Kehonrakennus ja karppaus, toimii vai ei toimi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja klasu71
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä on varmasti aiheesta jo kirjoiteltu vaikka kuinka paljon, mutta en nyt sellaista ihan suoraa ja selkeää vastausta löytänyt mistään niin pakko kysäistä.

Itse olin muutaman vuoden karppina ja homma toimi minulle silloin suorastaan loistavasti, olo mitä mainioin, massu täynnä ja ruokien kanssa vekslailu ei mua haittaa. Tykkään kokkaamisesta ja sitä kautta pystyy pitämään ruokavalion hyvinkin monipuolisena ja maukkaana silti pitäen päivittäiset hiilarit alhaalla. Mulla hiilari määrät oli 20-70gr päivässä, lähinnä hiilareita kertyi maidosta jota tykkään lipitellä edelleen. Tällöin tosin lajeina oli krav maga, kahvakuulaharjoittelu ja lenkkeily. Tuli noin vuoden päivät sairasteltua ja kiloja kertyi noin 15kg ylimääräistä ja tekisi niitä mieluiten pikkuhiljaa pudotella ilman varsinaista dieettaamista. Lajina siis kehonrakennus ja aerobista kevyttä liikuntaa tulee aika paljon siihen päälle koiran kanssa touhuiluista. Viime aikoina olen myös kertaviikkoon pyrkinyt vetämään HIIT treenin (juosten, kahvakuulalla, vähän vaihdellen) ja otevoimailu ns. sivulajina/tukevana lajina.

Hirmuisesti joka paikassa puhutaan siitä että kohtuullisesti hiilareita kuuluisi kehonrakentajan ruokavalioon. Minua tämä on jäänyt pähkäilyttämään kun itsellä ei ole minkäänlaisia ongelmia energiatasojen tms. kanssa. Itse asiassa tuntuu että paremmin jaksaa.

1. Eli miten on? Meneekö kaikki rehkiminen metsään, elämä pilalle ja minusta tulee vain ketoosirimpula isona vai olisiko tämän karppauksen ja kehonrakennuksen yhdistelmä sittenkin ihan jees?
2. Paljon höpötellään myös, että hiilarit pitäisi nauttia treenin ympärillä, tankata ennen ja jälkeen treenin, onks pakko jos ei haluu?

eli saisiko näihin kyssäreihin vastauksia, mielellään sellaisia että tälläinen vaaleatukkainenkin ymmärtää ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toimii kyllä siinä missä muutkin tavat rajoittaa energiansaantia. En kuitenkaan ottaisi tuosta mitään elämäntapaa, kun kyseessä on aktiivisesti liikkuva henkilö. Eli sinuna varmaankin nauttisin treenipäivinä (ensisijaisesti treenin ympärillä) päivän hiilarit ja välipäivinä vastapainoksi vähemmän. Reippaasti vaan proteiinia ja rasvasta sitten loput energiat.

1. Ei mene rehkiminen hukkaan.
2. Ei ole pakko.

Itse olin muutaman vuoden karppina...

2010030321484946.jpg

:offtopic: Sori, mutta oli pakko.

Kiitoksia Hermanni ja Nigster, tämä selvensi paljon :) Nuo tankkauspäivät sopii hyvin, koska yksi juttu on mitä en ruokavaliosta halua kokonaan poistaa ja se on Sushi. Se on vaan niin sairaan hyvää ja aika ideaali sillä rasvamäärä olematon. Muuten en periaatteessa kaipaa hiilareita näemmä oikeastaan ollenkaan, kunhan maitoa saa juoda ja silloin tällöin sushille :) Helpotti :)

- - - Updated - - -

Hehee :D

en näe syytä miksei voisi karpata ja treenaa, mut onko siinä järkeä onkin sitten toinen asia. Tottahan keho osaa käyttää energiaks rasvaa ja proteiineikin, mut se saa hiilareist nopeemmin energiaa käyttöön ja toisaalta miks syödä kalliita proteiinei energiaks? en sit tiiä jos vetää suurimmaks osaks rasvaa, mut aika hurjalt mun mielest kuulostaa. Itse mietin silleen et ihmisen ruumis on suunnillee tottunut sellasiin makroihin, mitä kasveissa keskimäärin löytyy, eli vähä rasvaa vähä protskuu paljo hiilarei ja kuitua. Tietty vähä lihaa väliin ni johan pihvii pitäis ruveta kertyy kunhan kalorit natsaa. :D

en näe syytä miksei voisi karpata ja treenaa, mut onko siinä järkeä onkin sitten toinen asia. Tottahan keho osaa käyttää energiaks rasvaa ja proteiineikin, mut se saa hiilareist nopeemmin energiaa käyttöön ja toisaalta miks syödä kalliita proteiinei energiaks? en sit tiiä jos vetää suurimmaks osaks rasvaa, mut aika hurjalt mun mielest kuulostaa. Itse mietin silleen et ihmisen ruumis on suunnillee tottunut sellasiin makroihin, mitä kasveissa keskimäärin löytyy, eli vähä rasvaa vähä protskuu paljo hiilarei ja kuitua. Tietty vähä lihaa väliin ni johan pihvii pitäis ruveta kertyy kunhan kalorit natsaa. :D

ja sitten taas toisaalta, on olemassa välttämättömiä amino- ja rasvahappoja, mutta hiilihydraatteja ei ole mikään pakottava tarve syödä, vaikka virallinen ravintosuosituskin niitä kauheasti tuputtaa. Ne ovat vähän kuin raha; eihän sekään ole välttämätöntä, mutta helpottaa elämistä. Ainakin omalla kohdallani. Se, mihin kunkin elimistö on sopeutunut johtuu varmaan ihan omista ruokailutottumuksista, kyllä sen kehonsa saa aika hyvin sopeutumaan kaikennäköiseen.

Todella selkeää artikulaatiota.
Jos nyt yhtään ymmärsin niin tarkoitit että ihmiset on tottuneet syömään paljon hiilareita ja vähän rasvaa.
Aika saatanasti saat syödä kasviksia että voisit käyttää sanaa paljon hiilareiden kohdalla.

Nii, kasviksia nii pal et kalorit tulee täytee? Millaset makrot luulet siitä löytyvän jos syöt monipuolisesti kasviksia 3000 kaloria? Aika paljon hiilarii ja riittävästi proteiinia ja rasvaa sanoisin... ja mieti nyt onko ihminen enemmän luonnostaan kasvis vai lihansyöjä...?

Pidemmän päälle tuskin kannattaa. Jos haluat dietata pois rasvaa, niin ole vain ketoosissa. Mutta jos haluat isommalla aikavälillä enemmän liahsmassaa ja välttyä ylikunnolta, niin kannattaa ottaa hiilihydraatit ravintoon. Ei niidenkään kanssa tartte överiksi vetää.

Jos vain maidosta tulee hiilareita, kuulostaa siltä, että ruokavaliossa ei ole juurikaan (tuoreita) kasviksia: marjoja, juureksia, vihanneksia? Vitamiineja ja hivenaineita tulisi treenaavan ihmisen saada vielä keskimääräistä enemmän.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin dietata on tarkoitus?

Vaikkakin toi karppaus/vhh on nopein tapa pudottaa painoa,
niin se on myös samalla IMO varmin tapa polttaa lihaksia dietillä...

Pidemmän päälle tuskin kannattaa. Jos haluat dietata pois rasvaa, niin ole vain ketoosissa. Mutta jos haluat isommalla aikavälillä enemmän liahsmassaa ja välttyä ylikunnolta, niin kannattaa ottaa hiilihydraatit ravintoon. Ei niidenkään kanssa tartte överiksi vetää.
Kuten itsekin aiemmin kirjoitin, niin elämäntapaa tuosta ei kannata tehdä. Rasvanpolttotalkoisiin siis toimii varmasti ihan samalla tavalla kuin muutkin tyylit rajata energiansaantia. Mutta kuten sanottu, ovat hiilarit aktiiviselle ihmiselle todellakin tarpeen. Eri asia onkin sitten perus toimistorotta, joka ei muutenkaan kävele kuin autolle ja vessaan.

Nii, kasviksia nii pal et kalorit tulee täytee? Millaset makrot luulet siitä löytyvän jos syöt monipuolisesti kasviksia 3000 kaloria? Aika paljon hiilarii ja riittävästi proteiinia ja rasvaa sanoisin... ja mieti nyt onko ihminen enemmän luonnostaan kasvis vai lihansyöjä...?

Ihminen on pohjimmiltaan metsästäjä-keräilijä joten ei se ole luonnostaan liha tai kasvissyöjä vaan molempia.

Ihminen on pohjimmiltaan metsästäjä-keräilijä joten ei se ole luonnostaan liha tai kasvissyöjä vaan molempia.

Siksi kysyinkin, että kumpaan suuntaan se enemmän kallistuis kasvis vai liha puolel, päätellen hampaista ja siitä tosiasiast et ilman älyn kehittymistä ( ts. ilman metsästystaitoa) ihminen ei kyllä olis paljoo lihaa saanut syödäkseen... :D

Diettinähän nuo tankkaus päivien voimalla toimii hyvin ja jos massaa jossain vaiheessa haluat niin on se insuliiniherkkyys tosi kova juttu siinäkin. Kuitenkin massa ja ketoosi kuulostaa erittäin vaikealta toteuttaa. Tiedän monta ihmistä, jotka ovat kyllä paleo tyyppisellä VHH ruokavaliolla saanut onnistuneesti lihasmassaa ( noin 40-80 g hiilaria per päivä ). Suunnistaen päivän hiilari vähän juuri ennen treeniä ja loput juurikin treenin jälkeen. Itsekkin kokeillut mutta tuo kaloreiden hankkiminen voi käydä kalliiksi kun lihaa ainakin itse tykkää ostaa.

Periaatteessa kovien/isojen lihasryhmien jälkeen voisi olla hyvä vetää vähän sitä hiilaria palauttamaan. Ennen treeniä tai jopa treenien aikana sama juttu.

Jos tarkoituksena ei ole pudottaa painoa pois ja treenaa kovaa, aika vaikea ymmärtää, miksi ne hiilarit pitäisi jättää kokonaan pois? Kaloreita saa tuolla treenaamisella kuitenkin syödä enemmän kuin 50 kiloinen toimistotyötä tekevä 50-vuotias nainen. Hiilarien määrän voi pitää kohtuullisena ja täynnä oleminen on suhteellista, kroppa tottuu aikalailla kaikkeen.

Omalla kohdalla huomannut, että aina vähillä hiilareilla treenaaminen on tehottomampaa ja alkaa sen vuoksi melko nopeasti maistua puulta. Mulla ei ole edelleenkään millään mittarilla kovat hiilarimäärät, koska en ole kovin isokokoinen ja pyrin olemaan vain maltillisesti plussalla. Todennäköisesti en aio pudottaa hiilareita kokonaan pois enää koskaan, koska tarkoitus ei ole päästä "kisakuntoon" ja nyt saa syödä aika paljon hiilariakin lihomatta käytännössä ollenkaan. Riittää varmaan dieetillä, että vaan vähentää niitä hiilareita, mikä sopii minulle paljon paremmin kuin VHH.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom