Keskustelua kahvipavuista

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Nyt löytyy kotoa mylly ja sille kaverina vanhat tutut aeropress, perkolaattori sekä pressopannu.

Nyt pitäis laittaa eka tilaus hasbeanille vetään. Heitelkää omia suosikkeja niin lähden niistä liikkeelle. Haen aeropressille suht tummapaahtoisia, mutta kaikki ideat otetaan vastaan!

Itse tahtoisin tuoda esille hyvän kotimaisen vaihtoehdon hasbeanille mitä itse olen käyttänyt ja hyväksi kokenut, esim posteissa voittaa jo hyvän määrän kahvia ellen oli täysin erehtynyt hashin postimaksuista.

Crema.fi

Omia suosikkeja tuolta:
Lucaffé 100% Arabica - Mr Exclusive 32,90€/kg
Crema French Roast 27,66€/kg

Kahvit sekä asiakaspalvelu ovat olleet huipputasoa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Suosittelen kokeilemaan Johan & Nyströmin kahveja, oma kahvimaailmani muuttui täysin. Pressopannu tai aeropress pitäis kyllä hommaa ja kaveriks kahvimylly.

Eipä tullut ulkomailta tilattua, kun lähempääkin saa. Tampereelta mokkamestarilta suoraan hakeen, niin saa hyvää palvelua kahvien lisäksi. Suosittelen!

Otin paria eri tummapaahtoa ja yhtä maustettua kokeeksi. Maustetuista kiehtovalta kuulosti kookos. Oli kyllä aika mukava makukokemus. Uskon että kesän jääkahveihin ainakin loistava pohja.

Onko suosituksia, että minkälaisella kahvimyllyllä lähteä liikenteeseen? Pärjääkö käsikäyttöisellä vai onko sähköinen kuitenkin niin paljon parempi, että panostaa siihen?

Minä ostin sähkömyllyn. Saa sit jauhettua pressoon sen 50 g papua nappia painamalla tai vaikka enemmänkin. Pitkään vertailin sähkömyllyjä ja päädyin Wilfa WSCG-2 myllyyn. Ei oo halvin mutta ei myöskään monen sadan vehje. Hinta pyörii 70 e hujakoilla. www.wilfa.fi/katalog/home.php?cat=322

Papusäiliö aika turha säilytystä ajatellen itselle. Laitan aina vaa'alla tarkan määrän ja se sileeks.

itse ostin monien baristojen suositteleman ( jopa sellaisten jotka eivät sitä myy ) Hario Skerton MSCS 2TB Olen itse saanut sellaisen kuvan että kannattaa ostaa käsimylly tai sitten 200e+ sähkömylly, ei halvempaa sähkömyllyä koska sillä ei kuulemma saa tarpeeksi hyvää jälkeä jolloin pavuista jää makuja irtoamatta.

Tuli itse tuossa hankittua myös Aeropress, saa kyllä pirun hyvää kahvia mutta yhteen kuppiin menee 17g papuja joten laskeskelin että kupillisen hinnaksi tulee 60senttiä. Alkaa olla jo kahvilatason kahvia mutta hintaakin. :) Löytyiskö muita kyseisen virvelin omistajia? Kummalla tekniikalla olette kahvinne tehneet ns normaalilla vai reversellä? Mitä kahveja olette tehneet ja paljonko mennyt papua per kahvi? https://www.youtube.com/watch?v=9afi0kLniQ4 Tuolla tavalla itse nyt muutamat kahvit vääntänyt ja saa kyllä pavuista enemmän makua irti kuin suodatinkeittimellä.

itse ostin monien baristojen suositteleman ( jopa sellaisten jotka eivät sitä myy ) Hario Skerton MSCS 2TB Olen itse saanut sellaisen kuvan että kannattaa ostaa käsimylly tai sitten 200e+ sähkömylly, ei halvempaa sähkömyllyä koska sillä ei kuulemma saa tarpeeksi hyvää jälkeä jolloin pavuista jää makuja irtoamatta.

Tuli itse tuossa hankittua myös Aeropress, saa kyllä pirun hyvää kahvia mutta yhteen kuppiin menee 17g papuja joten laskeskelin että kupillisen hinnaksi tulee 60senttiä. Alkaa olla jo kahvilatason kahvia mutta hintaakin. :) Löytyiskö muita kyseisen virvelin omistajia? Kummalla tekniikalla olette kahvinne tehneet ns normaalilla vai reversellä? Mitä kahveja olette tehneet ja paljonko mennyt papua per kahvi? https://www.youtube.com/watch?v=9afi0kLniQ4 Tuolla tavalla itse nyt muutamat kahvit vääntänyt ja saa kyllä pavuista enemmän makua irti kuin suodatinkeittimellä.

Ei kannata sitten varmaan ostaa niin kalliita papuja? Ihan saman verran sitä kahvia sinne aeropressiin menee kuin normaaliin keittimeenkin (siis suhteessa veteen).

Itseasiassa normaali keittimeen menee 7g koneelle + 7g per kuppi, pressillä menee 17g per kuppi. Eli normaali keittimellä esim 2 kuppia 21g, pressillä 34g.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oho, ostin sellasen 0,35l pressopannun ja costa rica pannukahvia, ja jo se on vienyt mennessään :) on jotenkin vaan paljon parempaa kuin kahvinkeittimestä... nykyisin aamupala on täyttä nautintoa: puuroa, ehrmannia, ja kuppi pannukahvia ;)

Onhan se hyvää! Ja kaikenlisäksi vielä helppoa. Siitä se lähtee, oma ensihankita oli myös pressopannu. :D

Palatakseni vanhaan aiheeseen:
Mulla menee aeropressiin n. 16 g papua ja täppiin vettä, eli about 220g vai 230 g.

Pressoon laitan 6-7 g / vesidesi. Vaihtelen sitten uuttoaikaa ja purun kokoa.

Oma suosikki tällä hetkellä kyllä Brazilian Yellow Bourbon. Erittäin pehmee ja maukas maku.

Mulla mokkamestareiden Espresso Master. 4/5 paahto ja jotenkin hedelmällinen ja täyteläinen. Ei kehtaa juoda edes maidon kanssa.

Back
Ylös Bottom