kickboxing kysymys..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ID10
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
tarvitsisin vähän apua...olen aloittanut kickboxingin ja nyt pitäisi saada hanskat..ongelmana on että en tiedä millaiset...onko niitä paljon erilaisia?? saattaa olla vähän tyhmä kysymys mutta toivoisin vastauksia, kiitos :)

Potkunyrkkeilyyn käyvät samat hanskat kuin tavalliseen nyrkkeilyyn. Hanskoja on kolmenlaisia: säkki-, sparri- ja kilpahanskoja. Treeneissä käytettävät hanskat vaihtelevat seuroittain joten tyhjentävää vastausta ei sinulle voi antaa kukaan muu kuin treenien vetäjä.

No kyllä musta tohon sen verran voi sanoa että kannattaa satsata laatuun ja hankkia esim. Top ten:in, Twins:in tai Fairtex:in hanskat ja harjoituksiin mielellään vähintään 12oz mutta 14-16oz hanskat on hyvät turvalliseen harjoitteluun. Mitä isompi tuo oz luku niin sen pehmeämpi hanska on. Mutta kysy ihmeessä ohjaajaltasi.

Twinssin 14oz on hyvät ekat hanskat, sopivan pehmeet, sopii käteen, tarpeeks pehmeet ja sopivan painoset. Oman kokemuksen perusteella.

Olen vähän eri mieltä tuosta laatuun satsaamisesta, nimittäin aitoon nahkaan ei kannata välttämättä rahallisesti panostaa, jos treenaa paljon. Oikein priimahanskat kestää eliniän, mutta niihin ei jonkun ajan jälkeen viitsi työntää käsiään (haista "yhteisiä" hanskoja). Mieluummin ostaa muilta ominaisuuksiltaan tukevat keinonahkahanskat, joilla on hintaa 20-40 euroa vähemmän kuin aidosta nahasta tehdyillä. Niitä voi sitten vaihtaa vähän useammin, ei käy niin pahasti lompakon päälle. Mutta jos rahalla ei ole väliä, unohda jorinani :-)

Hanskoja jotka kestävät eliniän en ole vielä löytänyt tyypillisesti sparrihanskat kestävät ½ vuodesta aina 2-3 vuoteen asti riippuen treenimääristä ja kovuudesta.

Halpoja hanskoja olen käyttänyt muutamat parit, sen jälkeen siirryin laadukkaampiin rukkasiin. Itse en pihtaisi hanskoista tai muista suojista, huonot suojat/välineet eivät ole kuin turvallisuusriski sekä itselle että harjoituskavereille.

Kokona itse suosittelisin 14-18oz hanskoja, mitä isompi körmy sitä isommat rukkaset.
16oz on aika hyvä yleiskoko sparrikäytössä, välineitä sitten onkin kiva lyödä 10oz hanskoilla.

Vaikea sanoi:
Kokona itse suosittelisin 14-18oz hanskoja, mitä isompi körmy sitä isommat rukkaset.
16oz on aika hyvä yleiskoko sparrikäytössä, välineitä sitten onkin kiva lyödä 10oz hanskoilla.

Kaveri on aloittelija, silloin kyllä kallistuisin 12oz hanskoihin.
Koska alussa sparrailu on aika vähäistä. Enemmänkin haetaan tekniikkaa ja nopeutta, mikä olisi hyvä opetella pienemmillä hanskoilla.

Sparrailuun sitten 14-18oz miel laadukkaat hanskat ettei sparrikaverin naaman tarvitse kärsiä!
Itellä tekniikkaharjoituksiin 12oz ja sparriin 18oz twinsit jotka on sen verta pehmeeet että voi lyyä vähän lujenpaakin.

Pistareihin olisi hyvä lyödä eri hanskoilla kuin sparrissa käyttää, juuri treenikaveria ajatellen. (hanskat kovettuu ajanmyötä)

Löpisinpäs taas vähän puutaheinää :david:

"Itse en pihtaisi hanskoista tai muista suojista, huonot suojat/välineet eivät ole kuin turvallisuusriski sekä itselle että harjoituskavereille."

Hieman yritinkin omassa vastauksessani alleviivata, että nahkaan on mielestäni turha satsata - muista ominaisuuksista ei tietenkään kannata tinkiä (miten tukee rannetta jne). Maku- ja hajuasia pitkälti :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
~Proxi~ sanoi:
Mitä isompi tuo oz luku niin sen pehmeämpi hanska on.

Tuo nyt ei pidä aina ihan paikkaansa, Mitä isompi luku, sitä painavampi hanska. Mutta se missä se paino/pehmuste on, onkin sitten eri asia. Jos haluaa hanskat missä enin pehmuste oikeasti on rystysillä ja millä on hyvä sparrata, kannattaa ostaa top tenin tai green hillin 10unssin kilpahanskat. Ne maksaa n. tuplasti enemmän mitä twinssit ym. mutta ovat laadukkaat ja kestävät sitten pitkään käytössä. Omat top tenit kesti ahkeraa käyttöä vajaan 3 vuotta, eli maksoivat itsensä takaisin moneen kertaan. On ne vieläkin suht hyvässä kunnossa, mutta pehmenivät lopulta liikaa ja hommasin uudet. 16-18unssin "rantapalloissa" on kyllä painoa ja pehmustetta, mutta eri asia sitten mitä niillä oikeasti tekee. Varsinkin jos tähtää kilpailemiseen.

pitää muistaa juuri se et mihin tähtää.. :) aloittelija tuskin tähtää kilpailemiseen moneen vuoteen tai sit ollaan hakoteillä. ja harrastus mielessä 14-18oz on iha hyvä. tietty voihan sitä kokeilla 10oz mikä voi olla todella näppärä välinetreeneihin. Mutta kannattaa edelleenkin satsata siihe laatuun eikä ostaa mitään "10e" rukkasia.

~Proxi~ sanoi:
pitää muistaa juuri se et mihin tähtää.. :) aloittelija tuskin tähtää kilpailemiseen moneen vuoteen tai sit ollaan hakoteillä.

Moneen vuoteen.. Niin no, meidän salilta moni junnu on lähtenyt ensimmäisiin nyrkkeilykisoihin vajaan puolen vuoden treenin jälkeen. Ei siihen välttämättä "montaa" vuotta tarvita.. :)

"Mistä löytää muilta ominaisuuksiltaan hyvät keinonahkahanskat? Merkkejä pöytään."

Everlastin "Rodney" esimerkiksi.

Kuvan perusteella tuo Rodney ei näytä pahalta. Rannehihna ainakin näyttäisi olevan tarpeeksi tukeva. Kokeilematta en kuitenkaan kehu enkä hauku. Varoituksen sanana keinonahkahanskoista kuitenkin, että useimmat sellaiset on tehty muutenkin säästömentaliteetilla ja ovat ihan paskoja: eivät tue rannetta ja menettävät vaimennuskykynsä nopeasti.

Unssimäärällä on vaimennuskyvyn lisäksi se merkitys, että painavalla hanskalla ei voi lyödä yhtä nopeasti, joten isku ei satukaan yhtä pahasti. Omassa seurassa on periaate, että yli 70-kiloiset käyttävät vähintään 14oz hanskoja. Itse lyön Fairtexin 16-unssisilla. Seuraavat hanskat on luultavasti Twinsit. Fairy on kädessä (minusta) parempi, mutta tarra on turhan löysä.

Ketjun aloittajaa suosittelisin ostamaan hanskat samaa kokoluokkaa kuin seuran kokeneemmilla suunilleen saman kokoisilla kavereilla on. Tai kysymään ohjaajalta neuvoa. On ikävä sparrata, jos parista toisella on 10oz hanskat ja toisella 16oz.

ID10 sanoi:
tarvitsisin vähän apua...olen aloittanut kickboxingin ja nyt pitäisi saada hanskat..ongelmana on että en tiedä millaiset...onko niitä paljon erilaisia?? saattaa olla vähän tyhmä kysymys mutta toivoisin vastauksia, kiitos :)

Meillä ainakin salilla oli "suositus", että naisille 12 unssin ja miehille 14 unssin hanskat vähintään ja sparriin naiset 14 ja kundit 16, Twins on yleisin merkki ainakin meillä ja tyytyväisiä kommentteja on niistä kuulunut.

Kyllä ne 16 unssin hanskat on mun mielestä sparriin parhaimmat ja ei kait se sparrihanskojen paino ei liity millään tapaa siihen mihin tähtää (??). Ainakin meidän salilla kaikki amatööri mm/sm-ottelijat ja ammattilaisten maailmanmestari sparraa 16 unssin hanskoilla...

Kisoissahan sitten saa järjestäjän puolesta ne 10 unssin rukkaset.

"Varoituksen sanana keinonahkahanskoista kuitenkin, että useimmat sellaiset on tehty muutenkin säästömentaliteetilla ja ovat ihan paskoja: eivät tue rannetta ja menettävät vaimennuskykynsä nopeasti."

Onko tämä ihan kokemusperäistä tietoa? Mulla on sitten käynyt vain hyvä tuuri ja jatkossa taidan pitäytyä tunnetusti laadukkaissa tuotteissa, ei kuitenkaan ole haluja heittää rahaa hukkaan ostamalla sekundaa. Omat sparrihanskani on juuri Rodneyt ja todella tyytyväinen olen ollut (2. pari menossa), sääri- ja pääsuoja on Fairtexin, joka on kyllä laadukas valmistaja.

Flea sanoi:
Kyllä ne 16 unssin hanskat on mun mielestä sparriin parhaimmat ja ei kait se sparrihanskojen paino ei liity millään tapaa siihen mihin tähtää (??). Ainakin meidän salilla kaikki amatööri mm/sm-ottelijat ja ammattilaisten maailmanmestari sparraa 16 unssin hanskoilla...

Kisoissahan sitten saa järjestäjän puolesta ne 10 unssin rukkaset.

Hanskojen koko menee treenaajan painon ja voiman mukaan. Isojen hanskojen haittana otteluun tähtääville on niiden antama liian hyvä suoja. Kun nostaa 16 unssin tumput suojaan niin ne peittävät ja auttavan enemmän kuin matsissa käytettävät 10 unssin hanskat. Kokeilkaa samaa tilannetta siten, että molemmilla on ekana isot 16 unssin ja sitten 10 unssin pienet kilpahanskat. Kilpikonnasuojaus sattuu enemmän jälkimmäisillä.

Isommilla hanskoilla voi täräytellä toista lujempaa ja ne eivät aiheuta lyöntipelkoa. Itsenäni pelotti alussa sparrissa lyönnit mutta se meni ohi kun käytiin kaverin kanssa kerran viikossa pieksemässä toisiamme 16 unssin hanskoilla kovaa. Oppi, että 16 unssin hanskoilla pitää osua todella hyvin ennen kuin tulee tyrmätyksi => voi sparrata täysin vapaasti niiden kanssa.

Molemmillaa oli melko uudet 16 unssin Twinssit ja nekin saa "pohjaamaan" toisen naamaan. Ja vaikka rystyset ottivat kiinni toisen naamaan niin mitään pahempaa ei sattunut (ja eihän aivovaurioita tajua itse, mitä nyt matikan laskut olivat aina vaikeampia ja vaikeampia...).

Summaus: 10 unssin hanskat olisivat paremmat treenin kannalta (suojatuminen) mutta aiheuttaisivat liikaa pelkoa ja vammoja.

Tyson veti säkkiä ym 20 unssin hanskoilla.
Jos ei ole tyson niin kai se 14-18 on melko hyvä.
Siitä kun laittaa sitten 10 unssin hanskat tai säkkiä/pistareita säkkihanskoilla niin tuntuu kun ei olis hanskoja ollenkaan.
Omasta mielestä säkkihanskat on hyviä ainoastaan puntin jälkeen/ennen jos irrottelee paikkoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom