Kevyt viikko vai lepoviikko?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Muutama yksinkertainen kysymys:

onko perustellumpaa pitää 2-4 kovan treeniviikon jälkeen kevyt treeniviikko vai totaalinen lepoviikko? Mitkä seikat puoltavat kevyttä viikkoa, mitkä lepoviikkoa?

Mitäs se Mega Dutyn uusi painos sanoo kevyestä viikosta / pumppiviikosta? Vanha painoshan sanoi, että pumppi on vain hetkellinen tila lihaksessa eikä se kasvata lihasta...

Niinhän ne väittävät, että kevyt viikko olisi totaalisen lepoviikon sijasta parempi, mutta itse tulee n. parin kuukauden välein pidettyä 4-5 päivää lepoa kokonaan salilta ja kaikesta urheilusta.

Originally posted by Tomi
Niinhän ne väittävät, että kevyt viikko olisi totaalisen lepoviikon sijasta parempi

Millähän tämä perustellaan? Asia kiinnostaa minua lähinnä teoreettisessa ja tieteellisessä mielessä. Onko kevyen viikon / pumppiviikon tarkoitus lähinnä pumppailla verta lihaksiin ja kuonaa pois lihaksista?

Kun vanhan kansan HD/MD-opit taitavat sanoa kevyen pumppailun olevan hyödytöntä, koska "lihas ei stimuloidu tarpeeksi" ja totaalilevon olevan hyödyllisempi vaihtoehto...

Kevyessä harjoituksessa lihaksissa kiertää veri paremmin kuin täydessä levossa. Ravinteet pääsevät kevyellä viikolla siis paremmin lihaksiin palauttamaan, kuin totaalilevossa.

Tämä siis yksinkertaistettuna meikäläisen käsitys...

kannattaa hieman itse miettiä, onko totaalinen lepo tarpeen. jos tuntuu siltä, että alkaa olla jo pientä ylikuntoa eli ei vaikka saa unta, suosittelen lepoviikkoa. mutta jos pitää 3 kovaa viikkoa, ei tule pienintäkään ylikuntoa, mutta neljännellä viikolla alkaisi jo tuntua. olen pitänyt yhden kevyen viikon reilun vuoden aikana mitä olen treenannut. väliviikkoja on kyllä jo tullut enemmän. nytkin on väliviikko ja ensi viikko olisi tarkoitus ottaa kevyesti, koska alkaa vituttaa iltaisin lojua tunti sängyssä odottelemassa unta

Mulla on nyt kevyt viikko, joka on pikku kiireiden vuoksi muodostunut seuraavanlaiseksi:
Neljä päivää olen ollut treenaamatta, huomenna otan kokokehontreenin ja sitten kaksi-kolme lepopäivää vielä. Tuon koko kehon ohjelman teen jotenkin tyyliin kyykky, leuanveto taljassa, penkki, pystypunnerrus. Toistot johonkin kahdentoista-viidentoista pintaan painoilla, joilla saisin tehtyä parisenkymmentä toistoa ja vain pari sarjaa/liike.
Yleensä teen kevyellä viikolla kevyesti kolmena päivänä treenit, mutta tällä kertaa näin...

Heh, hyviä aiheita tulee koko ajan, tätäkin olen just tän viikon miettinyt kun pidän elämäni ensimmäistä oikeasti kevyttä viikkoa. Viime talvena pidin neljän treeniviikon jälkeen aina väliviikon. Nyt siis kokeilen kevyttä tyylillä 50-60% painoilla 10-15 sarjoja.

Voiko kevyellä viikolla tehdä aerobista tavallista enemmän?

Originally posted by Tonza
Kevyessä harjoituksessa lihaksissa kiertää veri paremmin kuin täydessä levossa. Ravinteet pääsevät kevyellä viikolla siis paremmin lihaksiin palauttamaan, kuin totaalilevossa.

Toi kuulostaa järkevältä. Ja kevyttä viikkoa puoltaa myös se fakta, että kun on kokonaisen viikon pois salilta niin tuntuu siltä, että muskelit kuihtuisivat silmissä ja se ei ole hauskaa...

Itse pidän myös ensiviikolla elämäni ensimmäisen kevyen viikon. Ajattelin käydä kaksi kertaa salilla tämän viikon aikana jaolla rinta+jalat & selkä+kädet.
pp:ssä jk:ssa ja mv:ssa teen WB-tyylisen dynaamisen treenin ja muita lihasryhmiä pumppailen todella kevyillä painoilla.
Luuletteko, että myös dyynaamiset harjoitteet kannattaisi jättää väliin kevyellä viikolla vai ei?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kevyt treeni nopeuttaa hermoston palautumista. Tämän luin weightrainer.virtualave.net osotteesta. Muistaakseni niistä, jotka käsittelivät näitä heavy/light/medium systeemejä, siinä samassa todettiin että kevyet treenit sen ohella että pitävät proteiinisynteesin "vauhdissa" kovien treenien välillä myös palauttavat hermostoa nopeammin kuin lepo eli treenifrekvenssiä pidetään yllä rasittamatta hermostoa liikaa. Siellä pitäs olla myös tutkimusviitteitä.

Noissa heavy/light/medium sydeemeissä treenataan lihasryhmä useammin kuin kerta viikkoon, joten noilla kevyillä/mediumeilla on siinä aika keskeinen rooli.
HD-tyyppisessä treenissä ajattelisin kevyen viikon taas olevan paikallaan kovan hermostollisen rasituksen takia, sitä kun tuppaa tulemaan aika reilusti erikoistekniikoilla/loppuunvedolla.

En tiedä paremmuudesta, mutta itse pidän aina välillä kevyen viikon(en lepoviikkoja), joka toimii mulla. .....Tai siis en malta olla viikkoa salilta poissa:D

Mä käyn sen verran salilla "lepoviikolla", että käyn tekemässä uudet liikkeet (siis mitä tulee seuraavaan kovaan kiertoon mukaan) ettei sit joudu ihan äkkiseltään alottamaan. Kevyesti kokeillaan ja tunnustellaan.

Originally posted by jpm
Mä käyn sen verran salilla "lepoviikolla", että käyn tekemässä uudet liikkeet (siis mitä tulee seuraavaan kovaan kiertoon mukaan) ettei sit joudu ihan äkkiseltään alottamaan. Kevyesti kokeillaan ja tunnustellaan.

Tuossa on ideaa. Ite suunnittelin, et josko ehkä kokeilis huomenna sitä penkkiä sillä "väärinpäin-otteella" varovasti. Jos se olis olkapääystävällisempää... Ei tarvis sit ens viikolla vetää heti kovaa täysin outoa liikettä, hiukan olis liikeradat hallussa...

Mites kun oon joskus lepoviikolla jättäny kaikki liikkeet pois ja ottanu rinnallevetoa jne niin eikai noista liikkeistä voi olla haittaa seuraavan viikon koviin treeneihin:confused:

Jos yleinen rasitustaso ei nouse liian suureksi, niin veikkaisin, ettei haittaa..

Originally posted by jpm
Näin teen minäkin. Joka viides viikko on mulla kevyt jolloin vedän yhden punttitreenin ja 1-3 aerobista (käyn juoksemassa). Punttitreenin aloitan yleensä tekemällä penkissä nopeuvoimatreenin ja sen jälkeen kokeilen uusia juttuja ja liikkeitä. Tämä treeni on enemmänkin sellaista mukavaa fiilistelyä salilla eikä tarkoituksena todellakaan ole vetää ainuttakaan sarjaa edes lähelle loppua.
Kevyt viikko tekee muuten ihmeitä pääkopalle. Kun kevyen viikon jälkeen pääse nostamaan kunnon raudoilla niin fiilis on yleensä todella hyvä!

Originally posted by Tonza

Samaa mieltä.

Ja toinen pointti: Jätäpä kyykky viikoksi väliin, ota kovaa seuraavalla viikolla, niin jalat on niin PRKLEEN kipeet ja pitkään!!!

Olen kokeillut sekä kevyttä viikkoa, että lepoviikkoa. Lepoviikosta jäi sellaiset kokemukset, että kun meni takaisin salille, niin tuntui että maksimivoimat olivat hävinneet jonnekin.

En tiedä oliko asia oikeasti näin, vai oliko kysymys enemmänkin siitä, että tuntuma raskaampiin rautoihin oli kärsinyt totaalilevon aikana.

Eli kevyt viikko tuntuu ainakin minulle sopivan paremmin. Eikä tule jalat seuraavasta raskaasta treenistä niin kipeäksi, että tarvitsisi keppejä..

Itsellä oli viime viikko täyttä lepoa tosin lähinnä flunssan takia ja nyt tällä viikolla paikat on mennyt tosi kipeiksi, varsinkin olkapäät. Jotkut liikkeet jääneet ihan pakosta tekemättä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom