Keuhkojen tilavuus

oletteko tehneet esim koulussa keuhkojentilavuus testiä? semmosen puhallusjuttuun? itselleni otettiin 4,7 litraa. Ja oli koulun toiseksi paras tilavuus, paras taisi olla 4,9 litraa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On kerran tehty, siitä on tosin aikaa n.15 vuotta, mut ei kai sillä ole väliä. Tulos oli jotain 4,7-4,8 luokkaa. En muista tarkkaan, paitsi että opettaja sanoi että "onpas tilavat ja terveet keuhkot".

Kyllä itse ainakin luottaisin niihin. Oma tulos oli vajaa 5 litraa. Paras tulos tais olla vajaa 7 litraa. Opettaja puhalsi reilu 7 litraa.

Astmatesteissä tuota mittailtiin ja tulos n. 6 litraa. Minun painoisella on normaalisti n. 5 litran keuhkot ja niistä saa sekunnissa puhallettua ulos sellaiset 4 litraa. Itse sain sekunnissa 3 litraa ulos. En tosin muista oliko tuo mitattava aika juuri sekunti. Kuitenkin, minun keuhkoista pitäisi saada lähemmäs 5 litraa ulos siinä ajassa. Ei ihme, että välillä vähän hengästyttää ;)

Mulla oli joku 6 muistaakseni ku yläasteella koitettiin biologian tunnilla. Tais olla toisiks suurin lukema sen ikäsistä koko koulussa.

6,4 litraa ite sain sellaiseen laitteeseen 15 vuotiaana. Tulokseni oli suurin mitä silloin puhallettiin koulun mittariin.

Mä puhalsin tollaseen härveliin joskus yläasteella luokan toiseksi parhaan 5,9 litraa ja luokan paras puhalsi 6,2, ope puhalsi 5.

No niin, tuodaas tänne vähän toisenkin ääripään tuloksia. Varmaan pienin tilavuus koko pakkotoistolla löytyy miulta: 1.8 l

Voikos tuota erityisemmin kehittää? Aerobinen kunto on keskitasoinen, sillä painooni suhteutettuna luku ei ole niin järkyttävä, mutta olisi kiva silti parantaa.

Itellä taisi 15 vuotiaana olla jotain 6.7 L.

Alkuvuodesta kävin noissa testeissä kans. Tilavuus oli 7,8 litraa, mutta noita virtausnopeuksia en nyt muista enkä pysty katsoa, kun en kotosalla ole.

Voikos tuota erityisemmin kehittää? Aerobinen kunto on keskitasoinen, sillä painooni suhteutettuna luku ei ole niin järkyttävä, mutta olisi kiva silti parantaa.

Tilavuuden kasvattamisesta en tiedä, mutta olen antanut itseni ymmärtää että sen olemassa olevan kapasiteetin hyödyntämistä voi kehittää. Kaikki aerobinen toiminta auttaa siihen ja esimerkiksi puhallinsoittimien harrastaminen auttaa :) Ostat vaan pasuunan ja alat tööttäilemään, niin saa ainakin tuntumaan keuhkot isommilta. =D

Hmmm.. Maksimitilavuutta en tarkkaan muista, mutta 2006 tehdyssä keuhkokatsastuksessa viitearvo mun uloshengityksen huippuvirtaukselle (litraa/min) oli 655l/min. Viitearvo yhden sekunnin aikana keuhkoista ulospuhallettulle ilmamäärälle (litraa) oli 5,2l.

Olisinko puhaltanu spiroon joskus joku 8,5l.

No niin, tuodaas tänne vähän toisenkin ääripään tuloksia. Varmaan pienin tilavuus koko pakkotoistolla löytyy miulta: 1.8 l

Hoh, meinasin laittaa pohjat tänne, mutta tota tulosta ei pääse kyllä moni alittamaan. Olisko Mayflower niin, että et oo saanu ihan kaikkea irti ittestäs testissä?
Miulla oli3.6L joskus yläasteella tulos, tuskin on tuosta mihinkään muuttunu. Siihen kun lisätään kaikki muut geneettiset huonot ominaisuudet kestävyysurheilun kannalta, niin on lähinnä naurettavaa, että ylipäätään käyn lenkeillä :lol2:

Taitaapi tuo lukema olla ennemminkin maksimaalinen hapenottokyky kuin keuhkojen tilavuus ;)

Ei sillä tilavuudella oo niinkään väliä, vaan hapenottokyvyllä, eli kuinka tehokkaasti keuhkorakkuloista imeytyy happea verenkiertoon...

Hapenottokykyyn vaikuttaa moni muukin tekijä kuin tuo hapen imeytyminen keuhkorakkuloista verenkiertoon eli O2 diffuusio tuossa listassa:

Hengitys
oO2 diffuusio
oVentilaatio
oAlveolaarinen perfuusio
oHemoglobiinin O2-affiniteetti

Keskeisveronkierto
oSydämen minuuttivolyymi (Syke, Iskutilavuus)
oValtimoverenpaine
oHemoglobiinikonsentraatio

Ääreisverenkierto
oVeren virtaus inaktiivisiin kudoksiin
oLihasten veren virtaus
oKapillaaritiheys
oO2-diffuusio
oLihasten vaskulaarikonduktanssi
oO2-ekstraktio
oHemoglobiinin O2-affiniteetti

Lihasmetabolia
oEntsyymien aktiivisuus ja oksidatiivinen potentiaali
oEnergiavarastot
oMyoglobiini
oMitokondriot (Tilavuus, Määrä)
oLihasmassa ja solutyyppi
oSubstraattien kuljetus

Ja tästäkin listasta puuttuu hermoston mahdollinen säätely.

Oh, joo, no voihan toki olla että mie näistä mittää ymmärrä :D Vierumäellä tehtiin toi 12min ergotesti, ja sen perusteella tulos. Max. hapenottokyvyksi arvioitiin 39... Haluaisin sen kasvattaa viiteenkymppiin, mikä vaatisi tuon 1.8 l:n (mikä ihme sitten onkaan) nostamista ja myös muutaman painokilon itteeni, jotta ensi talven Finlandia onnistuisi.

Mutta en kyllä menisi itseäni miksikään huippukestävyysurheilijaksi kutsumaan. Pitää hankkia se pasuuna :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom