Kerran vs. 2x viikossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Javu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
50
Tässä kovasti olen lueskellut foorumin mainioita ohjeita mutta ajattelinpa kuitenkin esittää pari kysymystä.
Jokusen viikon olen vasta treenaillut ja sali alkaa pikkuhiljaa tulla tutuksi. Tähän asti olen harjoitellut 3 -jakoisella ohjelmalla. Harjoituspäivät ovat ti, to ja pe, eikä niitä voi pahemmin muutella tai lisätä. Eli
ti: rinta, selkä, epäkkäät
to: reidet, pohkeet
pe: olkapäät, ojentajat, hauis

Ajatuksena olisi kuitenkin hieman lisätä lihasryhmien harjoituskertoja viikossa, eli muuttaa systeemiä niin, että ohjelmasta muodostuisi eräänlainen 2/4 -jakoinen kuitenkin niin että toistojen kokonaismäärä pysyisi kutakuinkin samana:
ti: rinta, selkä, epäkkäät, jalat
to: olkapäät, ojentajat, hauis
pe: rinta, selkä, epäkkäät, jalat
ti: olkapäät, ojentajat, hauis
jne.
Tarkoitus olisi myös hieman vaihdella harjoituskerroilla liikkeitä niin, että samaa liikettä tehtäisiin vain kerran viikossa.

Saavuttaisikohan tällä mitään etua normaaliin lihasryhmä kerran viikossa -treeniin?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ainakaan tuolla ohjelmalla ei saavuta mitään, paitsi ylikunnon. Rinta, selkä ja jalat samana päivänä on jo itessään liian kova rasitus kropalle, mutta että koko kroppa vielä 2x viikossa?

Itselläni tulee kaikille noille isoille lihasryhmille minimissään 5pv palautumista, eikä sekään aina tunnu riittävän.

Unohda saman lihasryhmän treenaaminen 2 pvn palautuksella. Sama juttu useamman suuren lihasryhmän treenaamisessa samalla kerralla, eli unohda se. Tuollainen treeni johtaa vain järjettömän ylikunnon saavuttamiseen.

Originally posted by Javu

ti: rinta, selkä, epäkkäät, jalat

Jos jaksat tehdä tuon tiistain ohjelman kunnolla läpi niin sanon kyllä että olet teräsmies....

Ainakin itse olen pelkästään jalkatreenin jälkeen jo aivan loppu ja noi siihen vielä päälle....ni ei ei .....pyhitä ny ainaki jaloille oma päivä ellet sitten kuolla haluu:D

Hakusessahan tämä homma vielä on :)
Ajatus tähän lähti siitä että viikon palautumisaika tuntuu vähän turhan pitkältä eikä oikein ole mahdollisuutta ottaa neljättä päivää mukaan kiertoon.

Jos aloittelija kerran olet suosittelisin jotain koko kroppa kerralla-tyylistä ratkaisua. Harkitset jakoja sitten kun tuntuu ettei enää toimi. Kehityt varmasti alussa parhaiten tekemällä kaikki lihasryhmät kerralla.

höhööö, soru tuo "hieman" vajainen vastaus:D

niin eli siis sun jaon ongelma on se et kaikki "isot" ja raskaat lihasryhmät on yhtenä päivänä (jalat ja selkä), joitten juuri pitäisi ainakin imho olla erillisinä päivinä. sinäänsä tuo kroppa 2x viikossa ei ole pakosti paha idea.

ite tekisin kenties jaot:

1. treeni
selkä + rinta + olkapäät

2.treeni
jalat + haiukset + ojentajat

tuo ei kyllä kaikille kenties sovi, mutta itselleni kokemuksien perusteella tuo olisi aika optimaalinen jako.

Zone-sarja -42%
Mitenkäs koko kroppa 3 kertaa viikossa ohjelmassa suuret lihasryhmät (ja miksei muutkin) ehtii palautua seuraavaan treenikertaan? Tietenkin sarjoja ja toistoja ei ole niin montaa, mutta silti?

Yksi palautumiseen liittyvä kysymys vielä. Pitäisikö mulla olla paikat enemmän kipeät kun eilen tein erittäin rankan ohjelman? Ei ainakaan tunnu mikään paikka olevan kipeä :wall: Teen kyllä liikkeet kunnolla ja oikeanlaisilla painoilla. Onko hyvällä ruokavaliolla ja palautusjuomalla vaikutusta asiaan?

Originally posted by Daug
Mitenkäs koko kroppa 3 kertaa viikossa ohjelmassa suuret lihasryhmät (ja miksei muutkin) ehtii palautua seuraavaan treenikertaan? Tietenkin sarjoja ja toistoja ei ole niin montaa, mutta silti?

Yksi palautumiseen liittyvä kysymys vielä. Pitäisikö mulla olla paikat enemmän kipeät kun eilen tein erittäin rankan ohjelman? Ei ainakaan tunnu mikään paikka olevan kipeä :wall: Teen kyllä liikkeet kunnolla ja oikeanlaisilla painoilla. Onko hyvällä ruokavaliolla ja palautusjuomalla vaikutusta asiaan?

jotkut ajattelevat/uskovat, että kroppa tottuu tähän tyyliin ajan kanssa (mikä pitääkin varmasti paikkaansa ainakin osaksi), mutta ei niiitä treenejä vain voi täysiä vetää, varsinkaan esim. jalkoja. hyvää vaihtelua varmaankin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen treenannut n. 9,5 kk fiksusti. Treenasin pitkään jaolla: 1) rinta, selkä 2) jalat ja 3) kädet, olkap.
Aloitin tekeen kuitenkin tuossa kuukausi pari sitten 2-jakoista, ja seurauksena oli ylikunto. Nyt koitetaan siitä sitten palautua, kun lepopulssikin oli viikko sitten 15-20 yli normaalin sykkeen.

2-jakoiset ja myös 3 kertaa viikossa ohjelmat ovat varmasti toimivia, kunhan muistaa pitää intensiteetin riittävän alhasena. Mulla ainakin tuo 2-jakoinen veti ylikuntoon, kun muutenkin kaikki sarjat tulee ainakin melkein vedettyä loppuun asti.

Nyt pitäisi keksiä joku uusi ohjelma, ja yrittää itselle löytää se menestyksekäs treenitapa. Ajattelin kokeilla työntö/veto/jalat ohjelmaa 6 päivän kierrolla. 4 kiertoa kovaa ja sen jälkeen pientä huilia.. Ja uusi kierto peliin pienillä muutoksilla. Kaikki kovat sarjat kovina. Ekassa sarjassa koitetaan puristaa mehut pihalle. Miltä tälläinen treeni korviinne kuulostaisi? :joulu6:

Originally posted by rafael30
Menzeriltä.
No, luuletteko että tuo toimisi ihan hyvin? Että vedetään 4 kiertoa täysiä ja sen jälkeen kevyt/lepo kierto. Siis erikoistekniikoita en käytä. Toistot tuossa kierrossa siinä 8-14 välillä.

Sarjat:
Rinta (5-6), olkapäät (6), ojentajat (2-6), selkä (10), hauis (3-5), jalat (pelkkä kyykky, monta sarjaa).

Suoraan ei voi sanoa, etteikö voisi treenata 2,3,4 tai viisikin kertaa samaa lihasryhmää viikossa. Sehän riippuu täysin treenien intensiteetistä ja voluumista. Kehoilumeningissä kannattanee pysyä perinteisissä 1-2 kertaa viikko ja tehdä treenit "loppuun" asti.

Kyllä minäkin suosittelisen tekemään hyvällä kolmejakosella ja kikkailla sitten jos rupee kehitys pysähtymään...

Olen kyllä itsekin miettinyt että jos rupee tökkimään tämä nelijakonen kaheksan päivän kierrolla niin koitan jonkin aikaa kaksjakosta niin että 8 päivän aikana mennään kroppa kahdesti läpi...kyllä siinä itsensä saa ylikuntoon niinkuin melkein missä tahansa, mutta ne intensiteetit pitää vaan sovitttaa määrään!!! Ja tämä oiskint tarkotus vetää vaan vaikka 6 kiertoa ja sitten palailla taas siihen vanhaan ja tuttuun!! En tiiä onko kukaan kokeillut mitään tällasta, enkä tiedä tulenko itsekään koskaan kokeilemaan...mutta jakona oon paperilla miettiny jotain tällasta:

1. Päivä Rinta – Olkapäät – Ojentajat - Etureidet

- Penkkipunnerrus 2 * 6
- Vinopenkki smith 2 * 8-12
- Pystypunnerrus käsipainoilla 2 * 8-12
- Vipunostot sivuille 2 * 8-12
- Ranskalainen tangolla 2 * 8-12
- Ojentajapunnerrus taljassa 2 * 8-12
- Jalkaprässi 3 * 8-12
- Jalan ojennus 2 * 8-12

2. Päivä Lepo / Aerobinen - Vatsat

3. Päivä Selkä – Hauis – Takareidet – Pohkeet

- Alataljasoutu 3 * 8-12
- Ylätalja eteen 3 * 8-12
- Hauis tangolla 2 * 8-12
- Hauis keskitetty 2 * 8-12
- Suorin jaloin maastaveto 2 * 8-12
- Jalan koukistus 2 * 8-12
- Pohkeet seisten 3 * 8-12
- Pohkeet istuen 2 * 8-12

4. Päivä Lepo / Aerobinen – Vatsat

5. Päivä Rinta – Olkapäät – Ojentajat – Etureidet

- Vinopenkki käsipainoilla 2 * 8-12
- Peck-Deck / Ristikkäistalja 2 * 8-12
- Pystypunnerrus tangolla 2 * 8-12
- Vipunostot taakse 2 * 8-12
- Kapea penkkipunnerrus 2 * 6
- Ojentajapunnerrus taljassa 2 * 8-12
- Jalkaprässi syvään 3 * 8-12
- Jalan ojennus 2 * 8-12

6. Päivä Lepo / Aerobinen – Vatsat

7. Päivä Selkä – Hauis – Takareidet – Pohkeet

- Kulmasoutu 3 * 8-12
- Ylätalja yhdellä kädellä 3 * 8-12
- Hauis Scott tangolla 2 * 8-12
- Hauis käsipainoilla 2 * 8-12
- Suorin jaloin maastaveto 2 * 8-12
- Jalan koukistus 2 * 8-12
- Pohkeet seisten 3 * 8-12
- Pohkeet istuen 2 * 8-12

8. Päivä Lepo / Aerobinen – Vatsat

En tiiä kuinka syvältä tää on, mutta jotenkin houkuttelee kokeilla joskus...ja noita lepopäiviä oon aatellu pitää sen 2 kierrossaan ja tarvittaessa enemmänkin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom