Kevyt viikko sairastellen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMP75
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varoittava esimerkki:

Sairastin noin kaksi vuotta sitten syksyllä angiinan, ja söin siihen tietenkin antibioottikuurin. Oireet häipyivät jo ennen kuurin loppua ja pari päivää kuurin jälkeen olin jo salilla tekemässä normaalia treeniä. Olo oli todella hyvä... Kunnes seuraavana aamuna heräsin ja tunsin toisessa jalassani isovarpaan tyvinivelessä outoa kipua...

Tästä kipu paheni päivä päivältä, ja jalka turposi lopulta todelliseksi palloksi. Sairaslomaa noin neljä viikkoa ja kovat kipulääkkeet päällä. Angiinan jälkitautina tuli siis reaktiivinen artriitti eli niveltulehdus. Jalka oli niin kipeä että yöllä piti nukkua jalka jäävesisaavissa, ja kipu oli silti helvetillinen.

En siis todellakaan suosittele ainakaan tällaisten himpunkaan verran vakavampien sairastelujan jälkeen kovin haipakkaa aloitusta salin puolella, vaan antakaa kropan palautua ja aloittakaa rauhallisesti. Tyhmyyteni takia parin viikon salitauko venyi kuuteen viikkoon... :rolleyes:

Trinity sanoi:
Angiinan jälkitautina tuli siis reaktiivinen artriitti eli niveltulehdus. Jalka oli niin kipeä että yöllä piti nukkua jalka jäävesisaavissa, ja kipu oli silti helvetillinen.

Outs! Joo, on tosiaan parempi pelata varman päälle ja pitää muutama ylimääräinen päivä taukoa ennen kuin menee salille. Tavallinen flunssakin voi muuttua äkkiä keuhkoputkentulehdukseksi tai poskiontelotulehdukseksi.

6point sanoi:
Ite pidän yleensä aina flussan jälkeen kevyemmän kierron mutta en niin kevyttä kuin kevytviikko. Yks syy siihen on se että jos kunnolla ollut kuumetta sun muuta niin rauta tuntuu perhanan raskaalta tauon jälkeen. Kun pitää yhden kevyen kierron välissä niin yleensä saa laittaa samat painot ku ennen flunssaa tai jopa suuremmat. Toinen syy on se että tämä tapa ehkäsee varmasti jälkitauteja paremmin ku heti 100 lasissa kiskominen.

Toi on totta että rauta painaa ja senkin takia on pakko ottaa vähän kevyemmin. Kyllähän sen omasta olostaan tuntee, että onko valmis miten kovaa treenaamaan.

Ja todellakin kovemman taudin jälkeen on syytä pitää enemmänkin paussia ja kevennettyä. Mutta ei sitä pienen nuhan takia tartte sentään viikkoja himmailla.

Mitä pitäisi syödä kipeänä? Pidin juuri viikon vapaata (kevyt viikkoa) ja tänään piti taas aloittaa salitreeni, mutta samaan aikaan iski kuume :curs:
Ajattelin sitä et jos kuumeessa syö ihan helvetisti niin ei siinä muuta tule kuin läskiksi.

Carbon sanoi:
Mitä pitäisi syödä kipeänä? Pidin juuri viikon vapaata (kevyt viikkoa) ja tänään piti taas aloittaa salitreeni, mutta samaan aikaan iski kuume :curs:
Ajattelin sitä et jos kuumeessa syö ihan helvetisti niin ei siinä muuta tule kuin läskiksi.

Ylläpito tasoa kaloreiden suhteen (syöt siis sen minkä kulutat, suurinpiirtein). Reilusti proteiineja. Vitamiineja paljon. Nestettä paljon. Miinuksella ei kannata mennä, ei ainakaan edistä paranemista. Eikä varmaan mitään älytöntä plussakaan kannata pitää, ettei todellakin mene läskiksi.

Carbon sanoi:
Noh...maalaisjärjellä ajatellen. Vähemmän hiilaria kun normaalisti ja protua tilalle. Minimoida läskin tulo ja lihaskato. Vitamiineja tietysti ja hormooneja ehkei kannata syödä, mut keltaista jaffaa kannattaa :david:

Oisko jotain nyrkkisääntöä ettei voi salille mennä? Esim. sillonku on kuumetta? Itellä ollut tässä näin muutama päivää yskää/nuhaa/kurkkukipua. Kävin viikonloppuna ja maantaina salilla, ja aina salin jälkeen tuli sellanen väsyny olo et ois kuumetta, ja yöllä ei millään saanut unta. Eilen oli kevyt päivä ja heti sai paremmin unta ja ei ollut kuumeinen olo. Mutta tänään kuitenkin menin salille, ja joku puoltuntia salin jälkeen oli taas lämmin, tai melkeen kuumeinen olo... Kuumetta ei kyllä ollut enenn salia, eikä 2 tuntia jälkeen. Ei vaan millään tee mieli olla pois salilta... Noh, torstain jälkeen tulee 2pv taukoa, niin kai sitten parannun :)

Hyvä nyrkkisääntö on se, ettei kipeenä treenata! Pitkittyy vaan flunssat. Toinen nyrkkisääntö: Yhtä monta päivää vähintään totaalilepoa kuumeen jälkeen, kuin kuume on kestänyt.

Tää no vähän kakspiippuinen juttu jos on fyysinen työ, pitääkö sitten samoilla kriteereillä ottaa saikkua? Kun ei se fyysisesti raskaan työn tekeminenkään varmasti paranemista edistä.

Mutta jos treenaaminen aiheuttaa jotenkin pahaa oloa, kuumeilun tunnetta tai vastaavaa, niin varmasti on järkevämpää pitää se muutama lepopäivä vaikkei kuumetta tai vastaavaa olisikaan.

Tiedän henkilön joka lähti hiihtämään pienessä nousukuumeessa ja kuoli sitten siihen. Eikä ollut kuin 14v.

Jos on kuumetta niin ei ikinä salille. Jos on pieni nuha/yskä tai kurkkukipu niin pitäisi saada urheilla. Tosin jos nenä on täysin tukossa niin en sit tiedä mitä siitä treenistä tulisi...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
entäs sit jos on jo päälle 2 viikkoa tuntunu kurkussa et se vois tulla kipeeks mut ei kuitenkaa oo kipee eikä mitään muita oireita oo ja olo tuntuu täysin normaalilta, kurkku vaan vähä tuntuu ihmeelliseltä, eli meneekö toi kategoriaan: A) Odota että se tunne loppuu ja sit vasta salille vai, B) salille vaan.

Tuli vaan mieleen ku ei oo uskaltanu mennä salille tuona aikana, ja pikkuhiljaa rupee hermot jo menee, niin ja mulla on siis kitarisat vielä tallella ja mä uskon et ne on ottanu nokkiinsa ja menny tulehtuun lievästi, eli jos kyse on tuosta ni eikö sillon voi mennä jo salille??yleensä tavallisessa flunssassa mulla on kurkku pari päivää kipee, siis sillee oikee et sen huomaa, ja angiinoja mulla on ollu miljoonia eikä tää kyl sitäkään oo.

Tällainen juttu sattui minulle noin vähän yli kuukausi sitten. Alkoi saapua flunssan oireita, en välittänyt hirveämmin sillä olo tuntui energiseltä. Menin salille ja treenasin normaalisti. Seuraavanapäivänä pukkasi kuumeen joka kesti 3 päivää. Pidin taukoa kuumeen jälkeen 4 päivää, koska ajattelin järkevästi pysyä poissa salilta, vaikka veri veti sinne. Kun menin salille seuraavan kerran olo oli samanlainen kuin joskus murrosiän alussa viimeksi, kaikki nousee, lisää painoa, täysillä... Seuraavana päivänä nousi kuume. Vitutti. Viisastuneena kuumeen jälkeen pidin viikon tauon ja kaksi ensimmäistä treeniä kevyesti, ei siis sata lasissa. Nytten jo 2 viikkoa olen pystynyt normaaliin treeniin.

Kannatan kyllä sitä vaihtoehtoa, että jos tauti on normoa lenssua pahempi. Kuumetta sun muuta. Lepoa ainakin saman verran kuin sairastelua. Sitten alussa salilla kevyemmin, ei riuhdota. Sen jälkeen alkavat tulokset himpun noussakin. Ainakin minulla kävi niin. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan ja ottaa omista kokemuksista oppia. Kaikkihan ovat yksilöitä ja taudin laatua on kenenkään tilannetta näkemättä/kokematta, vaikeaa arvioida. Jos joskus oppisi järkeväksi (toivossa on hyvä elää). ;)

Kerronpa viimeisen oman sairaskertomukseni. Sain vatsataudin eli siis ripulin. Muutaman päivän pysyin poissa salilta mutta kun pakki ei ottanut rauhoittuakseen olihna se mentävä kokeilemaan. Otin normaalia kevyemmin, kun en muuhunkaan pystynyt. Jatkoin sairastamista ja kiroilin kotona. ripuli kesti 9 päivää! Vatsan rauhoituttua dieetti konstein takaisin salille. Ei kulkenut sitten pätkääkään. Seuraavana päivänä alkoi flunssa ja kuumeilu. Flunssa ei ottanut rauhoittuakseen ja kävin pari kertaa salilla kokeilemassa mutta eihän siitä mitään tullut. Lopulta pöpöt painu poskionteloon ja jouduin antibioottikuurille. 9 päivän ripulin päälle sairastin flunssaa, kuumeilua ja poskionteloita 3,5 viikkoa! Koko sairastamisen aikana kävin 4 kertaa salilla. Ennen taudin alkamista olin nousukunnossa. Nyt olen päässyt käymään salilla 1,5 kk:tta terveenä enkä vieläkään ole samassa kunnossa, kuin ennen sairastumista. Tuohon väliin vielä mahtui sotilaspenkkikisa johon osallistuin toipilaana ja alisuoritin totaalisesti. Normaali tuloksella olisin pokannut kakkospaikan mutta nyt oli tyytyminen neljänteen. Ette voi uskoa, kuinka on vituttanut! Sairaana ei koskaan salille niin se vaan on. Tosin aika varmasti en olisi toipunut yhtään nopeammin vaikka en olisi noita nuutamaa kertaa käynyt kokeilemassa sillä pisin jakso ilman salia sairastamisen aikana oli 2 viikkoa mutta ei vain tervehtynyt. Tämä on niin tätätätätää!

Nostetaan vanhaa ketjua. Tässä on mennyt nyt aikaisemmin mun mielestä vähän puurot ja vellit sekaisin.

Eli kysymyshän oli että jos sairastat vaikka ma-pe, ja la+su reenaat kevyesti. Niin onko se kevyt viikko tässä? Maanataina TÄY-SIÄ reeniä, vai jatkaakko pidemmälle keventelyä?

Noin mutuilisin että vaikka se kroppa olisikin pienessä rasitustilassa sairauden takia, niin on se silti kevyempää kuin kovaa treenaaminen.

Olettaen että olet pe oikeasti jo terve, etkä missään jälkitaudeissa mitä tässä nyt jokainen olettaa. Eli siis oletetaan nyt että pe on jo ihan iskussa, ja voi järkevästi treenata ilman että saa keuhkosydänveritulppapersesyövän ja kuolee ennen kuin ehtii ees palkkaria ottaa :)

Mä olen ainakin tehny siten, että sairastelut ja tyyliin jouluaatto on hetkiä millon pidän väliviikkoja treenaamisesta. Eli esimerkiksi viimeisen 6kk aikana on ollut 4 kevyempää viikkoa.

Elokuun lopulla viikon lomareissu kesäloman viimeinen viikko = koko viikko taukoa
Lokakuun lopulla meni nilkka niin kelasin, että nyt olisi sopiva hetki taukoon = 5pv taukoa
Jouluaatto ja muut kissanristiäiset = 5pv taukoa
3 viikkoa sitten nousi kuume 2-3 päiväksi niin = se viikko taukoa

Muuten en ole mitään kevennettyjä ym pitänyt koskaan vaan ainakun mennään salille niin odottelen, että olo on hyvä kipuilun jälkeen ja sitten painellaan sata lasissa taas. Jokainen tietty tuntee oman kroppansa parhaiten, mutta itselläni toimii tämä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom