Kysytään täällä, vaikka ei ehkä ole oikea paikka...
Lämmitin äsken (yöaikaan) mikrossa ruokaa täydellä teholla. Samaan aikaan mulla oli keittiössä päällä jääkaappi-pakastin sekä keittiön yläkaappien alla olevat halogeenilamput, joita taitaa olla neljä kappaletta. Yhtäkkiä kesken ruoan lämmityksen sulake "paloi" keittiöstä (ei muualta).
Mulle on tällä viikolla käynyt kerran samalla tavalla (päivällä tai illalla) ja silloinkin olin lämmittämässä mikrossa ruokaa. Aiemmin tällaista ei ole tapahtunut.
Mikä voi olla syynä tällaiseen tai voinko tehdä jotain, jotta näin ei tapahtuisi? Miellän, että syy on jollain tavalla tuossa mikrossa. Onko se kenties vetelemässä viimeisiään? Tähän mennessä se on toiminut moitteettomasti noin 6-7 vuotta. Pelkään, että tällainen saattaa jatkuessaan hajoittaa jonkun kodinkoneen.
Mulla on sellainen uudenaikainen sulakekaappi, johon ei tarvitse vaihtaa sulakkeita. Keittiön sähköjutut on hoidettu sähkärin toimesta remontin yhteydessä 6-7 vuotta sitten.
Vilkaise edes uunin johto ja liitin. Jos ei näy mitään, kokeile vähän heilutella johtoa ja vaikka koko mikroa. Kannattaa yhdellä kädellä ainoastaan koskea ja pitää toinen käsi vaikka taskussa ettei tule houkutusta koskea kummallakin kädellä. Jääkaappi ja pakastin sekä valaistus varmaankin ovat toisessa ryhmässä, joten luultavasti vika on mikrossa, jos sen sulake palaa. (Vai laukeaako vikavirtasuoja? Se on se suunnilleen saman näköinen, mutta se on aina yhteinen jollekin kasalle sulakkeita.) Voisit toki samalla katsoa onko sähkökeskuksessa automaattisulakkeet (johdonsuojakytkimet) noille erikseen...
En ollut ennen raksa-aikaa nähnyt yhtäkään sähkön aiheuttamaa liekkiä, mutta raksatessa tuli kolme pientä tulipaloa sähköstä. Rikkinäinen jatkojohto syttyi kaksi kertaa palamaan ja kerran työmaakeskus, kun sen perässä oli vähän liikaa voimavirtaa. Jatkojohtoja en ihmetettele, kun ne nyt oli aika kovia kokeneita, mutta tuo työmaakeskus oli vähän jännä kyllä, että hirtti kiinni niin näyttävästi. Poltti onneksi kyllä sulakkeenkin samalla. Tällaista se on kun pitkästä rakentaa, kaikki piuhat ei tykkää mistään -30 pakkasista, joten pientä tarkkaavaisuutta sähkölaitteiden kuntoon pitäisi laittaa.