Keuhkojen tilavuus

Oh, joo, no voihan toki olla että mie näistä mittää ymmärrä :D Vierumäellä tehtiin toi 12min ergotesti, ja sen perusteella tulos. Max. hapenottokyvyksi arvioitiin 39... Haluaisin sen kasvattaa viiteenkymppiin, mikä vaatisi tuon 1.8 l:n (mikä ihme sitten onkaan) nostamista ja myös muutaman painokilon itteeni, jotta ensi talven Finlandia onnistuisi.

Eikös tuo 1,8 ollu yksiköissä l/min? ja tuo toinen arvo on sitten painokiloa kohden eli tuon hapenottokyvyn arvon 1,8 l/min voi muuntaa yksiköiksi ml/kg/min. Keuhkojen tilavuuden jos tahtoo tietää, pitäs sitten kai "putkeen puhaltaa".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tuo 1,8 ollu yksiköissä l/min? ja tuo toinen arvo on sitten painokiloa kohden eli tuon hapenottokyvyn arvon 1,8 l/min voi muuntaa yksiköiksi ml/kg/min. Keuhkojen tilavuuden jos tahtoo tietää, pitäs sitten kai "putkeen puhaltaa".

Jaa? No, tuskin miulla silläkään lukemalla olis kovinkaan hehkuttamista :) Joo oli just l/min.

Kuinkas pitäisi tulkita, kun mulla on kotona tällä hetkellä tuollainen puhallusmittari, joka antaa arvot muodossa l/min.

Pari vuotta sitten puhalsin sen joka puhalluksella ns. tappiin, viisari oikein kolahti tuohon tappiin eli tulos oli todennäköisesti reilut 800 l/min. Asteikko tuossa päättyy 700 l/min. Nyt kun on tutkittu hengenahdistusta, niin tulos on ollut lähes joka kerta 610 l/min. Parhaimmillaan 650 l/min.

Ite puhalsin 6.9L jos siihe mittariin nyt oli luottamista. Hassua sinäänsä että niin iso tulos vaikka noita keuhkoja oon kohtuu aktiivisesti tuhonnukki.

Kuinkas pitäisi tulkita, kun mulla on kotona tällä hetkellä tuollainen puhallusmittari, joka antaa arvot muodossa l/min.

Pari vuotta sitten puhalsin sen joka puhalluksella ns. tappiin, viisari oikein kolahti tuohon tappiin eli tulos oli todennäköisesti reilut 800 l/min. Asteikko tuossa päättyy 700 l/min. Nyt kun on tutkittu hengenahdistusta, niin tulos on ollut lähes joka kerta 610 l/min. Parhaimmillaan 650 l/min.

Jos oikein ymmärsin sinulla on PEF-mittari, joka mittaa uloshengityksen voimakkuutta, ei niinkään keuhkojen tilavuutta.

www.tohtori.fi sanoi:
Mittari rekisteröi siis pelkästään uloshengityksen huippuvirtauksen ja sillä saadaan tietoa erityisesti suurten keuhkoputkien väljyydestä.

Jos oikein ymmärsin sinulla on PEF-mittari, joka mittaa uloshengityksen voimakkuutta, ei niinkään keuhkojen tilavuutta.

Jep, juurikin PEF-mittari. Hieman huolestuttaa, alkaako 17 vuotta jatkunut tupakointi ottamaan jo oman veronsa.

Pieni toivonkipinä vielä löytyy. Tuo mittari aikoinaan ostettiin muijalle, ja kerran pääsi hajoamaan. Tuli sitten kasattua uudestaan se. Ei siinä suurempia vammoja kuitenkaan näy. Jospa se hieman falskaisi jostain:rolleyes:

Toivossa on hyvä elää:david:

joskus yläasteella testistä tuli tulokseksi 5,4L. Enpä tiedä tarkkuudesta mutta melkein litran enemmän kuin toiseksi tulleella 40 hengen luokasta.
vuosi sitten astmatesteistä tuli tuli sekunnin uloshengityksen testauksessa tulokseksi 7.0 enpä kyllä muista meinasiko itse keuhkojen tilavuutta vai uloshengitetyn ilman määrää sekunnissa (pitää kaivaa se lappu jostain töryn alta) Tuli juostua melko paljon vuositasolla joskus 10 - 16 vuotiaana joten sekin voi vaikuttaa asiaan.

:offtopic: Olisi mukava tietää, että miten paljon tuo hapenottokyky on synnynnäistä ja missä määrin sitä on mahdollista kehittää ?

En ymmärrä miten porukka on puhaltanut noin kovia tuloksia. Meillä 3 vuotta sitten(9. luokalla) kovin tulos oli 4,9L. Omalla kohdallani mittari näytti keuhkojen tilavuudeksi 2,6L.

:offtopic:Tuohon Silvermalardin kysymykseen palatakseni, itseänikin kiinnostaisi tietää kuinka paljon olisi mahdollista kehittää "jo" perittyä hapenottokykyä. Esimerkiksi vaikka itse omaankin melko pienet keuhkot, ja hengästyn todella helposti, niin olen kuitenkin hyvin pärjännyt juoksussa harjoittelumäärään nähden. Vaikka syke on korkealla aina lenkillä, niin jostain kumman syystä sitä vaan jaksaa mennä, en tiedä sitten, että meneekö iha kovan fyysisen kunnon piikkiin. Uskoisin että kovalla harjoittelulla voidaan hapenottokykyä kehittää huomattavasti.

Itse juoksin viime kesänä melko pienellä harjoittelulla Cooperin testissä 3220m, sen enempää lyhyitä matkoja harjoittelematta, ja puolimaratonin ajaksi kirjattii omalla kohdallani 2h3min, vaikken yli 12km lenkkejä ole juossut.

No niin, tuodaas tänne vähän toisenkin ääripään tuloksia. Varmaan pienin tilavuus koko pakkotoistolla löytyy miulta: 1.8 l

Voikos tuota erityisemmin kehittää? Aerobinen kunto on keskitasoinen, sillä painooni suhteutettuna luku ei ole niin järkyttävä, mutta olisi kiva silti parantaa.

Älä huoli, kyllä noi sun keuhkot ihan hyviltä näyttää, ei niitä tarvi kehittää.:thumbs:
Itse puhalisin semmoseen mittariin kun kaverilla tutkittiin astmaa ja sai semmosen sit himaan. Pohjaan sen rykäsin, mutta hemmeti kun muista mikä se viimenen luku oli. Oisko ollut ehkä 8.

joskus kanssa koulussa puhkuttiin ja puhalettiin johonkin tommoseen mittariin ja luokan isoimmat lukemat puhalsivat minä ja pari kaveria kellä taustaa sukeltamisesta ja uinnista. Itse veikkaan että aika paljon tekniikkalaji tuo keuhkojen kokonaan/nopeasti tyhjentäminen minkä takia pärjättiin muita paremmin.

No tuo keuhkojentilavuus nyt ei ole mikään sortin tekniikka laji, eikä siihen voi harjoittelulla vaikuttaa. Sen sijaan hapenottokykyä (vo2max) voidaan harjoittelemalla vaikuttaa, mutta keuhkojen tilavuudella ja hapenottokyvyllä ei ole juurikaan toistensa kanssa tekemistä.

Tuo hapenottokyky mitataan tarkasti ergometritestilla tai laskennallisesti esim. cooperin testin avulla. Nuita erilaisia "hengitysmittareita" on varsin monenlaisia, joten tulosten vertailu tietämättä mitä on edes mitattu on varsin turhaa.

No tuo keuhkojentilavuus nyt ei ole mikään sortin tekniikka laji, eikä siihen voi harjoittelulla vaikuttaa. Sen sijaan hapenottokykyä (vo2max) voidaan harjoittelemalla vaikuttaa, mutta keuhkojen tilavuudella ja hapenottokyvyllä ei ole juurikaan toistensa kanssa tekemistä.

Tuo hapenottokyky mitataan tarkasti ergometritestilla tai laskennallisesti esim. cooperin testin avulla. Nuita erilaisia "hengitysmittareita" on varsin monenlaisia, joten tulosten vertailu tietämättä mitä on edes mitattu on varsin turhaa.

Kyllä keuhkojen tilavuudella ja hapenottokyvyllä on paljonkin yhteistä. Hapenottolyky kasvaa, kun keuhkojen tilavuus kasvaa. Aikoinaan kun kilpailin pyöräilyssä, sain parin vuoden aikana kasvatettua vomaxia 5,4 litrasta 5,7 litraan. Testeissähän mitataan suhteellista hapenottokykyä = ml / kiloakohden minuutissa. Tuolloin painoni oli 70 kg, eli hapenottokyky nousi vajaasta 80 millistä hiukan yli 80 milliin. Samalla aerobinen ja anaerobinen kynnys nousivat huomattavasti, millä on taas huomattava vaikutus saavutettuihin watteihin= kiloa kohden minuutissa.

Kyllä keuhkojen tilavuudella ja hapenottokyvyllä on paljonkin yhteistä. Hapenottolyky kasvaa, kun keuhkojen tilavuus kasvaa. Aikoinaan kun kilpailin pyöräilyssä, sain parin vuoden aikana kasvatettua vomaxia 5,4 litrasta 5,7 litraan. Testeissähän mitataan suhteellista hapenottokykyä = ml / kiloakohden minuutissa. Tuolloin painoni oli 70 kg, eli hapenottokyky nousi vajaasta 80 millistä hiukan yli 80 milliin. Samalla aerobinen ja anaerobinen kynnys nousivat huomattavasti, millä on taas huomattava vaikutus saavutettuihin watteihin= kiloa kohden minuutissa.

Mikä tuossa viittaa VO2max:n yhteyteen keuhkojen tilavuuden kanssa? :rolleyes:

Nyt meni kyllä Lansen selvitys ihan ohi...

Oh, joo, no voihan toki olla että mie näistä mittää ymmärrä :D Vierumäellä tehtiin toi 12min ergotesti, ja sen perusteella tulos. Max. hapenottokyvyksi arvioitiin 39... Haluaisin sen kasvattaa viiteenkymppiin, mikä vaatisi tuon 1.8 l:n (mikä ihme sitten onkaan) nostamista ja myös muutaman painokilon itteeni, jotta ensi talven Finlandia onnistuisi.

Mutta en kyllä menisi itseäni miksikään huippukestävyysurheilijaksi kutsumaan. Pitää hankkia se pasuuna :rolleyes:

Mulle tehtiin kanssa Vierumäellä ergotesti ja mun tulos oli muistaakseni 3,2. Se tais olla hapenottokyky litraa minuutissa per painokilo tms. ja kuntoindeksi mulla sama 39. Keuhkojen tilavuutta spirometrillä en ole pitkään aikaa mitannut mutta luokan parhaita se joskus oli. Onpa mulle sanottukin että musta tulis hyvä tuuban soittaja...

(saako kysyä Mayflower sun omaa mielipidettä omasta kunnostas, kun nimittäin mä olen mielestäni ei todellakaan hyvässä kunnossa ja silti kuntotestin tulos oli tosi hyvä. Yllätyin. Jos haluat vastata niin laita vaikka yv.)

Mulle tehtiin kanssa Vierumäellä ergotesti ja mun tulos oli muistaakseni 3,2. Se tais olla hapenottokyky litraa minuutissa per painokilo tms. ja kuntoindeksi mulla sama 39. Keuhkojen tilavuutta spirometrillä en ole pitkään aikaa mitannut mutta luokan parhaita se joskus oli. Onpa mulle sanottukin että musta tulis hyvä tuuban soittaja...

(saako kysyä Mayflower sun omaa mielipidettä omasta kunnostas, kun nimittäin mä olen mielestäni ei todellakaan hyvässä kunnossa ja silti kuntotestin tulos oli tosi hyvä. Yllätyin. Jos haluat vastata niin laita vaikka yv.)

Mie laitan ihan tänne suoraan... En häpeä tuloksiani ;) En ole hyvässä kunnossa siis. Hengästyn todella helposti ja toivoakaan juoksemisesta ei ole, kun sykkeet ampaisee heti taivaisiin. Tosin olen usein hiihtänyt yli 160 sykkeillä ja pystynyt hyvin puhumaan puuskuttamatta. Olo ei tunnu siltä, miltä mittarin mukaan pitäisi. Joten... Toivon nyt kuitenkin että kesällä uusintamittauksessa saisin paremmat tulokset. Ainakin leposykkeet ovat pudonneet lähes kymmenen yksikköä Vierumäen aikaisista.

Taisin yläasteella puhaltaa 5.9

En sit nykyään tiedä kun jokunen vuosi tupakointia takana... itseasiassa aika monta :O
Pystyn kyl juoksemaan pari tuntia jos aika iisisti viel. Tosin armeijassa alkoi jo ehkä huomaamaan fyysisiä muutoksia mitä tupakoitinti on aiheuttanu hapenotossa. Jotkut tappoleirit tai testit laitto vähä puuskuttaa kyl :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom