Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kela-kortti todistaa sun henkilöllisyyden apteekin tädille. Katsos, kortin kuva täsmää sun pärstään, ja sotu täsmää lääkereseptin sotuun.
Kuvallinen Kela-kortti kyllä todistaa henkilöllisyyden apteekin tädille siinä ohessa, kun reseptiä noutaa.
Henkilöllisyyden todistaminen ei kuitenkaan ole vaadittua, vaan ihminen voi noutaa ihan huoletta toisen ihmisen reseptillä lääkkeitä. Tähän ei tarvitse mukaan Kela-korttia ollenkaan. (Olen ainakin itse noutanut huoletta toisten lääkkeitä eikä kukaan ole koskaan sanonut mitään.)
Toimii ehkä jollain pilipalilääkkeillä vaan ei kovemmilla. Kovempien lääkkeiden ollessa kyseessä apteekin täti repii sen reseptin aika huimaavan nopeasti sulta käsistä ja sen jälkeen vaatii kelankortista lähtien kaikenlaista aina kevyen kertasingon hallussapitolupaan lähtien.
Ja se ei vielä kauheasti todista mitään, että sinä olet onnistunut muiden lääkkeitä noutamaan. Se ei todista sitä, etteivätkö apteekit syynää kenelle lääkkeitä myyvät.
Ehkä se tosiaan riippuu vähän lääkkeestä, mutta psyykelääkkeitä olen ainakin hakenut parille eri ihmiselle parista eri apteekista.
Ehkä jotkut heroiini- tai amfetamiinijohdannaiset on eri juttu (koska ovat muutoinkin tarkoin valvottuja lääkkeitä), mutta tietääkseni apteekissa ei tarvitse todistaa henkilöllisyyttään automaattisesti, vaan vasta, jos joku epäilee henkilön tarkoitusperiä.
Eikö noista ropeista tarvii jonkun lääkärin p-lausunnon vai mikä nyt ikinä olikaan jos haluaa rahaa saada?
Ehkä se tosiaan riippuu vähän lääkkeestä, mutta psyykelääkkeitä olen ainakin hakenut parille eri ihmiselle parista eri apteekista.
Ehkä jotkut heroiini- tai amfetamiinijohdannaiset on eri juttu (koska ovat muutoinkin tarkoin valvottuja lääkkeitä), mutta tietääkseni apteekissa ei tarvitse todistaa henkilöllisyyttään automaattisesti, vaan vasta, jos joku epäilee henkilön tarkoitusperiä.
Kuka nyt huvikseen jonkun mielialalääkkeitä nappailis, saati antispykootteja. PKV (pääasiassa keskushermostoon vaikuttavissa) lääkkeissä kysytään paperit jos on epäilystä, opioidit ym määrätään setelipainon huumeresepteillä ja niitä varten henkilöllisyys on todennettava.
Eli siis tiettyjen lääkkeiden (mm. noiden "koviksi" luokiteltujen) ostamisesta pidetään jotain rekisteriä, ettei apteekit pääse myymään niitä tuosta vaan liian helposti ja kelle tahansa. Eli väärinkäytöksien estämiseksi. Ja esim. noiden huumausaineeksi luokiteltavien lääkkeiden ostohetkellä ostajalla tulee olla joku aivan erityinen lappu mukana ja luulen että tuolloin tarkastetaan tarkkaan se henkilöllisyyskin. Näin olen asian käsittänyt.
Siksi, että suomalainen joka asuu vakituisesti ulkomailla ei ole oikeutettu kelan palveluihin.
ääh, olihan se jo aiemmin mainittu.
Tai ettei siihen huumereseptilomakkeessa ei siis tarvitse olla erikseen potilaan ja hakijan nimeä vai?
Huumereseptiin tulee myös potilaan osoitetiedot ja sellaista kivaa. Panacod reseptiä apteekin täti ei vie sulta, mutta tramal reseptiä on turha kinuta takaisin..
joo ja numerot kirjoitettuna