Kestävyysurheilijasta isoksi, kuinka aloittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zxcv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Ensinäkin kiitokset tosi hyvästä foorumista, on tullut viimeiset pari viikkoa lueskeltua tätä melko ahkerasti. Itseasiassa jopa niin ahkerasti että olen alkanut jo lueskella pelkästään mielenkiinnon vuoksi eri ainesten/ruokien ravintoarvoja, ekan kerran kun huomasin tuon niin alkoi kyllä vähän hymyilyttämään :)

Elikkä, lähtöarvoina on 177cm/62kg/19v. Haluan kasvaa isoksi (näin aluksi tavoitteena n. 75kg), mutta mietin tässä lähtökohtia. Oikeastaan koko nuoruus on tullut keskityttyä kestävyyspuoleen (ei missään seurassa, lähinnä omaksi iloksi). Coopperissa menee vähän päälle 3000m ja hiihtäen 20km varsin helposti (tuli tänään testattua viimeksi, mutta perkeleet sammuttivat laduilta valot niin piti lopettaa vähän vajaassa :). Olen tässä myös n. kolme viikkoa tuota HIIT:iä testannut, ja siihen tykästynyt kovasti sen rankkuuden takia.

Vaikkakin olen varsin laiha tällä hetkellä, tuntuu että vatsassa olisi hieman ylimääräistä läskiä. Mietinkin näin, että olisiko parempi lähtökohta kasvamiselle olla täysin trimmissä kunnossa, vaiko alkaa syömään jo nyt todella paljon/hyvin ja käymään salilla (näin päin kai nämä prioriteetit ovat?) Kun eikös sitä kuitenkin läskiä jonkin verran kerry kun paino nousee? Ei tarviaisi heti sitten ruveta dietille ja pelätä että ne viimesetkin/ensimmäisetkin lihaksen alut katoaisi ;)

Ja mites tämä kun tykkään tosi paljon juosta ja hiihtää, niitä määriä ilmeisesti pitää vähentään korkeintaan muutamaan per viikko?

mika

edit:
Oikeastaan koko nuoruus on tullut keskityttyä kestävyyspuoleen
Ja lisättäköön vielä, etten siis yritäkään esittää olevani mikään maailmanluokan kuntourheilija, vaan että kaikki liikunta mitä olen harrastanut on ollut kestävyyspuolella.

Kyllä sitä aerobisen määrää on vähän pakko jonkinverran vähentää, muuten ei oikein saa mahdutettua sitä punttia järkevästi mukaan ja joutuu syömään vielä PALJON enemmän. Se pari kertaa viikossa voisi olla hyvä määrä.

Miten monta kertaa viikossa ajattelit käydä? Oletko ajatellut miten jaat ohjelmasi, vai teetkö koko kropan kerralla esim. kolmesti viikossa?

Mutta todellakin tuo ravinto on tärkein, eli reilusti proteiineja, hyviä rasvoja ja laadukkaita hiilareita. Ateriat syytä jakaa heti alusta asti kuuteen osaan. Helpottaa kummasti suuren kalorimäärän syömistä kun ei joudu kerralla ahmimaan ja on muutenkin terveellisempää.

Ja ihan hyvät pohjat sulla on alottaa punttitreeni, paljon sitä safkaa koneeseen ja joku hyvä punttiohjelma peliin. Siitä sitten vuodenpäästä huomaatkin painavasti jo lähemmäs ton tavoitepainosi ja kroppasi muuttuneen oleellisesti haluamaasi suuntaan! Tsemppiä vaan hyvään harrastukseen. :thumbs:

Timba79 sanoi:
Mutta todellakin tuo ravinto on tärkein, eli reilusti proteiineja, hyviä rasvoja ja laadukkaita hiilareita.

Tästä syömispuolen tärkeydestä on itselläkin todella konkreettiset kokemukset. Kehitystä ei käytännössä tapahtunut ennen kuin aloin satsaamaan ravintopuoleen kunnolla.

Minulle ainakin on tullut sellainen tunne, että näin aloittelijan kannalta sillä treeniohjelman yksityiskohtaisella sisällöllä ei niin hirveän suurta merkitystä ole kehityksessä, kunhan vaan treenaa tasaisesti kaikkia lihasryhmiä ja antaa kropalle riittävästi palautumisaikaa (etsi Pakkikselta joku perusohjelma, jolla alat vääntää).

Eli keskity ravintopuoleen heti alussa täysillä.

3-4 jakonen omasta mielestä toimii parhaiten ja myöskin 2-jakoinen 2xviikossa menetelmä on varmasti myös varsin tehokas.

Jamaha sanoi:
Tästä syömispuolen tärkeydestä on itselläkin todella konkreettiset kokemukset. Kehitystä ei käytännössä tapahtunut ennen kuin aloin satsaamaan ravintopuoleen kunnolla.

Sama täällä. Viimeisen reilun vuoden aikana kehitystä tullut varmasti enemmän mitä sitä edeltävän 2,5 vuoden aikana. Toki on treenaaminenkin kehittynyt paljon, mutta ravintohommat tässä näyttelee suurinta osaa.

Minä en lähtisi HST:tä suosittelemaan aloittelijalla. Koko kroppa kerralla -ohjelma on ihan ok, mutta ei HST:tä. Liian rankkaa, vaatii paljon oman kropan tuntemista.

Viikinki 86 sanoi:
3-4 jakonen omasta mielestä toimii parhaiten ja myöskin 2-jakoinen 2xviikossa menetelmä on varmasti myös varsin tehokas.

Minä suosittelisin myös 2-jakoista 2xviikossa eli joka toinen päivä. Kihnutin 7kk 4-jakoisella ja nyt 1kk sitten vaihdoin 2-jakoiseen enkä varmasti vaihda enään takaisin 4-jakoiseen pitkään aikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom