SUPERCARB 1kg -40%

Kehitystä penkissä

Salilla on varmistusraudat, joten varmistajaa en oo tarvinnut. 45 kg rautaa oon kokeillut nyt 7-10 pv välein, aina tulee failure. Olen käsittänyt, että joka treenissä ei kannata missään nimessä mennä failureen asti, joten siksi en ole sitä joka treenissä kokeillut. Mutta pitäisikö sitten vielä useammin vaan koittaa sitä 45 kiloa, vaikkei onnistuisikaan? Ja/vai monta kertaa saman treenin aikana, vaikka failais?
Ite tykkään varmistajasta enemmän, sillä pikkuavulla se liike tulee tehtyä kuitenkin.
Mä kyllä koittaisin liki joka treenissä tuota. Tosin koittaisin jossain vaiheessa tylysti sen 50kg myös. Pää kun sanoo että 45kg ei mene. Kun lataat sen 50kg tankoon ja huomaat että sehän tuntuukin samalta, voi olla että seuraavalla kerralla se 45kg menee?
Ite koittelin jo jossain 75kg yritysten tietämillä 80kg, vaikka tiesin ettei mene.
Ja toisaalta ton päähomman takia mies latas mulle välillä tankoon vähän eri näköisiä ja kokoisia kiekkoja etten ees tiennyt mitä siellä on. Noin taisin vahingossa nostaa 72kg, jota olin jo kauan yrittänyt eikä mennyt. Paljon hämääntyi pääkoppa kun kiekot olivatkin fyysiseltä kooltaan pienempiä, vaikkakin yhtä raskaita. :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ei nouse maksimi ei, prkl! Mikä vikana :(

Pitkään kulki ihan hyvin, mutta nyt 1rpm on ollut 42,5 kg yli puolen vuoden ajan. Olen kokeillut siinä välissä neljää eri tyyliä aina välillä treeniä vaihtaen, ja kaikissa on tullut progressiota:
-kestävyystyyppisempi treeni menee nyt 4x10 (30kg)
-pidemmän toiston lihastreeni menee 8,8,7,7 (32,5 kg)
-lihas-voimarajoilla on päästy tasolle 5,5,4,4 (37,5 kg)
-minimäärien voimatoistoilla 1,2,1 (40 kg) (ja alle tietysti aina kevyemmillä painoilla sarjoja)

Siis millaista kehitystä on tullut? Mun pika-analyysini perusteella sulla on maksimivoimapuolella selkeä heikkous: jos 37,5 kilolla tulee vitosia mutta 40 kilolla vain ykkösiä ja yksi kakkonen (hyvänä päivänä?) eikä 42,5kg nouse lainkaan, siellä on heikkoutta. Mä kokeilisin sinuna ehkä niin, että vaihtaisin sarjojen välillä painot. Esim. kakkos-kolmosia 35-37,5-35-37,5-35. Seuraavalla viikolla lisää toistoja, kolmos-nelosia, kuitenkin niin että menee melko kivasti että seuraavan sarjankin toistomäärä pysyy kolmos-nelosina. Sitten vaikka taas kakkos-kolmosia mutta 35-40-35-40. Ja seuraavalla viikolla lisää toistoja, vaikka kolmos-nelosia. Tämän jälkeen kevyt viikko ja sit hakemaan ykkösiä muutaman viikon ajan.

Maksimin saaminen esille ei aina ole niin helppoa, ja jos ei ikinä treenaa vitos-kutosia lyhempiä sarjoja ja niitäkin tosi harvoin, ei voi odottaa olevansa heti kauhean hyvä toistoalueella 1-3. Sitäkin pitää treenata. Samoin jos teet ehdottamani mukaisen maksimijakson (tai itse asiassa kaksi), sen jälkeen oot taas aavistuksen aiempaa "huonompi" pidemmissä sarjoissa. Se kehittyy, mitä harjoitetaan. Mutta jos kovasti himoitsee kehitystä ykkösmaksimissa, kymppejä treenaaminen ei ole optimaalisin ratkaisu.

Tuota painojen vaihtamista sarjojen välillä voisin kyllä seuraavaksi kokeilla, kiitos!
Yhdistäen vähän järjestelmällisempään rankkojen jaksojen ja kevytviikon vuorotteluun.

Lisäksi tänään tajusin, että voisin (aina paikallaan olevien varmistusrautojen ansiosta) treenata välillä erikseen penkin "alinta vaihetta", koska siinä on selvästi heikoin kohta. 45 kg kulkee kyllä sen matkan että se on noin 5 cm päässä rinnasta, mutta jos alemmas laskee, niin ei enää nouse takaisin.

Pääkopan vaikutus on epäilemättä usein nostoihin iso, mutta penkin suhteen oon pitkään onnistunut psyykkaamaan itseni joka maksimikokeilulla optimismiin että "kyllä se 45 kg varmasti NYT menee!". Tämä on varmaan sitä penkkiuskovaisuutta :D Joskus voisi tietysti kokeilla isompaakin ihan huvikseen.

Kiitän kovasti nikseistä ja ensi viikolla lähden tuon uuden systeemin kera jatkamaan harjoituksia.

Lisäksi tänään tajusin, että voisin (aina paikallaan olevien varmistusrautojen ansiosta) treenata välillä erikseen penkin "alinta vaihetta", koska siinä on selvästi heikoin kohta. 45 kg kulkee kyllä sen matkan että se on noin 5 cm päässä rinnasta, mutta jos alemmas laskee, niin ei enää nouse takaisin.

Selvästi jos ymmärsin edellä kirjoittamasi oikein, heikkous on rinta - ja tai selkälihaksistossa, koska lähtö tuntuu olevan suorituksen heikoin osa-alue.
Kannattaa kysyä tämän osa-alueen vahvistamisesta miesten puolelta, sieltä löytyy monia huippuvalmentajia ja penkkipunnerruskilpailijoita.

Pääkopan vaikutus on epäilemättä usein nostoihin iso, mutta penkin suhteen oon pitkään onnistunut psyykkaamaan itseni joka maksimikokeilulla optimismiin että "kyllä se 45 kg varmasti NYT menee!".

No ethän ole onnistunut jos se kerran ei ole mennyt!

(Esimerkkinä, mäkin tiesin pitkään että 80kg menee kyllä, koska... Mä sain tehtyä 3 x 75kg. Mutta se 80kg vaan ei noussut, ei millään. Ja tuota jatkui muutaman kuukauden! Vaikka siis varmuudella TIESIN että paukut piisaa siihen. Ei vain onnistunut. Sitten kun onnistui, meni seuraavalla kerralla jo 2 x 82kg. Nyt sitten saa jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. :)
Toisinsanoen siis tämä on semmoista juttua jota et voi pääkopallesi kertoa tietoisesti.)

Lattiapunnerrus on kans hyvä lähtöongelmiin, jos teidän salilla on paikka, jossa sitä voi harrastaa (kunnollinen rack). Eli ihan ku penkkipunnerrusta tangolla mutta maassa maaten. Joskus voi myös vähän pompauttaa rinnasta... Tärkeää on myös laskea tanko AINA rintaan asti ja ajoittain vaikka treenata ihan kunnollisella pysäytyksellä.

Ei rikkunut 45 kilon raja näillä vieläkään, mutta jatketaan lattiapenkkiharjoituksia ja hilataan voimatreeniä pikkuhiljaa vaativammaksi, seuraavaksi pyrkimyksenä on ottaa kerralla vaikka pienemmät treenit mutta nostaa treenikertoja kolmeen viikossa. :)

Ei rikkunut 45 kilon raja näillä vieläkään, mutta jatketaan lattiapenkkiharjoituksia ja hilataan voimatreeniä pikkuhiljaa vaativammaksi, seuraavaksi pyrkimyksenä on ottaa kerralla vaikka pienemmät treenit mutta nostaa treenikertoja kolmeen viikossa. :)

Oikeesti: laitatko esille täsmälleen ja tarkalleen, millaisia treenejä oot tehnyt viimeisen kahden kuukauden aikana? Jos 40 kilolla menee vitosia ja 45 kilolla ei kuukausien yrittämisen jälkeenkään tule yhtään toistoa, jossain mennään todella pahasti metsään.

Siitä oon Herhin kanssa eri mieltä, että kannattaisi hakata päätä seinään yrittämällä kerta toisensa jälkeen rautaa, joka ei nouse. Tuommoinen vetää vaan ihan tukkoon. Onko joku katsonut sun penkkitekniikan, ettei siinä ole suuria ongelmia?

No ei tietenkään kerta toisensa jälkeen. Mutta toisinaan. Kannattaa. Suurin ongelma yleensä on korvien välissä kuitenkin jos noin kintaalla mennään.

Oikeesti: laitatko esille täsmälleen ja tarkalleen, millaisia treenejä oot tehnyt viimeisen kahden kuukauden aikana? Jos 40 kilolla menee vitosia ja 45 kilolla ei kuukausien yrittämisen jälkeenkään tule yhtään toistoa, jossain mennään todella pahasti metsään.
...Onko joku katsonut sun penkkitekniikan, ettei siinä ole suuria ongelmia?

Laitan aivan tarkasti. Mutta ei mulla siis 40 kilolla vitosia mene, vaan ennen tätä viimeistä ohjelmaa meni kakkosia ja nyt menee hyvänä päivänä kolmosia. :)

Penkkitekniikkaa ei oo kukaan katsonut, oon käynyt viime aikoina duunisalilla jossa ei juuri muita näy. Voisin jossain välissä kyllä poiketa normaalien ihmisten salilla ja pyytää jonkun osaavan tarkistamaan.

Ainakin tuossa lattiapenkissä on toistaiseksi ollut selvästi heikommat raudat kuin peruspenkissä, joten luulen sen kyllä auttavan myös peruspenkkiin ainakin jossain määrin vähitellen.

Tuli muokkauksen aikaraja täyteen joten pakko laittaa erilliseen viestiin:

Tässä vielä siis (jos jotakuta kiinnostaa) treenit penkin osalta 2kk ajalta lukuun ottamatta ekaa lämmittelysarjaa, joka on aina 10-12x20kg. Merkkasin tähän vain penkin eri variaatioineen, lisäksi olen tehnyt puolidippejä välillä 3-4 sarjaa.

16.10. 4(35) 2+1(40) 1(42,5) 1(40)
19.10. 5(30) 1(40) 1(42,5) 1(40) yritys 45 fail
22.10. 10(30) 2+1+2(40)
30.10. 11(30) 2+1(40) 2(41)
1.11. 6(30) 1(40) yritys 45 fail (noin 90% liikeradasta meni)

5.11. 8(27,5) 3(35) 2(37,5) 3(35) 2(37,5) 3(35) lattiapena 3+5(30)
8.11. 6(30) 4(35) 3(37,5) 4(35) 3(37,5) 4(35) lattiapena 3x4(30)
13.11. 6(30) 3(35) 2(40) 3(35) 2(40)
20.11. 5(30) 4(35) 3(40) 4(35) 3(40) <- viimeinen 3(40kg) oli tosi tiukilla ja 3. jäi vähän rinnasta
kevyt viikko välissä: pec-flyeseja ja punnerrusta

29.11. maksimien kokeilu: 8(30) 1(40) 45 fail 1x45 negat.toistona
tämän jälkeen en ole aloittanut uutta ohjelmaa vielä, vaan takana on kolme sekalaisempaa treenikertaa:

4.12. vinopenkki 1+2+1(39)
7.12. rinta"prässi" 3x5(27,5)
12.12. 8(30) 3x2(40) lattiapenkki 3x2(35)

Tuli tästä mieleeni, että mikäli kokeilunhalua löytyy voimatulosten kasvattamiseen, niin henkilökohtaisesti löysin regressio-ongelmien selättämiseen StrongLifts 5x5 -ohjelman avuksi. Tämän tyyppisiä metodejahan on useita versioita, mutta miellyin tähän kyseiseen juuri siksi, millä tätä markkinoidaankin - ohjelma on selkeä, yksinkertainen ja progressiivinen.

Googlettamalla löytyy tietty lisää ja vaikka mitä, mutta puen nyt tämän itse toimivaksi kokemani SL5x5:n aloittelijaversion kuitenkin pähkinänkuoreen.

1) Treenit 3 kertaa viikossa.
2) Joka treenissä jalkakyykky, lisäksi vuorokerroin pystypunnerrus ja maastaveto sekä Pendlay-kulmasoutu ja penkkipunnerrus.
3) Ohjelma aloitetaan tyhjällä tangolla. Joka treenikerralla tankoon lisätään 2,5 kg. Maastavedossa voi lisätä 5 kg.
4) Kaikkia liikkeitä tehdään ohjelman nimeen perustuen todellakin se 5 toistoa ja 5 sarjaa. Jälleen poikkeuksena maastaveto, jota etenkin treenipainojen noustessa tehdään vain yksi viiden sarja.

Itsekin olen aloittelija, reilu 2 vuotta vasta takana, välillä oli taukokin. Palloilin yritysten ja erehdysten, lopulta myös onnistumisen ja ymmärtämisen kautta kaikenlaisten voima- ja kehonrakennustyyppisten harjoitusten sekamelskassa. Sitten iski turhautuminen painojen junnatessa ja ajattelin, että nyt kertakaikkiaan valitsen jonkun ohjelman! En sävellä mitään omiani, en poistele, en lisäile, en jätä tekemättä tai tee liikaa - keskityn vain.

On pakko myöntää, että enhän toki kehdannut lähteä kuntosalineliöitä kuluttamaan ohjelman alussa; sen verran ylpeä ja pompöösi olin, että kotona piilossa aloitin vanhan levytankosetin kanssa ja saliuduin vasta, kun aloin tarvitsemaan painoille telineitä, joihin ne laskea käsistä. Vaikka ei kai tuo sen kummempi "häpeä" olisi ollut - tulevathan sinne jotkut vatkaamaan reisien lähentäjiä ja loitontajiakin laitteisiin, sitten tyytyväisinä huokaisten poistuvat hikipisaraakaan pudottamatta aikansa istuskeltuaan, eivätkä näytä hirveämmin häpeilevän.

Minua selvästi auttoi kuitenkin tuo paluu kevyisiin painoihin, mikä sai samalla tarkastamaan uudestaan suoritustekniikoita ja ihan konkreettisesti korjaamaan puutteita. Monta YouTube-videota ja nettisivustoa tuli käytyä läpi myös penkkipunnerruksen osalta, tavoitteena kun on joskus ihan omaksi tyydytykseksi saada se 100 kiloa suorille käsille. Tämän hetkisessä ohjelmassa on kyllä ehdoton se Pendlay-soutu ennen penkkiä - tuntuu niin paljon napakammalta punnertaa, kun yläselkä pingottaa tukevasti alla!

Pari linkkiä loppuun.

StrongLifts 5x5 Beginner Strength Training Program

Pendlay Row

Nyt mä näen kehitystä: 35kg 3 --> 4 toistoa; 40 kg 1 --> 3 toistoa. Hienoa! Älä stressaa 45 kilosta, sun pohjat on vielä liian heikot. Palaa alempiin painoihin, ja lähde uuteen nousuun jostain 30 kilosta ja hae sarjoihin lisää toistoja, kuten ole nytkin hakenut. Ja voisit nyt hakea vähän pidempiä sarjoja, esim. vitos-kutosia. Tee vaikka pari-kolme kertaa samoilla painoilla (yhdellä sarjapainolla tai vuorosarjoin) ja sitten lisäät painoa. Kärsivällisyyttä - penkissä pitää tehdä töitä eikä heti vaan hakea ykkösiä. Sulla on lupaava alku, nyt kipin kapin takaisin systemaattisen treenin pariin niin seuraava ykkönen jonka nostat on 50kg... Näin ollen sun seuraavat treenit voisi olla vaikkapa jotenkin näin:

30kg nelosia
30kg vitosia
30kg kutosia
32,5kg nelosia
32,5kg vitosia
32,5kg kutosia
35kg nelosia jne.

Sarjojen ei tarvitse olla tasapitkiä, vaan sen mukaan miltä tuntuu: esim. "32,5 vitosia" saattaa todellisuudessa olla 3-4-5-5-4. Pääasia, että sarjojen pituus yleisesti ottaen olisi nousussa. Ja kevennä väliin, jätä penkki pois tai tee pelkällä tangolla. Sun tasolla ei tartte kikkailla liikaa, ihan perustreeni perussysteemillä riittää. Aina voi tehdä väliin vaihtelua vaikkapa vaihtelemalla sarjapainoja, vaihtelemalla oteleveyttä, hakemalla nostoon nopeutta (mitä hitaammin nostat, sen raskaampi nosto)...

Ensi kerralla, kun kokeilet maksimia, voisit kokeilla tehdä väliin enemmän lämmittelysarjoja. Niiden ei tarvitse olla pitkiä, tee vaikka ykkösiä, mutta 30 kilosta 40 kiloon on pitkä matka ilman yhtään välinostoa. Tsemppiä treeneihin!

^Minkälaista kehitystä ja missä ajassa oot tuollaisilla menetelmillä saavuttanut? Ihan uteliaisuuttani kyselen kun olen treenannut niin eri tavalla. Penkkiä vasta vajaan vuoden, prosentuaalisesti tulos on ekasta kerrasta (maksimi) noussut noin puolitoistakertaiseksi.

^Minkälaista kehitystä ja missä ajassa oot tuollaisilla menetelmillä saavuttanut? Ihan uteliaisuuttani kyselen kun olen treenannut niin eri tavalla. Penkkiä vasta vajaan vuoden, prosentuaalisesti tulos on ekasta kerrasta (maksimi) noussut noin puolitoistakertaiseksi.

Jaa, siitä on aikaa kun olin aloittelija penkissä ja tein tuolla systeemillä. Ekana vuonna penkkimaksimi nousi muistaakseni 37,5 kilosta 55 kiloon eli about puolitoista kertainen kehitys täälläkin. Sen jälkeen tuo perussysteemi lakkasi toimimasta tms ja seuraavan vuoden tahkosin rikkoakseni 60 kilon rajan (eikä tullut mieleenkään, että ehkä vaihtelu tekisi hyvää). :wtf: Aloittelijalle nähdäkseni ihan pätevä systeemi, kun painot on alhaiset ja tarvitaan paljon ihan perustyötä. Pienemmissä jaksoissa toteutan tuota edelleen, varsinkin silloin kun en jaksa kikkailla vaan haluan vain suorittaa penkissä.

Tuotahan voi tehdä niinkin päin, että hakee vaikka kaseja kolme viikkoa aina isommalla raudalla, sitten kutosia kolme viikkoa aina isommalla painolla jne. Olennaista on, ettei tee sarjoja failureen asti, mutta kuitenkin nostaa niin kovaa ja niin paljon kuin jaksaa.

Kiitos kaikesta hyödyllisestä keskustelusta.

Jatkan tästä taas järjestelmällisellä linjalla, joskin korkeammalta alottaen ku 30kg nelosista (kuitenkin jo keväällä tein perustreeninä 5x8x30 kg, siis 5 sarjaa jne.). Auttoi tää mua näkemään, että kehitystä on tosiaan tapahtunut vaikkei maksimi olekaan noussut, perustyötä vaan vaaditaan vielä runsaasti ja monipuolisemmin kuin viimeiset puoli vuotta on mennyt.

Itse seuraan penkkitulokseni kehitystä suhteuttaen omaan painooni. Maksimi on nyt 80% painostani, ja näiden kommenttien sekä ohjelmarunkojen perusteella tuli luottavainen olo siitä, että ens vuonna menee penkistä oma paino, kunhan treeni pysyy suunnitelmallisena ja ehkä nykyistä monipuolisempana. :)

Nyt on pakko postata jo tilannepäivitystä, koska eilen 45 kg nousi ilmaan kun kävin ihan vaan "vähän kokeilemassa" ennen ruokatuntia salilla – ja tuntui kevyemmältä kuin 42,5 kg on tuntunut pitkään! En tohtinut kokeilla olisko noussut jo enemmänkin, olis saattanut.

Toinen ihan huima edistysaskel junnailuun nähden tuli ilmi, kun tein tänään pitkästä aikaa kotitreenit (vinopenkki noin 30 asteen kulmalla). Viimeksi kotipenkin asennoilla 2+3+1(39) oli aika tiukilla, mutta nyt kuukautta myöhemmin meni 3+5+4(39) paljon kevyemmän tuntuisesti.

Varmaan ratkaisevaa on ollut voimaohjelman progressointi annettujen vinkkien mukaan sekä penkkitreenin monipuolistaminen: mm. lattiapenkki, vinopenkki ja käsipainopenkki sekä dipit on nyt ohjelmassa mukana vaihtelua tuomassa. Ja vaikka kaveri ei löytänyt tekniikasta mitään vikaa, pieni oteleveyden säätö auttoi ehkä hyödyntämään maksimia yrittäessä paremmin sekä rinnan että ojentajien voimat.

Kiitos mimmit, ja toivottavasti tämä kannustaa vielä joskus jotakuta toistakin, joka on junnanut välissä ilman penkkikehitystä! (Voivoi, olis taas hirveä hinku ruveta pieniin penkkitreeneihin mutta kun tuli tehtyä ne jo aamupäivällä! :D)

Lattiapenkki on muuten tosi hyvä liike tohon penkin avuksi. Mä rupesin tekemään sitä + nopeuspenkkiä yhdessä vaiheessa kerran viikkoon ja ei mennyt kauaa kunnes penkkimaksimiin tuli +5kg. Toimi kuin häkä siis :D

Suositut

Back
Ylös Bottom