Keskustelua kahvipavuista

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Halvimmat myllyt vissiin silppuaa ne pavut, kun ne pitäisi murskata. Kartioterät pitäs olla. Perus suodatinjauhatukselle saa hyvän myllyn jollain 60-120e:lla, esim. Wilfa cgr-1 tai Nivona cafegrano.

Tilasin tuon Wilfa cgr-1. Hinta oli hiukan alle 60 euroa. Vaikuttaa ihan laadukkaalta peliltä. Tuo Miken suosittelema Kitchen aid, ei olisi maksanut kuin hiukan yli 200, joten senkin olisi ehkä voinut hankkia.

On muuten todella hyvää kahvi, kun saa itse jauhettua!

Seuraavaksi täytyy alkaa tilailemaan noita "parempia" papuja. Onko muita suosituksia, kuin tuo Miken antama? Onko noita papuja arvioitu jollakin sivustolla (tyyliin IMDB arvostelut)?

Onko noita papuja arvioitu jollakin sivustolla (tyyliin IMDB arvostelut)?
Makukysymyksiä, mutta Has beaninssa jengi antaa tähtiä niille pavuille, siis asiakkaat ja tuppaa ihan hyvin kyllä pitämään kutinsa etenkin Has beanin omien sekotusten kanssa.

Ilma ja valo ovat kahvin viholliset, joten ilmatiiviiseen pimeään purkkiin vain. Menee huonoksi verrattain lyhyessä ajassa.

Olisi pätevä semmone tyhjiöpussilaite papujen säilyttelyyn, saisi pahimmat ilmat veks syömästä aromeita.

Itelläki o pitkään ollu harkinnassa grinderi ja pavut, ehkä jos vihdoin saisi osteltua.

Laitoin kilon Breakfast Bombia tulemaan kokeilumielessä. Katsotaan miten toimitus sujuu ja miltä maistuu. Ideologisesti Roast-to-Order-malli houkuttaa kyllä käyttämään palvelua jatkossakin.

Olisiko kellään suositella marketeista löytyviä papuja, ihan suodatinkäyttöön?

Aeropress on aivan ehdoton vehje jos haluaa kupillisen suodatinkahvia. Ostin työpaikallekin sellasen ku kyllästyin miettimään onko pannussa vanhaa vai tosivanhaa kahvia. Käytän kotonakin nykyään lähinnä aeropressiä vaikka löytyy espressokeitintä ja mutteripannu sun pressopannua.

Onko muilla kokemuksia tuosta Aeropressistä. Näyttää vähän Ostos-TV vehkeeltä ja en haluaisi hommata mitään turhaa nurkkiin pölyttymään. Tällä hetkellä keittelen kahvit mutteripannulla kun normikeittimellä ei ole järkeä keittää yhtä kupillista kerrallaan. Mutteripannulla saa hyvät kahvit, mutta vituttaa puhdistaa sitä keitintä 3 kertaa päivässä viikonloppuisin.

Onko muilla kokemuksia tuosta Aeropressistä. Näyttää vähän Ostos-TV vehkeeltä ja en haluaisi hommata mitään turhaa nurkkiin pölyttymään. Tällä hetkellä keittelen kahvit mutteripannulla kun normikeittimellä ei ole järkeä keittää yhtä kupillista kerrallaan. Mutteripannulla saa hyvät kahvit, mutta vituttaa puhdistaa sitä keitintä 3 kertaa päivässä viikonloppuisin.

edit: ei mitään :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Millaisia keittimiä porukalla on? Kannattaako myllyyn satsaus perus mokkamasteria varten?

Tuli tossa testattua kesällä pressopannua kahvinkeitossa eikä mennyt aikaakaan kun vaihtui moskamasteri perkolaattoriin. Tulee jostain juhlamokastakin niin jumalaista kahvia ettei ole paluuta suodatinkeittimeen enää. Seuraavaksi pitää alkaa hifistelemään pavuilla, vai onkohan sittenkin parempi kun ei alkaa?

Tuli tossa testattua kesällä pressopannua kahvinkeitossa eikä mennyt aikaakaan kun vaihtui moskamasteri perkolaattoriin. Tulee jostain juhlamokastakin niin jumalaista kahvia ettei ole paluuta suodatinkeittimeen enää. Seuraavaksi pitää alkaa hifistelemään pavuilla, vai onkohan sittenkin parempi kun ei alkaa?
Ei se mitään hifistelyä ole. Paremman makuista vaan. Vain köyhät ja makuhermonsa menettäneet käyttävät valmiiksi jauhettua.

Breakfast Bombia tuli tilattua pitkästä aikaa ja se maistuu kitkerälle. Pavut eivät ole laisinkaan öljyisiä ja värikin on kummallisen vaaleanruskea. 29.7. pitäis olla paahdettu. Onko muut ollu tyytyväisiä kahveihinsa viimeaikoina? Kahvia mulle valmistaa Jura Ena 7.

Tuo Aeropress on ihan pätevä vehje!

Itse olen hurahtanut täysin näihin kahveihin. Ennen tein kahvit moccamasterilla, ja käytin perus juhlamokkaa tai presidenttiä. Mutta kun on nyt oppinut tekemään oikeasti HYVÄÄ kahvia ja näkemään vähän vaivaa sen keittämiseen, niin enää ei tee edes mieli noita markettikahveja.

Pavut jauhan itse Harion käsimyllyllä, tässä on ainakin hinta/laatusuhde kohdillaan. On todella suosittu malli, ja löytyy oikeastaan kaikista verkkokaupoista missä myydään jotain kahviin liittyvää tilpehööriä. Itse olen ollut todella tyytyväinen! : https://www.youtube.com/watch?v=ds764d_zlkE

Kahvin valmistukseen käytän kahta erillaista "keitintä". Molemmilla saa erittäin hyvää kahvia, enkä osaa sanoa kumpi on maun kannalta parempi. Molemmissa on se oma fiilis kun sitä kahvia valmistaa. Nopeampi, halvempi ja helpompi tapa on hommatta Aeropress. Jos taas tykkää fiilistellä enemmän itse keittämistä, niin valinta on Chemex.

Chemex: https://www.youtube.com/watch?v=-Zpt1iz1jcw

Aeropress: https://www.youtube.com/watch?v=dWhmk4z-7qU

Kavhit olen yleensä ostanut Turun Kahvipaahtimolta, mutta hasbean on myös toimiva valinta :)

Ei se mitään hifistelyä ole. Paremman makuista vaan. Vain köyhät ja makuhermonsa menettäneet käyttävät valmiiksi jauhettua.
Huono yleistys. Vai että köyhät käyttää valmiiksi jauhettua.

Mitä jos vaan laiskat ja tietämättömät.

Ja Aeropressille ääni täältä. Nykyään päivittäisessä käytössä, kun itelleen vaan suhauttelen kaffit.

Niin, minusta tämä menee ihan samaan kastiin, kuin vaikka oluiden ja viskienkin kanssa. Bulkkikamalle on paikkansa ja hifistelylle on paikkansa. Ei mua kiinnosta heräämisen jälkeen olla minuuttitolkulla kiinni aeropressin kanssa, että saan kupin kahvia. Saan keittimellä paljon pienemmällä vaivalla useamman kupin ja voin keskittyä olennaiseen, eli heräämiseen. En mä näe järkeä maksaakaan niitä parempien kahvien hintoja (18,50€/250g) siitä, että oon tottunut aamulla huitaiseen kupin kahvia tavan vuoksi.

Kivahan aeropressillä on kikkailla, itsellänikin on sellainen, mutta ei se kyllä millään muotoa korvaa tavallista keittimellä tuutattua kahvia. Mulla ongelmaksi aeropressin kanssa muodostui se, että noi 250g pussit kestää vähän turhan kauan omassa käytössä. En tiedä onko laatukaan ihan sitä mitä pitäisi enää loppuhetkinä, kun menee aina pari kuukautta, että saa käytettyä.

Mää teen kyllä aamusella Aeropressillä kahvin jos teen. Ja vielä ihan normikahvin, enkä mitään vahvempia.

-Mukillinen vettä mikroon, 2 min 30 sek --> Kiehumis pisteessä.
-Samaan aikaan Aeropressi kasaan kuivauskaapista, purut sisään reversenä.
-Vesi sisään, sekoitus 4 krt, kellosta aika...
-Paperin kastelu ja sihti paikalleen, kun 45 sek mennyt niin kahvi mukiin.
-Sihti pois Aeropressistä altaan päällä vaakatasossa.
-Aeropressin kolautus biojätteeseen.
-Paloiksi ja huuhtelu kuumalla vedellä.

Väitän että se kupillinen kahvia on mukissa nopeemmin, kuin että alkaa keittimellä keittään. Tuo menee vaan niin rutiinilla, vaikka silmät kiinni, että eniten aikaa vie odotella veden lämpiämistä. Se ajan teen jo tosin aamupalaa tai siivoan keittiötä.

Zone-sarja -42%
Pitäs olla vedenkeitin. Just tuo mikrossa veden lämmittäminen on eniten perseestä, kun se vielä lämpiää epätasaisesti ja veden lämpötilan kontrolloiminen on vaikeaa. Toisekseen niin kuin tuossa kuvasitkin, niin tossa saa olla koko ajan kiinni. Keittimellä kun keittää, niin se on kamat sisään alle minuutissa, ja sen jälkeen olet vapaa vaikka väsäämään leivät ja avaamaan lehden. Samaan vaivaan tulee sitten niin monta kuppia kuin haluaa juoda, ja parempaa kahvia voi ostaa myös keittimeen ja/tai jauhaa pavut itse.

Mutta tää vaivalloisuuskeskustelu on turhaa aeropressistä puhuttaessa. Ei sitä kannata ostaa, jos ei jaksa nähdä vaivaa :) Myös tää koko vastakkainasettelu on minusta turhaa, koska tosiaan minusta molemmille on paikkansa.

Juu tuo on totta. Mietin minäkin joskus sitä yhden kupin moccamasterin ostoa, mutta annoin asian olla. Syy siis oli helppous.

Mutta takaisin asiaan, eli kahvipapuihin :D

Nyt löytyy kotoa mylly ja sille kaverina vanhat tutut aeropress, perkolaattori sekä pressopannu.

Nyt pitäis laittaa eka tilaus hasbeanille vetään. Heitelkää omia suosikkeja niin lähden niistä liikkeelle. Haen aeropressille suht tummapaahtoisia, mutta kaikki ideat otetaan vastaan!

Back
Ylös Bottom