Kiero selkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla löytyy myös skolioosi alaselässä. Pari nikamaa on vähän sivummalla muusta rangasta. Ainoa asia miten se vaikuttaa mun elämään on se et joskus tuon skolioosin kohdalta (noin 5cm halkaisija alueelta) alaselän lihakset puutuu. Tämä tapahtuu lähinnä kun treenaan jotain liikettä missä alaselkä on kovassa jännityksessä (esim. kyykky).

Mullakin on jonkin asteista skolioosia selässä todettu. Ei ole onneksi kyllä mitään kipuja tai vaivoja koskaan tainnut aiheuttaa, mutta oikean puolen rintakehästä se on vienyt ehkä sentin tai kaksi sisemmäs ja sehän ei hyvältä näytä ainakaan. Myös jaloissa taitaa olla noin sentin pituusero, eipä sitäkään oikein koskaan huomaa. Ehkä joskus jos seisoo peilin edessä suorassa, niin näkee, että toinen hartia on hieman alempana. Kait niitä kipujakin ja vaivoja joku fysioterapeutti joskus povasi, vaan ei ainakaan vielä sellaisia onneksi ole tullut, toivottavasti ei tulekkaan.

Edit: tietääkö joku että voiko tuo enää tällä ikää pahentua (eli kieroutua lisää) kun kasvuikä on jo kummiskin aikoja sitten ohi.

Itsellä tuo jalkojen pituusero on korjaantunut kun si-nivelet on saatu auki. Selän hyvinvointiin kannattaa kiinnittää todella paljon huomiota. ERITTÄIN HYVÄ keino on tuo kippipenkki jossa ollaan pää alaspäin. Tätä kannattaa ehdottomasti tehdä AINA kun käy puntilla tai sellaisen laitteen lähellä ;) Maksimissaan 5 min kerralla ja loivalla kulmalla ensin! Kaks kertaa päivässä on hoitona jo ok ja säännöllisyys näkyy tuloksena. Tämän laitteen on todettu auttavan merkittävästi selän hoidossa ja huoltamisessa :thumbs:

sam68 sanoi:
Itsellä tuo jalkojen pituusero on korjaantunut kun si-nivelet on saatu auki. Selän hyvinvointiin kannattaa kiinnittää todella paljon huomiota. ERITTÄIN HYVÄ keino on tuo kippipenkki jossa ollaan pää alaspäin. Tätä kannattaa ehdottomasti tehdä AINA kun käy puntilla tai sellaisen laitteen lähellä ;) Maksimissaan 5 min kerralla ja loivalla kulmalla ensin! Kaks kertaa päivässä on hoitona jo ok ja säännöllisyys näkyy tuloksena. Tämän laitteen on todettu auttavan merkittävästi selän hoidossa ja huoltamisessa :thumbs:

Kerrotko vielä tarkemmin että mikä tuo kippipenkki on, kun ei mitään siitä ainakaan oikein mieleen tule. :kuvia: ? Minkälaista liikettä siinä tehdään, vai ollaanko siinä vain paikoillaan? Pystyykö tätä kippipenkkiä vaikka simuloimaan jotenkin kotona?

Ja täällä myös yksi jolla on todettu skolioosi. N.4v sitten tuo ko. "tauti" havaittiin ja toinen jalkani oli n.1,5cm lyhyempi, koska alin lannenikama on pykälän tai kaksi hakoteillä! Kenkääni hommasin korokkeen ja käytin sitä välillä säännöllisesti ja välillä sitten taas...No jokatapauksessa tämä koroke auttoi kuitenkin ja 2v päästä jalkani oli enää ~0,5cm lyhyempi. Eli kaikille nuorille tiedoksi joilla on vielä pituuskasvu kesken niin hommatkaa ihmeessä tuo koroke esim.suutarilta, mutta käykää ensin kysymässä asiaan perehtyneeltä lääkäriltä, että minkä vahvuinen sen pitäisi olla. Kävin tuossa jokunen aika sitten paikallisella hierojalla joka antoi ns.nikamakäsittelyn ja sai lanne nikamani "tasoihin". Koska skolioosi väntää selkää niin se tekee myös (ylä)selkään jo edellä mainittuja nikamalukkoja jotka haittaavat mm. hengityksen moitteetonta kulkemista, sydänpistoksia(ei infarkti:)) ja keuhkopistoksia koska yläselästä lähtee sydämen ja keuhkojen hermoratoja. Välillä voi katsoa itseään peilistä sivuttais suunnassa ja jos näyttää, että notre damen kellonsoittaja on taas hypännyt ruumiiseesi nii korjataan ryhti ja rinta pulleaksi kuin kauppatorin pululla. Itellä ehkä silti kaikkein parasta ollut kova treeni, mutta nämäkin asiat on vaan niin hlö.kohtaisia! Että semmosta.

Skolioositapaus ilmottautuu. Alaselässä selkäranka tekee pienne mutkan siten että toinen olkapää on alempana kuin toinen ja ylempänä oleva puoli selästä on myös hieman vääntynyt eteenpäin. Alaselkä ollut ongelmallinen ja jatkuvasti krampissa. Alaselkään osuvat treenit saivat selän tosi pahaan kuntoon. Korvasin ne maastavedolla ja tuo liike on ollut pelastus eli selkäkivut ovat vähentyneet kun alaselän lihakset ovat vahvistuneet. Selkä on silti todella jumissa tälläkin hetkellä, kävin fysioterapeutilla ja kyselin venyttelyohjeita; en saanut mitään käyttökelpoisia. Hieman hirvittää missä tän rangan kanssa ollaan esimerkiksi 10 tai 20 saatika 30 vuoden päästä...

Itselläni tuntuu siltä kuin selkä taipuisi vain yhdestä kohdasta :) En tiedä mikä on mutta alaselkä on jodella jäykkä. Ennen "keski"selkää kohta on ainoa kohta joka taipuu. Jos taivutan eteenpäin näyttää siltä kuin selkä taittuisi yhdestä kohtaa 90astetta :) en sit tiedä mikä on... pelkkää jäykkyyttä vai jotain pahempaa.

ketee sanoi:
"Alaselässä selkäranka tekee pienne mutkan siten että toinen olkapää on alempana kuin toinen ja ylempänä oleva puoli selästä on myös hieman vääntynyt eteenpäin. " ;"Hieman hirvittää missä tän rangan kanssa ollaan esimerkiksi 10 tai 20 saatika 30 vuoden päästä..."

Mulla on kanssa toinen olkapää alempana ja myös piirun verran eri linjassa kun katsoo sivulta. Alaselässä vasemman puolen lihakset on ulompana kuin oikean ja ylhäällä taas toisin päivin. Mä en uskalla edes ajatella minkälaista tuskaa tää selkä voi aiheuttaa parin kymmenen vuoden päästä. Päivä kerrallaan mennään.

Välillä kun sattuu oikein paljon niin en keksi millä ihmeellä sais venytettyä tiettyjä kohtia. Tuntuu ettei mikään auta. Ilmeisesti ainut mahdollisuus on yrittää monipuolisella kuntoilulla ja venyttelyllä ennalta ehkäistä kipua. Kai se kipu noiden lihasten kireydestä tms. yleensä johtuu.

Carbon sanoi:
"
Itselläni tuntuu siltä kuin selkä taipuisi vain yhdestä kohdasta En tiedä mikä on mutta alaselkä on jodella jäykkä. "

Oletko yrittänyt venytellä selkää? Yksi liike tuli heti mieleen mitä kannattaa koittaa tuohon. Menet polvilleen maahan ja taitaa yläruumiin taakse päin niin että lopulta kantapäät koskettaa pakaroita ja yläpää on maata vasten. Jos toi sun "vaiva" aiheuttaa huomattvaa kipua niin kannattais ehkä kääntyä lääkärin puoleen.

ketee sanoi:
Selkä on silti todella jumissa tälläkin hetkellä, kävin fysioterapeutilla ja kyselin venyttelyohjeita; en saanut mitään käyttökelpoisia.

Mä sain fysioterapeutilta selän venyttely ohjelman. Olisko siinä ollut yhteensä 15 eri liikettä, joita suoritettiin ei kerroilla. Vois kaivaa sen tuolta jostain esiin ja vaikka skannata se digitaaliseen muotoon jos joku tarvitsee.

zere sanoi:
Kerrotko vielä tarkemmin että mikä tuo kippipenkki on, kun ei mitään siitä ainakaan oikein mieleen tule. :kuvia: ? Minkälaista liikettä siinä tehdään, vai ollaanko siinä vain paikoillaan? Pystyykö tätä kippipenkkiä vaikka simuloimaan jotenkin kotona?
Kippipenkki on laite jossa jalat nilkoista tuettuna, roikutaan pää alaspäin.
Tangosta roikkuminen on vähän vastaava homma mutta siinä ei saa yhtä hyvin liikettä välilevyihin. En kyllä keksi miten tuota voisi muuten tehdä salilla? jotain kenkiä on joilla roikutaan tangosta alaspäin, mutta en tiedä niistä enempää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on 2 vuotta sitten yli 30 asteen skolioosi leikattu lapaluiden välistä. Leikattiin kyljestä kylkiluiden läpi. Selkään pistettiin rautaa ja 7 nikamaa luudutettiin. 10 päivää sairaalassa, puolivuotta liikuntakieltoa ja vuosi kontaktilajeista kieltoa(esim. jääkiekko).

Nyt on ranka lähes suora ja hyvin luutunut siittä kohtaa. Kun tuo vuodenkielto oli ohi, niin aloitin salilla käymisen. En kumminkaan tehnyt kyykkyä tai muuta selkää rasittavia liikkeitä. Vielä viime talvena, jos satuin nostamaan jotain raskasta, niin selässä tuntui jomotusta ja pientä kipua sen jälkeen.

Enään ei tunnu selässä raskaiden tavaroiden nostelu ja nyt oon kyykkyäkin alkanut tekeen salilla eikä mitään ole haitannut.

Oikea lapaluu siirottaa vielä vähän, mutta siirotus vähenee sitä myötä, kun yläselkä vahvistuu. Muuta haittaa ei enään ole.

Olihan se leikkaus parempi, kuin sitten vanhempana selkä ja sydän vaivat. Siinä on joku aste määrä, minkä kokoiset skolioosit leikataan.

Itellä alin nikama liukunut noin 1cm selästä ulospäin ja tuntee aivan sormellakin..Kyllä toi aika paljon treeniä rajoittaa ja harmittaa kun itse on toilailuillaan saanut sen aikaiseksikin =(

Itselläni terveydenhoitaja huomasi ryhtiä katsoessaan selässä jotain ja sitten pistettiin fysioterapeutille käymään ja röntgeniin. Noin viikko sitten lääkäri ilmoitti, että rintarangassa on kaventumaa nikamissa, mikä johtaa siihen, että yläselkä tulee inhan näköisesti ulos kyyristyessä.
Kysyessäni asian vakavuutta lääkäri vastasi, että ei pitäisi olla mitään ongelmia reenatessa ja jumpalla ja roikkumisella pitäs oieta ajan kuluessa. Ainoo ongelma on vain ryhdin huonontuminen ja pieni kauneushaitta

Jepuli sanoi:
Minä oon kans kasvanut kieroon, tyhmänä kun kannoin reppua vain toisella olalla yläasteikäisenä.

Kuten myös minä. Ei nyt varsinaisesti ole kiero selkä tietääkseni, mutta kun selkäliikkeitä tekee niin täytyy keskittyä aina vähän "kiertämään" kehoa oikeaan asentoon että molemmat latsit väsyy jne., muuten tulee jotenkin epätasapainoinen liikkeestä.

Ehkä jotain hyvää siitä että repussa ei useinkaan ollut tavaraa, ja lintsattua tuli liiankin kanssa. :rolleyes:

saarnamies sanoi:
Onko muuten kenelläkään kokemusta alaselän nikamien sisään painumisesta ja sen korjaamista? (leikkaus tai kiropraktikko tai joku muu keino)
Mulla on sama vaiva, en tiedä onko ne luutuneet paikalleen, mutta jossain lannerangan kohdolla nikamt on työntyneet sisäänpäin, ja sen vuoksi taas vähän ylempää ulospäin. Oli kuukauden selkä kipeä kun oli se pahin nikama siirtynyt paikoiltaa, ennen kuin naksahti taas parempaan kohtaan. Ortopedi sanoi, että vain todella pahat tapaukset leikataan jos on koko ajan kovat säryt, ei ole vissiin kovin pieni leikkaus. Ainoa mitä voi tehdä on mulla ainakin lihasten pitäminen kunnossa.

Ja jos on jaloissa sen tyyppistä vikaa kuin se joku nuorempi heppu sanoi, niin hoitakaa ihmeessä kuntoon. Itsellä oli jalat eri pituiset lättäjalkojen vuokosi, ja selkäkivut oli infernaaliset monta vuotta ja intissä vasta sattuikin. Siellä löytyi puolen vuoden jälkeen onneksi lääkäri joka huomasi syyn, ja sain valtion kustannuksella aivan loistavat pohjalliset JOTKA PITÄÄ TEETTÄÄ, EI MISSÄÄN NIMESSÄ TEHDÄ ITSE. Jalkapohjien takia oli itse jalkapohjat, polvet, alaselkä ja yläselkä koko ajan kipeät.

Ilmeiseti ne huonot jalat on aiankin osasyy ollut tuohon huonoon ryhtiin, joka ei ikinä kokonaan kuulemma parane. Että vaikka ajattelisi olevansa kuinka kova jätkä, ettei lääkärissä käy, niin joskus saa järkeäkin käyttää. Ei mullakaan 16-vuotiaana mitään vaivoja ollut, mutta 17 vuotiaana jo oli. Ihmiset tuntuu sentään jonkin verran olevan huolissaan selästään, mutta luoja miten karsean näköisiä ihmisiä näkee kaduilla, kun jalat vääntyy :urjo: asentoihin linttaan astutuissa kengissä, ja ihmetellään, että selkään sattuu.

Back
Ylös Bottom