Keskustelua kahvipavuista

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tuli ostettua papumylly ja siihen sivuun tietysti jotain papuja jotka myyjän mukaan vastasivat kotimaista juhlamokkaa. Voin katsoa merkin kotiin päästyäni. En nyt muista mitä merkkiä oli, mutta gigantista kone ja pavut.

Olihan se ihan uskomattoman hyvää, se kahvin tuoksu ja maku. Aivan kuin eri planeetalta :dance::rock:

Moon myyty!! :)

Nyt haluaisinkin herättää keskustelua eri pavuista. Mitä suosittelisitte? Mitä käytätte itse ja miksi siitä pidätte?

Millaisia keittimiä porukalla on? Kannattaako myllyyn satsaus perus mokkamasteria varten?

Kahvista saa aivan uusia ulottuvuuksia jo hyvinkin edullisesti. Bialettin mokkapannu ei maksa prismassa montaa kymppiä.

Itse hankin myllyn pari viikkoa sitten, enkä ole vielä päässyt testaamaan kuin Pauligin Fortissimo papuja. Täytyy varmaan tutkia tuota miken suosittelemaa valikoimaa.

Millaisia keittimiä porukalla on? Kannattaako myllyyn satsaus perus mokkamasteria varten?

Toki kannattaa. Yksi isoja muutoksia mitä kahviharrastamisessa voi tehdä.

Ite kuluttanut aika paljon Caffin omaa maahantuontia, jonka merkkiä en muista, 70/30% sekoitus, 15€/kg.

Mokkapannu aka. mutteripannu on aika helppo ja halpa tapa tutustua uusiin tapoihin valmistaa kahvia. Sillä tulee hyvää ja vahvaa kahvia vähällä vaivalla.

Ehdottomasti kannattaa, koska parhaat kahvit saat jauhamalla itse. Pysyy tuoreempana kun eivät ota niin herkästi ilmaa. Papujen pitää olla kiiltäviä ja öljyisiä, ei mattaisia. Joten tilaat papuja ja mielellään jauhat aina sen verran kun juot.

Mites kauan noi pakkaukset / pavut pysyy avaamisen jälkeen hyvinä? Onko jotain muita säilytyskikkoja kuin ilmatiivis astia?
Ilma ja valo ovat kahvin viholliset, joten ilmatiiviiseen pimeään purkkiin vain. Menee huonoksi verrattain lyhyessä ajassa.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Kuinka suuri merkitys noilla kahvimyllyillä on? Mihinkä niissä pitäisi kiinnittää huomiota ostettaessa? Onko suosituksia?

Kovasti kiinnostaisi alkaa jauhamaan omat pavut, kun en ole oikein ikinä tähän suomalaiseen kahviin tottunut. Esimerkiksi Hollannissa kahvi on omaan makuun paljon parempaa ja siellä tuntuu se jauhe olevan paljon hienompaa.

Halvimmat myllyt vissiin silppuaa ne pavut, kun ne pitäisi murskata. Kartioterät pitäs olla. Perus suodatinjauhatukselle saa hyvän myllyn jollain 60-120e:lla, esim. Wilfa cgr-1 tai Nivona cafegrano.

Onnistuuko muuten kalliimmilla myllyillä hyvin nuo karkeammat jauhatukset vai onko ne lähinnä vaan espressoja ym. varten?

Halvimmat myllyt vissiin silppuaa ne pavut, kun ne pitäisi murskata. Kartioterät pitäs olla. Perus suodatinjauhatukselle saa hyvän myllyn jollain 60-120e:lla, esim. Wilfa cgr-1 tai Nivona cafegrano.

Onnistuuko muuten kalliimmilla myllyillä hyvin nuo karkeammat jauhatukset vai onko ne lähinnä vaan espressoja ym. varten?
Mulla on Kitchen aidin mylly, jossa on usea eri karkeustaso säädettävissä pressosta karkeaan. Vajaa 300 eskoo maksaa.

41hRk%2BPvoJL._SL500_AA300_.jpg

Mulla on Rancilion Silvia + Rocky ilman doseria.

Samanmoinen, kun tää:

rancilio.webp

Ainoot miinukset siitä, että useampaa kuppia on tosi hidasta tehdä, kun ei ole kahta boileria.

Samanmoinen, kun tää:

katso liitettä 91611

Ainoot miinukset siitä, että useampaa kuppia on tosi hidasta tehdä, kun ei ole kahta boileria.

Mutteripannu löytyy itseltäkin, mutta tuota Silviaa oon himoinnut jo pitkään. Käytettynä eivät aivan hirveissä hinnoissa edes liiku. No, jos alottais kahvimyllystä. Onko tuo jalusta vakiona mitoitettu myllylle ja keittimelle?

Aeropress on aivan ehdoton vehje jos haluaa kupillisen suodatinkahvia. Ostin työpaikallekin sellasen ku kyllästyin miettimään onko pannussa vanhaa vai tosivanhaa kahvia. Käytän kotonakin nykyään lähinnä aeropressiä vaikka löytyy espressokeitintä ja mutteripannu sun pressopannua.

Samanmoinen, kun tää:

katso liitettä 91611

Mikä toi Silvian alla oleva taso on? Itellä kanssa Silvia.

Puolisentoista vuotta on tullut jauhettua papuja ja näistä kotimaan markettitarjonnoista ehdoton suosikki on pauligin kenya. Sitten perus tummat, reko jne.

Tuolta hasbeanista pitääkin tilailla ja testailla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom