Originally posted by taisto
Heh heh. Rico hei, toisen lajin haukkuminen vaatii kokemusta molemmista lajeista useassa seurassa (ja tämän varmaan kohta osoitat sinulta löytyvän).
Itse olen treenannut potkunyrkkeilyä useamman vuoden, sekä Espoossa kamppailuopistolla ja nykyään Hyvinkäällä Shudokanissa. Nykyään treenini on "pappa-tyyliä" eli ei tavoitetta kehässä.
- EN hauku muita lajeja. Itse vaan pidän thaista enemmän. Jep, on tullut potkunyrkkeilyä treenailtua ensin HJJK:lla Asko Aallon valmennuksessa, sitten Vantaan Kickboxingissa Jukkiksen ja myöhemmin Rantalan Pasin valmennuksessa sekä muutamat treenit JäKK:ssa. Treenailin vuosina '95-'98.
- Thainyrkkeilyä olen harrastellut vuodesta '00, vaikka lajia olenkin tiiviisti seurannut jo 10 vuotta. Pari kertaa on tullut käytyä Thaimaassa Sityothongin campilla ihan farangituristina treenaamassa. Suurin osa muutamasta viime vuodesta on kuitenkin mennyt erinäisten vammojen paranteluun. Tällä hetkellä en pysty treenaamaan mitään potkulajia.
Kummassakaan seurassa (eikä leireillä) ole ollut mainitsemaasi vyöjärjestelmää ja treenaaminen sekä tekniikat ovat samanlaisia (+thaissa thaille ominaisia tekniikoita). Itselläni on potkunyrkkeilyssä keltainen vyö. Vyötäni en ole koskaan käyttänyt. Kikkapotkuja treenataan joskus kehittämään motoriikkaa ja treenien kevennyksenä. Kirvespotku on vaikea tekniikka mutta oikein käytettynä tehokas. Esimerkiksi läheltä kirvespotkulla toisen suojaus sekaisin ja sitten käsillä rummutusta.
- Mun aktiivi KB-ajoista on jo sen verran aikaa, että näköjään laji on mennyt eteenpäin. Silloin kun treenasin, vyö piti olla ja muutenkin oli vähän "budomaisen" tiukkaa. Hienoa!
- Noista kirvespotkuista ja hyppykiertopotkuista voidaan olla montaa mieltä (tai siis kahta; toimii tai ei toimi...) Jos ei matsata aio, niin mikäs niitä on treenatessa. Mutta, jos otella aikoo, ei kannata tuhlata aikaa tuollaisiin hienouksiin kovin paljoa - vaan hioa perusjuttuja ja silmää (sparrata paljon). Tottakai tuollaiset "erikoistekniikat" saattavat joskus jopa toimiakin. Matsatessa on tietysti hyvä löytyä varastosta monipuolisuutta ja kikkojakin. Harjoitus tekee mestarin.
P.P.S. Ei pidä unohtaa että molemmat lajit ovat vain urheilua jossa on säännöt. Eivät ne mitään täydellistä kamppailua ole.
- Näin on. Jokainen valitsee oman lajinsa omien mieltymystensä mukaan. Ja valittu laji on useimmiten harrastajalle se paras, kuningaslaji.