Kertausharjoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kyle
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaas vähän miten teillä noi kertaukset on toteutettu ja mitä tehdään. Viime kesänä kun olin niin ekana haettiin romut ja sit suoraan metsään kertailee romujen käyttöä ja seuraavana aamuna sotaharjoitukseen. Siellä ohjelmana asemiinmenoa pari kertaa päivässä, päivät istuskeltiin ja maattiin, välillä tankkien kanssa temmellystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haettiin kamat, muutama infotunti + kahvi, safkaamaan, ampuradalle ja illaksi metsään. Metsässä toki nukutaan skapparien rakennuksessa. Harjoteltiin pääasiassa ihan perusjuttuja, kuten Parsan ja venttiseiskan käyttöä, pitkälangan virittämistä jne. Sitten tiedustelu-hommat eli irtautumista jne. Nyt vaa ei kusi sukassa juostu, vaan skappari pyysikin suorittaan vähän hitaammin ja kertomaan omia mielipiteitä, mikä toimi hyvin, miten vois asiat tehdä toisin jne. Sitten harjoteltiin vihollistilanne-analysointia.
Näin tied-vänrikkien kertauksessa.

Hae sairaslomaa kertauksen ajaksi, eli lääkärintodistus vapauttaa kertauksista!

T: 2*saikkua hakenut ;-)

Tämä pitää paikkansa?

Eli jos kertauksiin pitäisi mennä su päivä ja haen saikkulapun la, niin tarviiko muuta tehdä kuin soittaa inttiin ja sanoa että on saikulla, vai pitääkö silti mennä kasarmille?

Tammikuussa 08 kotiuduttu eikä ole vielä kutsua kuulunut, voi harmin paikka :rolleyes:. Nyt kun puolustusmäärärahoja taas leikataan ja muutenkin intistä kaavaillaan paljon suppeampaa, (lyhin palvelusaika mahdollisesti neljään kuukauteen) niin ei varmaan ihan yhtä paljon edes kutsuta porukkaa kertaamaan. Maksaahan sekin.

Täydennyspalvelukseen vaan jos ei kiinnosta ravata kertausharjoituksissa. Viis päivää täydennyspalvelusta niin poistuu reservistä.

Jaahans, tupsahti tornikirje postiluukusta. Joulukuussa kuudeksi päiväksi kertaamaan. Edellinen kerta oli 2004, eli vois noita useamminkin olla.

En edes muista enää m62-pöksyjen/takin kokoa....:jahas:

Jaahans, tupsahti tornikirje postiluukusta. Joulukuussa kuudeksi päiväksi kertaamaan. Edellinen kerta oli 2004, eli vois noita useamminkin olla.

En edes muista enää m62-pöksyjen/takin kokoa....:jahas:

Kovaa vauhtia on reserviläiset siirtymässä M92:sta M05:iin. Ainakin meillä ilmavoimissa;)

Itselle ei kertaukseen kutsuja tule. Olin 2001/I erässä santiksessa KRHK:ssa. Torjuntakompanjaan laitettiin sodanajansijoitukseksi, pahaksi onneksi tuo kompanja lakkautettiin 2006. Eli ei kutsuja sieltä koskaan kerennyt tulla, eikä koskaan enää tule. Samana vuonna liityin maakuntajoukkoihin ja kävin niiden kanssa reenaamassa parikertaa, kunnes totesin että ei tämä vielä ole sillä tasolla etta jaksaisin kuluttaa viikonloppuja tuohon. Eli mikä idea siinä on että on kaksi kertaa vuodessa treenit viikonloppuna joista ylipuolet ajasta odotellaan jotain, esimerkiksi varusteita vaikka niistä suurin osa saatiin kotiin sitä varten että ei tarttis odotella... ja tuosta kun liipasin pois, niin ei tule kertauskutsuja.

Ai niin, tuli toivottua kutsua kertaamaan ja tuossa huhti/toukokuussahan sellainen pamahti. Marraskuun 22. päivä Vekaralle! Sopivasti heti synttäreitä seuraavana päivänä.

Juuh elikkäs, tuli mieleeni tässä et minkäs ikäsenä tulee se eka kertauskutsu? Pari vuotta sitte kotiuduin ½v tykärinä :D Onko täällä ketää 180 aamun miestä ollu kertaamassa?

Juuh elikkäs, tuli mieleeni tässä et minkäs ikäsenä tulee se eka kertauskutsu? Pari vuotta sitte kotiuduin ½v tykärinä :D Onko täällä ketää 180 aamun miestä ollu kertaamassa?

Tämähän ihan riippuu. Joillekin tulee vuoden/kahden päästä, joillekin ei ollenkaan. Omasta kotiutumisesta oli se vajaa 4 vuotta ja piti sitten lähteä kertaamaan.

Puolen vuoden tykkimiehenä tuskin kovin äkkiä tarvii käskyä odotella, sen verran tiukalla on nykyään rahat noihin kertauksiin. Ite pääsin onneks kolme vuotta kotiutumisen jälkee ja toivottavasti pääsis toistekkin.

Viime viikko meni tässä harjoituksessa, panssaritiedustelujoukkueen riveissä. Varusterumba ja loppuhuollot oli luonnollisesti melko hanurista, mutta itse harjoitus oli mielekäs ja sanoisin että parempi kuin yksikään varusmiesaikana. Mielelläni lähtisin toistekin näihin tehtäviin, mutta kovin on kuulemma puolustusvoimilla nyörit tiukalla, joten saapi nähdä pääseekö enää.

Vaikuttaako noihin kertauskutsuihin se että miten palveli varusmies aikana :D? Jos vaikuttaa niin mua ne ei kyllä ikinä sinne ota :hyvä:

Vaikuttaako noihin kertauskutsuihin se että miten palveli varusmies aikana :D? Jos vaikuttaa niin mua ne ei kyllä ikinä sinne ota :hyvä:

Eipä taida paljo painaa, koska eiköhän sinne yleensä kuitenki kutsuta koko sodanajan kokoonpano, eikä yksittäisiä taistelijoita.

Todennäköisesti ei milloinkaan. Vuosittainen kertausharjoitusmäärä on tiputettu murto-osaan (muutama tuhat) normaalista (25000-30000), ja määrät pysyvät alhaalla ainakin parin vuoden ajan. Leikkauksista johtuen rahaa ei ole, ja koulutus on ainoa osa-alue, josta voidaan joustaa lyhyellä aikavälillä. Kun nykyisestä alennustilasta päästään muutaman vuoden kuluttua toivottavasti eroon, on tehtäväkierto jo todennäköisesti siirtänyt vapaaseen reserviin, tai ainakin prioriteetiltaan alempiin joukkoihin. Fakta on, että sijoitetussa reservissä ei tarvitse porukkaa pitää juuri kymmentä vuotta pidempään, ja "uran" viime vuosilla suunta on alueellisia- ja paikallisjoukkoja kohti.

Viime viikko meni tässä harjoituksessa, panssaritiedustelujoukkueen riveissä. Varusterumba ja loppuhuollot oli luonnollisesti melko hanurista, mutta itse harjoitus oli mielekäs ja sanoisin että parempi kuin yksikään varusmiesaikana. Mielelläni lähtisin toistekin näihin tehtäviin, mutta kovin on kuulemma puolustusvoimilla nyörit tiukalla, joten saapi nähdä pääseekö enää.
Tiedottaminen on alkanut sujua PV:lta aikaisempaa rivakammin, youtubeen alkoi tulla combat camera -pätkiä muistaakseni 10.12., kun harjoitus alkoi 7. päivä. Varusterumbasta pääsee eroon, jos on pitkällä kuitilla kotona kamppeet. ;)

Eipä taida paljo painaa, koska eiköhän sinne yleensä kuitenki kutsuta koko sodanajan kokoonpano, eikä yksittäisiä taistelijoita.
Pääsääntöisesti toki käsketään kaikki. Voidaan hyvinkin käskeä vain runko-osat, esimerkiksi johtajat ja tärkeimmät avainhenkilöt. Tai voidaan kutsua koko sakki, mutta osallistumaan vapaaehtoispohjalta ei tule tietenkään kaikki. Kovat käskyt (KH) tulevat olemaan harvinaista herkkua, PV tullee enenevässä määrin käyttämään kohdennettuja vapaaehtoisia harjoituksia (VEH). Ja kyllä ne arvoistelut voi painaa sitenkin, että kaikkia koulutettuja ei sijoiteta. Kaikki voivat päätellä itse, jätetäänkö sijoittamatta parhaita vai huonoimpia arvosteluja saaneita.

Jos on innostusta maanpuolustustyöhön (siis oikeaan, ei mihinkään saunomiseen keskittyvään järjestödiipadaapaan), niin mahdollisuuksia toki löytyy. Mpk tarjoaa monia kaikille avoimia kursseja, ja myöskin kohdennettua koulutusta. KOTU-yksiköissä reserviläiset pääsee kouluttamaan (nykyisin myös ampumista!) ja saamaan itse koulutusta, samoin mpk:lla on kouluttajapooli. Maakuntajoukoissa pääsee itse tekemään "oikeita hommia", ja tukitehtävissä esimerkiksi perustamiskeskuksiin ja muihin liikekannallepanotehtäviin sijoitetaan myös varttuneempaa porukkaa.

Kyllä tekemistä löytyisi hyville miehille, mutta voi joutua jopa vähän itse näkemään vaivaa ja osoittamaan aktiivisuutta, jotta pääsee liikkeelle. Kotiuduin itse reilu viisi vuotta sitten, ja vajaa kolme vuotta nyt ollut aktiivisemmin mukana. Kaksi kovaa kertausta, lukuisia VEH:a ja sekalainen kasa korvaavia vuorokausia tullut käytyä. Ensi vuoden alkupuoliskolle tulossa kaksi treeniä, toiseen kutsutaan todennäköisesti tavallista isompi porukka (ei ainoastaan omaa komppaniaa).

Blindi:siellä varmaan nähtiin
t:ylikessu =)
Kappas! No näin varmasti tapahtui. Harjoituksen viimeisenä aamuna taidettiin nähdä valitettavasti erään kalustorikkoutumisenkin johdosta. :)

Tiedottaminen on alkanut sujua PV:lta aikaisempaa rivakammin, youtubeen alkoi tulla combat camera -pätkiä muistaakseni 10.12., kun harjoitus alkoi 7. päivä.
Juu, pistin itsekin merkille tämän parannuksen. Itseäni ilahdutti myös tiedustelujoukkueestamme otetut kuvat harjoituksen päätteeksi, kun ei siellä jatkuvassa pimeydessä tullut itse otettua yhtäkään kuvaa. Ja tietysti joukkueen toimintakin perustuu siihen, ettei poppoota juurikaan näy, joten muista kuvista ja videoista on aika turha etsiä tuttuja naamoja.

Ja kyllä ne arvoistelut voi painaa sitenkin, että kaikkia koulutettuja ei sijoiteta. Kaikki voivat päätellä itse, jätetäänkö sijoittamatta parhaita vai huonoimpia arvosteluja saaneita.
Tämä tuli huomattua konkreettisesti kyseisessä harjoituksessa, kun esimerkiksi naapurijoukkueen yhdestä vaunumiehistöstä oli käsketty paikalle vain johtaja, koska ampuja & ajaja eivät (ymmärrettävästi) saaneet sijoitusta kyseisiin tehtäviin. Muuten oli kyllä sama porukka paikalla, jolla viitisen vuotta sitten reserviin siirryttiin.

Ens viikolla olis viikonlopun kestävä vapaaehtoinen kertausharjoitus johon ilmottauduin jo meneväni. Nyt on ollu kuitenki vapusta asti jatkunu työputki ja sillon kertausviikonloppuna olis ensimmäinen vapaa viikonloppu. Joten vapaapäivät ja pitkään nukkuminen houkuttaa paljo enemmän ku metässä rämpiminen. Voiko noista vapaaehtosista harjotuksista kieltäytyä vielä helposti vaikka on jo ilmottanu osallistuvansa? Ja tuleeko jotain sanktioita jos jättää vaan menemättä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom