Kellään ollut mononukleoosia (aka. pusutautia) ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RDuck
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Ite olen onnistunut nyt moisen saamaan. Johan on ärsyttävä sairaus. Angiinan oireet x 10 (ainakin omasta mielestä) ja ei spesifistä hoitoa. Sitten vielä uhkailevat että on pernan repeämisvaara, joten jää salitreenikin tauolle kuukaudeksi tai pariksi. Niin kellään muulla ollut tätä paskahalvaustenhalvausta? kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rintafileellä oli viime syksynä ja kyllä se mies oli melkein kolme kuukautta salilta sen takia pois. Pahimmillaan kurkku niin paskana, että nukkua oli voinut vain sen aikaa mitä Panacod oli vaikuttanut. Sux0rz. :(

Keväällä 99 oli. Aika kevyttä mallia, vähän kaula turpos ja muut imusolmuke-alueet. Parissa viikossa ohi. Boltsilla oli aika paha, mutta antaa miehen ite kertoa siitä...

Jep. Muutama vuosi sitten tuli moinen koettua. Tuntuma kuitenkin on, että pääsin ehkä hitusen helpommalla kuin moni muu. En aivan tarkkaan muista, mutta olisko ollut ehkä 4-6 viikkoa taukoa... :confused:

Pahinta tässä on varmaan se että ei voi millään tietää miten kauan kestää. Lukee noita muiden kokemuksia niin vaihtelee tosi paljon toipilasajat. Sille joka tämän on sairastanut, kun on päässyt siitä että kurkku on ihan vitun tukossa, voikohan palata töihin vaikka on vähän kuumetta...onko silloinkin ihan finaalis?

On ollut mononukleoosi pari vuotta sitten. Oireet muuten siedettävät = normaali flunssa mutta kurkku niin kipeä ja imusolmukkeet niin turvoksissa että tuntui kuin olisi niskatuki päällä. :( . Kesti pari viikkoa mennä ohi, mutta se aika kului totaalivitutuksen parissa.

Tuolla mun kokemuksia :D

http://www.pakkotoisto.com/vbulleti...0&perpage=20&highlight=pusutauti&pagenumber=1

Niijoo ja sen verta vielä, etten oo vieläkään oo samassa kondiksessa, kun ennen tota pusutautia. Et tsemii vaan niihin treeneihin, joilla on pusutauti :thumbs:

Ei vaan... Siitä voin kyllä syyttää suurelta osin itteäni. Ei ollu kauheesti treenimotivaatioo ton jälkeen, ylppärieitä pukkas ja lisäks vielä poskiontelotulehdus ja uus tyttöystävä. Suurimpana syynä laiskuus tietysti... Pitäs vissiin pistää asiat tärkeysjärjestykseen :rolleyes:

Treenien kannalta mononukleoosissa yks erittäin paska puoli: Jos sairastat flunssaa, kuumetta tms., ruokaa on huono saada alas, koska ei tee mieli syödä. Vaikka ei tee mieli syödä, niin silti voi syödä. Mononukleoosissa ei voi syödä - ainakaan mä, koska mun kipukynnys ei sitä kestäny. Lisäks kurkku oli pahimmillaan niin pahasti turvonnu, että henki pihis sellasesta pikkurillin pään kokosesta aukosta, eikä siitä mikä tahansa :eek: lihanpala läpi meinisikään.

Mun neuvo: mahdollisimman kovat kemikaalit lääkäriltä ja aina, kun on niitten vaikutuksessa, vedät ruokaa napaan.

Tsemppiä.

mulla oli noin vuosi sitten.
ennen monoa oli ollut semmoinen puolenvuoden on/off-flunssa päällä. Uskon että olin saattanut kantaa tautia pidempään, mutta puhkesi sitten eräs krapula-aamu. Oireet olivat kohtuulliset (moniin muihin sairastaneisiin nähden) ja itselläni oli lääkärin mukaan joku bakteeritauti messissä ton monon kanssa ja sain tähän lääkkeet ja tauti kaikkosi parissa viikossa. Salilla en tuolloin käynyt, mutta ruoka ei tainnut oikein tippua (voinu sillo vähempää kiinnostaa).

Pusutaudin extremempi muoto: hanki ihmeessä angiina siihen samaan.

Been there, done that.

AIVAN VITUN SAIRASTA! Ja tiedät millaista helvetissä on... kuumetta keskiverto saunan verran. Jos joku ihmettelee miten ihmiset voivat hourailla selvin päin, niin totta se vaan on. Ilman lääkistystä niin pihalla kuin vain ikinä vaan ihminen voi olla. Malmilla olisi pääsyt käytävälle makaamaan. Siistii.

Päätin kuitenkin kuolla kotona... :itku: onneksi Jesse päätti kuitenkin pelastaa. :worship: Pietarin kanssa neuvoteltiin kyllä jo pitkä tovi lähdetäänkö alakertaan vai minne.

Varmaan aika lähellä sitä kokemusta minkä saa aikaiseksi jos vetää DNP:t pikka överiksi? :evil:

-95 vuonna oli, kesti reilun kolme kuukautta ja loppu heti kun nielurisat leikattiin pois. Oli kohtuullisen paha, ja esim penkkitulos tuli 25% alaspäin. Äkkiä se silti takasin tuli.

Tosin olin vielä ihan junnu.

Noniin, tässähän ois siis tarjolla dieettikausi niille jotka sitä tarvitsevat. Mulle vain 10e niin lähetän ampullin sylkeä siihen suuntaan. Se vaan oraalisesti alas ja odottamaan. Takuuteho ja varmasti luonnonmukainen(oletuksena että et ole sairastanut ennen)

Originally posted by hiliviuskas
mulla oli noin vuosi sitten.
ennen monoa oli ollut semmoinen puolenvuoden on/off-flunssa päällä. Uskon että olin saattanut kantaa tautia pidempään, mutta puhkesi sitten eräs krapula-aamu. Oireet olivat kohtuulliset (moniin muihin sairastaneisiin nähden) ja itselläni oli lääkärin mukaan joku bakteeritauti messissä ton monon kanssa ja sain tähän lääkkeet ja tauti kaikkosi parissa viikossa. Salilla en tuolloin käynyt, mutta ruoka ei tainnut oikein tippua (voinu sillo vähempää kiinnostaa).

Sama homma täällä eli krapula aamuna iski. Kolme kuukautta sitten sairastin. Kuumetta n. 40 astetta ja tosi kipeä kurkku. En syönyt mitään kuin marjasoppaa ja join varmaan 5 litraa päivässä ja tätä kesti noin viikon. Paino tippui 5 kiloa ja seuraavat 2 viikkoa ei voinut edes kuvitella treenaavan.

Tsemppiä vaan sinnepäin -ei auta vaan kuin maata ja sairastaa se tauti

Tilanne tämä:

Kaveri houkutteli kylään (asuu kaukana täältä) ja sillä on pusutauti ollut vasta. Just päässyt viikko sitten sairaalasta ja vielä ottaa lääkettä siihen.
Mikä on se "kytemis" aika jolloin voin turvallisesti mennä visiitille? :eek:

Originally posted by Lattarinta

Mikä on se "kytemis" aika jolloin voin turvallisesti mennä visiitille? :eek:

Tota, tossa luin että lääkärit eivät tietä sitä tarkalleen. Jotkut sanovat että levität tautia 18 kuukautta sairastamisen jälkeenkin. Tauti leviää kuitenkin syljen välityksellä joten vältä suukontaktia niin etköhän ole turvassa.

tilannekatsaus, tänään tuntuu paremmalta....kuume alahaisempi ja kurkkukin tuntuu terveemmältä....olisinkohan parantumassa vai onkohan vain viruksella välipäivä?

Originally posted by RDuck
Tota, tossa luin että lääkärit eivät tietä sitä tarkalleen. Jotkut sanovat että levität tautia 18 kuukautta sairastamisen jälkeenkin. Tauti leviää kuitenkin syljen välityksellä joten vältä suukontaktia niin etköhän ole turvassa.

Hetero olen :D

Toivottavasti sulla tauti menee äkkiä ohi niin pääset treenaamaan apinan raivolla ;)

Sori masentaminen, mutta kuulostaa ihan tyypilliseltä. Välillä lämpö laskee ja olo tuntuu paremmalta, välillä nousee. Yhtä aaltoliikettä, joka saattaa kestää viikkoja.

Mul tosiaan oli -98 syksyllä ollu koko ajan kurkku kipee tai poskiontelontulehdusta ym. pientä sairastelua ja ne todettiin bakteeritaudeiks. Niihin mä sain eka yhen kuurin antibiootteja, jotka vähäks aikaa vei kuumeen ja kurkkukivun pois mut olo ei niidenkään jälkeen ollu ihan skarppi.
Sit ku mä kyllästyin jatkuvaan sairasteluun ni menin uudestaan lääkäriin. Siel tutkittiin mun verinäyte ja seuraavana pvnä lekuri pyys kiirehtimään takas keskukseen ja otti naamalle vakavan ilmeen. Se totes et mun valkosolut on ihan kadoksissa (leukosyyttien vähimmäisarvo pitäis olla muistaakseni joku 4, mul oli 0,4!!) Hemoglobiiniki oli jotain 110. Se sano et 10 vuodes se on nähny 2 tälläst tapausta ja kummallekki tuli leukemia, toinen delas. Eipä siinä paljo naurattanu ja vähän aikaa mun verta seurattiin ja se palautu lähelle normiarvoja vähän ajan päästä. Sain jossain vaihees taas antibioottimällin päälle. Se siis annettiin angiinaa varten koska mul oli tulehdusarvotkin nousussa.

No eipähän se kuuri sit mitään enää siin vaihees auttanu ku oli mono jyllänny jo monta kuukautta kehos. Kesken kuurin rupes kuume nouseen ja kurkust lähti niin isoi valkosii paloi et mä räin verta vähän aikaa. Imusolmukkeetki oli niin isot et hyvä et korvat näky ja kainaloissa oli kunnon "meloonit"=). Siitä sitten suoraan jorviin ja jonotuspenkille PRKL...oli niil sentää aikaa mitata mun kuume, 41 astetta. Jonottelun jälkeen mut laitettiin suoraan sänkyosastolle ja pumpattiin täyteen lääkkeitä. Kuume rupes laskeen ja sen huomas pienestä hikoilusta. Neljä kertaa mulle laitettiin uudet lakanat ku ne oli ihan litimärät. Lähin viel kuumehöyryissä unissakävelemään pitkin jorvia ku hoitsut ei huomannu mitään, mut se onki sit jo eri tarina.

Kolmen pvän päästä mut kotiutettiin ja kädet oli ku jollain narkkarilla muutamien verikokeiden jälkeen. Vähään aikaan en liikkunu muutaku pulssin pysyessä <60. Ensimmäiset vähänki reippaammat kävelylenkit nosti mulle pienen lämmön päälle. Kokonaan väittäisin päässeeni eroon monosta ja sen sivareista n.3-5kk:n päästä sairaalasta lähdön jälkeen.

Eli pusutauti VOI olla todella vittumainen ja kannatta hoitaa kunnolla. Joillekin se taas ei aiheuta minkäännäkösiä päänvaivoja niinku sillonen muija, ku se pysy ihan terveenä koko sen ajan vaikka oli koko ajan PUSSAILEMASSA:jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom