Keski-ikä ja vartalon koostumus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Meltem
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Hei punttimimmit!
Taidan olla vanhimpia tänne kirjoittaneista timmistä kropasta haaveilevasta keski-ikäisestä naisihmisestä. Haluan kiinteän vartalon (takaisin) vaikka olen jo 46-vuotias, mutta onko se oikeasti mahdollista? Nyt tuntuu että ei sitten millään! Niin tiedän aika paljon ruokavaliosta, kuntoilusta etc. joten perusteita minulle ei tarvitse kertoa. Täytyy kyllä sanoa, että en välttämättä ulkoisesti näytä noin vanhalta, mutta en yritä mitenkään olla epätoivoisen nuorekaskaan. Ulkonäköni on pitkälti muovautunut ihan elintapojeni (terveelliset) myötä. Jotkut harrastaa jotain muuta, minä omaa kehoani :D Elikkä ei kommentteja tyyliin ole tyytyväinen nykyiseen tilaan etc. etc. en halua Kun en kerran ole tyytyväinen.

Ongelmana on surullisen kuuluisa laiha läski syndrooma. Oikeasti rasvaa on lantiolla, alavatsassa ja ratsareissa. Ei pala eikä lähde millään! Enkä todellakaan kuvittele tai suurentele tätä. Keho on kuin aladobia...Kun nipistän kropasta läskiä tulee sellainen reilun viiden sentin paksuinen jötikkä rasvaa väliin. Tämä vaikka olen parin vuoden ajan syönyt keskimäärin terveellisesti protskuja n. 1,5-2 g painokilo, rasvoja (hyviä) noin 0,7-1 g painokilo ja loput hiilareita. Liikuntaa 2-3 kertaa viikossa puolen tunnin kevyt hölkkä/kävely/pyöräily sekä välipäivinä punttista 2-jakoisella ohjelmalla. Olen aina harrastanut kuntosalia tavalla tai toisella. Nyt ei vain aika ole riittänyt 3-4 jakoiseen ohjelmaan. Näytän hoikalta, mutta kehosa rasvaa on josta haluan eroon. Mutta kun ei lähde. Kalorimäärät vaihtelevat 1300-2300 välillä riippuen päivästä ja fiiliksestä. Peruskulutus lienee noin 1500 ca. Olen kolmessa vuodessa laihtunut kuitenkin noin 6 kg ja painan (tänä aamuna) 63,7 kg. Niin se on kyllä ok. paino, en halua kiloja määrällisesti alas, mutta haluan senttejä/löysää pois kropasta. Olen 176 cm pitkä. Lähinnä kiinteyttä elikkä rasvat pois...

Minulta löytyy käsivarsista aika kivat lihakset, mutta löytyy myös allit. Ei lähde vaikka treenaisi millä maksimipainoilla. Mittasin jopa käsivarteni ympäryksen joka on rentona 25 cm hauberin päältä ja jännitettynä 29 cm. Ja muutenkin lihaksia kyllä on, mutta oikeasti on sitä löysääkin rasvaa. Olis edes kiinteää sekin rasva, mutta kun ei.

Vaikutanko hieman turhamaiselta? Kyllä olen sitä mitä suuremmissa määrin. Tykkään syödä hyvin ja terveellisesti ja liikkua, ja panostaa ulkoiseen ulkomuotoon, mutta onko niin että tässä iässä nahka ja läski jotenkin jämähtää kehoon? Kiinteys on hävinnyt. Tai sitten teen jotain perustavanlaisen väärin? Kääk.

No esimerkkipävän ruokavalio (hyvä päivä)

aamu:
puuroa 35 g
raejuustoa 100 g
kananmuna 1
rypsiöljy 1 tl
kahvia

välipala
allove patukka

lounas
kanasalaatti (usein mäkkärin grilled chicken)
kahvia

välipala
loput raejuustopurkista 100 g.

illallinen
what ever suunnilleen
koostettuna puolet lautasesta rehuja,
kalaa/kanaa/lihaa/
ruisleipää pari palaa

iltapala
maitorahkaa 250 g
sinne sekaan
auringonkukansiemeniä pari ruokalusikallista
kurpitsansiemeniä 1 ruokalusikallinen
cashew pähkinöitä 20 g.

Kaloreita noin ehkä noin 1900. Enkä aina ole noin pedantti. Joskus menee alas suklaalevy jos toinenkin, mutta voin väittää että noin 80 % ruokavalio on em. kaltainen, täytyyhän sitä todella olla välillä muutakin elämää kuin punttisafkat:rolleyes:

Elikkä mitä teen? Alanko miinuskaloridietille ja lisään aerobista. Sitten pelkään menettäväni kyllä vaivalla hankitut lihaksetkin.... Lisäänkö kaloreita ja kulutusta (mutta millä ihmeellä?)

Mielestäni kulutuksen ja sisäänheiton pitäisi kait olla fifty-fifty? Vai syönkö sitten kuitenkin liikaa?

Summaan vielä. Keho kiinteäksi ilman nälkäkuuria ja ammattilaistason treeniä, onko mahdollista? Onko täällä minun ikäisiäni ollenkaan?

No mittasin tässä vielä muutakin:
vatsa navan päältä 78 (ihan liikaa)
lantio peban päältä 95
reisi paksuin kohta 51
ranne luun päältä 14 cm
Ja kotivaaka näyttää rasvaprosenttia 25,7 %.
Huh tässäpä tätä mittatietoa teitille.. Ihan vain että osaatte hahmottaa minkälainen olen. Ja noista mitoista huolimatta esim. reisissä sivuilla ratsarit - reilusti rasvaa löytyy. Älkää kiinnittäkö todellakaan tuohon painolukemaan ja pituuteen sen enempää huomiota. Niillä ei ole loppupeleissä merkitystä. Enkä ole anorektikkö enkä syömishäiriöinen...

Tällaista vuodatusta näin pääsiäisen kunniaksi...:nolo:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Aika hoikan varren päällä vähäkin rasva näyttää helposti löysältä - mielestäni. Voisin kuvitella, että tehokkain kiinteytys sinulle olisi nostaa kaloreita (+ painoa?) ja puntin tehoja, kun lihaksiin tulisi pyöreyttä niin kilomääräisesti sama(kin) rasva näyttäisi 'kiinteämmältä'. Ite olen tässä kuussa 35, pieni ja painava, löysäksi en tunnustaudu :D .

Hei punttimimmit!
Taidan olla vanhimpia tänne kirjoittaneista timmistä kropasta haaveilevasta keski-ikäisestä naisihmisestä. Haluan kiinteän vartalon (takaisin) vaikka olen jo 46-vuotias, mutta onko se oikeasti mahdollista? Nyt tuntuu että ei sitten millään!
Summaan vielä. Keho kiinteäksi ilman nälkäkuuria ja ammattilaistason treeniä, onko mahdollista? Onko täällä minun ikäisiäni ollenkaan?

Otetaanpas nyt ihan rauhallisesti, jookos :)
Olen samanikäinen, joten et ole ainut pakkislainen jolla korvantaustat ovat jo kuivuneet! :wanha:
Kaikki on mahdollista, paljon työtä se kylläkin vaatii - mutta lopussa kiitos, you know.
Sinuna ottaisin yhteyttä johonkuhun valmentajaan, jonka kanssa ryhtyisit tuumasta toimeen. Asiantuntijan apua olen itsekin käyttänyt ja täytyy sanoo, että jonkinsortin tulostakin on tullut.
Selväähän on, että iho on veltompaa kuin esim. 10-vuotta nuoremmilla ja omalla kohdallani runsas auringonotto on tehnyt tehtävänsä :(
Tsemiä aikuinen nainen :D

Noh, täytin jokin aika sitten 41, että en niin kovin paljon nuorempi ole ;). Itselläni ei ole tuon suuntaisia ulkonäkövaatimuksia. Olen aika tyytyväinen siihen, että olen saanut yli 10 kg painoa pois ja se pysyy :rock: . Mutta jos haluaisin kiinteyttää itseäni, tosiaan toimisin justiinsa kuten edellä on esitetty. Ammattilaisapuakin hakisin - ehkä - mutta olen melkoisen varma, että tuo "syö kunnolla ja tee enemmän lihastreeniä" olisi se ensimmäinen menetelmä. En tarkoita, että söisit nyt jotenkin "väärin", mutta veikkaan kuitenkin, että liian vähän.

Tällä hetkellä itse pyrin siihen, että lihasmassa säilyy, muttei lisäänny. Maratonilla mikä tahansa massa - olipa läskiä tai lihasta - on ylimääräistä painoa :D. Tänä vuonna katsotaan, mitä kymmenen kilon kevennys tekee ajassa, vai hiipuvatko voimat jo enen maalia :rolleyes:

Ehkä todellakin syön sittenkin liian vähän. Jos kokeilisi lisätä kaloreita ja vähentää aerobista ja lisätä punttia (=tehoa). Laihtua en halua, mutta senttejä voisi karista vaikka kiloja tulisikin lisää. Itseasiassa pitäisi heittää koko vaaka mäkeen :D Turhaa stressiä vain siinä hyppimisestä saa ja kun sillä painolla ei sillä lailla ole merkitystä minun tapauksessani. Ja vielä kun kehollani on taipumusta kerätä aika helposti nesteitä...

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Jaaha, enpä ole ollut näillä palstoilla edes lukemassa pitkiin aikoihin, mutta nyt kerron taas kerran, ettei vanhempanakaan tarvitse unelmavartalosta vain haaveilla.

Olen juuri 63 v. täyttänyt nainen, kaksi lasta synnyttänyt ja 54-vuotiaana aloitin treenauksen huonon selän takia. Paino on laskenut 67 kilosta 60 kiloon, lihaksia on tullut ja vaatteiden koko pienentynyt 44:stä n. 38 - 40:een.

Olkapäissä on muotoa, hauikset ja ojentajat on kunnossa, peppu kelpaa, vyötäröllä ei ole mitään turhaa, reidet on OK, ryhti on Pilateksen ansiosta vihdoinkin kunnossa ja jaksan hiihtää ja vaeltaa....

Olen ollut alakarpilla ruokavaliolla yli 2 vuotta ja rasvaa syön todella surutta. Tunnuslauseeni on, ettei koskaan ole lian myöhäistä aloittaa treenata - joten mikäs ikä tuo 40 on?

Kuvakin on muuten tuolla galleriassa, Muskelitäti on nickini.

Minäkin yli neljäkymppinen ja toiveena vielä osallistus bodyfitness kisaan:D
Hulluko olen? Luultavasti.Mun mitat on 167 ja just nyt 63kg(jota tiputan jotta ne lihakset näkyis) eli veikkaan että olet liian laiha ja lihaksia ei juuri ole.Paha tosin mitään sanoa näkemättä. Alleja mulla ei ole ja ne saa pois ojentajatreenillä parissa kuukaudessa;) Usko vaan kaikki on mahdollista ja ikä ei ole este.Tsekkaa vaikka tämä www.evabirath.se

En ole vielä neljäkymmentä, mutta kommentoin kuitenkin.

Mun käsittääkseni yli 35-vuotiaat naiset ovat keskimäärin vahvempia kuin nuoret. Itse aiankin koen/näen että keskimääräinen naispuolinen nuoriso on aika hentoista ja/tai pehmeää. Poikkeuksena tietysti tehokkaasti treenaavat yksilöt.

Itse olen huomannut kuitenkin sen, että vatsa ei pysy pyykkilautana yhtä helposti kuin ennen.

Olisiko niin, että tämän ketjun aloittaja on vartaloltaan enemmän omena kuin päärynä? Ainakin mitat viittaisivat siihen, kapeat reidet ja lähelle ylärajaa menevä vyötärö. IMO päärynöitten on helpompi kasvattaa lihasta. Tähän ainakin ollaan päädytty keskusteluissa erään omppuystäväni kanssa.

Mutta mulla itselläni on kyllä sellainen olo, että vähintään yhtä hyvin lihas kasvaa nyt vajaa neljäkymmpisenä kuin kakskymppisenä.

Kiva kuulla, että ikä ei ole este, ihan oikeasti. Kyllä sitä nuorempana sai todella helposti kroppansa timmiksi lähes itsekseen, mutta neljääkymppiä lähestyttäessä alkoi homma takkuamaan tai pikemminkin huomasi, että homma ei pelaa kuten aiemmin:rolleyes:

Olen nyt nostanut kalorimäärää 2000-2400 ja salitreeniä lyhentänyt ja tehostanut ja vähentänyt aerobista. Ensin ikäänkuin turposin ja olo oli raskas, mutta nyt on alkanut tuntua hyvältä. Tänään salilla vedin enkkapainoilla treenin läpi ja olenkin päättänyt käydä siellä 4 kertaa viikossa. Elikkä treenit lyhyesti, tehokkaasti ja raskaasti. Kahtellaan miten käy.

Ehkä sitä silti jotenkin pettää itseään ja kuvittelee syövänsä ok ja treenaavansa tosissaan, mutta tänään juuri kiinnitin huomiota siihen, että sitä tuppaa hieman slarvaamaan ja päästämään itseään helpolla. Vaikka jaksaisi niin ei huvita :jahas:

Eiköhän tämä tästä, ja kiva kuulla kanssasiskojen hyvistä tuloksista ja tsemia nejma kisoihin, upeata. Taidanpa mennä kurkistamaan muskelitädin ja evan habituksia :) Joskos saisi potkua!!!

Mä uskallan kommentoida myös. Täytän tänä vuonna 37 vuotta.

Ennen kolmeakymppiä sain pidettyä itseni hyvässä ja hoikassa kuosissa pelkässä liikunnalla. Söin mielettömiä määriä ruokaa (ihan mitä tahansa) ja kroppa oli hyvä. Kolmekympin täyttämisen ja tupakanpolton lopettamisen jälkeen rasvaa alkoi tulla ja huomasin, että en kykene sitä pois pitämään enää pelkällä liikunnalla. Olen kropaltani aika tiimalasi, mutta eniten rasva kertyy reisiin, takapuoleen ja hiukan siihen alavatsaan. Tällä hetkellä ylimääräisiä kiloja on viitisentoista, mutta en näytä lihavalta vaan ennemminkin pyöreältä, jolla on lihaksia.

Ongelmaksi on muodostunut liian hyvän ruuan ja selkärangan puute ruoka-asioissa. Vaikka treenaan kyllä mielelläni. Treenaan puntilla kolme kertaa viikossa ja teen muita juttuja 1-3 kertaa. Voimaa minulla on suhteellisen mukavasti. Olin omasta mielestäni fyysisesti parhaimmassa kunnossa noin 6-7 vuotta, mutta voimaa on kyllä tullut niistä ajoista lisää. Tein esim. vähän aikaa sitten kyykkyennätykseni. En sitten tiedä kuinka paljon ylimääräisellä massalla on vaikutusta asiaan.

Ihan huippua on se, että myös "kypsemmät" naiset haluavat näyttää hyviltä, treenata kunnolla ja ehkä kilpaillakin. Täytyy vaan osata asettaa itselleen ne tavoitteet, mitkä miellyttävät itseä sekä ymmärtää realiteetit. Itse olen tullut siihen tulokseen, että en vaadi itseltäni enää "liikaa". Olen hyväksynyt ikäni sekä annan itselleni luvan siihen, etten ole enää se jonka kroppaa kehuttiin aikoinaan paljonkin. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, ettenkö haluaisi noita ylimääräisiä kiloja pois. Toivon vaan, että löytäisin sitä selkärankaa tuohon ruolapuoleen.

Se täytyy myöntää, että ikääntymisen kannalta tämä kroppa-asia on ollut minulle se vaikein. Eli se, että en voi ikuisesti näyttää kolmekymppiseltä tekemättä sen eteen kovempaa töitä kuin ennen. Mutta tämä on sitä normaalia elämää ja se on vain hyväksyttävä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Minäkin yli neljäkymppinen ja toiveena vielä osallistus bodyfitness kisaan:D Hulluko olen? Luultavasti.

Go girl go :rock: . Hullu tai ei, niin kivaa touhua kisoihin valmistautuminen joka tapauksessa on. Minä osallistun syksyllä -07 elämäni ensimmäisiin bf-kisoihin ja olen siis 38v. hullu ja voin kyllä ihan ylpeänä sanoa olevani elämäni kunnossa :) . Ikä ei ole este hyvälle kunnolle tarkoittipa se hyvä kunto mitä tahansa itse kullekin. Minulle se tarkoittaa hyvää fyysistä kuntoa ja kohtalaisen timmiä kroppaa. Kaikki tämä kisoihin valmistautuminen tuo myös minulle psykkeen puolelle pelkkää hyvää. Elämääni pyörittää toki myös perhe, ukko, 3 lasta ja hurtta. Minulla on hyvä olla. Se on kai tärkeintä. Tsemppistä naiset :haart: .

Go girl go :rock: . Hullu tai ei, niin kivaa touhua kisoihin valmistautuminen joka tapauksessa on. Minä osallistun syksyllä -07 elämäni ensimmäisiin bf-kisoihin ja olen siis 38v. hullu ja voin kyllä ihan ylpeänä sanoa olevani elämäni kunnossa :) . Ikä ei ole este hyvälle kunnolle tarkoittipa se hyvä kunto mitä tahansa itse kullekin. Minulle se tarkoittaa hyvää fyysistä kuntoa ja kohtalaisen timmiä kroppaa. Kaikki tämä kisoihin valmistautuminen tuo myös minulle psykkeen puolelle pelkkää hyvää. Elämääni pyörittää toki myös perhe, ukko, 3 lasta ja hurtta. Minulla on hyvä olla. Se on kai tärkeintä. Tsemppistä naiset :haart: .

Ihanaa siellä kisoissa sitten viimeistään tavataan:D Mullekkin on tosi tärkeetä
kaikki tää kisoihin valmistautuminen,vähän sellanen i control my body,i control my life juttu.Rakentelen elämääni nyt uudestaan pitkän suhteen loputtua ja tää kisa juttu tuo kivaa säpinää elämään.Ajattelin ensin maratoonia mutta huomasin juostessa että ei oo mun juttu,alko jotenkin 10kg jälkeen tuntumaan tylsältä:( .Sitäpaitsi näytin aina kauheelta pitkän juoksulenkin jälkeen:eek:
Painoilla treenatessa huomasin että niitä lihaksia alkoi tulla aika kivasti,muutkin
huomautteli asiasta,kaveri seisoo salilla vieressä juttelemassa ja yhtäkkiä lopettaa ja tuijottaa mun jalkoja(prässissä):oh my god,you have BIG muscels!:eek:
Kiitos kaikesta tsempistä:haart:

Mulla mitattiin tänään yhdessä kauppakeskuksessa tuo rasvaprosentti ja lukemaksi tuli 24.9. Se mittaaja sanoi, että alkaa olla rajamailla, että olisi liian alhainen lukema minun ikäiselleni jotta ei olisi ihan terveellistä?:eek: Olen aina kuvitellut että ok. rasvaprosentti olisi jossain 20 %:n pinnassa? Ja kun mullakin sitä rasvaa kuitenkin on. Ihan kumma juttu. Pitäisikö ottaa tavoitteeksi, että seuraavaan mittaukseen saisi pudotettua rasvaprosentin jonnekin 22%:iin? Tiedän, että noi mittarit heittää jonkunverran, mutta kyllä trendiä voi silti seurata, että suunta on alaspäin. No tällaisia aatoksia tässä syntyi, kun mietiskelin näitä ruoka jaa liikunta-asioita.

Muuten, mistä linkistä pääsisin tutustumaan noihin kisa-asioihin? Onko ne ikäluokittain nämä sarjat? Ja muutenkin kiinnostaisi tutustua. Jos ottaisi tavoitteeksi 50-vuotiaana kisakunnossa :D

En löytänyt muuten Muskelitädin kuvia galleriasta, missasinkohan jonkun vaiheen jossain välissä? Eva näytti upealta!

Meltem, mitattiinko sellaisella käsissä pideltävällä mittarilla? Jos, niin suhtautuisin tuohon tulokseen aika kriittisesti.

Muskelitädin kuviahan löytyy myös www.stumptuous.com-sivustolta (hyvä sivusto muutenkin, kannattaa ehdottomasti tutustua!) :)

Joo mitattiin. Toisaalta mun kotivaakan mittarit heiluu aika lailla samoilla lukemilla. Mutta että alakanttiin rasvat? Voiko edes noin olla? Sitten ymmärrän, jos prosentit on jossain alle kahdenkymmenen - 15-pintaan, siinä voi jo hormonit mennä sekaisin, vai kuinka?

Aika jännää tämä omasta kehosta huolehtiminen ja ikäänkuin harrastuksena ottaminen. Nimittäin minunikäiselleni tätä oman kehon muokkausta pidetään hieman kummallisena :curs: Ei siinä mitään olen aina ollut oman tieni kulkija enkä muiden mielipiteistä hirveästi perusta. Mutta kummastusta ja oudoksuntaa olen huomannut. Ihan jo juttu/pintatasolla. Siinä kun kieltäytyy syömästä jotain mitä muut mättäävät surutta. Valitsemalla suklaapatukan tilalle protskupatukan, syömällä puhtaasti... Kait se on hyväksyttävämpää tätiytyä, lihoa ja velloa hiilareista ja ####ska ruoista turvonneena ja kroppa läsähtäneenä. Mä en kyllä suostu tuohon muottiin. EN EN. :lol2: Tämä ole ikäkriisiäkään, vaan puhdasta narsistista hedoniaa ja esteettisen kropan arvostamista ja tavoittelua ja ylläpitoa (puhun itsestäni).

Nimittäin timmi ja terve kroppa on maailman kaunein :thumbs: Ja sellainen ihminen joka on tarkka kropastaan ja samanhenkinen kuin minä on niin paljon mielenkiintoisempi tuttavuutena kuin tavallinen selma suomalainen. Eikä itsestä ja niinkin tärkeästä ja olennaisesta kuin omasta kropasta tarkka niuhottaminen - ole pois älykkyydestä tai muusta elämästä - päinvastoin. On minulla muutakin elämää ja riittää energiaa, työ ja perhe ja lapset ja opiskelu (yliopistossa:D ) työn ohella...mutta kyllä tämä oman kehon muokkaus on ihan ykkösenä, kun ajattelen sitä kokonaisvaltaista hyvää oloa, mitä tästä saa...

Jaahas tänään on hieman "filosofinen" -päivä. Johtuu varmaankin yhdestä kommentista, jonka sain ruokapöydässä. "Mitä sä luulet saavuttavasti tuolla niuhoamisella...- mä en kestäisi tuollaista turhaa kontrollia, kun ei siitä ole mitään hyötyä...kamalla jos ei saa syödä tavallista ruokaa ja herkkuja...aika pinnallista keskittyä vain omaan kroppaan..." :eek: Että tällaista...

Joten tulen ilmeisesti roikkumaan täällä palstalla tovin ja innokkaana:evil:

"Mitä sä luulet saavuttavasti tuolla niuhoamisella...- mä en kestäisi tuollaista turhaa kontrollia, kun ei siitä ole mitään hyötyä...kamalla jos ei saa syödä tavallista ruokaa ja herkkuja...aika pinnallista keskittyä vain omaan kroppaan..."

Anna kun arvaan: kommentin lausujalla oli vähintäänkin kohtuullisen kokoinen vararavintorengas vyötäröllään (tai jossain muussa kropan kohdassa)? Kateus vie kalatkin vedestä, sanotaan...

Jos ottaisi tavoitteeksi 50-vuotiaana kisakunnossa :D

Elämässä sattuu ja tapahtuu yllättäviä asioita; niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Jälkimmäinen on kohdannut mut.
Mutta aikaa on vielä muutama vuosi täyttäessäni viisi ja nolla, joten oikeanlainen hoito ja kuntoutus on nyt kaiken A ja O.

Gillyanne, niin joopa joo ehkä nämä happamat ja kriittiset lausumat todellakin ovat jonkinasteista kateutta? Enpä ole ajatellut noin, kun en itse osaisi tuolla motiiviilla suhtautua kenenkään elämäntapa- tms. asioihin. Ja nyt kun mietin niin tosiaan, ainakin minun lähipiirini "tavikset" ovat kropaltaan enemmän lähempänä BMI 25 kuin 20 :rolleyes: Vaikka tuo BMI ei nyt paras arviointi kropan koostumuksesta olekaan. Ja yleensäkin ärsyttävää sellainen besserwisser ja itsensä ylentäminen ja toisen alentaminen olkoon sitten kehonmuokkaus- tai hyönteistutkimusharrastuksia mitätöimällä.

Ja Leena, aivan mahtavaa:)

Taidanpa nyt mennä lueskelemaan mättöpäivä-aiheeseen liittyviä kirjoituksia. Siitä kun ollaan niin montaa mieltä. Itselläkään ei ole mielipidettä eikä kokemuksia. Jos ihan kaloritietoisesti miettii niin luulisi, että dieetin aikana tuo hidastaa ja heikentää rasvan palamista, mutta ihmiset täällä (suurin osa kait) on päinvastaista mieltä. Ja voishan se olla vapauttavaa jos yhtenä päivänä hyvällä omallatunnolla voisi vetää vatsan ihan täyteen suklaata ja pähkinöitä mättäämällä (mun heikkouksia nämä). Siinä sitten mentäisiin yli normaali kulutuksen meikäläisellä ainakin 2000 kalorilla (huh):eek: Uskaltaisikohan kokeilla? Mutta toisaalta helpottaisi ehkä normaalipäivien syömisiä eikä miettisi niin helposti sitä että nyt saatava suklaata ja heti ja toisaalta kieltää sitä itseltä, kun tietää että mättöpäivänä sitä voi ahtaa :D

Miten te muut?

yleensäkin ärsyttävää sellainen besserwisser ja itsensä ylentäminen ja toisen alentaminen olkoon sitten kehonmuokkaus- tai hyönteistutkimusharrastuksia mitätöimällä.

Sinäpä sen sanoit! Ja ikävä kyllä taitaa olla niin, että kun kovaa treenaavat naiset ovat yleensäkin yhä vieläkin marginaalissa, niin kovaa treenaavat aikuiset, kypsemmät naiset ovat sitten vielä sen marginaalin marginaalissa - kuten sanoit itsekin huomanneesi, että nimenomaan ikäsi takia treeni-intoasi erityisesti kummeksutaan. Ja se on kyllä todellakin sääli, koska kunnon punttitreenihän on yksi parhaita keinoja esim. osteoporoosin ehkäisemiseen.

Mässypäivistä: varsinaisia mättämispäiviä en enää nykyään harrasta, monestakaan syystä, mutta esim. eilen (ja perjantainakin :D) söin irtokarkkeja, ja taisi eilen illalla (harvinaista kyllä!) mennä muutama rivi valkoista suklaatakin. Pähkinät yms. taas kuuluvat mulla ihan normiruokavalioon, joten en osaa ajatella niitä "mässypäiväherkkuina". Ja olen kyllä aika varovainen suosittelemaan varsinaisia mättöpäiviä kellekään, koska sekä oman että monen muunkin kokemusten perusteella sellainen saattaa ajan myötä johtaa syömistapojen vinoutumiseen ja jopa syömishäiriöihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom