Keskinopeusvalvonta käyttöön. Miten se toimii?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onhan niitä kans jotain sellasia spraypulloja jolla suihkutetaan kerros kilpien päälle ja on täysin läpinäkyvä mut kamerat se häikäsee sillai ettei kilvistä saa selvää.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ne sprayt ja kilven päälle laitettavat "vääristäjät" on kaikki ihan vitsejä. Ei niistä taida toimia yksikään. Myytinmurtajat muun muassa testasivat niitä yhdessä jaksossa kamera-autoa vastaan eikä yksikään tehnyt kilpeä lukukelvottomaksi.
 
Se toimii vaan salaman kanssa heikosti koska ideahan on että se heijastaa takaisin ja näyttää valkoiselta siten kuvassa. Koita siinä sitten infrapunaa heijastaa samalla tavalla.
 
Pari lisäkysymystä; Pystyykö järjestelmä lukemaan kilven, jos se on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle pieneen kulmaan, josta se on kuitenkin lain mukaan luettavissa? Entä tunnistaako kamera ns. tarrakilvet, joita kiinnitetään välillä mihin milloinkin sattuu?
 
Kyllähän se rekkari lain mukaan pitää olla näkyvissä, mutta se sakko siitä ei liene mikään iso verrattuna jos kaahais +50kmh ylitse.

Aivan, jos siitä tulee vaan rikessakko. Kokeilin laittaa poliisin sakkolaskuriin "määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettaminen" (arvelisin, että tätä nimikettä käytettäisiin). Tulos: 10 päiväsakkoa. Esim. 25 km/h ylinopeudesta yli 60 km/h rajoitusalueella tulisi 12 päiväsakkoa.

Tosin tossa aiemmassa postissa tarkoitin lähinnä tuohon liiketoimintaan liittyviä riskejä. Esimerkiksi tutkanpaljastinten maahantuonti on Suomessa kielletty omalla laillaan. Tollaisten rekisterikilvenkääntimien maahantuontia ja "levittämistä" tuskin on vielä lailla kielletty, mutta jos ne yleistyisivät niin olisi aivan varmaa, että ne kiellettäisiin omalla laillaan. Tässä tilanteessa olisi vähän vittumaista olla suomalaisen yrityksen omistajana, toimitusjohtana tai hallituksen jäsenenä, joka maahantuo noita laitteita. Jos niitä sen sijaan voi ostaa suomalainen ulkomaisesta verkkokaupasta, niin tällöin riski siirtyy (ainakin omasta mielestäni) hyvin pitkälti laitteen ostajalle, jos esimerkiksi Latviassa tai Romaniassa sellaisten laitteiden hallussapito tai myynti ei ole lailla kiellettyä.

Edelleen siis puhutaan ihan hypoteettisista esimerkeistä. Ei ole aikomusta lähteä bisnekseen mukaan. :D
 
Pari lisäkysymystä; Pystyykö järjestelmä lukemaan kilven, jos se on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle pieneen kulmaan, josta se on kuitenkin lain mukaan luettavissa? Entä tunnistaako kamera ns. tarrakilvet, joita kiinnitetään välillä mihin milloinkin sattuu?
Tuulilasin sisäpuolesta en tiedä, mutta noita tarrakilpiä varmaankin. Ei sijoituksella niin väliä, sillä poliisin rekkarilukijahan lukee vaikka monikaistaisella tiellä loputtamosti noita kilpiä oli se sitten vasemmalla, oikealla, ym. Luin vaan tosiaan että lukee niin paljon kuin autoja ympärillä riittää.
 
Ottaen huomioon millasia sovellutuksia teollisuudessa on konenäöllä niin tuskin noin selkeän kohteen tunnistaminen kuin rekisterikilpi tuottaa mitään ongelmia oli se kilpi miten päin tahansa tai mistä aineesta vain.

Tuo kääntyvä rekkari kilpi olisi kyllä aika päheä idea. Vaatii vain kyllä melkoista vakaumusta että alkaa asentelemaan sellaista autoon kun samaan (itse asiassa parempaan) lopputulokseen pääsee hieman kaasua löysäämällä :)
 
Onneksi ei hirveästi tule vitostiellä ajettua, mutta kohta ne leviää muuallekkin kuin syöpä. Vituttaa tuollainen ylinopeuden estäminen, kun nopeusrajoitukset ovat tien kokoon/kuntoon nähden yleensä ~20km/h liian matalat.
 
Ei näissä kameroissa ja keskinopeusvalvonnoissa varmaan suurelle osalle autoilijoista ole ongelmana se, että silloin pitää ajaa suunnilleen sitä säädettyä nopeutta. Suurin ongelma on se autoilijajoukko, joka ajaa varmuuden vuoksi 10-20kmh alle nopeusrajoituksen jottei varmasti tule sitä sakkoa.

Söi taas hieman miestä kun ajeli Rukalta kotiin etelään ja 80kmh alueella mentiin 90-60-90-60... sitä mukaa kun jonon ensimmäinen ääliö havaitsi kamerapönttöjä tien sivussa. Ihan kuin sen kymmenen metriä ennen pönttöä jarrutus muutenkaan enää auttaisi.

Kohta ajellaan sitten lähes kaikkialla 10kmh alle rajoituksen jottei vaan se keskinopeusvalvonta iske. Voi sitä agreohitusten määrää.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pari lisäkysymystä; Pystyykö järjestelmä lukemaan kilven, jos se on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle pieneen kulmaan, josta se on kuitenkin lain mukaan luettavissa? Entä tunnistaako kamera ns. tarrakilvet, joita kiinnitetään välillä mihin milloinkin sattuu?

Muistan jostain lukeneeni että toi kuvais myös kuljettajan kasvot koska lain mukaan sakkoa ei voi antaa suosista auton omistajalle/haltijalle vaan se pitää mennä sille kuljettajalle. Mutta en nyt netistä ainakaan yhtäkkiä löytänyt sitä juttua joten saatan muistaa omianikin.

EDIT: löytyi http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article42408.ece

Eli alle 20kmh ylinopeuksista voidaan sakko määrätä kuljettajaa selvittämättä suoraan omistajalle/haltijalle. Mutta kasvot kuvataan joka tapauksessa eli ei joudu maksumieheksi jos kaveri ajelee sun autolla ylinopeutta.
 
Eli alle 20kmh ylinopeuksista voidaan sakko määrätä kuljettajaa selvittämättä suoraan omistajalle/haltijalle. Mutta kasvot kuvataan joka tapauksessa eli ei joudu maksumieheksi jos kaveri ajelee sun autolla ylinopeutta.
Joo, sakon lähettävät kyllä suoraan. Mutta jos kuvasta ei kuljettajaa pysty tunnistamaan ja haltija kiistää ajaneensa autoa, jää kuskin selvittäminen poliisin tehtäväksi. Eli aurinkolippa eteen kameran kohdalla, niin jää sakot saamatta.
 
Joo, sakon lähettävät kyllä suoraan. Mutta jos kuvasta ei kuljettajaa pysty tunnistamaan ja haltija kiistää ajaneensa autoa, jää kuskin selvittäminen poliisin tehtäväksi. Eli aurinkolippa eteen kameran kohdalla, niin jää sakot saamatta.

Onko käytännön kokemusta millainen ruljanssi siitä tulee kun "ei muista" kuka autoa on mahtanut sillä hetkellä ajaa?
 
Eräs poliisi perusteli keskinopeusvalvonnan radiossa hyvin. Tarkoitus puuttua tietoiseen ylinopeuden ajamiseen pidemmällä matkalla sen sijaan, että kytätään sitä ohitustilanteen hetkellistä maksimia.

Toivottavasti tässä sovellettaan tervettä järkeä. Jos rekka ajaa rajoitinta vasten sen 89 km/h 100:n alueella, niin mielestäni turvallisin ohitusnopeus hyvissä olosuhteissa n. 110-120 km/h, jolloin ohitus ei kauaa kestä. Ohitustilanteen jälkeen vakkariin se ~ 100 km/h, jolloin tilanne on keskinopeusvalvonnan kannalta OK. Hetkellisen nopeuden valvonnan kannalta tutkataan tietenkin se 120 km/h:n hetkellinen huippu ja kirjoitetaan sakko "liian taitava ohitus" :jahas:

Katsastuksessa pitäisi sallia korkeintaan +/- 1 km/h virhe auton nopeusmittariin. Fyysikot mittaa nykyään tarkasti nanometrejä ja nanosekunteja, miten vaikeea se auton nopeusmittarin saaminen tarkaksi voi olla? Tarkalla nopeusmittauksella vähenisi se tolpan kohdalla 10-20 km/h alinopeuteen jarruttelu varmuuden vuoksi.
 
Tällä kyllä saadaan sitten se vähäinenkin liikenteen sujuvuus tapettua, kun ihmiset alkavat kytätä mittaria pilkuntarkasti niillä osuuksilla, joilla on käytössä keskinopeusvalvonta ja hyvin todennäköisesti ajetaan varmuuden vuoksi vielä vähän alle, ettei vaan tule keskinpeus liian suureksi. Jos tuollainen saatanasta oleva valvontasysteemi tungetaan nelostielle Heinolasta pohjoiseen niin saadaan pikkasen perkeleen pitkät jonot aikaseksi kun rekkojakaan ei enää uskalleta ohittaa.

Itse ainakin rupean vakavasti kehittelemään jotain rekisterikilven kanssa kikkailua jos tuo valvonta leviää.
 
Katsastuksessa pitäisi sallia korkeintaan +/- 1 km/h virhe auton nopeusmittariin. Fyysikot mittaa nykyään tarkasti nanometrejä ja nanosekunteja, miten vaikeea se auton nopeusmittarin saaminen tarkaksi voi olla?

Johtuu EU-pykälistä toi mittareiden perseys. Pykälät määrää että liian vähän jos näyttää niin olikohan niin että tyyppihyväksyntä tms. ei onnistu. Sen sijaan ~10% liikaa saa näyttää, no problem. Em. sen takia että autoilija ei voi sakotustilanteessa vedota siihen että mittari näytti liian vähän. Eli valmistajat pelaavat varman päälle.

Luulisi tosin että autoihin voi iskeä samanlaisia Speedohealer -kalibrointikikkareita mitä porukka käyttää prätkissä. Tuolla palikalla voit sitten kalibroida sen mittarin näyttämään 1:1 samaa kuin GPS.

+/- 1km ei tosin tule onnistumaan pysyvästi koska renkaiden kuluminen (=ympärysmitan muutos) heittää näyttämän jo enemmän pieleen.
 
Onko käytännön kokemusta millainen ruljanssi siitä tulee kun "ei muista" kuka autoa on mahtanut sillä hetkellä ajaa?
Tossa kesällä sain postissa sakon kun mun autosta oli kameratolppa kuvan napannut. Aurinkolippa oli alhaalla eli kuljettajaa ei kuvasta voida tunnistaa. Lähetin sen tunnustuslapun postissa jossa kiistin ajaneeni autoa kyseisellä hetkellä. Reilu kuukausi on tuon lapun postittamisesta kulunut aikaa, eikä vielä ole tullut kutsua laitokselle katselemaan kuvia, eli tuskinpa tulee ollenkaan. Mun kokemusten perusteella ei siis kummoinenkaan ruljanssi.
 
Zone-sarja -42%

Suositut

Back
Ylös Bottom