Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hurska
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos nyt puhutaan aloittelijoista ja semialoittelijoista niin Ei ne voimatasot nyt herra isä viikon kevyellä treenillä mihinkään tipu.
Tietysti joku 50% painojen tiputtaminen on ehkä vähän liikaa jos toistot pidetään suht samana, mutta jos siitä seuraa voimien tippumista, niin kyllä vika on varmaan jossain muualla kun treeneissä.

Itse teen kevyet viikot aina jollain 65%lla ja ei elu muuta nuin positiivista vaikutusta.

Kevyt viikko on juhannuksena, vappuan, uutenavuotena, syntymäpäiväjuhlilla, tuttujen syntymäpäivillä, varpajaisilla, häinä ym.

Itse en kyllä ollenkaan ymmärrä tätä "kevyt viikko" -asetelmaa. Mitä järkeä mennä salille puolivaloilla tuhlaamaan aikaa. Lihas tarvitsee lepoa ja silloin se kasvu vasta tapahtuu. Itse käyn 6 kertaa viikossa puntilla ja pidän 5 pv:n levon noin 3kk:n välein.

Puhun aina, että se lepo pitää ANSAITA. Tarkoitan, että kroppa pitää väsyttää kunnolla, ennenkun on ansainnut levon. Tyypit jotka pitää väliviikkoja joka 3. viikko ei kyllä maksmoi lihaskasvua milläänlailla. Totta on, että 5 pv:n levon jälkeen pari ekaa treeniä on vähän väkisin puurtamista ja voimat on kadoksissa, mutta eihän se voima nyt mihinkään ole kokonaan kadonnut. Kyllä lihas muistaa!

Itse kuitenkin treenaan lihasta enkä voimaa, joten voiman väliaikainen "katoaminen" ei juuri haittaa. Ja kyllä sen peilistäkin huomaa, että lepo on tehnyt tehtävänsä. More muscle!

Itse en kyllä ollenkaan ymmärrä tätä "kevyt viikko" -asetelmaa. Mitä järkeä mennä salille puolivaloilla tuhlaamaan aikaa. Lihas tarvitsee lepoa ja silloin se kasvu vasta tapahtuu. Itse käyn 6 kertaa viikossa puntilla ja pidän 5 pv:n levon noin 3kk:n välein.

Puhun aina, että se lepo pitää ANSAITA. Tarkoitan, että kroppa pitää väsyttää kunnolla, ennenkun on ansainnut levon. Tyypit jotka pitää väliviikkoja joka 3. viikko ei kyllä maksmoi lihaskasvua milläänlailla. Totta on, että 5 pv:n levon jälkeen pari ekaa treeniä on vähän väkisin puurtamista ja voimat on kadoksissa, mutta eihän se voima nyt mihinkään ole kokonaan kadonnut. Kyllä lihas muistaa!

Itse kuitenkin treenaan lihasta enkä voimaa, joten voiman väliaikainen "katoaminen" ei juuri haittaa. Ja kyllä sen peilistäkin huomaa, että lepo on tehnyt tehtävänsä. More muscle!

voimat ei viikossa katoa mihinkään vaan päin vastoin. jos voimat tuntuu kadonneen on vika todennäköisesti korvien välissä tai tuntuma hukassa.

Ensimmäisenä tulee mieleen onko kevyen viikon pito ylipäätään aina perusteltua. 3 viikkoa kovaa ja 1 kevyt on vain yksi esimerkki tapa treenata eikä tarkoita automaattisesti että näin tulisi kaikkien tehdä. Mielestäni kevennys (onko sen pakko olla juuri viikko? ) tulisi tehdä silloin kun sille on oikeasti tarvetta eli ylirasitus kolkuttelee nurkan takana.

On eri asia vetää joku Sheikon tai Smolovin ohjelman sykli missä kyykkäillään kovaa se neljä kertaa viikkoon kuin taas perus 4 jakoinen bodaus ohjelma.

Tää nyt oli vaan tälläista ääneen pohdintaa.
Alkuperäiseen kysymykseen niin oma mielipide on että ei nyt millään 50% painoilla ole järkeä heilua. Se ei edistä juuri mitään mieluummin jättää vaan joka sarjaan reilusti varaa ja tekee vähän vähemmän sarjoja. Eli ei vie sarjoja loppuun asti.

Aktiivinen palautuminen eli kevyt harjoittelu edistää palautumista totaalilepoa paremmin, tämä on nykytiedon valossa täysin selvää.

Niinkuin aikaisemmin mainitiin, asiasta löytyy varmasti satajayks versiota kevyestä viikosta, niin monta eri mielipidettä joten ajattelin kokeilla jotain uutta, kattoo kuinka se toimii kun ei oikein tästä vastausta saa. Kokeilen näin: kevyellä viikolla otan kaksi treeniä, keskiviikko ja torstai. Näin maanantai, tiistai lepoo ja pe,la,su myös lepoo. Toki siinä on lenkkeilyä ym ettäs ei ihan sohvalla olla 24/7. Sitten ke ja to ovat treenipäiviä.

Yhdistän maanantain ja keskiviikon treenin ja kun molemmissa on 7-8 eri sarjaa/treenipäivä, valitsen molemmista päivistä 4 sarjaa (jokaiselle lihakselle joku). Teen jokaista 1 x 10, ja kovaa, niin että 9 ja 10 menee juuri ja juuri.

Esim.

Penkki 1 x 10
Vinopenkki 1 x 10
Hauis 1 x10
Dippi 1 x 10
Ylätalja 1 x 10
Alatalja 1 x 10
Takareidet 1 x 10
Pohkeet 1 x 10

Sit taas perjantai ja sunnuntai treeni yhdistetään, lyhennetään,jokaiselle lihakselle joku ja se sijoitetaan torstaille.

Esim:

Pystypunnerrus 1 x 10
Pystysoutu 1 x 10
Talja köydellä 1 x 10
Penkki 1 x 10
Jalkaprässi 1 x 10
Kulmasoutu 1 x 10
Reiden ojennus 1 x 10
(vatsat)

Sellaista, tänään kokeilin tuon keskiviikon. Tässä on vaik kuinka monta vuotta aikaa niin ehtiipähän kokeilla mikä sopii sit parhaiten. Mitä mieltä tuollaisesta???

(alhaalla norm. treeniohjelma)

Treeni 1 Maanantai ( rinta ja kädet )
penkki 3 x 5-8
vinopenkki 2x8
vipunostot maaten 2x8
hauis tangolla / taljalla 3x6
Hauis vinopenkki 2x8
Dippi 3x6
Taljapunnerrus 2x8

Treeni 2 Keskiviikko (selkä, takareidet, pohkeet)
leuanveto 3x6
kulmasoutu 3x8
ylätalja 2x10
alatalja 2x10
selkälaite 3x8
takareidet 3x10
pohkeet 4x12

Treeni 3 Perjantai (rinta, olkapäät, kädet)
penkki 3x10-15 ( tässä vähemmän painoja kuin 3x5-8 sarjassa)
pystypunnerrus käsipainoilla 3x8
pystysoutu 3x10
viparit sivulle 3x10
taljapunnerrus köydellä 3x12

Treeni 4 sunnuntai (etureidet, selkä, vatsa)
takakyykky 3x8
jalkaprässi 3x10
reiden ojennus 3x10
kulmasoutu 3x15 vähemmän painoja tässä kuin 3x8 sarjassa
t-kulmasoutu 3x15 tässä kans vähemmän painoo niin jaksaa tuon 15
vatsalaitteet 3x10 / laite, mitä nyt niitä onkaan

Mites Hurskalla toiminut tuo kevennys? Itse olen tehnyt kevyttä viikkoa joka kahdeksas viikko, en ole suurempia vaikutuksia huomannut. Ohjelma on kolmijakoinen, "kevyitä treenejä" tulee 3 siihen kahdeksaan viikkoon. Tää jaottelu on peräisin varmaan siitä kun kuulee usein täälläkin että "treenisyklin olis hyvä kestää sen n.8vkoa (eli treeni olis samanlaista 8 viikkoa) Lisäksi vähän offtopic kysymys: kuinka usein treenaatte erikoistekniikoilla (pudotukset, superit yms.). Oon kaikille lihaksille tehny joka viidennen treenin jollain tavalla superina.

Ehkä se kevennys kannattaa tehdä vaikka muutaman kerran vuodessa silloin, kun siltä tuntuu. En usko, että kenenkään hermosto seurailee almanakasta viikkoja ja päättää: hep, nyt taas huilaillaan!

Useammin niitä varmasti kannattaa pitää esim. juuri jossain sellaisessa ohjelmassa, jossa otetaan useamman kerran viikossa 1-3 toiston sarjoja vaikkapa kyykyssä. Perus bodypumppailut eivät varmaan ihan heti pistä hermostoa juntturiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaa kuulostella kroppaa ja pitää se kevyt treeniviikko silloin, kun ittestä tuntuu siltä.

Onko muut kokeillut tehdä kevyen viikon "contrast week" tyyliin? Luin aikanaan artikkelin t-nation sivulta (artikkeli löytyy nimellä "The Deload is Dead"), jossa kevyen viikon sijaan vaihdetaan vaan viikoksi treenityyliä esim. voimasta bodaukseen ja vice versa.

Itsellä positiivisia kokemuksia noin tehtynä, itse teen 3vk voimakiertoa, jonka päälle 1vk bodausta tyyliin kroppa läpi kolmessa treenissä. Saa pääkoppa vähän vaihtelua ja mielenkiinto säilyy tekemisessä. Tuon tyylin optimaalisuudesta en sitten tiedä sen enempää.

Joku muu kokeillut tuollaista lähestymistapaa kevyeen viikkoon? Positiivisia/negatiivisia kokemuksia?

Puhun itse nyt voimatreenin näkökulmasta, mutta PN-kaverini tiivisti asian hyvin: Jos et tarvitse kevyttä viikkoa 3-6 viikon välein, et treenaa tarpeeksi kovaa.

Ajoittainen keventely tekee hyvää sekä fyysiselle että psyykkiselle palautumiselle. Elämässä on muutakin kuin punttis.

PS. Viikko on niin säälittävän lyhyt aikaväli tässä touhussa, ettei sillä ole juuri mitään vaikutusta lihaksiin/voimaan (kumpaankaan suuntaan).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom