Kehonrakentajan kisadieetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bozo
  • Aloitettu Aloitettu
Tervehdys kaikki pakkislaiset! Ensimmäinen postaus, jostain "helpostahan" :hyper: se on aloitettava. Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan: Mitä kaikkea kuuluu kisadieettiin? Miten ajoissa dieetti tulee aloittaa? Miten edetään viikosta toiseen? Varsinkin dieetin loppuvaiheista tarvitaan tietoa, tyhjennys, tankkaus, suolat ym. pikkujutut mistä ei ainakaan minulla ole mitään hajua. Toki diettaamisen perusteet ovat varmasti hallussa jokaisella tätä foorumia lukevilla, mutta juuri ne pikkuasiat mitä ei tule normaali "massameikäläinen" ajatelleeksi. Kaikki tieto jakoon, ei kai tämä mitään salatiedettä ole!

Viimeisten viikkojen säädöt oliskin aika mielenkiintoinen juttu, vaikka vuosien päässä oma debyytti onkin (jos sielläkään).

Täällä on ihan mielenkiintoinen artikkeli Jon Deprospon kisavalmistautumisesta. En kyllä tiedä kuka tuo kisaaja on, mutta ihan kattavasti kai nuo artikkelit on kirjoitettu. Myös täällä tämmöinen joku 20-vuotias herra Ryan Swan kertoo koko ensimmäisen kisadieettinsä läpimenosta. Aika lyhyt dieetti tosin, 7vk... Harva taitaa noin lyhyellä dieetillä selvitä ekoihin kisoihin.

edit: Ja tosiaan en tiedä onko nuo niitä optimaalisia kisadieettineuvoja, mitä noista artikkeleista voi saada irti :) Mutta tuskinpa kukaan huvin vuoksi tuollaisia juttuja lähtee yksin kokeilemaankaan. Toivottavasti.

Itseäkin kiinnostaisi saada vielä pieni lisäviilaus sellaiseen "loppusilaus"-pikadieettiin...

Pääsin alkuvuonna mallikurssille, ja nyt oli viimeinen päivä. 3vk päästä on ensimmäinen (ja tärkein) studiokuvaus, mitään pöhöä ei ole päällä, mutta kaikki kiristely mitä tähän on mahdollista tehdä on kotiinpäin.

Kulutukseni on 3600kcal, viimeiset 9kk olen tehnyt säntillisesti 3-jakoisella treeniä, ja silloin tällöin hölkkäillyt...
Ajattelin että heitän tän 3vk noin -1000kcal päivässä, toki mässyt kokonaan pois ja laatusafkaa. Punttiksella on melkein kaikki liikkeet 10 toiston sarjoilla, ja tarkoitus olisi joka ilta vielä hölkätä 3.5-5.5km lenkki...

Onko mitään viimeisiä ässiä hihasta millä saisi hyvän lopputuloksen, onko siinä enää merkittävää eroa vedänkö aamulla HIITIN vai illalla 30min normaalin lenkin tms..? Ja onko sitten mitään "ei niin haitallisia" loppupään kuihduttamisia, että saisi kaikki nesteet pois, tai auttaako joku 2pv paasto loppupäässä, kannattaako tuollaisilla kikkailla enää...

En enää ehtinyt editoimaan edellistä viestiä, joten pistetään sitten uusi. Wondadog, jos meinaat että haluaisit niihin kuviin saada kuivemman kunnon, niin esim. tästä threadista vois olla apua.

Mulla on dieetin vika viikko menossa ja ihan testin vuoksi katsotaan, miten käy kun tehdään tyhjennys ja tankkaus. Tietää sitten ensi vuotta varten mikä toimii mulla :) Sen vuoksi on tullut noita juttuja jonkin verran tässä lueskeltua. Tapoja tuntuu olevan monia. Itse menen valmentajan ohjeiden mukaan. Pauliina Taluksen kirjassa on muutama kisaviimeistely-ohjelma, kannattaa tsekata ne jos tuo kirja on käden ulottuvilla.

Sen voin sanoa että ihan huvin vuoksi en ainakaan itse tätä lähtis koittamaan. Pari päivää takana, innolla odotan loppuviikkoa :jahas: Jospa se lauantain hetkellinen kunto palkitsis sitten kovasta työstä...

Faidra sanoi:
En enää ehtinyt editoimaan edellistä viestiä, joten pistetään sitten uusi. Wondadog, jos meinaat että haluaisit niihin kuviin saada kuivemman kunnon, niin esim. tästä threadista vois olla apua.

Mulla on dieetin vika viikko menossa ja ihan testin vuoksi katsotaan, miten käy kun tehdään tyhjennys ja tankkaus. Tietää sitten ensi vuotta varten mikä toimii mulla :) Sen vuoksi on tullut noita juttuja jonkin verran tässä lueskeltua. Tapoja tuntuu olevan monia. Itse menen valmentajan ohjeiden mukaan. Pauliina Taluksen kirjassa on muutama kisaviimeistely-ohjelma, kannattaa tsekata ne jos tuo kirja on käden ulottuvilla.

Sen voin sanoa että ihan huvin vuoksi en ainakaan itse tätä lähtis koittamaan. Pari päivää takana, innolla odotan loppuviikkoa :jahas: Jospa se lauantain hetkellinen kunto palkitsis sitten kovasta työstä...

Loistava linkkivinkki :thumbs: En noilla sanoilla olisi osannut edes etsiä...
ELi ma-to hiilarit minimiiin ja hirrrrrveesti vettä, sitten pe-su hiilaria reilusti mutta vettä minimissään, su-ilta ja maanantai aamupäivä ei ollenkaan...?? Ja sitten 16.00 kuvauksiin.

Nooh, ensin poltellaan rasvaa 2vk himolla ja sitten kokeillaan tota.
Katotaan kuin käy..

Wondadog sanoi:
Loistava linkkivinkki :thumbs: En noilla sanoilla olisi osannut edes etsiä...
ELi ma-to hiilarit minimiiin ja hirrrrrveesti vettä, sitten pe-su hiilaria reilusti mutta vettä minimissään, su-ilta ja maanantai aamupäivä ei ollenkaan...?? Ja sitten 16.00 kuvauksiin.

Nooh, ensin poltellaan rasvaa 2vk himolla ja sitten kokeillaan tota.
Katotaan kuin käy..

Ainiin, onko tuohon sitten olemassa lisäksi vielä jotain kikkaa millä lihoihin saisi vielä sellaista "ryhtiä".. Siis onko jotain tapaa että esim viimeisen viikon tekee joka päivä kevyttä "pumppi"reeniä pääliikkeillä tms...

Tässä on mielestäni erittäin kattava ja järkevä artikkelisarja kehonrakentajan kisavalmisteluista:

Prepare to Win - by Layne Norton
Introduction
Diet
Re-feeding and Nutrient Timing
Cardio
Posing
The Final Week I
The Final Week II
References

Kirjoittaja on Layne Norton, joka on päässyt monella jenkkiboardilla melkoisen dissauksen kohteeksi pääasiassa varsin vahvojen mielipiteidensä johdosta.

Anyway, mies on useaan otteeseen kilpaillut naturaalikehonrakentaja, joka käsittääkseni suorittaa tällä hetkellä ravintotieteen / biokemian jatko-opintojaan. En itsekään ole aina samaa mieltä Laynen ajoittain varsin aggressiivisesti esiin tuotujen mielipiteiden kanssa, mutta suurimmaksi osaksi pidän "Lamen" kirjoituksia erittäin pätevinä ja hyvinä ohjeina naturaalikehonrakentajalle.

layne34c.jpg

Lisää infoa Nortonista:
http://www.bulknutrition.com/?a_id=6
http://www.bodybuilding.com/fun/layne34.htm

Kiitoksia Faidra ja Hulkki! Hyviä linkkejä! Menee lopputyöpäivä lueskellessa...
:worship:

Kisadietissa kuten dietissä yleensäkin on suuri merkitys ja ero sillä, onko mukana kemiaa vai ei. Kemialla lihat sää säilymään aivan eri tavalla kuin ilman ja tällöin ruokavalio ja kalorimäärät voidaan suunnitella aika lailla erilaisiksi kuin ilman kemiaa. Eli jos natikkana alkaa diettiä viemään läpi, ei kannata missään nimessä lukea suoraan jonkin kehonrakentajan ohjeita dietille.

Samahan pätee kyllä oikeastaan kaikkiin treeniohjeisiinkin, joita ei missään nimessä kannata adoptoida miltään pro-kehonrakentajalta, jos itse treenaa natikkana. Saa ainoastaan paikat ylikuntoon ja pahimmassa tapauksessa paskaksi.

Eli summa summarum: peruslähtökohta dietistä puhuttaessa on sen tietäminen, suunnitellaanko sitä natikkana vai ei. Ennen tätä ei oikeastaan paljoa kannata syvemmälle meneviä vinkkejä antaa.

Ja vielä kaiken huipuksi: Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, harvoin kaverilla toimiva "kikka" toimii samalla tavalla sulla ja päinvastoin.

Back
Ylös Bottom