Kevyt viikko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sumo
  • Aloitettu Aloitettu
Olen treenannu tähän asti (tauon jälkeen reilun parin kuukauden ajan) lähestulkoon aina failureen asti, niin millanen kevyt viikko olis hyvä pitää ja kuinka usein? Samat toistomäärät mut kevyemmillä painoilla? Aerobisempaa (pitkäkestoisempaa, eli vaikka 4 x 15-20 tms) pumppailua kevyillä painoilla? Vai "kevyet viikot ovat lapsille ja neideille"? :D

Treeniohjelma näyttää nykyään kutakuinkin tältä:

Treeni 1
Pullover 5x20
Ylätalja 3x12
Alatalja/kulmasoutu 3x12
Penkki 1x12, 1x8-10, 2x6
Vinopenkki tangolla 3x8-10 + lopuksi pakkotoistoja
Ristitalja 3x12
Ojentajat taljassa 2-4x12 (Ojentajat kp/Kapea penkki 2-4x12)
Pystypunnerrus 3x12
Vipunostot 3x12
Takaolkapäät 3x12

Treeni 2
Kyykky 1x12, 1x10, 5x5
"Prässi" 3x12-15
Reiden ojentajat 3x12
SJMV 3x8-10
Reiden koukistajat 3x12
Pohkeet istuen 3x12
Pohkeet seisten 3x12
Hauis tanko 3x12
Hauis taljassa 9x8 (muokattu Hulmi-style, eli ensin 3x8 täys liikerata, sitten 3x8 yläasennosta staattiseen pitoon 90-asteen kulmassa ja sitten 3x8 alhaalta samaan kulmaan, samalla ranteita kääntäen, jotta forkut treenautuu ohessa)

Vatsat sit tehään pari kertaa viikossa erinäisin tekniikoin, joita en ala eritteleen.

Treeni tuntuu kulkevan hyvin, sarjapainot kasvaa joka viikko, lihaa tulee lisää ym. joten sen suhteen pidän tästä ohjelmasta. Mutta jos siinä joku mättää ihan silminpistävästi niin voi kommentoida, mutta eniten kaipaisin vastauksia siihen kevyeen viikkoon.

Ensiksi otat viinaa ja sitte lähet naisiin. Syöt paljon. Nukut paljon etkä pierasekkaan salille päin koko viikkona. Toden näköisesti viikon päästä reeni taas kulkee erimalliin ellet sitte saanu "kevyellä viikolla" naista ja päättäny lopettaa koko harrastusta.

Ei sinne salille kyllä oikeasti kannate mennä ollenkaan jos siellä ei kunnolla reenaa. Venyttelet jonaki iltana kotosalla ja pidät totaali tauon muuten reeneistä.

ite oon viimeaikoina huomannu hyvän kikan tohon kevyt/lepoviikko jutskaan. mulla tulee joka 6viikko/kierto totaali lepoa 10päivää ja oleellisin mitä olen viime kuukausiana muuttanut on se, että kun levon jälkeen menen salille niin aloitan suhteellisen kevyesti eli en laita lähellekkään niitä painoja liikkeisiin millä' teen juuri ennen tuota lepoviikkoa vaan kiristän tahtia koko 5viikon ajan ja viikolla 4 tai 5 on kaikki pelissä. sitten taas 6viikko lepoa(10päivää) ja homma alusta. tämä on toiminut mulla ainakin tosi hyvin, suurin´virhe mitä olen aina ennen tätä tehnyt on ollut se, että olen pyrkinyt samoihin rautoihin heti lepoviikon jälkeen kuin sitä edeltävänä reeni viikkona. tätä on aina seurannut ns ylikunto ja tulokset romahtavat ja paljon. uskoakseni se on yksi syy minkä takia tässä on junnattu todella kauan paikallaan reeneissä.toki vammatkin siihen vaikuttavat, mutta suurin syy lienee tuossa reenissä ollut.

Itekin teen aika lailla samoin kuin neutraali
.4-6vkoa nousua suurempiin sarjapainoihin,ja vikalla vkolla sarjat "täysiä":whip: Sitten vko lepoa ja homma alusta.Tarkoituksena päästä pikkasen isompiin rautoihin ku edellisessä nousussa.
Esim.Mulla on leuanveto pääliikkeenä selkäpäivänä,ja teen siinä yhden tai kaksi sarjaa.
1.vko opx10
2. 5kg
3. 10kg
4. 15kg "täysiä".Viimeksi meni 2x7

uusi nousu

1. 10
2. 15
3. 20
4. 25 "täysiä".Viimeksi meni 1x7

...Nyt on menossa nousu 30 kiloon,tai 35 kiloon saakka.Tavoitteena 6 toistoa....

Tais mennä vähän:offtopic:
Mutta tuolla sydeemillä reenaan oikeestaan joka liikettä.Apuliikkeissäkin tehot on suhteessa samat kuin pääliikkeessä

Miks monet voimanostajat pitää hieman kevyempää treeniä yllä ennen kisoja, kun kerran kisoissa on tarkoitus olla 100% iskussa?

Oon itte aina kevyen viikon jälkeen ottanut treenin heti täysillä ja ennätys sarjoja on tullut joka kerta.. Onko toi oikeesti huono idea kevyen viikon jälken koittaa esim. maksimia? (vedän nyt 4vko. kovaa ja sitten 1vko kevyempää.)

Miks monet voimanostajat pitää hieman kevyempää treeniä yllä ennen kisoja, kun kerran kisoissa on tarkoitus olla 100% iskussa?

Oon itte aina kevyen viikon jälkeen ottanut treenin heti täysillä ja ennätys sarjoja on tullut joka kerta.. Onko toi oikeesti huono idea kevyen viikon jälken koittaa esim. maksimia? (vedän nyt 4vko. kovaa ja sitten 1vko kevyempää.)

Itse kilpailin ennen monta vuotta voimanostossa,ja Jamo Virtasen opeilla tuli pääsääntöisesti treenattua.
Yleensä n.1.5-2 vkoa ennen kisoja otettiin ns.Kisanosto ykköset puhtaalla tekniikalla n.90-95% maksimista.Tai vähän pienemmillä painoilla nopeita kakkosia.Periaate kuitenkin se,että maksimi ykköset jätetään sinne kisoihin.Sitten loppuaika ennen kisaa vaan verryteltiin ja venyteltiin.Pikku painoilla herkisteltiin.

Eli periaatteessa tuo kevyen vkon jälkeen voi kyllä kokeilla hyvinkin maksimeja/vetää treeni täysiä.Mutta pidemmän päälle siitä ei mielestäni ole hyötyä.Ainoastaan silloin jos on esim.Tarkoitus tehdä ennätys sarja,tai kokeilla juuri maksimiykköstä.Mutta sen jälkeen täytyy kuitenkin vähän keventää sikäli mikäli haluaa välttää ylikuntoa.

Mitenkäs te syötte tälläisella väliviikolla, jolloin ette treenaa? Varsinkin massan lisäämisen kannalta katsottuna kiinnostaa se kannattaako pitää tuollaista täysin tyhjää viikkoa ja jos kannattaa, miten silloin tulisi syödä? Eli plussalla vai nollilla, vai jopa miinuksella?

Mä vedän sen kevyen viikon miinuskaloreilla ja vastaavasti normiviikot kevyellä plussalla. Saa näppärästi pidettyä sen rasvan varastoitumisen kurissa samalla kun hermosto lepää.

Itsellä ei ainakaan onnistu tuollanen 7-10 päivän totaalinen salilta pois olo. Päähän siinä hajoaa. Mielummin käy tekemässä edes niitä kevyitä treenejä. Toisaalta kierron voi rytmittää esimerkiksi niin, että pitää ylä- ja alakropalle kevyet viikot eri aikoina, jolloin siinä viikon aikanakin pääsee välillä treenaamaan kovaakin.

Ei ole läheskään niin ahistavaa pumppailla hiluilla penksua ja vedellä leukoja kun tietää, että seuraavana päivänä pääsee kyykkäämään kovaa.

pientä pumppailua vaikka 2 kertaa viikko kaikille lihaksille, venyttelyä sit joka päivä kevyesti.. kalorit pienenä, turha kasvattaa rasvaa tona aikana, vaikka massaa haluaisi

ite oon viimeaikoina huomannu hyvän kikan tohon kevyt/lepoviikko jutskaan. mulla tulee joka 6viikko/kierto totaali lepoa 10päivää ja oleellisin mitä olen viime kuukausiana muuttanut on se, että kun levon jälkeen menen salille niin aloitan suhteellisen kevyesti eli en laita lähellekkään niitä painoja liikkeisiin millä' teen juuri ennen tuota lepoviikkoa vaan kiristän tahtia koko 5viikon ajan ja viikolla 4 tai 5 on kaikki pelissä. sitten taas 6viikko lepoa(10päivää) ja homma alusta. tämä on toiminut mulla ainakin tosi hyvin, suurin´virhe mitä olen aina ennen tätä tehnyt on ollut se, että olen pyrkinyt samoihin rautoihin heti lepoviikon jälkeen kuin sitä edeltävänä reeni viikkona. tätä on aina seurannut ns ylikunto ja tulokset romahtavat ja paljon. uskoakseni se on yksi syy minkä takia tässä on junnattu todella kauan paikallaan reeneissä.toki vammatkin siihen vaikuttavat, mutta suurin syy lienee tuossa reenissä ollut.

Juu, toi on täälläkin havaittu toimivaksi, mutta 6-viikolla ei totaalilepoa vaan kevyttä junppailua... tarkoittaen että kuutosviikolla:
- pudotetaan painot 1-viikon tasalle
- keskiviikon treeni pois
- maanantaina ja perjantaina jätetään pari kovinta sarjaa pois
Joku paikka tahtoo särkyä, tulee flunssaa tai jotain, ellei tollasta pientä sykliä tee.

1-viikolla painot sitten pienet, kuitenkin vähän isommat kuin viimeksi oli 1-viikolla. Sitten volyymi nousee tasaisesti viikolle 5 asti, jolloin yritetään uusia ennätyspainoja sarjoissa pitkillä palautuksilla. Palautukset muutenkin noilla viimeisillä viikoilla nousee, alussa ne on hyvin lyhyitä, minuutti ehkä. :)

Onko mahdollista, että kun on treenannut kovaa ja sitten pitää taukoa viikon, että tämä kevyt/tauko viikko jotenkin laskee vastustuskykyä? Nimittäin lähes aina, kun pidän väliviikon tarkoituksellisesti, seuraavan viikon ensimmäisen treenin jälkeen olenkin kipeänä, ja menee treenit niin sanotusti vituiksi, kuten nyt kävi.

Olin tarkoituksella välttänyt kevyttä viikkoa, kun ajattelin tulevani kuitenkin kohta kipeäksi, mutta ei pientä nuhaa kummempaa näkynyt. Mutta odotas sitten kun pidän sen kevyen viikon taas niin prkle.

siis mainittakoon että siksi en mene nykyään lepoviikolla salille ollenkaan, koska se todella keveästi reenaaminen ei multa tahdo onnistua. jos ovi sattuu kolahtaan niin pakkohan siinä on ruveta liikkeeseen kun liikkeeseen lisää laittaan romua ja siinä meneekin sitten se "kevyt"viikko vituralleen :david::D

Mielummin käy tekemässä edes niitä kevyitä treenejä. Toisaalta kierron voi rytmittää esimerkiksi niin, että pitää ylä- ja alakropalle kevyet viikot eri aikoina, jolloin siinä viikon aikanakin pääsee välillä treenaamaan kovaakin.

Tästä tulikin mieleeni, onko tuollainen lihasryhmäkohtainen kevyen viikon pitäminen yhtä palauttavaa kuin kokonaisvaltainen?

Meikäläisellä ohjelma perustuu nyt penkkiin, etukyykkään, leukoihin ja sjmv:hen joten 3/1 systeemillä nuo voisi jakaa vaikkapa siten että joka viikko on yhdessä liikkeessä kevennys menossa.

Mutta ajaako se enää hermoston kannalta samaa asiaa..

Tästä tulikin mieleeni, onko tuollainen lihasryhmäkohtainen kevyen viikon pitäminen yhtä palauttavaa kuin kokonaisvaltainen?
Mutta ajaako se enää hermoston kannalta samaa asiaa..
Muistaakseni ainakin jto on joskus suositellut tuollaista syklittelyä jossain ohjelmassaan. Tuntuu ainakin ihan järkevältä.
Onko mahdollista, että kun on treenannut kovaa ja sitten pitää taukoa viikon, että tämä kevyt/tauko viikko jotenkin laskee vastustuskykyä?
Käsittääkseni tuohon on joku ihan järkeenkäyvä selitys. Jossain valmennusopissa tuli tuokin aikoinaan opiskeltua, mutta enää en kyllä muista miten se tarkalleen menee. Ilemisesti kyse on siitä, että kova harjoittelu sinällään lisää jotain stressitasoja ja samalla vastuskykyä osittain, ja kun treenit yhtäkkiä kovenee, niin jotain kemiallista kropassa tapahtuu, joka laskee vastustuskykyä.

Kilpaurheiluaikoina itselleni iski flunssa monesti kilpailuiden jälkeen kun oli viikon verran niihin herkistelty. Uskoisin siis tuossa olevan jotain perää.

Mä en ainaakaan oo ikinä pitäny kevyttä viikkoa ja vedän kaikki sarjat failureen paitsi penkissä, kyykyssä ja mavessa.:) Mä meen salille ja treenaan kunnolla ja kovaa tai mä en mee ollenkaan!

Onko mahdollista, että kun on treenannut kovaa ja sitten pitää taukoa viikon, että tämä kevyt/tauko viikko jotenkin laskee vastustuskykyä?.

Jaa-a.Joku "stressi" reaktion esiaste kait tuohonkin liittyy.Mulla on joskus ollu esim.Niin,että jos olen tehnyt esim.Pidemmän työputken tyyliin 15pvää ilman vapaata,ni jotenkin keho rentoutuu vapaiden alkaessa ja kuume/flunssa yllättää.
Äsh.Jatkakoot joku fiksumpi...
Henkimaailman juttuja:hyper:

Mä en ainaakaan oo ikinä pitäny kevyttä viikkoa ja vedän kaikki sarjat failureen paitsi penkissä, kyykyssä ja mavessa.:) Mä meen salille ja treenaan kunnolla ja kovaa tai mä en mee ollenkaan!
Niin, aina ja kaikkialla kovaa 100 lasissa. Kumpa se olisikin noin helppoa. Kovaa treenaminen on ehkä helpoimpia juttuja toteuttaa. Vaikeampaa onkin sitten harjoitella oikein ja järkevästi. Sen kun oppisi itsekin joskus.

Back
Ylös Bottom