Keneltä perit nimesi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stander
  • Aloitettu Aloitettu
Rupesin tuossa eilen jälleen miettimään, että minkä perusteella tai kenen mukaan minut on nimetty? Kuulemani mukaan olen saanut etunimeni eräältä äitini saksalaiselta ystävältä, joka oli kova moottoripyörämies joskus 70-luvulla (ei ole Günther, stana). Mutsilla oli mielessä aiemmin pari melko dorkaa nimivaihtoehtoa (nyt kun näin jälkeenpäin ajattelee), mutta luojan kiitos päätyivät faijan kanssa tähän nykyiseen. Etunimeni on melko universaali, joten se on helppo lausua oikein monessa kielessä. Ei ole ainakaan ulkomailla joutunut oikomaan porukoiden artikulaatiota.

Toinen nimeni puolestaan perustuu fiktiiviseen hahmoon (ei kuitenkaan Mikki Hiiri, vaikka sitä muutoin paljon kuulenkin) ja se herättää useimmissa mielenkiinnon ennenkuulumattomuutensa puolesta.

Itse haluaisin laittaa mahdollisesti omien muksujen etunimeksi tai toiseksi nimeksi jonkun minulle tärkeän julkisuuden henkilön (oli se sitten historiallinen henkilö tai vaan julkkis) tai tosiaan fiktiivisen hahmon (esim. sarjakuvahahmon, muttei nyt sentään Bruce Wayne :jahas: ).

Mites teillä? Oletteko ensinnäkin perineet nimenne joltain tärkeältä sukulaiselta, kuolleelta historialliselta henkilöltä, vanhempienne nuoruuden sankarilta, Raamatusta, vai arpoivatko vanhempanne yksinkertaisesti puhelinluettelosta satunnaisen nimen silmät sokossa?

Sorry jos tällainen löytyy jo tai jos tämä alittaa threadinperustamis-standardit. Heittäkää tämä siinä tapauksessa vekeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toinen nimeni puolestaan perustuu fiktiiviseen hahmoon (ei kuitenkaan Mikki Hiiri, vaikka sitä muutoin paljon kuulenkin) ja se herättää useimmissa mielenkiinnon ennenkuulumattomuutensa puolesta.
No arvaappas mistä fiktiivisestä hahmosta minun etunimeni tulee :lol2:

Luultavasti etunimeni on vain tuulesta temmattu, mutta kaksi "toista" nimeä on annettu vaarin ja isän mukaan.
Vaarini etunimi oli Tsögö Sukunimi, Isäni Tsäkä Tsögö Sukunimi ja oman nimeni on Etunimi Tsäkä Tsögö Sukunimi.

Voi olla, että kukaan ei ymmärrä. On vaikea selittää, kun nimeäni en kuitenkaan halua paljastaa.:)

Vanhemmilla oli kaksi vaihtoehtoa, joko yksi erittäin suomalainen ja aika "nörttimäinen" tai sitten kansainvälisempi. Onneksi päätyivät sitten tuohon kansainvälisempään versioon. En vois ees kuvitella (ilman huvittumatta) että miten itseni ulkomailla esittelisin sillä toisella vaihtoehtonimellä. :hyper:

Toinen nimi on sitten peräisin isoisän äidiltä. Sen pistän kiertämään heti kun penskoja saan, tavalla tai toisella ;)

Äitin kaverilla (isän sisko) oli joskus poikakaveri nimeltä kimmo. joskus (luultavasti simassa) äiti lupas nimetä ensimmäisen poikansa sen jätkän mukaan. ja näin tapahtui. huomatkaa äitini olleen 16 kun meikäläinen tupsahti :) toinen nimi on isän peruja, taian olla tapio neljännessä polvessa.

Etunimi tulee isän sedältä. Kuulemma ollu sen verran hyvä mies että kelpaa nimetä hänen mukaansa.
Toinen nimi on kans isältä. Hänelläkin sama toinen nimi. Taidanpa laittaa omalle pojalle aikanaan saman nimen, "antaa hyvän kiertää"-periaatteella.

Mun ensimmäinen ja toinen nimi löytyy kalenterista peräkkäisiltä päiviltä, joten mulla on oma teoriani siitä, miten porukat on mulle nimen valinneet... :jahas:

Kysytään muuten samalla. Minkälainen prosessi on nimen vaihtaminen? Kyse pelkästä etunimestä? Mua on kutsuttu vuosia jo Mikeksi kaikkien toimesta, jos vittuillakseen vaihtaisi yhden kirjaimen nimestään.

Näen jo sieluni silmin iltalehden lööpin: Netti vaihtoi miehen nimen !

Etunimestä en tiedä, toinen nimi mutsin isän nimi ja kolmas isän isän nimestä väännetty versio. Mikan pitäs vaihtaa ehdottomasti nimi Mikeks.

Kysytään muuten samalla. Minkälainen prosessi on nimen vaihtaminen? Kyse pelkästä etunimestä? Mua on kutsuttu vuosia jo Mikeksi kaikkien toimesta, jos vittuillakseen vaihtaisi yhden kirjaimen nimestään.

Kai tuo menee ihan paperin täytöllä maistraatissa. Ekalla kertaa ei kai maksa mitään tai ainakin tosi vähän.

Eikös etunimen pysty nykyään vaihtamaan ihan jonkun väestörekisterin tms kaavakkeen täyttämällä?

Niin ja nimi taitaa juurtaa tuolta äidin puoleisesta suvusta.

e. hidas

Ensimmäinen etunimeni kaiketi on vain mutsin oivallus, mutta toinen nimi on suvussa kulkenut enemmän tai vähemmän säännöllisesti 1700-luvun alkupäiviltä asti. Ei tietysti suvun jokaisella miehellä ole ollut, mutta tasaiseen tahtiin kuitenkin.

Jos isä ois saanu tahtonsa läpi niin mun etunimi olisi jotain niinkin kamalaa kuin Rimma. Onneksi olen siltä välttynyt ;) Omaa nimeä en kyllä kerro.

Lausutaanko Mike, kuten kirjoitetaan vai amerikkalaisittain?

Mike/Mika-nimivaihdoksesta tuli mieleeni, että hiljattainhan Jackass-tähti Bam Margera vaihtoi viralliseksi etunimekseen juuri tuon Bamin. Syntyjään hän oli Brandon.

Oman nimeni keksi kokonaisuudessaan isosiskoni joka tuolloin oli 5-vuotias.

Suositut

Back
Ylös Bottom