kickboxing kysymys..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ID10
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Indra sanoi:
Onko tämä ihan kokemusperäistä tietoa? Mulla on sitten käynyt vain hyvä tuuri ja jatkossa taidan pitäytyä tunnetusti laadukkaissa tuotteissa

Kokemusta on omista ja kaverien hanskoista. Merkkeinä mm. Starpak, Falco, Five-B, Nidan ja Kärkkäinen. Hintaa pari kymppiä, kaikki ihan paskoja, enkä suosittele kenellekään. Jos olet todennut tuon Rodneyn hyväksi, niin käytä toki sitä. Kyllä se ainakin paljon paremman näköinen on, kuin nuo luettelmani kuonamerkit.

taisto sanoi:
Hanskojen koko menee treenaajan painon ja voiman mukaan. Isojen hanskojen haittana otteluun tähtääville on niiden antama liian hyvä suoja. Kun nostaa 16 unssin tumput suojaan niin ne peittävät ja auttavan enemmän kuin matsissa käytettävät 10 unssin hanskat. Kokeilkaa samaa tilannetta siten, että molemmilla on ekana isot 16 unssin ja sitten 10 unssin pienet kilpahanskat. Kilpikonnasuojaus sattuu enemmän jälkimmäisillä.

Isommilla hanskoilla voi täräytellä toista lujempaa ja ne eivät aiheuta lyöntipelkoa. Itsenäni pelotti alussa sparrissa lyönnit mutta se meni ohi kun käytiin kaverin kanssa kerran viikossa pieksemässä toisiamme 16 unssin hanskoilla kovaa. Oppi, että 16 unssin hanskoilla pitää osua todella hyvin ennen kuin tulee tyrmätyksi => voi sparrata täysin vapaasti niiden kanssa.

Molemmillaa oli melko uudet 16 unssin Twinssit ja nekin saa "pohjaamaan" toisen naamaan. Ja vaikka rystyset ottivat kiinni toisen naamaan niin mitään pahempaa ei sattunut (ja eihän aivovaurioita tajua itse, mitä nyt matikan laskut olivat aina vaikeampia ja vaikeampia...).

Summaus: 10 unssin hanskat olisivat paremmat treenin kannalta (suojatuminen) mutta aiheuttaisivat liikaa pelkoa ja vammoja.

Hyviä pointteja. Tää nyt menee aina vaan enemmän ja enemmän ohi aiheesta, mutta.. Jos tähtää kilpailemiseen niin mun mielestä sparrin pitäisi valmistaa siihen kilpailutilanteeseen mahdollisimman hyvin. Ja äijän asenne, ottelun tempo, ja ottelijoiden välineet ym. pitäisi myös olla mahdollisimman paljon samat kuin kilpailuissa. Siksi en tajua noiden 16unssisten ja isompien lapasten käyttöä. Niillä ei pysty lyömään yhtä nopeasti kuin kisahanskoilla, ne ei mahdu samalla tavalla sisään kaverin suojauksesta ja niillä on helpompi suojata. Ja ne saa "pohjaamaan", toisin kuin hyväkuntoiset 10unssin kilpahanskat joissa rystysillä on iso pehmuste. Pikavoimatreenin esim. painavammilla hanskoilla tai käsipainoilla/levytangolla voi tehdä muulloin. Sparri sparrina. Ja säkki/välinetreeni säkkihanskoilla, jotka ei anna virheitä lyöntitekniikassa anteeksi niin kuin isot hanskat.

16 unssin hanskat on kyl yleisimmät mitä potkunyrkkeily saleilla käytetään, combatilla valkku tarjoo 14, mutta oma kokemukseni alottelijalle on kyllä se 16 ja siitä eteenpäin kun alkaa varmuutta tulee niin tiputtaa niitä unssi kokoja, tietty matseissa käytetään kymppejä, että jos niihin tähtää on hyvä sellasilla välillä sparraa, koska ero on huomattava, ja sitten merkeistä twins tai fighterin hanskoja on mulle ammattilaiset kehunu....oma valkku kerto otelleensa joskus thaimaassa missä oteltiin 6 unssin "käsineillä" :hyper: et siinä alkaa jo liha värisee huolella, plus lisäksi tarviit vielä hyvät jalka suojat ni pääsee kaveri sitten pieksemään oikeen kunnolla.....

Mihin nyrkkeilyssä/kick-boxingissa pitää katse suunnata? Vastustajan leukaan, hartioihin, rintaan, silmiin...?

:david:

Pinky sanoi:
Mihin nyrkkeilyssä/kick-boxingissa pitää katse suunnata? Vastustajan leukaan, hartioihin, rintaan, silmiin...?

:david:

Olisko hartialinja. Joka kyllä näkyy jo rintakehästä aika hyvin. On vaikea pistää iskua tai potkua tulemaan ilman että hartialinja liikkuu. Lisäksi kaikki liikkeet ymmärtääkseni lähtevät ensin vartalosta ja välittyvät käsiin/jalkoihin. Nyt kun tiedät tämän, ei mene montaa vuotta enää :D .

.,.

Merkeistä vielä - Nahka-Sakke! Siinä on perinteikäs tuntuma kun saa Saken Nahkaa poskeen. :thumbs: Helsingissä Saken liike on Kallion Vaasankadulla (missä voi joutua ottamaan hanskat saman tien käyttöön).

"Mihin nyrkkeilyssä/kick-boxingissa pitää katse suunnata?"

Yritän saada katsekontaktin, eli silmä-silmä. Siinä onnistuu joskus hämäämään vastustajaa, kun yllättäen kohdistaa katseen esim. jalkaan ja potkaisee ylös tms. Mutta olenkin aloittelija.

Itse pyrin pitämään katseen siinä jossain rintakehän tienoilla. Siitä yleensä huomaa vastustajan liikkeet parhaiten. Silmät on mielestäni kyllä tosi huono vaihtoehto, siinä ei kyllä näe vastustajan jaloista mitään ja voi antaa vastustajalle vinkkiä omista aikomuksistaan.

Minä en ole kickboxingia treenannut mutta tkd:ssa on tullut tuommoinen tyyli tuon katseen kanssa. Ja tuskin nyt on tarvettakaan sen muuttamiseen kun täällä ihmiset suosittelevat rintakehää / hartialinjaa. Itse aloittanut alkeiskurssin ihan vasta.

Heitetään sitten kysymys: Juotteko palkkaria rankkojen tai vähemmän rankkojen kickboxingtreenien jälkeen ja mitä palkkarissanne on missäkin suhteessa ja minä määrinä?

anticube sanoi:
Itse pyrin pitämään katseen siinä jossain rintakehän tienoilla. Siitä yleensä huomaa vastustajan liikkeet parhaiten. Silmät on mielestäni kyllä tosi huono vaihtoehto, siinä ei kyllä näe vastustajan jaloista mitään ja voi antaa vastustajalle vinkkiä omista aikomuksistaan.

Minä en ole kickboxingia treenannut mutta tkd:ssa on tullut tuommoinen tyyli tuon katseen kanssa. Ja tuskin nyt on tarvettakaan sen muuttamiseen kun täällä ihmiset suosittelevat rintakehää / hartialinjaa. Itse aloittanut alkeiskurssin ihan vasta.

Silmät tai yleensäkin pään seutu on todella huono vaihtoehto, nimenomaan siksi, että siinä sitten varsinkin lähempänä oltaessa rajautuu aika paljon vastustajan alakropasta pois ja jotain psykologistakin vaikutusta tuntuu olevan.
Itse olen tykästynyt katsomaan siihen rintalastan alapään kohdalle, koska silloin saan parhaan kokonaisnäkymän tilanteessa. Lisäksi pyrin katsomaan tavallaan vastustajan "läpi", jolloin kokonaistilanteen hahmottaminen ainakin toimii itselläni paremmin. :arvi:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
AndyS sanoi:
Ei sitä katsetta nyt niin tarkasti pysty suuntaamaan sparrin aikana koko ajan. Joku neuvoo rintaan, joku hartialinjaan - pääasia kumminkin, ettei tuijota vastustajan jalkoja.
Samoilla linjoilla. Katse riippuu osakseen etäisyydestä, lähellä katsotaan muualle kuin yli potkuetäisyydellä. Tulee jäykän näköistä ottelua, jos lukitsee katseen yhteen kohtaan, tärkeintä on kokonaisuuden hallinta.

"lähempänä oltaessa rajautuu aika paljon vastustajan alakropasta pois"

Liekö otteluiden vähyys syynä, mutta en ymmärrä, miksi toe-to-toe tilanteessa pitää nähdä vastustajan alakroppa - ainakaan KBssa, missä ei tarvitse polvia pelätä. Itse ainakin pyrin olemaan pystyssä, leuka tietysti alhaalla ja katse kulmien alta eteen (eli yleensä silmien korkeudelle), en missään tapauksessa suuntaa otsaa kohti lattiaa. Jos etäisyyttä on vähänkään enemmän, jalat näkee, vaikka katsoisi kaveria silmiin. Tietysti se polttopiste vaihtelee tilanteen mukaan, mutta vielä toistaiseksi katselen paljon silmiin..

Indra sanoi:
"lähempänä oltaessa rajautuu aika paljon vastustajan alakropasta pois"

Liekö otteluiden vähyys syynä, mutta en ymmärrä, miksi toe-to-toe tilanteessa pitää nähdä vastustajan alakroppa - ainakaan KBssa, missä ei tarvitse polvia pelätä. Itse ainakin pyrin olemaan pystyssä, leuka tietysti alhaalla ja katse kulmien alta eteen (eli yleensä silmien korkeudelle), en missään tapauksessa suuntaa otsaa kohti lattiaa. Jos etäisyyttä on vähänkään enemmän, jalat näkee, vaikka katsoisi kaveria silmiin. Tietysti se polttopiste vaihtelee tilanteen mukaan, mutta vielä toistaiseksi katselen paljon silmiin..

Sanoessani "lähempänä oltaessa" en tarkoittanut ihan otsa-otsassa tilannetta.
Mutta kukin tyylillään, itse olen lähelläkin oltaessa katsonut alakroppaakin enemmän(tämä ei siis tarkoita sitä, että tuijottaisin lattiaa) sen takia, että kerran sparratessa lensin komeasti perseelleni kun kaveri pyyhkäisi aika yllättäen lattiaan. Mutta eipä ole tämän jälkeen sattunut. :D

PS. Jokin järkevä ajatus vielä oli, joka piti tähän threadiin kirjoittaa. No, katsotaan myöhemmin josko se palaisi.

itse en suuntaa katset silmii, koska juuri silmil voi hämät =) ruumiillakin toki voi, mut kropasta kaikki liikkeet lähtee =) eli hartialinja o buéno. lähituntumas asia on tietenkin toinen. ku etäisyyttä o just käsivarsi, silmiinvilkasu on pelottavinsta mitä tiedä, jos o kattellu kokoaja hartialinjalle.. =)

anticube sanoi:

Heitetään sitten kysymys: Juotteko palkkaria rankkojen tai vähemmän rankkojen kickboxingtreenien jälkeen ja mitä palkkarissanne on missäkin suhteessa ja minä määrinä?

aina tulee juotua kyllä. nopeuttaahan se palautumista huomattavasti. desin verran kuten ämpärin kyljessä neuvotaan. pitäisin todella tärkeänä hyvää palautumista. itselläni on vielä 3-4 krt viikossa punttireenit päälle. on vähän pakko juoda jos mielii jaksaa tosissaan reenata. ;)

tulikin itsellenikin pieni kysymys tähän.

Treenaan ohjattujen treenien päälle oma-aloitteisia treenejä 4-6 krt viikossa. tunnin kerrallaan.

Minkälaisia treenejä suosittelette ottamaan. Olen tällähetkellä oma-aloitteiset treenit vetänyt kutakuinkin näin:

-Kuntopiiri -> punnerruksia, vatsoja
-Lenkki (lyhyehkö) just ehkä hiki pintaan
-Venyttelyt
-Pikkuvarjot lyöntejä, potkuja.

ja usein myöhään illalla. esim tänään on sunnuntai ja ajattelin käydä heittämässä tiistain reenejä varten jo tänään hieman paikkoja auki yms. huomenna punttitreeni.

Suositelkaa jotain muitakin mitä tossa kandee lajia varten ottaa. Mm. tietynlaiset ehkä kimmoisuusreenit jne olisi vielä paikallaan. ja vuorottelisi tuota ohjelmaa ja muita ohjelmia. Olisin kiitollinen mikäli joku jaksaisi vastata tähän pikimmiten :thumbs:

Joku kunnon nopeusvoimatreeni vois sopia hyvin kuvioon? Kannattaa muuten venytellä joka treenin jälkeen omatoimisesti, myös ohjattujen.

Sori, jos tuli itsestäänselvyyksiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom