjasta, niin kyllä itse katsoisin kahdesti mitä rautoja niskaani otan. Kävisin kyllä ensimmäiseksi kuvien kanssa erikoislääkärillä tai kokeneella kiropraktikolla. Kokeneella kiropraktikolla on vielä erikoislekuriäkin laajempi perspektiivi noihin selkävaivoihin ja osaa varmasti kertoa kuinka vakava ongelma tuo konkreettisesti on ja miten sitä tulisi kuntouttaa.