Kehitys pysähtynyt!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chaab
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelma on sellainen, kuin kehityksen pysähtyminen, kuten otsikosta näkyy.
Tammikuun alkupuolella ostin salikortin salille puoleksi vuodeksi, ennen olin käynyt eräässä halvemmassa murjussa. Samalla otin käyttöön myös uuden treeniohjelman, 1-jakoisen. Ensimmäiset kaksi viikkoa tuntui hyvältä ja aivan kuin lihasta olisi tullutkin lisää, söin proteiinia paljon, ja vältin hiilareita. Olin plussa kaloreilla ja kaikki sujui hyvin, kreatiinia tuli vedettyä myös ja Muscle+:ssaa käytin palautukseen.

Paino nousi siihen 68kg tienoille eli noin 500-1000g. Sen kaksiviikkoisen jälkeen aloitin dieetin, 2 viikkoa pitkän, jäin hiilarit melkein kokonaan pois, mutta en huomannut mitään rasvanlähtemiseen viittaavaa, treenasin normaalisti 3 krt viikossa 1-jakoisella. Rasvaprosentti on 13,8% ja se olisi tarkoitus saada kesään mennessä siihen 8%.

Sitten, palautusjuoma loppui. Unohdin ottaa viikon ajan kreatiinia (hiihtoloma) eikä salilla tullut käytyä kertaakaan. Sitten loman jälkeen otin 3-jakoisen ohjelman käyttöön, jonka suunnittelin pääasiassa itse. Eli teen jaolla: rinta selkä, jalat, kädet olkapäät, ja vatsoja kylkeen. Mutta liikkeet päätin periaatteessa 2 tuntia ennen treeniä, mutta pidin ne säännöllisinä.

Aloin syömään proteiinia taas enemmän, mutta en varmaan tarpeeksi. Sain vähän yli 2kg lisää massaa 2vk, mutta lihasta en näe tulleen yhtään, lisäksi kaikki sarjapainoni vaihtelevat joka treenissä! Esim. reiden koukistusta tein ennen 55kg 3x10 ja sitten 2vk jälkeen pystyn tekemään sitä enää 50kg...
Sama penkissä, ennen tein 75kg sarjat , sitten kun 3 jakoinen tuli kuvioon, sain enää 72,5kg sarjoja. Ja vielä vaikka teen penkkiä vain kerran viikossa nykyisin rintatreenissä, ennen tein 3 krt viikkoon.

Alkaa herätä epäilys että en tee tarpeeksi rankkoja treenejä nyt kolmijakoisella, kun lihakset on kipeenä sen paripäivää, ja sitten alkaa tuntua että kaikki tämä treeni meni hukkaan kun viikon päästä aloitan suunnilleen samoilla painoilla, ellei pienemmilläkin...

Olen treenannut kohta 2v ja olen nyt noin puolivuotta pian treenannut OIKEIN, eli syönyt säännöllisesti ja plussakaloreilla massaa hankkiessa. Ennen en tiennyt tästä mitään ja saatoin mennä puolikin vuotta - kaloreilla lihasten kasvun toivossa. Luulisi että tuon 2v treeniin jälkeen olisi sitä habaa vähän enemmän, mutta ei siellä se sama vanha 35cm hauis tönöttää -.-

Ikää siis se 15v ja pitäisi kesään mennessä vielä olla timmissä kunnossa, ja kun toivoisi että ennen dieettiä voisi hieman edes sitä lihasta hankkia.

Mikä neuvoksi..?

Ja vielä, onko valmiit palautusjuomat (muscle+,RECO2.ym) parempia vai huonompia kun perus Hera + malto setti?:rolleyes:

Ongelma on sellainen, kuin kehityksen pysähtyminen, kuten otsikosta näkyy.
Tammikuun alkupuolella ostin salikortin salille puoleksi vuodeksi, ennen olin käynyt eräässä halvemmassa murjussa. Samalla otin käyttöön myös uuden treeniohjelman, 1-jakoisen. Ensimmäiset kaksi viikkoa tuntui hyvältä ja aivan kuin lihasta olisi tullutkin lisää, söin proteiinia paljon, ja vältin hiilareita. Olin plussa kaloreilla ja kaikki sujui hyvin, kreatiinia tuli vedettyä myös ja Muscle+:ssaa käytin palautukseen.

Miksi vältät hiilareita plussalla?

Paino nousi siihen 68kg tienoille eli noin 500-1000g. Sen kaksiviikkoisen jälkeen aloitin dieetin, 2 viikkoa pitkän, jäin hiilarit melkein kokonaan pois, mutta en huomannut mitään rasvanlähtemiseen viittaavaa, treenasin normaalisti 3 krt viikossa 1-jakoisella. Rasvaprosentti on 13,8% ja se olisi tarkoitus saada kesään mennessä siihen 8%.

Rasva kyllä palaa kun syödään vähemmän kuin kulutetaan.

Sitten, palautusjuoma loppui. Unohdin ottaa viikon ajan kreatiinia (hiihtoloma) eikä salilla tullut käytyä kertaakaan. Sitten loman jälkeen otin 3-jakoisen ohjelman käyttöön, jonka suunnittelin pääasiassa itse. Eli teen jaolla: rinta selkä, jalat, kädet olkapäät, ja vatsoja kylkeen. Mutta liikkeet päätin periaatteessa 2 tuntia ennen treeniä, mutta pidin ne säännöllisinä.

Aloin syömään proteiinia taas enemmän, mutta en varmaan tarpeeksi. Sain vähän yli 2kg lisää massaa 2vk, mutta lihasta en näe tulleen yhtään, lisäksi kaikki sarjapainoni vaihtelevat joka treenissä! Esim. reiden koukistusta tein ennen 55kg 3x10 ja sitten 2vk jälkeen pystyn tekemään sitä enää 50kg...
Sama penkissä, ennen tein 75kg sarjat , sitten kun 3 jakoinen tuli kuvioon, sain enää 72,5kg sarjoja. Ja vielä vaikka teen penkkiä vain kerran viikossa nykyisin rintatreenissä, ennen tein 3 krt viikkoon.

Alkaa herätä epäilys että en tee tarpeeksi rankkoja treenejä nyt kolmijakoisella, kun lihakset on kipeenä sen paripäivää, ja sitten alkaa tuntua että kaikki tämä treeni meni hukkaan kun viikon päästä aloitan suunnilleen samoilla painoilla, ellei pienemmilläkin...

Monijakoisen treenin ei tarvitse tarkoittaa sitä, että lihasryhmä treenataan vain kerta viikkoon. Tutki treeniosiolta valmiita treeniohjelmia.

Olen treenannut kohta 2v ja olen nyt noin puolivuotta pian treenannut OIKEIN, eli syönyt säännöllisesti ja plussakaloreilla massaa hankkiessa. Ennen en tiennyt tästä mitään ja saatoin mennä puolikin vuotta - kaloreilla lihasten kasvun toivossa. Luulisi että tuon 2v treeniin jälkeen olisi sitä habaa vähän enemmän, mutta ei siellä se sama vanha 35cm hauis tönöttää -.-

Todennäköisesti et ole treenannut ja syönyt ihan oikein jos kehitystä ei ole juuri tullut.

Ja vielä, onko valmiit palautusjuomat (muscle+,RECO2.ym) parempia vai huonompia kun perus Hera + malto setti?:rolleyes:
Palautusjuomalla ei ole merkitystä. Itse sekoitettu hera+malto (+krea) on ihan ok.

Miksi vältät hiilareita plussalla?

Monijakoisen treenin ei tarvitse tarkoittaa sitä, että lihasryhmä treenataan vain kerta viikkoon. Tutki treeniosiolta valmiita treeniohjelmia.

No ilmeisesti hiilareita ei edes tarvitsisi, vai olenko väärässä? Mutta tietysti niistä saisi sitä energiaa salille..

En ymmärrä tätä, miten tuon sitten voisi toteuttaa, käyn 3 krt viikkoon salilla. Olen lukenut, että jos treenattu lihas on enemmän kuin kolme päivää ilman treeniä viimeisestä treenistä, se palautuu takaisin alkutilaan ja kehitys junnaa paikoillaan, tämän takia olen miettinyt kerta viikkoon lihasryhmän toimivuutta.
Voisiko tällä olla tekemistä kehityksen pysähtymisen kanssa?

No ei todellakaan 3 päivän päästä palaa alkutilaan. 3 päivän päästä proteiinisynteesi kääntyy laskuun eli lihas ei toisin sanoen kasva kolmea päivää pitempään treenistä. Tuntuu aika typerältä toistaa itteensä useita kertoja mutta tiheäfrekvenssiset ohjelmat ovat helvetin usealle tehokkain ja tuloksekkain tapa treenata.

No ilmeisesti hiilareita ei edes tarvitsisi, vai olenko väärässä? Mutta tietysti niistä saisi sitä energiaa salille..

En ymmärrä tätä, miten tuon sitten voisi toteuttaa, käyn 3 krt viikkoon salilla. Olen lukenut, että jos treenattu lihas on enemmän kuin kolme päivää ilman treeniä viimeisestä treenistä, se palautuu takaisin alkutilaan ja kehitys junnaa paikoillaan, tämän takia olen miettinyt kerta viikkoon lihasryhmän toimivuutta.
Voisiko tällä olla tekemistä kehityksen pysähtymisen kanssa?

Mistä olet saanut päähäsi että hiilareita ei tarvita ?? Ja tuo lihasten palautuminen on ihan yksilöllistä ja eri lihakset palautuu erilain, tarvitsee vain oppia tuntemaan oman kropan toiminta. Ja tolla sun painolla ei kyllä mitään diettailla kannata...

No ei todellakaan 3 päivän päästä palaa alkutilaan. 3 päivän päästä proteiinisynteesi kääntyy laskuun eli lihas ei toisin sanoen kasva kolmea päivää pitempään treenistä. Tuntuu aika typerältä toistaa itteensä useita kertoja mutta tiheäfrekvenssiset ohjelmat ovat helvetin usealle tehokkain ja tuloksekkain tapa treenata.

Selventäisitkö mikä on tiheäfrekvenssinen ohjelma? Tarkoittaako siis että lihasryhmää treenataan monesti viikossa?

Ota huomioon että olen vain 172cm pitkä ja paino on nykyisin 72kg.. Miksei sitä dietata kannattaisi näin ennen kesää, rasvaakaan ei tule sitten enää niin helposti kun on prosentti alhainen (näin olen kuullut).

Tuo hiilari juttu, siis tottakai tiedän että hiilareita tarvitaan, mutta siis satuin vain lukemaan että se on ainut ravintoaine mitä ilman ihminen selviää, ei ehkä aivan tuskitta mutta :)

Jos kehitys on pysähtynyt, niin yksi varma keino on vaihtaa treeniliikkeet aivan täysin, korvaa penkki esim. vinopenkillä tai käsipaino penkillä ja niin edelleen. Itse vaihdan treeniliikkeet tai jopa treenijakoa yleensä täysin neljän tai kuuden viikon välein hyvissä ajoin, ennen kuin kehitys alkaa hidastua ja sarjapainot/toistomäärät pudota. Lihas tottuu rasitukseen ja uusi ohjelma on aina pieni hyvälaatuinen shokki, joka pakottaa lihaksiston sopeutumaan uuteen tilanteeseen. Sarjapainojen pienestä heittelystä en olis niin huolissani, niihin kun vaikuttaa niin moni muukin asia, kuten vaikka yleinen virkeystaso ja nostotekniikka. Kannattaa tarkkailla niitä sarjapainoja kuukausitasolla, niin huomaa mitä oikeasti on tapahtunut.

Rasvan kertyminen ja palaminen on kiinni geeneistä, ravinnonmäärästä ja elämäntavoista, mutta ei se rasva prosentti itsessään vaikuta mitenkään rasvan kertymiseen tai palamiseen.

15-vuotiaan elämä saattaa helposti olla kaikilla tavoin niin vaihtelevaa ja epäsäännöllistä, ettei noissa nousu- ja laskukausissa ole mitään minkä takia kannattaisi huolestua. Onhan toki paljon sellaisia treenaajia, joilla kehitys sen kun kulkee eteenpäin vuodesta toiseen, mutta itse en juuri puhuisi 2 viikon jaksosta kehityksenä tai taantumana vaan lähinnä vertaisin tuloksia vuoden tai parin takaisiin ja huolestuisin vasta sitten jos on otettu pelkkää takapakkia. Helpostihan esim. jostain pitkästä flunssasta toipumisaikoineen ja tulosten huononemisineen kestää flunssan alkuhetkestä kaksikin kuukautta palata flunssaa edeltäviin tuloksiin. Ei kaikilla mutta joillain. Pointtina siis se, että voi varmaan ottaa ihan rauhallisesti.. suurella osalla ei treeniura ole mikään jatkuvasti suunnitelmien mukaan etenevä, jatkuvia tuloksia tuottava massakausien ja dieettien sykli vaan enemmän tai vähemmän useista treenaamiseen liittymättömistäkin syistä vaihteleva harrastus.

Muscle+ sisältää jo kreatiinia...kannattaako sitä enää lisätä? Titetenkin välipäivinä(jos niitä on) niin kannattais ottaa sitä se 5g.

Eihän tuo Muscle+ niin paljon sitä sisällä? Kuinka kauan kreaa pitäisi vetää säännöllisesti että jonkinlaista vaikutusta tästä huomaisi?

Noista treeniliikkeistä, että teen esim. rintatreenissä 3 eri liikettä niin en uskoisi minkää liikkeiden liian samanlaisuuden vaikuttavan, sillä teen rintatreenissä vinopenkkiä, penkkiä ja ristitaljaa.

Mutta miten sitten vaihtaa liikettä esim tuossa reiden koukistuksessa kun salilla siihen on vain yksi laite?

Miten kannattaa arvioida sarjapainot mitä käyttää, kun en edes ikinä muista joka laitteen painoja mitä olen käyttänyt, enkä tiedä käytänkö liian suuria, vai liian pieniä painoja?

Ainut tie jatkuvaan kehitykseen on treenin monipuolisuus, eli vaihtele liikkeitä, vaihda treenissä tehtävien liikkeiden järjestystä, vaihtele toisto määriä. Jos teet pelkästään 10 toiston sarjoja niin ei sillä ne romut kasva vaan suosittelisin tekemään lyhyempiä sarjoja 2-6 toistoo. Jos treenaa aina samoja liikkeitä samalla tavalla, niin lihas tottuu tähän rasitukseen melko nopeasti ja näin kehitys pysähtyy. Jos olet syönyt hyvin niin tuskin on ravinnon puutteesta kyse. Nukutko tarpeeksi? niin monta kertaa kuin on ennenkin sanottu: lihakset kasvavat levossa. Treenaamisen kolme tärkeintä sääntöa onkin kova treeni (no pain no gain!), paljon ravintoa, lepo. :)

En ole saanut sitä ikinä tuntumaan reiden koukistajiin enkä ymmärrä miten se sinne voi ottaakkaan, mutta ilmeisesti tekniikkaa kuntoon =)[/QUOTE
Niin reiden koukistuksessa kuin sjmv.ssakin treenattava lihas on reiden takaosa, eli eiköhän se samaan paikkaan ota. Uskoisin, että tekniikka virhe. Kyllä vapailla painoilla tehtävä liike on paljon parempi massa/voima liike kuin laitteessa tehtävä. Tekniikka kuntoon niin eiköhän ala takareiteen tulemaan lihaa. :)

Eihän tuo Muscle+ niin paljon sitä sisällä? Kuinka kauan kreaa pitäisi vetää säännöllisesti että jonkinlaista vaikutusta tästä huomaisi?

Noista treeniliikkeistä, että teen esim. rintatreenissä 3 eri liikettä niin en uskoisi minkää liikkeiden liian samanlaisuuden vaikuttavan, sillä teen rintatreenissä vinopenkkiä, penkkiä ja ristitaljaa.

Mutta miten sitten vaihtaa liikettä esim tuossa reiden koukistuksessa kun salilla siihen on vain yksi laite?

Miten kannattaa arvioida sarjapainot mitä käyttää, kun en edes ikinä muista joka laitteen painoja mitä olen käyttänyt, enkä tiedä käytänkö liian suuria, vai liian pieniä painoja?

Tuolla liikkeiden vaihtelulla tarkoitetaan sitä, että et tee tyyliin 2kk pidempää samoja liikkeitä samoilla toistomäärillä (esim. just toi sun rintatreeni).

Reiden koukistusta voit tehdä myös esim. jalka kerrallaan, keskittyen siihen tuntumaan (eli pidempiä sarjoja tai HITAALLA liikkeellä, tai sitten noi vaikka yhdistettynä). Tai sitten teet vaan kyykkyä/prässiä/hackia todella raskaasti, niin et tarvii välttämättä mitään noin eristäviä liikkeitä mitä reiden koukistus/ojennus on...

Sarjapainojen muistamista helpottaa esim. treenivihko, johon merkkaat painot ja toistot..

Ja tosiaan, sinuna jättäisin ton diettaamisen pois kuvioista nyt joksikin aikaa (useampi kuukausi), kun ei tahdo sarjapainot nousta ja lihasta tulla. Eikä nuo sun mitat oo vielä sellaiset, että tarvisit diettaamista..:rolleyes:

Elikkä elikkä, tärkein syy kehityksen pysähtymisen syy on ainakin itselläni ollut lähes aina liian vähäinen syöminen. Eli syö niin paljon parin kolmen tunnin välein ja paljon proteiinia (jauhe)lihasta, kanasta, kalasta esim. tonnikalasta, maidosta, maitorahkasta, munista, raejuustosta... Myös rasvoja, etenkin kasvirasvoja, ja hiilareita pitää saada paljon! Diettaa sitten lähempänä kesää jos silloin haluat olla rantakunnossa, ensin pitää hankkia ne lihakset. Suosittelen laskemaan päivittäistä kalorinsaantiasi ja kulutstasi (pakkikelta löytyy erilaisia linkkejä laskureihin.) Jos rasvaa on nyt jo paljon, voit vetää maltillisilla plussilla, mutta muistaen että ilman riittävää kaloriensaantia yli kulutuksen (esim. 500 kcl päivässä) ei lihas kasva

Itse suosittelisin sinulle noiden tietojen perusteella yksijakoista simppeliä perusohjelmaa esim. 3 kertaa viikossa tehtäväksi, esim. Arskan Golden Six kävisi mielestäni loistavasti. Ja ne erilaiset reidenlähennyskoneet voi kyllä heivata pitkälle sanonko minne... Ilmeisesti et ole kauaa puntteja nostellut, joten juuri isoilla perusliikkeillä ja vapailla painoilla saavutat varmasti tuloksia, kunhan ruokailu on kunnossa. Voit vaihdella tuossa golden sixissä vallan hyvin liikkeitä esim. kyykky/mave, haukkakääntö/kulmasoutu, penkki/vinopenkki vaikka vuoroviikoin tai salikerroin tms., jos tuntuu että kehitys jossain vaiheessa pysähtyy. Kolmen kuukauden päästä voit sitten katsoa tuloksia ja vaihtaa tarvittaessa ohjemaa jos siltä tuntuu.

Elikkä elikkä, tärkein syy kehityksen pysähtymisen syy on ainakin itselläni ollut lähes aina liian vähäinen syöminen. Eli syö niin paljon parin kolmen tunnin välein ja paljon proteiinia (jauhe)lihasta, kanasta, kalasta esim. tonnikalasta, maidosta, maitorahkasta, munista, raejuustosta... Myös rasvoja, etenkin kasvirasvoja, ja hiilareita pitää saada paljon! Diettaa sitten lähempänä kesää jos silloin haluat olla rantakunnossa, ensin pitää hankkia ne lihakset. Suosittelen laskemaan päivittäistä kalorinsaantiasi ja kulutstasi (pakkikelta löytyy erilaisia linkkejä laskureihin.) Jos rasvaa on nyt jo paljon, voit vetää maltillisilla plussilla, mutta muistaen että ilman riittävää kaloriensaantia yli kulutuksen (esim. 500 kcl päivässä) ei lihas kasva

Itse suosittelisin sinulle noiden tietojen perusteella yksijakoista simppeliä perusohjelmaa esim. 3 kertaa viikossa tehtäväksi, esim. Arskan Golden Six kävisi mielestäni loistavasti. Ja ne erilaiset reidenlähennyskoneet voi kyllä heivata pitkälle sanonko minne... Ilmeisesti et ole kauaa puntteja nostellut, joten juuri isoilla perusliikkeillä ja vapailla painoilla saavutat varmasti tuloksia, kunhan ruokailu on kunnossa. Voit vaihdella tuossa golden sixissä vallan hyvin liikkeitä esim. kyykky/mave, haukkakääntö/kulmasoutu, penkki/vinopenkki vaikka vuoroviikoin tai salikerroin tms., jos tuntuu että kehitys jossain vaiheessa pysähtyy. Kolmen kuukauden päästä voit sitten katsoa tuloksia ja vaihtaa tarvittaessa ohjemaa jos siltä tuntuu.

Täytyy korjata, että olen parisen vuotta salilla käynyt, mutta niinkuin tuossa sanoin, treenasin vuoden syömällä päinvittua ja treenaus oli RHP luokkaa. Lukaisin pari kirjaa ja täältä juttuja, ja aloin ymmärtää syömisen ja treenin merkitystä, nyt olen syönyt plussakaloreilla (n.500kcal+) tammikuusta asti, pidin 2vk dieetin siinä välissä, eikä rasvaa oikeen lähtenyt. Mutta ennen vielä tammi ja helmikuussa katsoin joka päivä kalorikulutukseni ja paljonko olen syönyt, mutta nyt jotenkin on innostus siihen lopahtanut, ja syön mitä sattuu. Rahkakin loppuu aina niin nopeasti :kuola:

Millaisia eroja noilla ohjelmilla sitten on? Millaisia tuloksia saa 3-jakoisella, ja millaisia yksijakoisella? Onko kumpi tehokkaampaa?
Ja vielä jäi epäselväksi mikä on tiheäfrekvenssinen ohjelma? :david:

Täytyy korjata, että olen parisen vuotta salilla käynyt, mutta niinkuin tuossa sanoin, treenasin vuoden syömällä päinvittua ja treenaus oli RHP luokkaa. Lukaisin pari kirjaa ja täältä juttuja, ja aloin ymmärtää syömisen ja treenin merkitystä, nyt olen syönyt plussakaloreilla (n.500kcal+) tammikuusta asti, pidin 2vk dieetin siinä välissä, eikä rasvaa oikeen lähtenyt. Mutta ennen vielä tammi ja helmikuussa katsoin joka päivä kalorikulutukseni ja paljonko olen syönyt, mutta nyt jotenkin on innostus siihen lopahtanut, ja syön mitä sattuu. Rahkakin loppuu aina niin nopeasti :kuola:

Millaisia eroja noilla ohjelmilla sitten on? Millaisia tuloksia saa 3-jakoisella, ja millaisia yksijakoisella? Onko kumpi tehokkaampaa?

1-jakoinen ohjelma perustuu raskaisiin perusliikkeisiin, penkki, mave, kyykky, jne.. Kaikille lihasryhmille tehdään yksi perusliike ja jätetään kaikki ns. hilavitkutusliikkeet pois. :D Kun taas 3-jakoisessa käydään tarkemmin läpi jokainen lihasryhmä, eli jaetaan kroppa viikon eri päiville. Tehdään esim. 2-3 liikettä/lihas. Raskaiden perusliikkeiden lisäksi joku vähän eristävämpi liike. Se kumpi on tehokkaampaa on vaikea sanoa koska se on niin henkilöstä kiinni, 3-jakoisessa saat kerralla tehtyä tarkemmin kyseisen päivän treenin läpi, kun keskitytään vain osaan lihaksista. Yleensä 1-jakoinen on hyvä aloittelijoille ja sellaisille joilla ei ole aikaa käydä monta kertaa viikossa salilla. Mutta sinulta varmasti hyvät pohjat löytyvät, kun kerran 2.v käynyt. Niin suosittelisin 3-jakoista jos aikaa riittää. :)

Ei voi yksikäsitteisesti sanoa että toinen treenijako olisi toista tehokkaampi. Samanlaisia tuloksia niillä saa. Tiheäfrekvenssinen tarkoittaa sitä että lihasryhmä treenataan "lyhyen" ajan päästä uudestaan.(esim. 1 jakoinen 3krt viikkoon)

Heh, meninpäs neuvomaan itseäni kokeneempaa nostelijaa :D Tosiaan itsekin kun vasta vuoden about olen tosissani treenannut, niin nuo yksijakoiset, kuten tuo käyttämäni golden six, ovat tuottaneet tulosta, mutta parin vuoden treenitaustalla tilanne voi olla toinen.

Back
Ylös Bottom