Kesätyöntekijänoikeus palkkaan sairasloman ajalta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Kyselen jo nyt ennakkoon onko jollain tietoa tai luuloa seuraavasta asiasta. Olen ollut nyt n. 3 kk töissä ja sain 3 viimeiselle viikolle sairaslomaa alkaen maanantailta. Minulla on aikaisemmalta ajalta hieman skeptinen asenne kyseistä firmaa kohtaan ja pelkäänkin, että kohta sieltä ollaan purkamassa työsuhdetta(määräaikainen), tai sanomassa, että en saa sairasloman ajalta palkkaa. Ainakaan täyttä palkkaa.

Eli kuuluuko minulle palkka näiltä 3 viikolta joille sain sairaslomaa. Ainakin mitä metallin työehtosopimusta olen lukenut, näin olen ymmärtänyt ja palkka tulisi kta:n mukaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Työsopimuslaki 2Luku 11§

Työntekijällä joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairasvakuutuslain mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on oikeus vastaavasti saada 50 prosenttia palkastaan.

Yleensä kuitenkin työehtosopimuksissa on sovittu paremmin. Esim. metallin tessissä vähintään 28 päivää, korkeintaan 56, riippuu työsuhteen pituudesta.

lej sanoi:
Kyselen jo nyt ennakkoon onko jollain tietoa tai luuloa seuraavasta asiasta. Olen ollut nyt n. 3 kk töissä ja sain 3 viimeiselle viikolle sairaslomaa alkaen maanantailta. Minulla on aikaisemmalta ajalta hieman skeptinen asenne kyseistä firmaa kohtaan ja pelkäänkin, että kohta sieltä ollaan purkamassa työsuhdetta(määräaikainen), tai sanomassa, että en saa sairasloman ajalta palkkaa. Ainakaan täyttä palkkaa.

Eli kuuluuko minulle palkka näiltä 3 viikolta joille sain sairaslomaa. Ainakin mitä metallin työehtosopimusta olen lukenut, näin olen ymmärtänyt ja palkka tulisi kta:n mukaan.

Aika yleistä on, että raja on 4 viikkoa jotta saa täydet. Kyllä 3 kk työsuhteen jälkeen varmaan joka alalla pitäs saikkarilla palkka juosta normaalisti. Ja määräaikasta työsuhdetta ei minkään sairasloman takia voida irtisanoa, eikä kyllä helpolla mitään muutakaan työsuhdetta.

Juu. Näin olin itsekin asian käsittänyt. Firma vaan on sellainen, että voi alkaa keksiä omiaan. Täytyy tosiaan kysyä luottamusmieheltä jos jotain onkelmia ilmenee.

lej sanoi:
Juu. Näin olin itsekin asian käsittänyt. Firma vaan on sellainen, että voi alkaa keksiä omiaan. Täytyy tosiaan kysyä luottamusmieheltä jos jotain onkelmia ilmenee.

Antaa firman vaan mussuttaa, älä siitä välitä. Palkka maksetaan työehtosopimuksen mukaan. PISTE.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom