Keskiverto aika 100m juoksuun? (tavis, normi kuntonen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja epeenor
  • Aloitettu Aloitettu
ite oon aina miettiny tätä 100m tavis aikaa, missä sekuntimäärissä se pyöris?

tänään juoksin lenkin ekaa kertaa 2 vuoteen, ja viimeks kasilla taisin juosta 100metrin ja en aikaa muista. tänää kellotettiin 13,02 ajaks aivan törkeen huonolla kunnolla verrattuna aiempaan kuntoon.

itellä on aina ollu tää nopeus suonissa, kestävyys taas hukassa. onko 19vuotiaana liian myöhäistä alottaa nopeusharjoittelua ja pärjätä esim. suomessa? perus kuntoa jonkun verran löytyy ja parin vuoden salireenit+nuoruuden (6v-14v) futiksen peluu siihen kylkeen, pituus n. 180 ja paino 75-77luokkaa. ylimäärästä aika niukasti.

jotain kommenttia/hyviä linkkejä kaipaisin, kiitos =)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tavisten ajoista mulla ei ole tietoa, mutta viime kesänä julkkikset juoksijat Ruotsi-ottelun yhteydessä näin:
100 m (2,8): 1) Aleksi Valavuori S 13,31, 2) Tidjan Ba S 13,40, 3) Kim Herold S 13,75, 4) Joanna Väre S 15,48, 5) Mari Sievinen R 17,02, 6) Susanna Laine S 17,12

Vaikea sanoa, koska lahjakkuus ja mahdollinen urheilutausta vaikuttaa paljon. Veikkaisin, että parikymppinen normaalipainoinen jonkin verran liikuntaa harrastava mieshenkilö juoksee satametriä keskimäärin välille 15-18. Sanoisin, että tuolla ajalla kannattaa harkita harjoittelun aloittamista ja johonkin seuraan liittymistä. Vuoden harjoittelun jälkeen pystyy jo paljon paremmin arvioimaan mihin rahkeet saattaisivat riittää.

Itselläni on samanlainen tilanne. Alkoi kiinnostamaan mm-kisojen kautta pikajuoksu ja kokeilin seisomalähdöllä 100 metriä ja sain käsiajalla 13.0. Urheilu pohjaa ei ole, mutta olin ainakin kouluaikoina koulun nopeimpia. Mitä luulette, voisinkohan päästä harjoittelulla alle 11 sekunnin? Ikää on 18v, mutta tosiaan sitä lihaskuntoa ei ole juuri nimeksikään. Seuraan aion liittyä tulevaisuudessa kunhan saa intin ja muuton suoritettua alta. Minkälaista treeniä kannattaisi aloittaa? Varmaan ainakin lihaskuntoa ja painoakin voisi pudottaa (pit.: 182, paino: 74).

Nyt täytyy muistaa, että pieneltäkin vaikuttavat aikaerot ovat satasella todellisuudessa suuria. Pari sekuntia on valtava ero nopeudessa. 13,5 -13s. on jo aika hyvä tulos ja siihen pitää osata juosta. Alle 13s. on selkeästi tavallista nopeampi. Karkeasti ottaen sanoisin, että 13 sekunnin juoksija ei tule harjoittelemalla koskaan juoksemaan alle 11s. Ei lähellekään. Itse olin lähes 12,5s. juoksija n. 17-18 vuotiaana ja urheillut sen verran paljon jo siihenkin (hyppääjä), että en usko, että olisin alle 12s. koskaan päässyt millään panostuksella.

Nyt täytyy muistaa, että pieneltäkin vaikuttavat aikaerot ovat satasella todellisuudessa suuria. Pari sekuntia on valtava ero nopeudessa. 13,5 -13s. on jo aika hyvä tulos ja siihen pitää osata juosta. Alle 13s. on selkeästi tavallista nopeampi. Karkeasti ottaen sanoisin, että 13 sekunnin juoksija ei tule harjoittelemalla koskaan juoksemaan alle 11s. Ei lähellekään. Itse olin lähes 12,5s. juoksija n. 17-18 vuotiaana ja urheillut sen verran paljon jo siihenkin (hyppääjä), että en usko, että olisin alle 12s. koskaan päässyt millään panostuksella.

en niin tarkkaa tunne pikajuoksua enkä muutakaan yleisurheilu kenttää, mutta vähän tää kuulostaa jo turhan kovalta tuomiolta.. Jos kaveri nyt kylmiltään juoksi ilman mitään (omien sanojensa mukaan) lihaskuntoa tuon 13,0 niin notta kyllä kunnon treenillä se pitäisi saada ainakin sinne 11, alkuiseksi. se, että pääsee alle 11 sekunnin niin vaatii jo todella kovaa treenaamista ja aamupuuroon mahdollisesti jotain muutakin kuin voisilmän..

100m matkalla myös se voiman määrä on hyvinkin määräävä tekiä, eli lihasta ja voimaa sinne reisiin vaaditaan..

en niin tarkkaa tunne pikajuoksua enkä muutakaan yleisurheilu kenttää, mutta vähän tää kuulostaa jo turhan kovalta tuomiolta.. Jos kaveri nyt kylmiltään juoksi ilman mitään (omien sanojensa mukaan) lihaskuntoa tuon 13,0 niin notta kyllä kunnon treenillä se pitäisi saada ainakin sinne 11, alkuiseksi. se, että pääsee alle 11 sekunnin niin vaatii jo todella kovaa treenaamista ja aamupuuroon mahdollisesti jotain muutakin kuin voisilmän..

100m matkalla myös se voiman määrä on hyvinkin määräävä tekiä, eli lihasta ja voimaa sinne reisiin vaaditaan..

Kyllä 13 sekuntia on vielä aika hidas. Pikajuoksussa nimenomaan lahjakkuus nopeuden osalta on tärkeää, ei voiman kasvulla voi nopeuden puutetta kompensoida. Jos juoksee ilman mitään harjoittelua käsiajalla 12 pintaan niin sitten on jo nopea. Tietysti eihän sen matkan tarvitse välttämättä olla 100m, itse juoksin 15 vuotiaana ilman mitään treeniä satasen 12,6 ja 4 vuotta myöhemmin olin 400m alle 20-vuotiaiden Suomen mestari.

Juoksin lukion liikuntatunnilla 100m hilkun alle 11 sekuntia kaksmetrisenä kukkakeppinä. Oli siel viel pari nopeempaa mutta suurin osa juoksi 12-14 sekuntia.

Niin että lukion liikuntatunnilla satanen alle 11sek ja löyty vielä pari nopeampaakin. Just just.

Niin, tarkoitin juuri tuota synnynnäistä nopeutta ja siitä "tuomioni". Sitä nopeutta kun on vaikea kehittää ja alle 13 sekunnin jälkeen sekunti pois ajasta on huima parannus.
Ja Helioksen liikuntatuntijuttu taitaa tosiaan olla parikymppisten SM -kisojen finaali (tai potaskaa). :)

Juoksin lukion liikuntatunnilla 100m hilkun alle 11 sekuntia kaksmetrisenä kukkakeppinä. Oli siel viel pari nopeempaa mutta suurin osa juoksi 12-14 sekuntia.

Herää jo, Herää jo!
Tais olla 60metriä.

Aiheesta

Kyllä mä kanssa sanoisin että tavallaan ekasta kunnolla kellotetusta ajasta voi saada 1-2sek max pois.
Riippuen TODELLA paljon jälleen taustasta.

Luuletko Pertti123 että 10.4 olis ollu mahdollista? Kaiken sen avulla mitä maailmanmestaruus vaatii 100metrillä?

Jenkki yliopistoissa varmaan jo 10.6 juoksijat siiryy muihin lajeihin kun ei ole mahdollista enää parantaa tarvittavaa sekuntia.
Koska luulisin voimassa olevan maailmanennätyksen olevan se mihin omaa aikaa verrataan. Ei kai kannata lähteä tekemään uraa
jonkun, jos huiput on poissa niin voitan, strategian mukaan?

Herää jo, Herää jo!
Tais olla 60metriä.

Aiheesta
Luuletko Pertti123 että 10.4 olis ollu mahdollista? Kaiken sen avulla mitä maailmanmestaruus vaatii 100metrillä?

Jenkki yliopistoissa varmaan jo 10.6 juoksijat siiryy muihin lajeihin kun ei ole mahdollista enää parantaa tarvittavaa sekuntia.
Koska luulisin voimassa olevan maailmanennätyksen olevan se mihin omaa aikaa verrataan. Ei kai kannata lähteä tekemään uraa
jonkun, jos huiput on poissa niin voitan, strategian mukaan?

En ole kauheesti 100m juossut, tai siihen panostanut (alun jälkeen). 11,20 taisin juosta aavistuksen liian kovassa myötäisessä. 10,40 ei olis onnistunu edes aineilla, siitä olen niin varma, kuin kokeilematta voi olla :)

800m oli/olis ollu mulle se paras matka. Oma maksiminopeus määrittää aika hyvin mitä lajeja kannattaa edes kokeilla. Jos ei pääse alle 10,50 niin sitten lajiksi valikoituu 110 aidat, 400 tai 800, tai jokin hyppylaji, miksei 10-ottelu (siis jos puhutaan kansainvälisestä tasosta).

Tuosta omasta juoksusta vielä, että juoksin sen lenkkareilla (jos sillä on väliä vrt. piikkarit) ja tekniikka tuntui aika rikkinäiseltä. Tuntui, että kiihdytys jatkui maaliin saakka eikä missään vaiheessa tullut maksiminopeusvaihetta. Lisäksi varmaan joku vierellä kirittämässä antaisi lisää potkua, koska näin ainakin ennen on ollut. Lukion toisena vuotena juoksin hallissa 60m 7,5 kun oli mies miestä vastaan ja se juokau tuntui kyllä paremmalta kuin tämä 100m. Tuon 100m tuulista ei ole myöskään muuta tietoa kuin, että puiden latvat olivat suht paikallaan.

Itselläni on samanlainen tilanne. Alkoi kiinnostamaan mm-kisojen kautta pikajuoksu ja kokeilin seisomalähdöllä 100 metriä ja sain käsiajalla 13.0. Urheilu pohjaa ei ole, mutta olin ainakin kouluaikoina koulun nopeimpia. Mitä luulette, voisinkohan päästä harjoittelulla alle 11 sekunnin? Ikää on 18v, mutta tosiaan sitä lihaskuntoa ei ole juuri nimeksikään. Seuraan aion liittyä tulevaisuudessa kunhan saa intin ja muuton suoritettua alta. Minkälaista treeniä kannattaisi aloittaa? Varmaan ainakin lihaskuntoa ja painoakin voisi pudottaa (pit.: 182, paino: 74).

Käyt 2x viikossa juoksemassa spurtteja. Jos kuukauden päästä juokset 12sek kunnon ajanotolla niin sit on mahdollista joskus alittaa 11sek.

Edit: Ehkä... No ei kyllä oikeasti edes ole, mutta voit tehdä elämälläsi typerämpiäkin asioita kuin yrittää. Esim. kilpailla penkkipunnerruksessa.

Niin että lukion liikuntatunnilla satanen alle 11sek ja löyty vielä pari nopeampaakin. Just just.

Yksi pelaa nykyään futista joukosta, nopein on jo saanut mitaleja jo juoksusta niin kaun kuin hän on juossut, joihin kuuluu 110m aitajuoksun pronssi nuorten olympialaisista. itse vain juoksin paljon

Ja myönnän ajanottajan olleen tupakeissa sillä en ole voinut olla nopeampi kuin Suomen naisten ennätykset. Mutta se siittä (:

Kannattaa ymmärtää heti alusta, että noita tavoitteita et saavuta ilman valmennusta. Yleisurheilu ei ole kuten punttailu, jossa voi päästä kohtuu pitkälle lähes yksin puurtamalla. Jonkun on pakko opettaa ne lajin salat ja hioa sitä tekemistä oikeaan suuntaan, heti alusta alkaen. Ei kannata edes aluksi treenata yksin ja opetella vääriä liikemalleja, joita sitten myöhemmin on tosi vaikea korjata. Eli jos tosissaan haluaa treenata, niin yhteydenotto paikallisiin urheiluseuroihin...

Kannattaa ymmärtää heti alusta, että noita tavoitteita et saavuta ilman valmennusta. Yleisurheilu ei ole kuten punttailu, jossa voi päästä kohtuu pitkälle lähes yksin puurtamalla. Jonkun on pakko opettaa ne lajin salat ja hioa sitä tekemistä oikeaan suuntaan, heti alusta alkaen. Ei kannata edes aluksi treenata yksin ja opetella vääriä liikemalleja, joita sitten myöhemmin on tosi vaikea korjata. Eli jos tosissaan haluaa treenata, niin yhteydenotto paikallisiin urheiluseuroihin...

Joo näinhän se on. Aloitan tässä punttitreenin lihaskunnon parantamiseksi sekä aerobista ylimääräisen rasvan poistamiseksi ja muutan ruokavalion terveelliseksi. Sitten vuoden päästä intin jälkeen pääsee paremmilla pohjilla heti mukaan seuratoimintaan. Mitkä olisivat valmennuksellisesti parhaat seurat Pohjanmaalta ja pääkaupunkiseudulta?

Pitääkin alkaa juoksemaan sataa metriä jos coopperin testin 1840m :whip: jälkeen meni 13,4sekkaa.

Eli kestävyys on surkea, mutta jonkunlainen räjähtävyys löytyy :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom