Keskinopeusvalvonta käyttöön. Miten se toimii?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
14.12.2005
Viestejä
498
Tänään otetaan käyttöön ensimmäinen keskinopeusvalvonta Suomen maanteillä.

Kaksi keskinopeutta mittaavaa valvontakameraa ovat Viitostiellä parikymmentä kilometriä Heinolasta Mikkelin suuntaan. Auton keskinopeus mitataan laskemalla aika, jonka auto käyttää kahden valvontakameran välissä.

Ensimmäinen keskinopeusvalvontakokeilu kestää viisi viikkoa, minkä aikana ylinopeutta ajavia sakotetaan normaalisti.

Eli, voisiko joku nyt viäntää rautalangasta, miten tuo oikein toimii? Jos ne mitta keskinopeutta, silloinhan pitäisi kuvata kaikki autot ensimmäisellä ja toisella tolpalla. Siitähän on helppoa hiljentää kymmenen kilometrin ajaksi, mikä se väli kai maksimissaan on. Eikö se ole sitäpaitsi turvallisuusriski että koko ajan välkkyy kamera, sillä salamahan on pakollinen. Vai onko kyseessä joku videosovellus? TAHDON TIETÄÄ!!! :jahas:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Käytetään infrapunasalamaa, mitä ihmissilmä ei näe.. vissiin. Itsekin tuota olen miettinyt, että tienpätkä pitää olla semmonen, ettei ole yhtään risteystä. Jos tolppien välillä kulkee vaikka viisi autoa ja yksi kääntyy pois niin sittenhän keskinopeuden laskenta menee vituiks.
 
Eli, voisiko joku nyt viäntää rautalangasta, miten tuo oikein toimii? Jos ne mitta keskinopeutta, silloinhan pitäisi kuvata kaikki autot ensimmäisellä ja toisella tolpalla. Siitähän on helppoa hiljentää kymmenen kilometrin ajaksi, mikä se väli kai maksimissaan on. Eikö se ole sitäpaitsi turvallisuusriski että koko ajan välkkyy kamera, sillä salamahan on pakollinen. Vai onko kyseessä joku videosovellus? TAHDON TIETÄÄ!!! :jahas:
Auton keskinopeus saadaan mittaamalla aika, joka autolta kuluu ajaa valvontakameralta toiselle. Ei tarvita salamaa; onnistuu esimerkiksi rekisterikilven automaattisella lukemisella. Auto TIS-517 ohittaa tolpan A klo. hh:mm:ss ja tolpan B klo. hh:mm:ss, josta selviää auton TIS-517 keskinopeus. Jos tieosuudella on monta tolppaa, niin keskinopeus voidaan mitata minkä tahansa tolppaparin välillä eikä autoilija tiedä, millä pätkällä tulee ajaa kiltisti (hitaasti) --> kaikki alkavat körötellä pelosta.

Järjestelmän suunnittelijoiden tiedossa on varmasti se, että tolpan A ohittanut auto saattaa kääntyä pois ennen kuin ehtii mittaustulosta varten tolpalle B. Tällä varmaan pyritäänkin hillitsemään pitkäkestoista "ylinopeutta".
 
Eiköhän tuossa ole se sama lukija mikä poliiseilla autoissa nykyään, eli rekisterienkilvet tallentuu. Se poliisin autoissa olevahan lukee nopeammin kilvet, kuin mitä teoreettisesti vois tulla autoja vastaan. Tietenkin tuohan myös avittaa poliiseja katsastomattomien autojen keruussa.

En jaksa uskoa että laskis tyyliin "viides auto".

Ei se salamaa tarvitse kilven lukemiseen, joten räpsähtää tokalla tolpalla jos keskinopeus oli liian suuri.
 
Hieno homma, sais tulla joka maantielle niin pysyisivät örveltäjät aisoissa.

Mikähän tuossa on sakotuskynnys, että tietää varautua...
 
Varmaan sama kuin aiemmin, mittaustapa vaan on eri.
 
Uutissa sanoi viikkopari sitte joku poliisijohtaja, että mittaus tapahtuu rekistekilventunnistajalla tj. TIS-517 tallentuu ja jos on seuraavalla liian nopeasti niin sakko pamahtaa. Ja onko sakotusraja nykysin 11km/h? Näin muistaisin kanssa uutisissa kuullenni. Saattaa tosin nykyisin olla jo matalempi.
 
Zone-sarja -42%
Kohta voi ohitella ihan laillisella nopeudella, kun porukka vähentää keskinopeutta ihan vaan varmuuden vuoksi.

Tuo on vasta alkua, kohta saadaan superkamerat.

Hienoja laitteita nuo nopeuskamerat, tuon superkameran valmistajan kotisivuilla oli joitakin videoita ja muutakin matskua noista (tosin saksan kielellä).
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikäli menee vielä näin niin 6-10kmh pysäytetään (ehkä) ja annetaan joko kirjallinen tai suullinen varoitus. Mikäli kirjallisen saa niin ne ei ainakaan uutisen poliisin mukaan jäänet mihinkään tietokantaan tai näkyviin (mistä sitä oikeasti tietää). Sitten kun menee 11kmh tai nopeampaa alkaa sakkovihko heilua :)
 
Hieno homma, sais tulla joka maantielle niin pysyisivät örveltäjät aisoissa.

Mikähän tuossa on sakotuskynnys, että tietää varautua...

Ei tuolla niitä örveltäjiä poisteta.

Ainoa hyvä asia tuossa kokeilussa on se, ettei sitä laitettu nelostielle.. Joku jossain toisessa ketjussa totesikin, että ylinopeus on se kaikkei suurin synti Suomessa. Ei ylinopeus onnettomuuksia aiheuta, mutta mukavampihan sitä on kytätä ja investoida sen valvontaan kun siitä saa rahat takaisin. Tuhannet ihmiset ajavat päivittäin 10-20 km/h yli rajoitusten ilman minkäänlaisia vaaratilanteita. Joissain onnettomuuksissa suurempi nopeus ehkä kasvattaa vahinkojen määrää, mutta ajovirheiden takia onnettomuuksia tulee. Jos unohdetaan taajama-alueet niin olisiko pohtimisen paikka, että ovatko rajoitukset määritetty ihan oikean suuruisiksi? Ja ennemmin noihinkin superkameroiden käytetyt rahat olisi voinu laittaa jäissä oleviin tiehankkeisiin (kuten ohituskaistan reilu lisääminen nelostielle) niin sitä turvallisuutta olisi tullut paljon enemmän. Jos tuo keskinopeusvalvonta lisääntyy niin tullaan näkemään entistä enemmän 70 km/h 80:n alueella ajavia autoletkoja.
Ikävä takaisin Saksaan..
 

Jep, kun lukee autoliiton lehden kuolonkolarit syy palstaa, eipä siellä tule vastaan kolareita jossa olisi ajettu ylinopeutta selvinpäin keskellä kirkasta päivää ja aiheutettu onnettomuus. Syyt on yleisimmin humalassa, sairaskohtaus, kolmion takaa alle jne.

Siihen on sitten ratkaisu tuolla tyhjällä tiellä liikkuvien tutkata niitä jotka ajaa yli 80 km/h :jahas:
 
Hypoteettinen esimerkki: Noi kamerajärjestelmät alkaa varmaan Euroopassa yleistymään lähitulevaisuudessa kovastikin. Perustaa jonnekin persaukiseen maahan tehtaan, joka alkaa duunaamaan noita servokäyttöisiä kallistusmekanismeja puoli-ilmaiseksi, tuo ne valmiit tuotteet EU/ETA-alueen sisälle, vaikka jollekin Romaniassa tai Latviassa sijaitsevalle bulvaanille, jolloin pääsee myymään niitä koko sisämarkkinoille vaikka jonkun verkkokaupan kautta. Muistaa vaan myydessä mainita, ettei ole tiekäyttöön tarkoitettuja laitteita. :D

Eikä ole sitten mitään aavistusta tulisiko tuossa rikkoneeksi jotain lakeja, joten omalla vastuulla, jos joku on tarpeeksi hullu kokeillakseen.
 
sivis sanoi:
Perustaa jonnekin persaukiseen maahan tehtaan, joka alkaa duunaamaan noita servokäyttöisiä kallistusmekanismeja puoli-ilmaiseksi, tuo ne valmiit tuotteet EU/ETA-alueen sisälle, vaikka jollekin Romaniassa tai Latviassa sijaitsevalle bulvaanille, jolloin pääsee myymään niitä koko sisämarkkinoille vaikka jonkun verkkokaupan kautta. Muistaa vaan myydessä mainita, ettei ole tiekäyttöön tarkoitettuja laitteita.

Kerro toki lisää mimmonen tämä olisi. Voisin heti laittaa pari tilaukseen ihan vaan liiketoiminnan tukemisen vuoksi, vaikka mulla ei ole edes autoa. :)

Mike sanoi:
Kyllähän se rekkari lain mukaan pitää olla näkyvissä, mutta se sakko siitä ei liene mikään iso verrattuna jos kaahais +50kmh ylitse.

Tai jos mystisesti hukkais rekisterikilven edestä ja ajelisi ilman niin paljonkohan ensimmäiset sakot olisivat. Entä jos ei ensimmäisten jälkeen vieläkään hommaa uutta kilpeä. Paljonko seuraavat olisivat? Jos tuolla välttää kameroiden välähtämisen kerrankin niin saattaa jopa olla kannattava ratkaisu...
 
Kerro toki lisää mimmonen tämä olisi. Voisin heti laittaa pari tilaukseen ihan vaan liiketoiminnan tukemisen vuoksi, vaikka mulla ei ole edes autoa. :)

Onhan näitä ollut käytössä jo pitkään. Itse muistan ensimmäisen version flippereistä kaverin isän prätkässä jo 90-luvun alussa kun olin vielä pikkupoika:)

http://www.youtube.com/watch?v=ePH-XcjqSNU

Ja onhan tuohon parempiakin keinoja olemassa, kuin tuo kilvenkääntäjä..
 

Suositut

Back
Ylös Bottom