Kiero selkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manta
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oon tuossa ihmetelly jo muutaman vuoden tuota mun selkää. Tuo mun selkäranka mutkittelee miten sattuu. Alhaalla se on ihan normaalisti (niinku ihmisillä:) ), mutta sit tuossa ylhäälle päin mentäessä se niinku tulee ulos sieltä kuopasta, mitä oon huomannu niin muilla ei ole sellaista, tähän ei kyllä olee varmasti mitään hoitokeinoo, mut ajattelin et voiko tää haitata mun tulevaisuuden urheiluja.

Voiko tuo olla synnynnäinen vika?

Ps. Tullu vissiin pelattua liikaa tietokoneella:(

Originally posted by Manta
Oon tuossa ihmetelly jo muutaman vuoden tuota mun selkää. Tuo mun selkäranka mutkittelee miten sattuu. Alhaalla se on ihan normaalisti (niinku ihmisillä:) ), mutta sit tuossa ylhäälle päin mentäessä se niinku tulee ulos sieltä kuopasta, mitä oon huomannu niin muilla ei ole sellaista, tähän ei kyllä olee varmasti mitään hoitokeinoo, mut ajattelin et voiko tää haitata mun tulevaisuuden urheiluja.

Voiko tuo olla synnynnäinen vika?

Ps. Tullu vissiin pelattua liikaa tietokoneella:(

Profiilisi sanoo 177/60; hoikilla ihmisillä okahaarakkeet on aika pinnassa eli ne näkyy hyvin. Kyseessä on varmaankin C7 ja T2 kohoumat jotka voi näkyy vähemmänkin hoikilla, ja sulla näkyy varmaan myös T1 ja T3, ehkä myös T4, jos niitä kohoumia on siinä useampi.

Lannerangan okahaarakkeet näkyy tavallisilla ihmisillä usein hyvin kyyristyttyessä (kuten muutkin okahaarakkeet) mutta bodareilla alaselässä on usein pihviä sen verran ettei okahaarakkeet alaselässä näy, yläselässä ne voi näkyä paremmin tuolla mainitsemallasi alueella.

Ei varmana haittaa mitään urheilua, tuo on siis ihan normaalia. Selkärangassa voi olla joillakin epätavallisia kohoumia (eri kohdissa kuin normaalisti, normaalia korkeampia kohoumia) mutta todella harvoin niistäkään on mitään haittaa. Jos selkäranka on lisäksi mutkalla sivusuunnassa ei sekään mitään haittaa, ja tää skolioosi onkin tavallisin selkärangan poikkeavaisuus, itellänikin on ylhäältä selkäranka hieman mutkalla. Tosin jos skolioosi on oikein paha voi se hieman haitata, esim yhellä tutulla kuulemma se haittaa yläselän kehittymistä ja ylätaljan treenaamista, mutta voi olla että se kuvittelee, en siis pidä tuota _ihan_ 100% totuutena.

Toki jos sulla on paska ryhti voi se pistää okahaarakkeet näkymään paremmin :) joten siinä tapauksessa löylymäistä ryhtiä peliin :thumbs:.

Originally posted by Manta
Suurimmat kiitokset. Luulin jo et musta tulee isona joku apina. :D
Huippu paikka tää pakkotoisto:thumbs:

Korjaus: Huippu tuo sakkeus, eikä taida olla pieni mies, ei edes pienen pieni mies :)

itselläni on skolioosi tuolla alaselässä ja samasta kohdasta myös ulospäin taittuu ranka (eli on aikamoinen spiraali) ja vaikka toi skolioosi ei oo kovin paha niin silti jonkin verran treenaamista kyllä haittaa.... itse en ole missään vaiheessa treenaamista voinut tehdä isommilla raudoilla mavea enkä kyykkyä (selkä saattaa laueta jopa ostoskassia nostaessa) nyt kun olen pumppis treeniä vedellyt 1.5 kk:tta niin olen pystynyt kyykkyäkin tekemään, mutta tod.näk heti massa treeniä aloittaessa joutuu jättämään taas treenistä pois ettei selkä laukea joka viikko

mutta kyllä ilman noitakin liikkeitä kehitystä syntyy, joten mitä tässä valittamaan enempää

Mullaki on selän kanssa ollut ongelmia. Intissä kuvailtiinkin röntgenissä ja huomattiin, että alaselässä yx nikama on painunut sisään ja jotenki luutunut paikoilleen.

Ohjeeksi sanoivat: "Älä invalidisoi itseäsi", mitä ikinä se sitte tarkottikaan. Mut varmaanki sitä, etten istuis kotona ja valittais kovaa kohtaloa.

Intin jälkeen olin täysin työkyvytön ja jouduin makaamaan n. 3kk ennenkuin selkä parani siihen kuntoon, että pääsin taas jalkeille (lue: lenkkeilemään ja puntille)

Sillon alotin kunnon treenin ja selkäkivut alko väheneen pikkuhiljaa.
Sen oon huomannu, että jos jätän treenit väliin ja istun ja inskaan tietokoneella ni iltasin en saa kipujen takia unta.
Mut mitä rankemmin reenaa sitä paremmassa kunnossa on myös selkä.

Onko muuten kenelläkään kokemusta alaselän nikamien sisään painumisesta ja sen korjaamista? (leikkaus tai kiropraktikko tai joku muu keino)

Terkkari sano syksyllä et mulla on hartiat liian edessä ja toinen lantio on alempana ku toinen, en oo kyllä ite huomannu mitää.
Se käski mun mennä lääkäriin mutta en oo menny.
Onkohan noista haittaa punttitreenissä? En kyllä usko, että on, vai? :rolleyes:

Originally posted by Jorkka
Terkkari sano syksyllä et mulla on hartiat liian edessä ja toinen lantio on alempana ku toinen, en oo kyllä ite huomannu mitää.
Onkohan noista haittaa punttitreenissä? En kyllä usko, että on :rolleyes:

Lääkärithän ei tiedä mitään?
Kannattaa kuitenki käydä, jos saat aikaa järjestettyä.

Punttitreeniä ei estä mikään, täys höyry vaan päälle.

Mutta jos sulla on tosiaan toinen lonkka alempana ku toinen, ni se johtuu todennäköisesti siittä, et sun toinen jalka on lyhempi ku toinen.
Eli pistä joku palikka kenkään tai käy teettämässä kunnolliset kengät joissa on korotukset valmiina. Muuten saat ankarat selkäkivut.

Originally posted by saarnamies
Lääkärithän ei tiedä mitään?
Kannattaa kuitenki käydä, jos saat aikaa järjestettyä.

Punttitreeniä ei estä mikään, täys höyry vaan päälle.

Mutta jos sulla on tosiaan toinen lonkka alempana ku toinen, ni se johtuu todennäköisesti siittä, et sun toinen jalka on lyhempi ku toinen.
Eli pistä joku palikka kenkään tai käy teettämässä kunnolliset kengät joissa on korotukset valmiina. Muuten saat ankarat selkäkivut.
Turhaan mä korkokenkiä ostan, ku ei oo mitää selkäkipuja ollu.

Onkohan noista haittaa punttitreenissä? En kyllä usko, että on, vai? :rolleyes:

Mee nyt hitossa sinne lääkäriin kuitenkin, se määrittää onko korokkeen käytölle tarvetta. Mun molemmilla siskoilla on ollut korokepohjalliset murrosiässä, ja profiilisi sanoo että oot 16, mitä haittaa siitä on että vaivaudut sinne lääkäriin menemään varmuuden vuoksi :) ?? Ei nappaa mennä lääkäriin vai :D ? Jos pituusero on 1-2cm saat pohjallisen. Kasvuiässä toi korjaaminen ei oo mikään prob.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä oon kans kasvanut kieroon, tyhmänä kun kannoin reppua vain toisella olalla yläasteikäisenä. Nyt oon opetellu vuodenpäivät seisomaan ja kävelemään suorassa. Suorassa kävely on vieläkin hieman tasapainotonta, mut enköhän mä vielä opi.

Luut on suht samanpituiset kummallakin puolella, mutta vasemmallapuolella lantion ja alaselän lihakset olivat kehittyneet vahvemmiksi. Kun selkä on kierossa, niin nuo alaselän lihakset ovat jatkuvasti jännityksessä ja ne kipeytyvät eikä alaselkä taivu juuri lainkaan. Liikkuvuuden oon saanut takaisin runsaalla venyttelyllä, hieronnalla ja erinäisillä liikkeillä. Lihastasapaino on korjaantunut salilla.

Kun alaselän jännitykset on saatu poistettua niin lantio ja ruoto hakeutyy luonnolliseen asentoonsa itsestään. Ongelma on tällä hetkellä se, etten itse tunne olevani suorassa vaikka oikeasti olenkin. Seisoessa tuo ei hatittaa, mutta heti kun lantion lihakset jännittyvät, niin ruoto pallaa takaisin vanhaan asentoon. Vie vielä varmaan toisen vuoden ennenkö olen oppinut kävelemään täysin suorassa.

Joo, lääkäriin vaan. Ottavat kuvat sun kintuista ja mittaa niistä onko ne eri mittaset. Päälle päin lonkat saattavat näyttää olevan eri tasossa vaikkei mitään vikaa olisikaan. Nimim. lonkkien perusteella toinen jalka viisi senttiä lyhempi.

Pitää kai sitte mennä lääkäriin.
Originally posted by Jepuli
Nimim. lonkkien perusteella toinen jalka viisi senttiä lyhempi.
5cm on aika paljo.
Mäkii oon kantanu reppua toisella olalla koko yläasteen, oiskohan se sitte syy mun lonkkavaivaan?

Pitää kai sitte mennä lääkäriin.

5cm on aika paljo.
Mäkii oon kantanu reppua toisella olalla koko yläasteen, oiskohan se sitte syy mun lonkkavaivaan?

Kyllähän se valitettavasti ihme olisi, jos tuosta repun toisella olalla kantamisesta kiihkeimmän pituuskasvun aikaan ei vaivoja tulisi. Mutta tosiaan minulla luut on kuiteskin kasvanu suht symmetrisiksi ja skolioosi johtui ihan lihaksista ja tottumiksesta. Toi viis sentii on siis päältä päin tehtävän mittausen tuoma virhe. Eli mun lanneluiden kyhmyrät oli päältäpäin eri paria vaikka nivelet olivatkin samassa tasossa. Jos ne olis eritassa, niin pohjallisilla saatais kuiteskin ruoto suoraks ja selkävaivoja vältettyä.

Vaadi sit lääkäriltä, että tosiaan kuvaavat, eivätkä vain lähetä sua kengänpohjallishesuksen mittailtavaksi. Toi mun viis senttii on nimittäin pohjallisentekijän virhe mittaus. Se piirteli tussilla rakseja mun koipiin, mittaili luita mittanauhalla, kuvas mun kävelyä juoksumatolla ja lopuksi kirkkain silmin totesi jalkojeni pituuseron olevan viisi senttiä.

No nyt on toinen syy mennä lekurille, ku oon ajellu mopolla nii oikee kylki on ihan perkeleen kipee (tullu kai siitä ku oon istunu samassa asennossa kauan ajaessa), nii on pakko varata aika heti huomenna :(
Ja luulen, että toi mun lonkkavaiva liittyy tähän kylkikipuun.

Originally posted by saarnamies
Mullaki on selän kanssa ollut ongelmia. Intissä kuvailtiinkin röntgenissä ja huomattiin, että alaselässä yx nikama on painunut sisään ja jotenki luutunut paikoilleen.

Ohjeeksi sanoivat: "Älä invalidisoi itseäsi", mitä ikinä se sitte tarkottikaan. Mut varmaanki sitä, etten istuis kotona ja valittais kovaa kohtaloa.

Intin jälkeen olin täysin työkyvytön ja jouduin makaamaan n. 3kk ennenkuin selkä parani siihen kuntoon, että pääsin taas jalkeille (lue: lenkkeilemään ja puntille)

Sillon alotin kunnon treenin ja selkäkivut alko väheneen pikkuhiljaa.
Sen oon huomannu, että jos jätän treenit väliin ja istun ja inskaan tietokoneella ni iltasin en saa kipujen takia unta.
Mut mitä rankemmin reenaa sitä paremmassa kunnossa on myös selkä.

Onko muuten kenelläkään kokemusta alaselän nikamien sisään painumisesta ja sen korjaamista? (leikkaus tai kiropraktikko tai joku muu keino)

Mulla on kaiketi saman tyyppinen alaselkä. Ne alimmat nikamat luutuvat varhaislapsuuden aikana yhteen muodostaen yhhtenäisen häntä- ja ristiluun, yhteenluutuneiden nikamien määrä kuitenkin vaihtelee. Eli meillä nikamia on luutunut pitemmältä matkalta.

Tarkoitatko sisään painumisella, että sulla on yksi nikama pois linjasta vai, että ruodossa on tavallaan porras. Minulla on ristiluun ja lannerangan välissä porras, eli nikamat ovat ristiluuhun asti linjassa, mutta okahaarakkeet tuntuvat sisemmässä kun ristiluussa. Tuo porras häviää kun selkää pyöristää. Tästä olen päätelly ristiluun nikamien luutuneen tavallaan kaarelle. Johonkin asentoonhan niitten on pakko luutua ja jos ne olis luutunut eri asentoon niin siellä tuntuisi porras selkää pyöristäessä. Jos sinun selkäs on kuvattu suorana niin tossa rajakohdassa näkyy luonnollisesti taitos.

Haittana tuossa on se, että selkä joutuu taipumaan alimman nikaman kohdalta huomattavasti enemmän kuin muualta, jolloin se vaati tuekseen vahvat lihakset. Jos selän liikkuvuus on kunnossa, niin ettei se pyöristi maastavedossa ja kyykyssä niin niistä on varmasti apua ko. vaivaan. Itselleni liikkeet, joissa selkä meinaa taittua notkolleen ovat pahempia.

Mutta jos sulla on tosiaan yksi nikama luutunut pois linjasta, niin kyllä itse katsoisin kahdesti mitä rautoja niskaani otan. Kävisin kyllä ensimmäiseksi kuvien kanssa erikoislääkärillä tai kokeneella kiropraktikolla. Kokeneella kiropraktikolla on vielä erikoislekuriäkin laajempi perspektiivi noihin selkävaivoihin ja osaa varmasti kertoa kuinka vakava ongelma tuo konkreettisesti on ja miten sitä tulisi kuntouttaa.

Inttitarkastuksessa mulla havaittiin pari kuukautta sitten oikean jalan olevan ~ 1 cm:n lyhyempi kuin vasen on. Lääkäri sanoi, että se on niin pieni ero, ettei sen takia kannata edes harkita toiseen kenkään mitään pientä korotusta. Kuitenkin lääkäri tokaisi sen aiheuttavan todella lievää skolioosia, jota ei asiasta tietämättömät ilmeisesti kykeke havaitsemaan. En itsekään ollut huomannut mitään aikaisemmin peilistä..

Lääkäri sanoi, että riski saada selkävaivoja vanhempana on tietenkin suurempi kuin monilla muilla, joten hän kehoittikin treenaamaan hyvät tukilihakset, etenkin selkä- ja vatsalihakset ilmeisesti ne tärkeimmät. Lappuun kun olin kirjoittanut harrastuskohtaan punttisalin, oli lääkärin puuttuminen tähän aiheeseen selvä juttu. Kysyinkin samalla kuinka yleisesti vastaavan suuruisia raajan pituuseroja hän keskimäärin havaitsee. Vastaus oli, että noin joka kymmenennellä. Totuushan on, ettei kenelläkään ole täsmälleen saman pituiset raajat, kun esiin kaivetaan tarkempi mittausväline, ja aletaan tarkasti tutkiskelemaan. :D

Aiheuttaako tapaukseni mielestänne jotain rajoitteita treenaukseen? Saako kyykkyä tehdä aivan rauhassa?
Pitäiskö keskittyä tavallista enemmän alaselän sekä "sisimmän" vatsalihaksen vahvistamiseen?

Originally posted by Jepuli
Mulla on kaiketi saman tyyppinen alaselkä. Ne alimmat nikamat luutuvat varhaislapsuuden aikana yhteen muodostaen yhhtenäisen häntä- ja ristiluun, yhteenluutuneiden nikamien määrä kuitenkin vaihtelee. Eli meillä nikamia on luutunut pitemmältä matkalta.

Tarkoitatko sisään painumisella, että sulla on yksi nikama pois linjasta vai, että ruodossa on tavallaan porras. Minulla on ristiluun ja lannerangan välissä porras, eli nikamat ovat ristiluuhun asti linjassa, mutta okahaarakkeet tuntuvat sisemmässä kun ristiluussa. Tuo porras häviää kun selkää pyöristää. Tästä olen päätelly ristiluun nikamien luutuneen tavallaan kaarelle. Johonkin asentoonhan niitten on pakko luutua ja jos ne olis luutunut eri asentoon niin siellä tuntuisi porras selkää pyöristäessä. Jos sinun selkäs on kuvattu suorana niin tossa rajakohdassa näkyy luonnollisesti taitos.

Haittana tuossa on se, että selkä joutuu taipumaan alimman nikaman kohdalta huomattavasti enemmän kuin muualta, jolloin se vaati tuekseen vahvat lihakset. Jos selän liikkuvuus on kunnossa, niin ettei se pyöristi maastavedossa ja kyykyssä niin niistä on varmasti apua ko. vaivaan. Itselleni liikkeet, joissa selkä meinaa taittua notkolleen ovat pahempia.

Mutta jos sulla on tosiaan yksi nikama luutunut pois linjasta, niin kyllä itse katsoisin kahdesti mitä rautoja niskaani otan. Kävisin kyllä ensimmäiseksi kuvien kanssa erikoislääkärillä tai kokeneella kiropraktikolla. Kokeneella kiropraktikolla on vielä erikoislekuriäkin laajempi perspektiivi noihin selkävaivoihin ja osaa varmasti kertoa kuinka vakava ongelma tuo konkreettisesti on ja miten sitä tulisi kuntouttaa.

Vois kyllä käydä jossain kiropraktikolla, asiantuntevaa lääkäriä en oo vielä tavannut, vaikka lähes kymmentä äijää oon jututtanut.

Jos tuosta selkärankaa koittaa kädellä, niin se tuntuu siltä, niinkuin mun selkärangassa ois aukko. Eli siittä yx nikama on painunut niin paljo sisään, että siihen tulee muutaman nikaman väliin vähän isompi väli, koska se yx nikama ei oo oikeassa paikassa.

Sama lovi siinä rangassa on myös pyöristettäessä. Mulla on röntgen kuvat otettuna suoraan selkärangasta ja sitte sellasesta kylkiasennosta. Vain siinä kylkiasento kuvassa näkyy, että se nikama on väärässä paikassa. Eli se on vain suoraan painunut sisään. ( Se meni nuoruudessani, kun olin lumihommissa ja kiertoliikkeellä tempasin lapiollisen lunta metrien päähän. Konttasin sisälle. Jouduin seisomaan jotku oppitunnit, ku ei pystyny istumaankaan... sillon ku joku ois älynnyt sanoo, että naprapaatti tai kiropraktikko napsauttas tuon paikoilleen minuutissa. Ois säästyny paljolta.)

Mut en oo enää antanu tuon selän haitata treenejä. Taino ehkä vähän, koska maasta vetoa teen pienillä painoilla ja pitkää sarjaa, ja mahdollisimman puhtaasti. Maksimeja ei tule edes mieleen kokeilla. Kyykkäämisessä ei oo ongelmia jos malttaa laittaa vyön niin kireelle, että happi ei kulje.

Eli homma on aika hyvällä mallilla, kun vertaa siihen että muutama vuosi sitten en pystyny istumaan kuin 1h kerrallaan ja sitte oli jo pakko mennä maate kipujen takia.

Originally posted by Away

Aiheuttaako tapaukseni mielestänne jotain rajoitteita treenaukseen? Saako kyykkyä tehdä aivan rauhassa?
Pitäiskö keskittyä tavallista enemmän alaselän sekä "sisimmän" vatsalihaksen vahvistamiseen?

Tottakai pitäis sisäisiä vatsoja treenata jokaisen! parempi ryhti + vyötärö kapenee, näyttää isommalta yms. muuta kivaa.
Rotator cuffeja kannattais treenata jokaisen vaikka ei mitän vikaa oliskaan, en mäkään uskonu niiden tekemiseen ennen kuin olat tuli kipeeksi ja ennen kuin arvasin jo toisen pidempi treenitauko oli valmis...

mitä opin: lämmittele aina kunnolla, polje sitä kuntopyörää kovaa ja tarpeeksi kauan(niin,että hiki lentää)väh. 8 min, tee aina kunnon lämmittely sarjat, kierrä selkä rankaa tarpeeksi usein ettei tule nikama lukkoja(jees niitäkin oli yks ylä selässä:( ), venyttele kunnolla, syö hyvin, älä yritä korvata huonoa syömistä, kovemmalla treenillä se tie johda mihinkään. älä tee sellaisia liikkeitä, mihin notkeutesi EI riitä.

Mulla selässä skolioosi. Muistan kun terkkari sanoi siitä joskus ylä-asteella, mutta se homma "unohtu" kun se ei ollut kipeä. Kutsunta tarkastuksessa vaiva sit oikein todettiin ja pistettiin paperille. Sit lähdin inttiin ja siitä lähtien olen taistellut ton selän kanssa.

Mun selkäranka tekee n. 25 asteen mutkan yhes kohtaa. (S-selkä) Ne päivät jolloinka ei ole selkä kipeä on aina hyviä päiviä. Valitettavasti noita päiviä ei ole viime vuosina montaa sattunut saman kuukauden sisään. Tosin nyt selkä on kuntoilun ansiosta parempi, kuin koskaan muistan. Ennen selkään sattu joka ikinen päivä. Uskon että parempaan päin ollaan menossa. Tää vaiva on sukuvika meillä. Äitin kahdella veljellä on sama ongelma.

Kuntoilua selkä on jonkun verran haitannut. Penkkiä koitin vasta pari-kolme vuotta sitten eka kertaa!! Kun lihakset oli epätasapainossa niin en voinut olla edes suorassa penkillä, kun oikea puoli oli alempana. Nykyään huomaan ton vain sillai että en ota ihan suoraa linjaa tangosta, eli otan otteen vähän niin kuin toinen puoli painais enemmän.

Pari vuotta sitten selkä kipeyty pari kertaa lenkkeillessä ja säbän pelaaminen useana päivänä peräkkäin ottaa aika koville. Mavea en ole uskaltanut kovin suurilla painoilla tehdä.

Mulla on yläselässä jotain vikaa (tai ainakin veikkaisin niin) eli kun seison suorassa niin lapaluut törröttää selästä ulos ja ne näkyy jos minulla on teepaita päällä tai jos olen ilman paitaa. Lapaluiden törrättimen näyttää siltä että olisin liian laiha. Terkkarin tarkastuksessa se sano et ryhti on ok, mutta silti olen epäillyt että siellä jotain vikaa olisi. Olen myös huomannut että toinen hartioistani olisi pikkasen lyhyempi, voiko tämä johtua siitä että olen nukkunut melkein koko ikäni samalla kyljellä?

Elikkä olisi kiva tietää että mistä tämä johtuu ja kannattaisiko mennä lääkäriin?

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom