kickboxing

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tenu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse olen harrastanut sekä potkunyrkkeilyä että thainyrkkeilyä. Potkunyrkkeilyssä on monia eri sääntöjä ja meillä Jyväskylässä potkunyrkkeilijät treenaa lähinnnä K1 säännöillä (myös alapotkut, pyyhkäsyt ja lyhyetköt tarttumiset sallittu) ni lajeissa ei juurikaan ole eroa. Enemmän kun saleissa, niin eroja on vetäjissä. Keskimäärin potkunyrkkeilysalin vetäjät ehkä painottaa enemmän nopeutta ja liikkuvuutta, kun thainyrkkeilyssä voimaa ja kovuutta.
Itse suosittelen harrastamaan molempia ristiin ja treenaamaan sitä lajia kumman aikataulut ja vetäjät sopii paremmin omiin mieltymyksiin. Itse tykkään käydä sellaisissa treeneissä jossa vetäjä hymyilee, murjottavan tai vittuilevan kusipään treeneissä ei tällä ikää pitkään jaksa rehkiä, vaikka kuinka hyvä vamentaja muuten olisikin.

edit: Niin ja jos salilla soi musa, ni toisessa soi yleenssä hard-rock ja toisessa raskaampi metalli (tärkeitä asioita =).

pakko kiteytyä? Mistä ihmeestä tulee uskomus että ohjaajan / valmentajan taso liittyisi valmentajan omaan ottelu rekordiin? Esim. olen itse saanut parasta valmennusta ihmiseltä jolla ei ollut ottelukokemusta ollenkaan, hän oli kylläkin pyörinyt lajien parissa yli 10v.. Olen myös saanut valmennusta muutamalta MM1.ltä ja en voi väittää että aina olisi tuntunut hommat järkeviltä..

Eihän se nyt tietenkään suoraan niin mene, että mitä parempi ottelija olet, sitä parempi valmentaja olet, mutta antaa se hyviä edellytyksiä. Jos olet maailmanmestari, niin kyllä se tarkoittaa sitä, että olet pakosti ollut aika paljon laadukkaissa treeneissä ja tehnyt paljon asioita oikein. Kaikki eivät välttämättä osaa jakaa tietotaitoaan eteenpäin parhaalla tavalla, mutta ainakin sitä annettavaa on.

Jos nyt katsoo vaikkapa suomalaisten arvokisamitalistien valmentajia, niin kyllä heistä suurimmalla osalla on omaa kilpailutaustaa ja yleensä menestystäkin. On mahdollista olla menestynyt valmentaja ilman omaa kilpailutaustaa, mutta se on selvästi harvinaisempaa. Suomesta tulee mieleen lähinnä thainyrkkeilypuolelta Nurmen Pertsa, joka ei ole kilpaillut, mutta on valmentanut monta menestynyttä ottelijaa.

Jos ei ole omaa kilpailutaustaa on myös vaikea päästä ottelijan kanssa samalle aaltopituudelle ja ymmärtää niitä tunteita, joita ottelija käy läpi ennen matsia, kehässä ja matsin jälkeen.

Eihän se nyt tietenkään suoraan niin mene, että mitä parempi ottelija olet, sitä parempi valmentaja olet, mutta antaa se hyviä edellytyksiä. Jos olet maailmanmestari, niin kyllä se tarkoittaa sitä, että olet pakosti ollut aika paljon laadukkaissa treeneissä ja tehnyt paljon asioita oikein. Kaikki eivät välttämättä osaa jakaa tietotaitoaan eteenpäin parhaalla tavalla, mutta ainakin sitä annettavaa on.

Jos nyt katsoo vaikkapa suomalaisten arvokisamitalistien valmentajia, niin kyllä heistä suurimmalla osalla on omaa kilpailutaustaa ja yleensä menestystäkin. On mahdollista olla menestynyt valmentaja ilman omaa kilpailutaustaa, mutta se on selvästi harvinaisempaa. Suomesta tulee mieleen lähinnä thainyrkkeilypuolelta Nurmen Pertsa, joka ei ole kilpaillut, mutta on valmentanut monta menestynyttä ottelijaa.

Jos ei ole omaa kilpailutaustaa on myös vaikea päästä ottelijan kanssa samalle aaltopituudelle ja ymmärtää niitä tunteita, joita ottelija käy läpi ennen matsia, kehässä ja matsin jälkeen.

Totta tuo ensimmäinen väkisinkin on oltu hyvissä treeneissä ja tehty asioita oikein.. Joskin lähes jokainen Suomalainen arvokisamitalisti mm KB:ssä pelaa peruspelillä eiks niin? Ja näitä mailmanmestareita on kritisoitu tuolla nyrkkeilypiireissä mm siitä ettei ole mitään hajua urheiluvalmennuksesta.. vedetään vaan kovaa 7 päivää viikossa ja painovedot hoidetaan syömisen lopettamisella.
Ja tosiaankin esim: Pertsa on 1 niistä valmentajista joka osaa muutakin kuin sanoa että nyt vedetään itkuraivolla 30 erää ja huomenna otetaan kova treeni.
nyrkkeilypiireissähän taas on tosi yleistä ettei valmentaja osaa itse nyrkkeillä, eikä sitä kummaksuta siellä ollenkaan.

Joskin lähes jokainen Suomalainen arvokisamitalisti mm KB:ssä pelaa peruspelillä eiks niin?

Mitähän tämä nyt niinkuin tarkoittaa?

Ja näitä mailmanmestareita on kritisoitu tuolla nyrkkeilypiireissä mm siitä ettei ole mitään hajua urheiluvalmennuksesta.. vedetään vaan kovaa 7 päivää viikossa ja painovedot hoidetaan syömisen lopettamisella.

Tämä on kyllä ihan absurdi väite. Olen kuitenkin ollut neljästä suomalaisesta maailmanmestarista kolmen kanssa yhdessä kisareissulla eikä ne nyt ihan noin tee.

jeh

Mitähän tämä nyt niinkuin tarkoittaa?

Tämä on kyllä ihan absurdi väite. Olen kuitenkin ollut neljästä suomalaisesta maailmanmestarista kolmen kanssa yhdessä kisareissulla eikä ne nyt ihan noin tee.

1. Sitä ettei vaikkapa potkiksen mm mitalit vaadi hirveää "taitoarsenaalia" eikä KB tai MT:ssä esim potkun suoritustapaa arvostella niinkuin esim Karatessa, urheilulajeissa riittää että potku on toimiva ja tehokas.
Joissakin lajeissa potku on väärin tehty jos jalkapöytä ei käänny tarvittavaa määrää ymym teknistä sälää joka ei vaikuta potkuun juuri millään tavalla.

2. Juuh en ajatellut ihan loppuun asti kun kommentoin kärjistäen, unohdetaan MM ja sanotaan että kovatasoisien ex ottelijoiden treenityyli on ollut tuollaista perse edellä puuhun menemistä ja esim: ylikunto on ollut todella iso riesa monellakin ottelijalla samoin kuin fysiikan riittämättömyys ym ongelmat jotka tulevat ihan suoraan valmentajan heikkouksista.

Edit: ja ennen kun kiteydyt kohdan1 taitoarsenaaliin tarkoitan sillä että samoja tekniikoita mitä otteluissa käytetään niitä harjoitellaan alkeiskurssilta asti.

päläpälä

Alapotkuilla saa helposti pisteitä kotiin ja niitä pystyy käyttää todella hyvin kombinaatioissa. Tosiaan tämä lyöntien ja potkujen tasapaino korostuu kickboxingissa enemmän kuin thai-nyrkkeilyssä. :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom