Juuh elikkäs, tuli mieleeni tässä et minkäs ikäsenä tulee se eka kertauskutsu? Pari vuotta sitte kotiuduin ½v tykärinä :D Onko täällä ketää 180 aamun miestä ollu kertaamassa?
Todennäköisesti ei milloinkaan. Vuosittainen kertausharjoitusmäärä on tiputettu murto-osaan (muutama tuhat) normaalista (25000-30000), ja määrät pysyvät alhaalla ainakin parin vuoden ajan. Leikkauksista johtuen rahaa ei ole, ja koulutus on ainoa osa-alue, josta voidaan joustaa lyhyellä aikavälillä. Kun nykyisestä alennustilasta päästään muutaman vuoden kuluttua toivottavasti eroon, on tehtäväkierto jo todennäköisesti siirtänyt vapaaseen reserviin, tai ainakin prioriteetiltaan alempiin joukkoihin. Fakta on, että sijoitetussa reservissä ei tarvitse porukkaa pitää juuri kymmentä vuotta pidempään, ja "uran" viime vuosilla suunta on alueellisia- ja paikallisjoukkoja kohti.
Viime viikko meni
tässä harjoituksessa, panssaritiedustelujoukkueen riveissä. Varusterumba ja loppuhuollot oli luonnollisesti melko hanurista, mutta itse harjoitus oli mielekäs ja sanoisin että parempi kuin yksikään varusmiesaikana. Mielelläni lähtisin toistekin näihin tehtäviin, mutta kovin on kuulemma puolustusvoimilla nyörit tiukalla, joten saapi nähdä pääseekö enää.
Tiedottaminen on alkanut sujua PV:lta aikaisempaa rivakammin, youtubeen alkoi tulla combat camera -pätkiä muistaakseni 10.12., kun harjoitus alkoi 7. päivä. Varusterumbasta pääsee eroon, jos on pitkällä kuitilla kotona kamppeet. ;)
Eipä taida paljo painaa, koska eiköhän sinne yleensä kuitenki kutsuta koko sodanajan kokoonpano, eikä yksittäisiä taistelijoita.
Pääsääntöisesti toki
käsketään kaikki. Voidaan hyvinkin käskeä vain runko-osat, esimerkiksi johtajat ja tärkeimmät avainhenkilöt. Tai voidaan
kutsua koko sakki, mutta osallistumaan vapaaehtoispohjalta ei tule tietenkään kaikki. Kovat käskyt (KH) tulevat olemaan harvinaista herkkua, PV tullee enenevässä määrin käyttämään kohdennettuja vapaaehtoisia harjoituksia (VEH). Ja kyllä ne arvoistelut voi painaa sitenkin, että kaikkia koulutettuja ei sijoiteta. Kaikki voivat päätellä itse, jätetäänkö sijoittamatta parhaita vai huonoimpia arvosteluja saaneita.
Jos on innostusta maanpuolustustyöhön (siis oikeaan, ei mihinkään saunomiseen keskittyvään järjestödiipadaapaan), niin mahdollisuuksia toki löytyy. Mpk tarjoaa monia kaikille avoimia kursseja, ja myöskin kohdennettua koulutusta. KOTU-yksiköissä reserviläiset pääsee kouluttamaan (nykyisin myös ampumista!) ja saamaan itse koulutusta, samoin mpk:lla on kouluttajapooli. Maakuntajoukoissa pääsee itse tekemään "oikeita hommia", ja tukitehtävissä esimerkiksi perustamiskeskuksiin ja muihin liikekannallepanotehtäviin sijoitetaan myös varttuneempaa porukkaa.
Kyllä tekemistä löytyisi hyville miehille, mutta voi joutua jopa vähän itse näkemään vaivaa ja osoittamaan aktiivisuutta, jotta pääsee liikkeelle. Kotiuduin itse reilu viisi vuotta sitten, ja vajaa kolme vuotta nyt ollut aktiivisemmin mukana. Kaksi kovaa kertausta, lukuisia VEH:a ja sekalainen kasa korvaavia vuorokausia tullut käytyä. Ensi vuoden alkupuoliskolle tulossa kaksi treeniä, toiseen kutsutaan todennäköisesti tavallista isompi porukka (ei ainoastaan omaa komppaniaa).