Keskustelua naisten fitnessistä ja vapaaohjelmista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
HUH mitä keskustelua. Ite oon haaveillut josko joskus hamassa tulevaisuudessa kisaamaan lähtis niin vapari ja fitness kiehtois kovasti.

Itsellä ei kuitenkaan oo pohjalla mitään aerobikkiä, ei voimistelua tms. Thainyrkkeilyä, kuntonyrkkeliyä ja jazztanssia yläasteella. Eli eipä hyvältä näytä meikäläisenkään asetelmat...jos jo näitä tyttöjä mollataan näinkin kovalla kädellä.

Odotan oikeesti niin paljon että millasen kisadebyytin Faidra saat tonne vaparipuolelle aikaseksi. Mä ainakin jaksan toivoa ja uskoa että sä onnistut siinä :thumbs:

Noh ehkä mä jään vaan tällaseks ikuiseks haaveilijaksi...ja jatkan ihan vaan huvin vuoksi kaikkien temppujen opettelua ( jahka vatta hiukan tosta pienenee ;) ) Sori ehkä vähän :offtopic: koko tää mun löpinä.

Mun ohjelma oli koostettu niin että juuri ja juuri jaksoin sen viedä läpi. Alunperin ohjelma oli vielä vaikeampi, mutta jouduin helpottamaan sitä jostain kohdista,koska happi ei kertakaikkiaan riittänyt:D Varsinkin presseissä väkisinkin pidättää hengitystä ja sitten kun yrittää vielä hymyillä ja ilmeillä kokoajan niin se ei edesauta asiaa!Mutta ohjelman teko myös helpottuu kokoajan dieetin edetessä ja kropan keventyessä. Musiikkikin alkaa tuntua aina vaan hitaammalta. Joten kannattaa lähteä korkein tavottein liikkeelle (mun mielestä) ja ottaa mukaan plan B jossain vaiheessa jos alkaa siltä tuntua. (eli helpotettu versio)
Mulla on ollut treeneissä mukana vetoja, jotka on kohottanut sitä aerobista kuntoa osaltaan. Ja aerobiccejä vetäessä tietty kanssa kunto kasvaa huomaamatta!

Millainen on fitness fitness-puolen likkojen viimeistely? Ei ehkä niin raju kuin bf-puolella joillakin on? Ts. kuinka tarpeellinen on hurja tyhjennys ja tankkaus, jos kunto on valmiiksi jo hyvä? Kun ei tytöt kuitenkaan kooltaan ole mitään kehonrakentajia. Toki kunnon pitää olla viimeistelty, mutta onko niitä viimeistelyjä pakko tehdä niin että kroppa on kuin vetelä makaroni ja voimatasot aivan nollassa viimeisinä päivinä...? (en siis tiedä miten yleensä fitness-likat nuo viimeistelyt tekee, mutta sain vaan tällaisen käsityksen aiemmista viesteistä)

Tulipas monta kysymystä. :nolo:

Kisaohjelma on maksimaalinen suoritus. Täysillä mennään alusta loppuun. Omasta kokemuksestani vaparissa mennään paljolti pyhällä hengellä eli adrenaliini on se, mikä monesti on suurin tsemppaaja. Monesti olen jopa alkanut edistämään musiikkia, kun draivi on niin kova. Palautuminen kisasuorituksesta on hidasta ja kahteen kertaan esitetty vapari saman päivän aikana, on todella kova suoritus.

Viimeistelyt tehdään samalla tavalla kuin body fitneksessä, sillä kunto pitää olla yhtälailla kova. Fysiikka kuitenkin on se merkittävin. Perus tankkaussysteemi maltilla ilman ylilyöntejä. Nesteen nauttiminen loppuu edellisenä päivänä. Vaparifitneksen ongelma onkin juuri se, että nesteettömyys lisää todella paljon loukkaantumisriskiä. Kisatilanteessa notkeusliikkeet ovat pahin riski. Lämmittelyt tulee tehdä TODELLA huolella. Onhan sen myös totta, että ei niitä ylimääräisiä energiavaroja ole kauheasti. Se tsemppi pitää vaan kaivaa jostain.

omaa viimeistelyäni en kyllä kamalan rajuna pitäisi. kuntoni oli valmiiksi ihan mukavan kireä ja valmentaja sanoikin, että tätä kuntoa ei voi enää ryssiä vaikka viimeistely ei ihan nappiin menisikään, joten ehkä siksikään ei mitään hulluja tyhjennyksiä tms. tehty. esim. varsinaista tyhjennystä ei tehty ja heti kisaviikon alettua määriä alettiin nostaa huomattavasti, joten energiavarastot täyttyivät varsin mukavasti pitkin viikkoa. esim. maanantaina sain hiilaria 150 g, kun jo torstaina määrä oli 350 g. samoin kisa-aamuna söin ihan hillittömän aamupalan! jos nyt oikein muistan, siihen kuului neljän munan munakas, 2 vaaleaa sämpylää ja oikein suolaista juustoa ja poronleikettä. tosi vähän tankkasin muuten ennen kisaa, kun en tuntunut tarvitsevan enempää. pari banaanilastua napsin meikin aikana, siinä se.

treenipuolelta sen verran, että en koe tehneeni mitään varsinaista tyhjennystreeniä, kuten joillakin kuulemma on tapana. kisaviikolla tein kolmena aamuna 30 min rauhalliset kävelyt nimikkeellä "happihyppely" ja kolmena päivänä 20 min kevyet salitreenit oikein terävällä suoritustavalla. vaparia en tehnyt lainkaan muuten kuin mielessäni, viikkoa ennen kisaa tein vikat läpimenot yleisön edessä. venyttelin paljon!

en tiedä, oliko tuo kuinka yleinen viimeistelytapa, mutta minusta se toimi hienosti. kisapäivänä energiaa oli vaikka muille jakaa enkä tosiaan tuntenut itseäni yhtään väsyneeksi tai veteläksi. omasta mielestäni myös fysiikka oli onnistunut kireyden ja nesteettömyyden suhteen, lihasmassasta ollaankin sitten toista mieltä ;) . valmentajani sanoi useaan otteeseen, että missään nimessä niin koville ei saa viimeisiä viikkoja viedä, että sitten kisapäivänä ollaan "kuin ylämäkeen ajettu koira". (minusta tuo sanonta oli aivan loistava ja siksi pakko lainata tähänkin :D .)

kuten maarzkin tuossa sanoi, myös minä tein vaparini alkuun sellaiseksi, että reilut puoli vuotta ennen kisaa sen jaksoi juuri ja juuri tehdä kolmessa osassa. kuukausien ajan sitä harjoitellessa kunto paranee siihen malliin, että happi alkaakin riittämään. toki myös matalempi paino edesauttaa jaksamista. sitten kuukausien kuluttua sen jaksaakin jo esittää kokonaan läpi ilmeineen kaikkineen ja kisaan on vielä viikkokausia aikaa.

HUH mitä keskustelua. Ite oon haaveillut josko joskus hamassa tulevaisuudessa kisaamaan lähtis niin vapari ja fitness kiehtois kovasti.

Itsellä ei kuitenkaan oo pohjalla mitään aerobikkiä, ei voimistelua tms. Thainyrkkeilyä, kuntonyrkkeliyä ja jazztanssia yläasteella. Eli eipä hyvältä näytä meikäläisenkään asetelmat...jos jo näitä tyttöjä mollataan näinkin kovalla kädellä.

Eipäs aleta pehmoileen siellä. Mun mielestä urheilulajeissa on kyse urheilijoista. Lajilleen omistautuneista ihmisistä, jotka haluaa osottaa parasta osaamistaan kisoissa. Treenaavat sitä varten, että olisivat joku päivä paras alueellaan.

SM-kisathan tulisi olla lajin kansallisen tason parhaiden urheilijoiden kisa. Jos siellä on kisaamassa henkilöitä, jotka eivät sille tasolle kuulu niin se on enemmänkin lajin vika.
Ei mun mielestä mestaruustason urheilun pidä olla kaikkien ilo. Se on elitistien kokoontuminen. Ne on parhaita ja niiden on oltava esimerkillisiä lajilleen. Silloin ei mene hyvin jos rivikansalainen katsoo vierestä ja ajattelee tekevänsä asiat paremmin tai jopa tuntee jonkin sortin häpeää. Katsojan pitäisi tuntea tietynlaista ihailua, kun ei hän tollaiseen pysty. Nämä ovat niin paljon parempia. Siksi ne onkin lajinsa huipulla. Parempia kuin kukaan muu.

Ehkä kaikista ei siihen oo. Sitä varten pitäisi olla enemmän kisaajia ja jotkin mahdolliset karsinnat josta parhaat pääsisi kisoihin. Minkäs taas teet, kun tällähetkellä tuo vaparifitnessin puoli on niin pieni.

Jos yleisön ja yleisön reaktion pelkääminen on este kilpailulle niin silloin pitää miettiä kannattaako lajissa kilpailla koskaan. Siellä kilpaillaan kuitenkin ihan muita asioita vastaan kuin katsojien mielipiteitä. Itsekritiikkiä pitää kuitenkin olla ja halua näyttää hyvää osaamista, jotta voisi olla ylpeä itsestään ja ylpeydeksi lajilleen.

Pelkkä kilpaileminen EI riitä.

Sinäänsä tämä keskustelu on ollut ihan hyvästäkin, tullut monenlaisia pointteja esille kukin pystyy sieltä sitten poimimaan itselleen ne tärkeimmät avainasiat. Ainakin allekirjoittaneen motivaatio vaan kovenee!!!

Kisaohjelma on maksimaalinen suoritus.

Juurikin näin. Omassa (viimeisimmässä) ohjelmassa syke löi varmastikin koko ohjelman ajan 180-190. Sellainen suorittaminen on siis todellakin maksimaalista. Sehän on noin 90 % maksimisykkeestä eikä sellaista harjoittelua pysty kukaan pitämään yllä kuin hetkellisesti, olipa urheilijan kunto mikä tahansa.

Tosin kaikissa vapaaohjelmissa ei todellakaan ole tällaista tahtia, eikä tarvitse ollakaan! Hitaampi musiikki tietenkin vaikuttaa siihen sekä liikkeiden vaativuustaso ja niiden määrä. Ei minullakaan tanssiessa syke vetele noin korkealla. No itsepähän tykkäsin että vaparissa tapahtuu koko ajan ja vauhtia riittää. ;)

fitnesspimu sanoi:
...
...jotenkin muakin vaan vaivaa se että Fitness SM -lavalle voidaan kavuta tuosta vaan ja korvaani särähtää tuo sanonta itsensä voittamisesta. Mun mielestä esim. Talent -kisa vois olla sopivampi tähän hommaan. Ei minkään muun lajin SM:n kisoihin mennä vain itseään voittamaan.

Hmmh. Mä taas takerrun tähän. Sitä ei voi koskaan tietää mitä muut ovat tehneet tai saaneet aikaan, tai vaikka tietäisikin niin siihen ei voi vaikuttaa. Vain siihen voi vaikuttaa mitä ite on saanut aikaseksi ja tehtyä, eli juuri "voittamalla itsensä", tekemällä oman osuutensa paremmin kuin viimeksi. Koskaan sitä ei tuu olemaan valmis tai omasta mielestään tarpeeksi hyvä. Jos näin olisi, tuskin tätä lajia olisi valinnutkaan.

Toki kyse on kisasta ja halusta olla paras. Sitä tuskin kukaan kiistää. Mutta lähtökohtaisesti on aina voitettava itsensä ennenkuin voi voittaa muut. Mä näen että kehitys niin vaparissa kuin fysiikassa on juuri sitä että halutaan voittaa kerta toisensa jälkeen itsensä (salilla kovempia painoja, parempia tuloksia jne.- vaparissa uusien temppujen opettelua, jonkun vanhan paremmin meneminen jne. > eikös sillon olla voitettu itsensä ja se edellinen "heikompi esitys"). Jos olisi tyytyväinen olisi ainakin paljon vaikeampaa kehittää itseään (saatika sitten voittaa muita niillä eväillä).

fitnesspimu sanoi:
Mä en tiedä mitä asialle pitäis tehdä, jotta SM -kisat olisivat tasokkaat. Jotenkin paikka sinne SM-lavalle tulisi lunastaa katsastuksien myötä. Olisiko sitten keväällä aina sellaiset avoimien ovien kisat missä voisi käydä kokeilemassa riittääkö rahkeet Fitness SM:ssä?

Kuka sitten päättää riittääkö rahkeet? Tuomarit kaiketi... Mutta millä perusteilla? ..Tässä taas törmätään siihen ettei fitnesissä ole mitään varsinaisia "sääntöjä" ainakaan vaparille ei ole. Jotta voitaisiin karsia pitäisi olla jotain mihin voi nojata miksi joku ei pääse ja joku toinen pääsee. Eli toisin sanoen pitäisi olla juuri niitä "pakollisia liikkeitä". Hankalaa, hankalaa.

Jos näin tehtäisiin, söisi se varmasti vuosiksi fitnesin osallistujia - kaikki keskittyisivät niin siihen vaparin treenaamiseen että varmasti pääsisivät ja olisivat todella hyviä jo ekalla kerralla.
Toki jokainen pyrkii olevansa todella hyvä, mutta jos nyt esim. noviiseihin tai nuoriin uskaltaa joku sanotaan 2-5v treenikokemuksella ni taitais tommosella touhulla tulla toiset mokomat lisää ennenkun ees uskalletaan miettiä lavalle nousemista. Aika korkea kynnys siis. Voi olla että tällä menettelyllä taso nousisi, ehkä paljonkin. Mutta ennen sitä voisi tulla toooodella hiljaista line-upissa.

Omasta mielestäni annetaan lajin kasvaa näiden osallitujien mukana- onhan laji mennyt paljon eteenpäin, eikä ole mitään syytä olettaa etteikö menisi jatkossakin. Uskon että jokainen lajiin osallituja haluaa vilpittömästi parantaa lajin tasoa, eikä mennä "tostavaantekemäänjotainvaanjakokeilemaanonkorahkeita". Uskon että siihen on syynsä ketkä ja minkälaiset ihmiset hakeutuvat fitnesin pariin ja jäävät sinne. Haluavat jatkaa sen ekan/ekojen kisojenkin jälkeen. Halu kehittyä!

Musta on myös ilo nähdä kehityskelpoisia nuoria kisaajia, heistä paistaa läpi todellinen halu kehittyä. Ja miksikäs ei. Lajilla ei ole pelättävää tai hävittävää kun antaa mahdollisuuden, mun mielestä. Mitä nyt on vapareita nähnyt, niin ei ne oikeesti nyt ole niin kauheita tai toivottomia. Kaikilla on hyviä liikkeitä. Ne eivät ole varmasti tulleet ilmaiseksi, ei ole mitään syytä olettaa että kehitys jäisi siihen. Ymmärrän että parannettavaa on, tottakai on, jokaisella on. Mutta kuten jo aiemminkin todettua - kehitystä kyllä tapahtuu. Se ei vaan ole ihan yhden hetken juttu. Jokainen kisailija voi vaan omalla panoksellaan vaikuttaa mihin laji on menossa ja onko se kehittymässä oikeaan suuntaan.

Carina sanoi:
Sinäänsä tämä keskustelu on ollut ihan hyvästäkin, tullut monenlaisia pointteja esille kukin pystyy sieltä sitten poimimaan itselleen ne tärkeimmät avainasiat. Ainakin allekirjoittaneen motivaatio vaan kovenee!!!

Komppaan. Mäkin voin todellakin allekirjoittaa tämän. (tähänkin nojaten väitän että laji kehittyy kisaajien kanssa, ainakin mikäli nämä eivät ole vaan sanahelinää (tuskin!))

Ihan pari sanaa lajista. Joku sanoi, että laji on mennyt eteenpäin. Väärin, laji on mennyt taaksepäin. Jos siis osallistujamääristä puhutaan. Ja tasossa varmasti ollaan siellä missä ennenkin. En tiedä, moniko muistaa aikaa ennenkuin oli body fitnessiä. Juuu, meillä oli siihen aikaan se samaiset 15 tyttöä pelkän fitnessin puolella. Jossain vaiheessa tuli sitten bf, joka ilmeisesti söi niitä osallistujia sen verran, että nykyisin ollaan aika minimaalisessa. Vaikka osallistujamäärissä ollaankin tiputtu, mutta mun mielestä vapareiden taso ei niinkään. Samanlaisia ne oli paljolti silloinkin: tasovaihtelut olivat kohtuullisen isoja ja mukaan mahtui aina muutama helmi. No jos on osallistujamäärä tippunut meillä, on se tippunut muuallakin. Muista pohjoismaista poiketen Suomessa laji kuitenkin hengittää hiukkasen. Ja jo se on positiivinen asia. En tiedä, johtuuko se siitä, että olen seurannut keholajeja tuolta 1990-luvun alusta lähtien, mutta minulle edelleen perinteinen fitness on se fitnessin formula ykkönen. BF on sitten enemmän sitä pienempää luokkaa.:lol2: (vaikka vakavasti ottaen seuraan ja arvostan sitäkin todella paljon)

Jotenkin pidän ihan sellaisena itsestäänselvyytenä, että lajissa kilpailevat harjoittelevat tosissaan ja pyrkivät jatkuvasti kehittymään ja tekemään parempia vapaaohjelmia. Se, mikä on sitten lopputulos on tietenkin eri asia. Jotenkin koskaan... siis en koskaan.. ole ajatellut, etteikö joku kisassa mukana oleva sinne kuuluisi. Oli sitten laji ihan mikä tahansa. Ehkä omissa ajatuksissa voi olla sellainen olo, että itse ei olisi mennyt vastaavilla taidoilla kisaan.. mutta muiden suoritus: kyllä jokainen sijoituksessaan viimeistään näkee, millä tasolla siellä liikutaan. Ja takuulla siis aivan varmasti, jokainen kilpailija tietää sen oman tasonsa. Eikä mua pätkääkään ikinä haittaa, että joku menee siellä omalla tasollaan, oli se sitten miten kurja tahansa. Ei siellä sentään kukaan ole lavan reunalla istumassa ja heiluttelemassa jalkojaan. Pystyn myös sen tajuamaan, että monien kilpailijoiden tavoitteetkin ovat erilaiset, oli taas se laji mikä tahansa. Joillakin on tapana treenata aina pari vuotta ja mennä kisaan näyttämään kehityksensä. Samalla tapaa jotkut käyvät osallistumassa kalevan kisojen kymppi tonnille, vaikka tietävät jäävänsä minuutteja voittajalle. Hiihdon SM-kisoissa on satoja osallistujia, joku siellä on viimeinen ja jää ehkä kymmenenkin minuuttia voittajalle. Hassua, ettei silti kukaan niitä mollaa. Toki pienen visuaalisen lajin osallistujiin kiinnitetään enemmän huomiota, mutta come on...

Ei kaikista tule koskaan Marjo Krishejä, ei Minna Pajulahtia tai Maija Elovaaroja. Ja miksi pitäisi? Jos me halutaan pitää laji hengissä, me tarvitaan kilpailijoita. Jos me halutaan, että sieltä oikeasti tulee enemmän kovatasoisia kilpailijoita, me edelleen tarvitaan kilpailijoita, joista sitten niitä helmiä aina putkahtaa esiin. Ja niitä kilpailijoita ei tule sillä, että tytöt jäävät sinne liikuntahalleille odottamaan sitä hetkeä, että ovat "tarpeeksi hyviä". Jutustelin muutaman ruotsalaisen kanssa asiasta, kun siellä tämä fitness puoli on todella kuollutta. Siellä ne tyttöset katteli Jen Hendershottin videoita ja miettivät, kehtaako kisaan lähteä. Tuijottelivat Nicole Wilkinsejä ja "Air" Wickhameita, jotka ovat hypyissään ilmassa sen viisi sekuntia... Huh.... no viime syksynä 1 osallistuja voimistelun puolelta. Fysiikka oli valovuoden jäljessä esim meidän tämän vuoden tasoa. Mutta vapari luisti. Onko sekään sitten hyvää fitnessiä..

Ymmärrän kyllä, että kritiikkiäkin voidaan antaa. Eikä siinä tietenkään mitään pahaa ole. Minusta se tuntuu vaan niin hassulta, sillä en koe asiakseni mennä kenellekkään sanomaan, että hitto, eihän sulla pysy edes pressit etkä sä mitään temppuja osaa. Kun edelleen, jokainen kilpailija kyllä tietää oman tasonsa aivan varmasti. Sitten tässä ketjussa kritisoitiin SM-kisan tasoa, että sen pitäisi olla lajin eliittien kokoontuminen. Niinhän sen aina pitäisi. Mutta tuossa oli kisan osallistujat tällä kertaa, parempia ei vaan ollut mukana ja niillä mentiin. Se oli meidän tämän vuoden SM-kisan taso.

Kun minä istun katsomoon ja vaparillinen fitness alkaa, katson, mitä sieltä tulee. Nautin niistä hyvistä ohjelmista, vähän huonommat katson kyllä edelleen, ja poimin sieltä hyviäkin elementtejä. Rehellisesti sanottuna edelleenkään tässä syksyn sm-kisassa ei ollut sellaista osallistujaa, joka ei olisi SM-kisaan kuulunut. Joku pohti, mitä tehdä, että SM-kisa olisi tasokas. Tiedät vastauksen itsekkin. Me tarvitaan ensin sellaiset 20 kilpailijaa, että kannattaa pitää mitään SM-karsintaa.

Eli pointtini kokonaisuudessaan. Me tarvitaan kilpailijoita, että laji pysyy. Sinne mahtuu monentasoista kilpailijaa, mutta mitä sitten? Jokainen kyllä tietää tasonsa ja se taso sitten näkyy myös sijoituksessa. Ei ole kenenkään muun tehtävä ennakolta leikata sieltä kisaajia pois, ei me mitään SM-karsintaa tarvita, kun eihän meillä herranen aika ole kuin kuus kilpailijaa ilmankin karsintaa. Antaa tyttösten kilpailla, nautitaan hyvistä kilpailusuorituksista ja annetaan heikommille aikaa kehittyä. Viedään sitä taitoa sinne, jos halua on ottaa vastaan. Annetaan vinkkejä asiallisesti.

Loppuun vielä toivon, että ne kaikki, joiden sydän sykkii vaparifitnessille, tulisivat innokkaasti mukaan kisoihin. Tämä ei ole mikään sellainen sanoma, että tulkaa tekemättä mitään. Tottakai pidän lähtökohtaisena oletuksena sitä, että kaikki kilpailijat treenaavat ja tosissaan. Mutta ei kynnystä saa nostaa liian korkealle. Sillon laji kuolee.

SAVE FITNESS!

Haluan vielä tarkentaa omia kommenttejani etten ole arvostellut tämän vuoden fitneksen tasoa vaan yleisesti Fitness SM -kilpailuja! Joten no hard fiilings...

Annielta hyviä pointteja asiaan ja kun jonkinsortin pääpahis tässä oon niin selvitän vähän. Pyrkimys on kyllä ollut antaa asiallista kommenttia. Se on ollut negatiivista, mutta käsittääkseni näistä väittelyistä on ollut aika helppoa poimia esiin niitä hyviä juttuja joiden avulla kehittyä. En mä tiedä oonko antanut sen kuvan, että pitäisi hävetä huonoa suoritusta. Tarkoituksena nyt on kuitenkin ollut se, että saisi tuotua esiin niitä asioita joilla tehdä parempi suoritus ja niihin mun mielestä on monet kirjottajat tarjonnu hyviä vinkkejä.

Ja ei mun mielestä tarkotus ole kaikkia kehua ja sädehtiä ja rohkasta ja innostaa urheilun saralla. Urheilu on täynnä epäonnistumisia. Niiden pitäisi opettaa kaikista eniten. Mikä sen parempaa oppia kuin kuulla mikä menee väärin jotta sen voisi korjata. Tietenkin se kolauttaa aluksi, mutta pidemmän päälle se on vaan hyvä asia.

Hyvä että edes joku osaa ottaa keskustelun niin kuinse kuuluisi ottaa. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä kun nämä lajit ovat sellaisia joita ei saisi arvostella, ainakaan internetissä, vaikka koko kilpailuidea perustuu pelkästään arvostelulle ja pisteytykselle.

Se on edelleen lähes fakta että teki mitä tahansa, kunhan tekee sen yleisön edessä, niin kuulee arvostelua.

Back
Ylös Bottom