Kestävyystreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ranska
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tästäkin aiheesta on varmaan keskusteltu, mutta aivan suoraa vastausta en löytänyt mistään, joten pistän kysymystä tulille.. Elikkäs olen nyt marras-joulukuun taitteesta treenannut 1-jakoisella ohjelmalla ja sitä ennen oon kokeillu 3 ja 4 jakoista ohjelmaa. Painokin on noussut sopivasti viime kesän jälkeen.

Oon tienny jo pidempään, että mulla on suhteellisen paska kestävyys melkein liikkeessä kuin liikkeessä ja oon alkanu treenaamaan enemmän myös kestävyyttä. Kannattaako kestävyyttä treenata ja pitkiä sarjoja tehdä pidempäänkin putkeen esim. 3-4 viikkoa ja toistot heittelis jossain esimerkiksi 20 hujakoillla liikkeistä riippuen? Pitkillä sarjoilla kuitenkin saa mun käsityksen mukaan hinkattua läskiäkin pois.

Onko yleensäkään mitään järkeä 1-jakoisella ohjelmalla tekemään sarjoissa noin suuria toistomääriä vai kannattaako pysyä sielä 6-12 toiston välimaastossa?Painoakin pitäis tiputtaa 83-84 kilon paikkeilta tuonne 76 kiloon toukokuuhun mennessä.. Sekavaa tekstiä mutta toivottavasti saitte jotain selvää.

Jos aerobista kuntoa haluat parantaa, niin lähde mielummin lenkille; sali on enemmän tarkoitettu voiman ja lihasmassan kasvattamiseen. Vaihtelu on toki hyväksi, eivätkä ne pitkät sarjat salille pahaakaan tee.

Voit kokeilla vaikka jotain tällaista:
1. viikko: toistot 15-20
2. viikko: toistot 8-12
3. viikko: toistot 4-7

No lenkkiä tulee vedettyä 1-2 kertaa viikkoon. Salia kolme kertaa viikos ja 2-3 kertaa viikos käyn harrastelemas kamppailulajia, joten kunto alkaa olla ainakin kohdallaan. Kestävyyttä pitäis vaan saada lisää ja samalla vähä kiinteytyäkin niin ettei lihat katoa..

pitkät sarjat ei polta läskiä pois.
1-jakoisella joskus tein joka toinen kerta pitkiä ja jokatoinen lyhyitä sarjoja, tulee vaihtelua kivasti.

Tarkoitatko että tarvitset lisää lihaskestävyyttä?
Jos tappelemista varten tuota tarvitset, niin paras tapa olis varmaan hakata/potkia säkkiä.

Tarkoitatko että tarvitset lisää lihaskestävyyttä?
Jos tappelemista varten tuota tarvitset, niin paras tapa olis varmaan hakata/potkia säkkiä.

No lähinnä tuntuu, että esimerkiksi ainakin penkissä kyykyssä ja maastavedossa ykköset on sarjoihin nähden suuret.. Heti kun sarjojen toistot nousee yli kymmeneen nii painoa ei pysty laittaa paljo paskaakaan..

Wanha kunnon GVT. Eli 10 x 10 muutamaan isoon liikkeeseen, kuten kyykkäykseen, vetoihin ym ym. n. 60% maksimista ja kymppejä tekemään kymmenen sarjan verran. Pienille lihasryhmille sitten kannattanee käyttää pitkiä sarjoja, esim. 2/3 x 20-25. Tosin, hyvin valituilla perusliikkeillä, ei tuolle jälkimmäiselle liene tarvetta.

Jokatoinen kerta pitkää/lyhyttä sarjaa. Tai 2vk pitkää/2vk lyhyttä, miksei pidempiäkin jaksoja..Yksi hyvä kikka on ottaa vika sarja kestävyytenä, saa samalla hyvän pumpin :whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Wanha kunnon GVT. Eli 10 x 10 muutamaan isoon liikkeeseen, kuten kyykkäykseen, vetoihin ym ym. n. 60% maksimista ja kymppejä tekemään kymmenen sarjan verran. Pienille lihasryhmille sitten kannattanee käyttää pitkiä sarjoja, esim. 2/3 x 20-25. Tosin, hyvin valituilla perusliikkeillä, ei tuolle jälkimmäiselle liene tarvetta.

Minkäs verran tuollaiseen treeniin pitäis tulla yhteensä sarjoja jossa on mukana 10x10 liikkeitä? Minkä tyylinen ohjelma toimis silloin parhaiten?

Periaatteessa yhdelle salikerralle yhdessä liikkeessä teet 10x10 treenin, ja muut liikkeet sitten muiden tavotteiden mukaan. Jos tekee viikossa voimanostoliikkeitä 10x10 systeemillä (joskin maastavoto ehkä kannattaa korvata rinnallevedolla, leuanvedolla tai kulmasoudulla koska maastavedossa toimii enimmäkseen samat lihasryhmät kuin kyykkäyksessä), niin pitäisi sen jo vaikuttaa melko ratkaisevasti kestävyyteen. Niissä kuitenkin merkittävimmät lihasryhmät tulevat treenatuiksi. Tietenkään 10x10 systeemillä treenattuja lihasryhmiä ei tule rasittaa lisätreenillä (Paitsi mahdollissti kevyellä jäähdyttelyllä)

Periaatteessa yhdelle salikerralle yhdessä liikkeessä teet 10x10 treenin, ja muut liikkeet sitten muiden tavotteiden mukaan. Jos tekee viikossa voimanostoliikkeitä 10x10 systeemillä (joskin maastavoto ehkä kannattaa korvata rinnallevedolla, leuanvedolla tai kulmasoudulla koska maastavedossa toimii enimmäkseen samat lihasryhmät kuin kyykkäyksessä), niin pitäisi sen jo vaikuttaa melko ratkaisevasti kestävyyteen. Niissä kuitenkin merkittävimmät lihasryhmät tulevat treenatuiksi. Tietenkään 10x10 systeemillä treenattuja lihasryhmiä ei tule rasittaa lisätreenillä (Paitsi mahdollissti kevyellä jäähdyttelyllä)

Mulla huitelee tuos 1-jakoises ohjelmas nuo sarjat 20-25 välillä niin pitäiskö tuolloinkin pyrkiä johonkin niille paikkeille? Mitä mieltä?

Jokatoinen kerta pitkää/lyhyttä sarjaa. Tai 2vk pitkää/2vk lyhyttä, miksei pidempiäkin jaksoja..Yksi hyvä kikka on ottaa vika sarja kestävyytenä, saa samalla hyvän pumpin :whip:

Ja ilmeisesti kannattaa varoa ettei tuo vipa sarja mee failureen asti varsinkin jos tuota 1-jakoista käyttää?

Mulla huitelee tuos 1-jakoises ohjelmas nuo sarjat 20-25 välillä niin pitäiskö tuolloinkin pyrkiä johonkin niille paikkeille? Mitä mieltä?

No joo, jos siihen yhteen pääliikkeeseen menee 10 sarjaa, niin 20 on jo ihan tarpeeksi, kun sille toiselle kymmenelle sarjalle jaetaan 2-5 pienenpien lihasryhmien liikkeelle. Ottaen huomioon että esimerkiksi kyykkäyksessä 10x10 systeemi vetää mehut melko hyvin, ettei välttämättä edes sitä kymmentä sarjaa saa muita liikkeitä tehtyä.

Mutta siis periaatteessa 20-25 on ihan hyvä sarjojen määrä, vaikka onkin melko runsaanpuoleinen.

Yksi tapa olisi tehdä treeni niin että jakaa 10x10 liikkeet kolmelle päivälle, ja treenaa joka kerta samat pienemmät lihasryhmät.

Suositut

Back
Ylös Bottom