keliakiaa vaiko mitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Siis tuntuu olevan kestoripuli...eilenkin sai oikein juosta vessaan että ehtiii ajoissa.
Lääkäri heitti mahdollisuuden keliakiasta. Pitäisi kokeilla viikko ilman viljatuotteita:(
Jollakulla sama juttu? Mitäs mä nyt syön aamupuuroni ja leipäni tilalla?
Juu tiedän mistä löytyy listaa vältettävistä aineista,mutta haluaisin tietää mitä sinä syöt? Tässä vaiheessa tuntuu että mähän näännyn jos en saa eloveena annostani aamulla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeiles ihan huvikses sellasta että syöt kesällä vehnää ja talvella vain ruista. Toki talvella voi syödä myös ohraa ja kauraa. Ja jätät maitotuotteet pois paitsi Hyla toteet ja nekin otat happamassa muodossa....

Tällä hetkellä on mahavirustakin liikkeellä voi myös olla se... Kaverilla oli maaliskuun alussa olleen ruotsin risteilyn jälkeen kanssa reilu 2 vk ripulia, syy ei selvinnyt veriarvoista eikä mistään. Ja kaurassahan ei ole gluteenia niin kaurapuuroa voit kyllä syödä ja jotain gluteenitonta leipää...

No yhden viikon sitä aina elää vaikka barbaaridieetillä, ja "englantilainen" aamiainen korvannee siinä aamupuuron. Itselläni useampi keitetty muna on pitänyt nälän aika hyvin. Tai vaikkapa yön yli haudutellut adukipavut (paljon hyvää proteiinia). Ja riisi/hirssipuuroahan sitä voi aina keitellä, sillä (kuten varmasti tiedätkin) ovat nimenomaan kotimaiset viljathan sitä kieltolistalla ovat. Kaurassakin on gluteenia, ikävä kyllä. Toisaalta viimeisten tietojen mukaan joillekin kaura sopii pieninä määrinä.

On se vain kumma, mikä lintu minäkin olen kun nämä viljatuotteet maistuvat niin hyvin?!

Itse sairastan kroonista, tulehduksellista suolistosairautta, Colitis Ulcerosaa. Usein keliakian kaltaisia oireita, ripulissa tosin monilla mukana myös verta.

Minä siirryin sairastumisen jälkeen SCD tuokavaliolle, jossa jätetään pois mm. kaikki viljat (myös ulkomaiset), tärkkelys (perunat, riisi maissi...), sokerit ja suurin osa maitotuotteista. Ruokavalioni sisältää paljon lihaa, kasviksia, hedelmiä ja itsetehtyä rahkaa. Kuitujen saanti vaatii pohdintaa. Toki niitä tulee paljon kasviksista ja lisänä kannattaa syödä pähkinöitä. Ravintoterapeutin mukaan kuitujakin on mahdollista saada tarpeeksi tällaisellakin ruokavaliolla.

Tsemppiä sulle ja kannattaa kokeilla jättää viljoja pois. Kyllä sitä jonkin aikaa menee vaikka minkälaisella ruokavaliolla ja pidempäänkin jos on tarvis :)

Hemina sanoi:
Siis tuntuu olevan kestoripuli...eilenkin sai oikein juosta vessaan että ehtiii ajoissa.
Lääkäri heitti mahdollisuuden keliakiasta. Pitäisi kokeilla viikko ilman viljatuotteita:(
Jollakulla sama juttu? Mitäs mä nyt syön aamupuuroni ja leipäni tilalla?
Juu tiedän mistä löytyy listaa vältettävistä aineista,mutta haluaisin tietää mitä sinä syöt? Tässä vaiheessa tuntuu että mähän näännyn jos en saa eloveena annostani aamulla.

Sinuna kävisin verikokeissa, joissa näkyy joko keliakian vasta-aineet, tai ei. Sitten gastroskopiassa. Noin voit olla varma siitä. Mutu-dieetillä on vähän vaikea saada tarkkaa tietoa, vaikka itse niin teinkin.

Ilman kotimaisia viljoja ja gluteenia eläminen on suht helppoa. Älä syö mitään, missä on kotimaisia viljoja, tai vehnätärkkelystä. Riisiä, perunaa, hedelmiä ja vihanneksia voit syödä täysin normaalisti, samoin kuin muita juureksia. Aluksi voi olla hankalaa aina katsoa etiketistä että mitä se sisältää, mutta siitä tuli ainakin minulle rutiini todella nopeasti.

Luontaisesti gluteenittomia tuotteita, kuten leipää, pullaa, keksejä ja pitsoja löytyy yleensä varsinkin isommista kaupoista, mutta niillä on hintaa aika paljon. Myös isommissa pikaruokaketjuissa on gluteenittomat vaihtoehdot, ja ravintoloissa voi tilata gluteenittomia annoksia. Elämä keliaakikkona on oikeastaan suhteellisen helppoa, vaikka ruokavalio rajoittaakin syömisiä hyvin paljon.

Itsellä on suht vihainen laktoosi-intoleranssikin kaupan päälle, mutta silti vain tuntuu että lihoan kuin porsas. Että ei hätää et kuole nälkään. :D

Mitäänhän en tästä itse tiedä, mutta keliaakikkoa olen vierestä seurannut...
Käsittääkseni keliaakikoilla kestää 6kk, että vaurioitunut suolinukka palautuu ennalleen, joten ihan viikko ilman ei taida riittää? Kaipa sitten se ripuli poistuu, mikä varmasti helpottaa. Ja jos oikeasti sulla on keliakia pahana, voi kestää paljon pidempään että tunnet olosi hyväksi.
Keliakian voi nykyään todeta verikokeella ja sitten jos se on postiivinen, pääsee vielä tähystykseen. Itsellä on uusintakoe tiedossa 2 vuoden kuluttua :(

Outoa, että lääkäri suositteli viljattoman ruokavalion kokeilemista. Minua lääkäri vastaavassa tilanteessa nimenomaan kielsi kokeilemasta dieettiä, jotta testeissä/tähystyksessä näkyisi suolinukan vauriot paremmin.

Keliakiaa multa ei onneksi löytynyt, mutta syy vatsavaivoihin selvisi myöhemmin ruokavalion tarkkailun kautta:
Itselleni vatsavaivoja aiheuttaa leseet, rouheet yms. Eli viljatuotteista vatsani kestää ainoastaan normaaleja jauhoja ja puurohiutaleita (kauraleseet menevät kohtuullisessa määrin). Olen kuullut, että nimenomaan leseet aiheuttavat vatsanväänteitä erittäin monille.

Jos kuitenkin päätät kokeilla viljatonta ruokavaliota, sen täytyy olla todella ehdoton. Keliaakikoilla pitäisi olla omat keittiövälineet leikkuulaudoista ja leivänpaahtimista alkaen. Eli ravinnon täytyy olla täysin puhdasta, jo pienet rippeet vääriä elintarvikkeita aiheuttavat oireita ja estävät suolinukkaa tervehtymästä.

Toivotaan, että sinultakaan ei keliakiaa löydy. Kerrassaan hankala sairaus.

Ennen keliakia testiä, ainakaan siis sitä anal probea, ei saisi olla viljattomalla ruokavaliolla, vaan pitäisi syödä kuten ennenkin.

Mulla ei ole keliakiaa, mutta vilja-allegia sitä vastoin löytyy. Oireet on aika samat, mutta vilja-allergia on vaarattomampi. Aiheuttaa enemmänkin vain epämukavan olon.

Tuolta löytyy tietoa keliakiastahttp://www.keliakialiitto.fi/.
Mä testasin jut itse keliakiani olemalla syömättä keliakiaa aiheuttavia viljatuotteita n. 1kk ajan ja sen jälkeen menin ja söin palan lasagnea homma oli mun kohdalla harvinaisen selvä oireet tuli 100 kertaa pahempina koska olin ollu ilman noita mun vatsaa ärsyttäviä ruoka-aineita.Säästy rahat ja ei tarvinnu mennä peräpään tähystykseen:D . Ps.Vaativat muuten kait sen suolesta otetun näytteen jos aiot hakea sitä n. 20 eur / kk maksettavaa tukea joka maksetaan keliakiasta kärsiville.. lue tuolta keliakialiiton sivuilta.. itse en sitä tukea ole hakemassa joten en perän tähystykseenkään viitsinyt sitte mennä kun homma oli muutenkin selvä.Jaksamisia sulle:) .

snowball sanoi:
Säästy rahat ja ei tarvinnu mennä peräpään tähystykseen:D . Ps.Vaativat muuten kait sen suolesta otetun näytteen jos aiot hakea sitä n. 20 eur / kk maksettavaa tukea joka maksetaan keliakiasta kärsiville.. lue tuolta keliakialiiton sivuilta.. itse en sitä tukea ole hakemassa joten en perän tähystykseenkään viitsinyt

Paitsi, että peräpäätä ei keliakian vuoksi tähystetä, vaan yläkautta, maha, ohutsuolen alkupää, näytteet otetaan ohutsuolen alkuosasta.. No ei sekään mikään miellyttävä toimitus ole..

Kaurassa ei ole gluteenia. tai sitten mun vatsa kestää hyvin joka aamuisen kaurapuuro lautasellisen, ilman sen kummempia oireita tai vastaaine arvojen nousua.

Hieman :offtopic: mutta tiädättekö että mikään ruoka/ruoasta aiheutuva tauti aiheuttaisi hengen ahdistusta? Siis ihan kun on paikallaankin niin ahdistaa hengitystä. Itsellä nimittäin ahdistaa ja vaikka missä testeissä on jo käyty, ei löydy syytä eikä tunnu loppuvan. Kenelläkään samanlaisia oireita mihin on sitten auttanut jonkin ruoan/ruokien karsiminen?

Lääkärille soitettu ja aikoi laittaa labraan lähetteen. Tarkistetaan tämä keliakia mahdollisuus ja samalla katotaan onko mulla yhtään rautavarastoja.
Mulle sitä tähystystä ei tehä ainakaan nyt,koska oon raskaana. Kerran oon sitä letkua käyny nielemässä eikä ollu hääppi kokemus:urjo:
Oon kyllä niin kova leivän syöjä että toivon kyllä ettei keliakia olis...Paitsi sitte taas mietitään että mikä on.
TAI sitte mä vaan oon ihan outo....ku muilla raskaana olevilla tuntuu olevan ummetusta:D

mulla keliakia todettiin noin vuosi sitten ku alko epäilyttään ku laihduin 15 kiloa puolessa vuodessa ja vatsakipuja oli et meinas henki lähtee.. jos epäilee keliakiaa niin ei saa alottaa gluteenitonta ruokavalioo vaan pitää mennä tähystykseen varmistaan asia.. ite oon ollu kaks kertaa tähystyksessä.. ei oo hääviä ja ne oli suun kautta... nyt pitää mennä vielä paksusuoli tähystykseen ku on vieläki oireita vaikka oon eläny jo kauan ilman viljaa... ei kiva..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom