Kehittävä treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Nyt treenailen neljättä viikkoo treenisysteemillä nimeltä HST ja tuntuis kyllä toimivan. :)

Homman nimi on se, että koko kroppa treenataan läpi kolme kertaa viikossa saman ohjelman mukaan. Treeni on progressiivista eli painot nousee joka kerta 2,5-5 % (ei kaikissa liikkeissä). Treenissä käytetään ihan perusliikkeitä. Olen jakanut ohjelman kahden viikon jaksoihin. Ekat 2 viikkoo tehdään toistoja 15, sitten 10 ja lopuksi 5. Aina ensimmäisellä viikolla tehdään kaks sarjaa ja toisella viikolla yks sarja.

Homma perustuu laskemiseen, eli aluksi pitää kokeilla mitkä on maksimipainot kussakin liikkeessä tietyillä toistomäärillä ja sen jälkeen lasketaan sarjapainot noille kahden viikon jaksoille. Aina kaksviikkosen lopussa on tarkoitus treenata maksimipainoilla. Aion tehdä tätä ton kuus viikkoo jonka jälkeen seuraa lepoviikko.

Aiemmin oon treenaillu lähinnä 3-jakoisella, ja tuntuuhan tää hassulta vetää koko kroppa niin usein läpi. Lisäksi noi 2x15 sarjat tuntu aika tiukoilta kun en oo tottunu esim kyykkään noin montaa toistoa. Homman nimi on se, että aina kaksviikkosen alussa treeni tuntuu hiukan kevyemmältä, mutta pikkuhiljaa nostetaan painoja aina maksimiin saakka. Treeni on siis takuulla nousujohteista. Mutta tässä ei pidä vetää sarjoja ihan loppuun asti... Lisäksi edetään täysin suunnitelmien mukaan, esim. jos tietyillä painoilla sais helposti menemään useampia toistoja kun pitää, ei näin saa tehdä. Lihas saa tässä treenissä kuormitusta hyvin ja paljon useammin kuin vaikka normaalissa 3-jakoisessa.

Ehkä tuntuu hieman sekavalta tää mun postaus kun tässä äkkiä kirjoittelen... Lisäksi en oo vielä todellakaan mikään ekspertti tän metodin suhteen, mutta ainakin mulla tuntuu toimivan. Kyllä sitä lihaa on vissiin lisää jo tullu! :) Vaikutusta voi olla tietty myös sillä, että ennen tätä pidin treeneissä hiukan matalampaa profiilia, mutta on mulla silti kokoajan ihan mukavasti lihasta ollut. Jos kiinnostaa kyseinen treeni, on täällä pakkiksellakin paljon juttua tästä. Ja paljon parempaa ja perustellisempaa juttua kun tää mun... :D

Kysynpä tällaisen kysymyksen, vaikka onkin hiukan :offtopic::

Oon punttaillu muutaman vuoden ja nytten viimeaikoina, oikeestaan ehkäpä viimeisein vuoden ainakin on tuntunu että tässähän vaan lähtee lihakset pois vaikka reenaankin. Lihonut olen ja syönyt, sekä airobistakin tehnyt vähemmän.

Haluaisin tehdä jotakin joka päivä, siis liikuntaa. Ei tarvii olla remipimistä, mutta enemmän kuin venyttely/jooga. Ja tykkään liikkumiset pääosin tehdä aamuisin. Nää olisi ne, joista en luopuisi vaikka miten saisi vaihtelua treeneihin..

Nykysin tulee sellainen 4-5 salitreeniä (kesto n. 50 min) ja 2-3 airobista (juoksu, salilla airobiset, fillarointi, kestot ja kovuustasot vaihtelee, alle tunti yleensä) Ja sitten hyötyliikunta.

Mikä olisi sellainen hyvä treenivinkki/tapa, jolla saisi vaihtelua ja kehitystä? Olisiko esim. tuo Cirpun esittämä jako hyvä? Olen vähän noita toistomääriä vaihdellutkin, mutta en niin suunnitelmallisesti. Jos tähän olisi hyvää vinkkiä niin kiitos!!

Kysynpä tällaisen kysymyksen, vaikka onkin hiukan :offtopic::

Oon punttaillu muutaman vuoden ja nytten viimeaikoina, oikeestaan ehkäpä viimeisein vuoden ainakin on tuntunu että tässähän vaan lähtee lihakset pois vaikka reenaankin. Lihonut olen ja syönyt, sekä airobistakin tehnyt vähemmän.

Haluaisin tehdä jotakin joka päivä, siis liikuntaa. Ei tarvii olla remipimistä, mutta enemmän kuin venyttely/jooga. Ja tykkään liikkumiset pääosin tehdä aamuisin. Nää olisi ne, joista en luopuisi vaikka miten saisi vaihtelua treeneihin..

Nykysin tulee sellainen 4-5 salitreeniä (kesto n. 50 min) ja 2-3 airobista (juoksu, salilla airobiset, fillarointi, kestot ja kovuustasot vaihtelee, alle tunti yleensä) Ja sitten hyötyliikunta.

Mikä olisi sellainen hyvä treenivinkki/tapa, jolla saisi vaihtelua ja kehitystä? Olisiko esim. tuo Cirpun esittämä jako hyvä? Olen vähän noita toistomääriä vaihdellutkin, mutta en niin suunnitelmallisesti. Jos tähän olisi hyvää vinkkiä niin kiitos!!

Jos oikeasti käyt salilla viisikin kertaa viikossa, niin ei ne lihakset minnekään lähde.

Keksin kaksi vastausta:
1) Syöt aivan liian vähän (hyvin todennäköistä, koska ainakin kaikki tuonne "mitäsöittänääneilen"-ketjuun kirjoittajat tekevät niin)

tai

2) Teet salilla aerobista, jolloin lihakset eivät tietenkään varsinaisesti kasva

Jos oikeasti käyt salilla viisikin kertaa viikossa, niin ei ne lihakset minnekään lähde.

Keksin kaksi vastausta:
1) Syöt aivan liian vähän (hyvin todennäköistä, koska ainakin kaikki tuonne "mitäsöittänääneilen"-ketjuun kirjoittajat tekevät niin)

tai

2) Teet salilla aerobista, jolloin lihakset eivät tietenkään varsinaisesti kasva

tai

3) Rasvaprosenttisi on noussut hieman, jolloin lihakset eivät erotu yhtä selvästi. Lihakset voivat tällöin näyttää pienemmiltä, vaikkei se totuus olekaan.

Tämä vaihtoehto tuli mieleeni, kun muistin miten tiukassa kunnossa sinä sipulia olet jossain vaiheessa ollut.

Yleensä sellaset parikyt minuuttia alkulämmittelyjä salilla, eikai se nyt liikaa ole? Ruokaa lisää vielä, okkeij, sitä oon aatellu itekki. Mutta siltikin: Haluisin reeniin myös jotakin sellasta jolla saisi potkua lisää ja kehitysfiilinkiä, tiätteks.

Tottahan se on että näytän nyt lihaksettomammalta kuin kireenä, mutta kun nyt miun pitäis olla sellanen löysempi, mutta vahvempi ja isompi, mutta oon vaan löysempi :eek:

Onpas hyvä keskustelun avaus, mielenkiinnolla luin mimmien vastauksia :)

Mä voin allekirjoittaa omalta osaltani tuon vaihtelun merkityksen treeneissä. Koen, että omat lihat on kasvanut parhaiten niin, että sarjojen pituudet on vaihdellu. Hyvänä esimerkkinä tuo puoli vuotta tahkoamana neljän viikon blokeissa eteneminen:

1.viikko toistot 12-15,
2.viikko toistot 8-12,
3.viikko toistot 6-8,
4.viikko lepo

Tuo antoi mun mielestä niin erilaista ärsykettä lihaksille, että tuntui toimivan. Mutta siis: vaihtelua sarjapituuksiin ja -painoihin + liikkeisiin. Etureittä välillä 15 toiston tapposysteemillä ja välillä 6:lla toistolla runtaten. Et sillai :)

Hiukkasen menee nyt :offtopic:. Itse aloitin tällä systeemillä treenaamisen tänään, olen juuri jtn tuollaista kaivannutkin ja suunnitellutkin ja nyt kun sain todisteita, että joku ihan oikea punttimimmikin tätä on käyttänyt, niin miksen minäkin. Mutta siis tehdäänkö kaikki liikkeet noilla samoilla sarjoilla, hauis- ja olkapäälikkeet sun muut mukaan lukien? Mulla on käytössä kaksijakoinen työntävät/vetävät-jaolla ja salilla käyn 4 kertaa viikossa. Tänään ainakin tein kaikki liikkeet mukaan lukien esim. ojentajat ja olkapäät sekä etukyykyn tuolla 2x12 ja tuntui ihan mukavalta, tähän asti olen tehnyt jonkun aikaa 4x6 tyylisesti pääliikkeet ja eristävät sitten 3x 8-12.

Sipulia, nouseeko sulla treenipainot silti jatkuvasti? Paras tietysti katsoa pitkällä aikavälillä, kuukaudessa kehitystä ei välttämättä niin selvästi havaitse. Kyllä varmasti mikä tahansa treenijako- ja tapa kehittää, jos treenaat koko ajan omaan voimatasoosi nähden raskailla painoilla. Pyri vaikka seuraavan kolmen kuukauden aikana siihen, että käytät sellaisia painoja ettei yli kymmentä toistoa yksinkertaisesti vaan tule. Vaikka kuinka pusertaisit ja punnertaisit, keskittäisit kaikki ajatukset ja voimavarasi siihen painojen liikuttamiseen. Jos tuolla tavalla treenaat vaikka kolmekin kuukautta 4-5 kertaa viikossa, suunnilleen joka neljäs/viides viikko painoja keventäen/sarjoja pidentäen (ts. kevyt viikko) niin on kyllä ihme jos lihasmassa ei kehity.

Valtavia ylikaloreita et tarvitse. Jos halutaan lisätä painoa esim. 50-100g viikossa, se ei paljon vaadi. Pari hassua extralasillista maitoa päivässä, ei sen enempää! Siinä mielessä suositukset runsaista ruokamääristä (esim. yli 2500kcal päivässä tmv) eivät mielestäni ole perusteltuja, elleivät liikuntamäärät ole sitten aivan hillittömiä. Varsinkaan, jos on pystynyt toteamaan että se kerää omaan varteen lähinnä pelkkää läskiä. Minun mielestäni naisen ei kannata bulkata/nostaa painoa millään +500kcal/pv ruokavalioilla. Toki sitten, jos aineenvaihdunta on erityisen nopea, mutta useimmat naiset eivät niin rajuja ylikaloreita tarvitse. Esim. 2100-2300kcal on reippaasti liikkuvalle ihan passeli määrä. Jos treeni kulkee, painoja saa lisätä hissuksiin, patti kasvaa ja kroppa pysyy nätissä kunnossa, niin miksi syödä sen enempää? :)

Mä olen kokenut jonkin sortin valaistuksen treenin suhteen viimeisen puolen vuoden aikana. Aiemmin ajattelin aina jotenkin, että mitä enemmän treeniä, sitä kiivaampi aineenvaihdunta ja enemmän kehitystä. Jossain tuolla kisadieettien keskellä sitä hurahti ajattelemaan, että jos ei treenaa vähintään 10h viikossa, on aivan luuseri. Piti väkisin pyrkiä tiettyihin tuntimääriin, oli laatu ja fiilis mitä hyvänsä. Nyt olen tietoisesti pyrkinyt muuttamaan ajattelua siten, että ennemmin pyrin ajattelemaan laatua kuin määrää. Kevyilläkin treeneillä on paikkansa, esim. silloin kun keho ei vaan jaksa. Yleensä kroppa on ihan jostain todellisesta syystä väsynyt eikä silloin mielestäni kannata yrittää vääntää niitä maksimeita (ennen vaan ruoskin itseäni ja ajattelin, että pitää jaksaa samoilla painoilla kun viimeksikin meni). En jaksa laskea mitään viikkoprogressioita vaan ennemmin kuuntelen kehoa ja päätän sen viestien mukaan, onko tänään hyvä päivä tehdä raskas vai kevyt treeni. Jos olo on täysin nuutunut, menen kotiin nukkumaan ja treenaan hyvän treenin seuraavana päivänä. Jos kroppa on jostain syystä superenerginen keskellä ns. kevyttä viikkoa, niin sitten teen kovan treenin isoilla painoilla. Nyt hyvä ja raskas treeni tulee siitä, että se on päivän olotilaan ja voimatasoihin nähden intensiivinen. Teen salilla sen mitä pitää ja sitten pois. Treenit on aika lyhyitä, kovissa sarjoissa menee yleensä n. 30-35min. Ja jonain päivänä paljon pienemmillä painoilla voi saada ihan yhtä hyvän treenin aikaan kuin toisena päivänä isoilla painoilla.

Varmaan aika näyttää, mihin tällä sitten päädytään. Nyt just vaan tuntuu todella hyvältä treenata näin. Ja näköjään painot ovat tasaisessa noususuhdanteessa. :)

Ai niin, Anna sanoi hyvin viikonloppuna. "Meillä naisilla on sellainen ihmeellinen voimavara... kun nainen kestää kipua synnytyksessä ja ylipäätään saa uuden ihmisen maailmaan, jossainhan sen voiman on oltava jo valmiiksi?" Onkohan niin, että jokaisessa naisessa on sellainen voima valmiina ja kun joskus salilla saa siitä edes häivähdyksen käyttöön niin rauta nousee? Joskus tulee sellaisia outoja voimapiikkejä, kun tuntuu että mikään paino ei ole liikaa. Seuraavalla viikolla se sama rauta ei edes hievahda. Kumma juttu! Voitaisiin alkaa luomaan jotain sellaista synnyttäjän raivo -punttimimmienmielenhallintakonseptia. :D

Jeps, itsekin piti toden teolla tänään herätä huomaamaan, että miullahan on jopa ojentajat, ja ne ovat tulleet olemassaoleviksi ajalla, jolloin treenaan about puolet siitä määrästä mitä treenasin kesällä. Eli vähemmän voi olla enemmän.

Olen nyt tehnyt kesästä alkaen 4-jakoisella ohjelmalla, kesällä ja alkusyksyllä höystettynä huomattavasti useammilla aerobisilla. Loppusyksyllä aerobiset on kuolleet melkein kokonaan, ei huvita lähteä pihalle ja salin aerobisilla laitteilla joku puolenkin tunnin vääntö on aivan tappotylsää. Asennevamma aerobista kohtaan :rolleyes:

No, nyt aloin kuitenkin miettiä, pitäisikö miunkin kausittaa tätä hommaa jotenkin. Voihan tuosta ajatella, että kesä oli aerobisempi ja nyt on treeni painottunut enemmän lihaksen hankkimiseen - tosin tiedostamattani. Aerobinen kunto tuntuu silti hiukan huonontuneen, ja haluaisin parantaa sitä. Ajattelin, että lumien tullessa voisin jatkaa luisteluhiihdon opettelua siitä mihin viime talvena jäin. Mutta kannattaako pitää pelkästään hiihtokausi? Lihas ei miulla kovin helposti kasva, ja olen edelleen tosi laiha. Pelkään, että salin väliin jättäminen ja suuri aerobisen määrä hävittävät sen kehityksen, mitä olen saanut aikaan. Olisiko parempi jonkinnäköinen 3 aerobista 2 salia -viikkorytmi? Saliohjelma pitäisi tietty olla korkeintaan kaksijakoinen. Keväällä, kun lumet lähtisivät ja ennen kuin rullaluistelukausi alkaa, voisi taas sitten enemmän salilla vääntää.

Mayflower - Minulla on toiminut toi 2 kertaa salitreeniä ja 3 aerobista hienosti. Tosin lähiaikoina mulla on ollut painotus enemmän aerobisessa. Jos haluat hiihtoon panostaa, kyllä sitä olisi hyvä tehdä se 3 kertaa viikossa, mutta ei kaksikaan huono ole. Alkuun pitää vaan aloittaa varovasti, ettei saa paikkoja täysjumitukseen. Sykettä pitää tietysti tarkkailla hiihdossa samalla tavalla kuin juoksussakin. Jos kuitenkin teet rauhallisia tekniikkapainotteisia hiihtolenkkejä alkuun, niitten ei pitäisi kovasti rasittaa eikä haitata saleilua. Sittenkun tekniikka tuntuu taas löytyvän, voit ottaa pidemmät hiihtolenkit käyttöön ja vähäksi aikaa vähentää salikäynnit esim. kahteen viikossa.

Kun muistat syödä, ei pitäisi lihastenkaan lähteä... Kunnon ylämäkinousut kyllä osaltaan vahvistavat ainakin reisiä ja ojentajia ja selkää, salitreeniin se ei valitettavasti ihan ole kuitenkaan verrattavissa.

Hiukkasen menee nyt :offtopic:. Itse aloitin tällä systeemillä treenaamisen tänään, olen juuri jtn tuollaista kaivannutkin ja suunnitellutkin ja nyt kun sain todisteita, että joku ihan oikea punttimimmikin tätä on käyttänyt, niin miksen minäkin. Mutta siis tehdäänkö kaikki liikkeet noilla samoilla sarjoilla, hauis- ja olkapäälikkeet sun muut mukaan lukien? Mulla on käytössä kaksijakoinen työntävät/vetävät-jaolla ja salilla käyn 4 kertaa viikossa. Tänään ainakin tein kaikki liikkeet mukaan lukien esim. ojentajat ja olkapäät sekä etukyykyn tuolla 2x12 ja tuntui ihan mukavalta, tähän asti olen tehnyt jonkun aikaa 4x6 tyylisesti pääliikkeet ja eristävät sitten 3x 8-12.
Juu kyllä mä olen tehnyt kaikki liikkeet noilla toistomäärillä. Ekalla ja tokalla viikolla sarjoja on joka liikkeesä 3-(4) ja vikalla viikolla 2-3. Eli silloin pari tapposarjaakin riittää :D
Mulla oli kans jakona vetävät/työntävät ja kyllä tuntui tepsivän. Etenkin koivet sai ihan uudenlaista rasitusta :thumbs:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mulla ei tästä kyllä ole mitään tutkittua tietoa, mutta mututuntumalla sanoisin että kaksi salitreeniä viikossa on kyllä liian vähän, jos lihasmassaa haluaa kehittää. Uskoisin, että ylläpitoon se on sopiva määrä kyllä. Jos lihasmassan kasvatus ja kehonkoostumuksen muokkaus on kyseessä, niin itse ainakin suosittelisin 3-5 treeniä viikossa. Vaikka pari hiukan pidempää, spesifimpää treeniä ja pari lyhyempää, esim. aerobisen yhteydessä tehtävää nopeaa ja simppeliä perusliiketreeniä. 30 minuutissa saa tehtyä jo TODELLA tehokkaan salitreenin vaikka koko ala- tai yläkropalle.

En nyt sano että tämä olisi mikään absoluuttinen totuus, oma fiilis vaan asiasta.

No voe. Faidran asiantuntemusta täytyy kyllä kunnioittaa. Saatan siltikin vetää pienen hiihtokauden niin, että salia on vähemmän. Silloin tarkoitus ei olisikaan kasvattaa lihasta, vaan kehittää aerobista kuntoa ja pitää lihaskato mahdollisimman vähäisenä. Silloinhan pääsis rakentamaan lihasta jälleen "uudelle pohjalle". Onko logiikkani aivan metästä?

Olen hyväksi havainnut, että pidän treenit mahdollisimman nousujohteisina painojen käytön suhteen. Eli pyrin käyttämään liikkeissä mahdollisimman isoja painoja, joilla saan tehtyä 6-8 toistoa, varsinkin pääliikkeissä. Alkuun, kun ottaa isommat painot voi toistoja mennä vain kolmesta neljäänkin, mutta yleensä parin treenikerran jälkeen jaksaa painaa jo kutosen ja siitä seuraavilla kerroilla vähitellen seiskan ja kasin. (Tietenkään tällainen kehitys ei loputtomiin jatku, vaan hidastuu, jolloin tarvitaan sitä kärsivällisyyttä.) Pyrin silti tekemään liikkeet mahdollisimman puhtaasti treenattavaan lihasryhmään keskittyen.

Kevyitä päiviä/viikkoja en käytä, koska en ole niitä tarvinnut. Treenaan lihasryhmän kerran viikossa ja seuraavaan treenikertaan on yleensä palautunut hyvin. Kun syö hyvin, pitää lepopäiviä ja nukkuu riittävästi, (Riittävä nukkuminen on itselleni kyllä suuri haaste :rolleyes:), palautuu hyvin reeneistä eikä kevyitä viikkoja tarvita. (Valmentajani suusta :) ja olen sen huomannut myös käytännössä) Mielestäni sanonta "suuret painot, suuret lihakset" pitää paikkansa, että kylläpä tässä vielä itselläkin työsarkaa riittää :) Välillä vain olen huomannut, etteivät naispuoleiset treenaajat jostain syystä tee niin isoilla painoilla kuin jaksaisivat, eivätkä ota sitä seuraavaa painoa, vaan treenaavat niillä samoilla, joilla ennenkin. Ja usein ei myöskään uskalleta syödä tarpeeksi, tämän olen jossain vaiheessa kokenut itsekin. Siispä käytetään niitä painoja ja syödään tarpeeksi, niin kyllä se lihas siitä kasvaa:whip:

Kokeilen justiin jotain mulle uutta. Ekat kolme viikkoa kaikissa liikkeissä 10 toistoa ja sarjoja 2-3. Sen jälkeen seuraa kevyempi viikko ja sitten muuten sama systeemi, mutta toistoja 8. Sitten taas kevyt viikko ja sen jälkeen 6 toistoa joka liikkeessä sen kolme viikkoa ja kierto lähtee alusta.

Muuten tuntuu, että kaikista parhaiten mulle toimii 2-jakoinen ohjelma. Melkein joka kerta täysiä ja yritän saada painot nousemaan. Itsekin kannatan tuota väitettä: "isot painot, isot lihakset".

Olkapäiden, ojentajien, hauisten ja selän treenaamisessa teen usein niin monta toistoa puhtaalla tekniikalla kuin saan ja sitten "riuhtomalla" (varovaisuutta noudattaen) loput toistot. Ehkä olen kärsimätön, mutta isommilla painoilla vaan on niin kiva treenata ja toisaalta tuolla tyylillä vaan saa kaiken sujumaan niin paljon paremmin.. Tuntuu niin tylsältä hissuttelulta kun joka toisto tehdään liian varovasti ja oikein puhtaasti. Eihän siinä tuu ees hiki..;) Joskus nauratti kun salilla eräs nainen neuvoi miestä punttailemaan. En kyllä kauaa jaksais noilla perusteilla treenata. Esim. olkapäätreenineuvoja "silloin on liian isot painot kun ei jaksa pitää painoa 1-2 sekuntia ylhäällä ennenkuin sen laskee alas". Jou. En alkais.

Kuinka te pidätte noita lepoviikkoja tai päiviä? Jotkut kertoivat etteivät niiä tavitse mutta entäs ne jotka tarvitsevat? Suunnitteletteko etukäteen (ts. onko lepoviikot tai -jaksot osa ohjelmaa) vai pidättekö silloin kun kroppa tuntuu sitä tarvitsevan? Ja onko lepoviikot vain kevennettyjä treenejä vai totaalisia lepopäiviä punttailusta tai kaikesta urheilusta?

Kuinka te pidätte noita lepoviikkoja tai päiviä? Jotkut kertoivat etteivät niiä tavitse mutta entäs ne jotka tarvitsevat?

Kaikki tarvitsevat lepoa ja treenin kevennystä aina välillä. Ikävä kyllä jotkut eivät vain usko sitä, ennenkuin sattuu...

Itse treenaan joko 3+1 tai 4+1 -syklillä, eli kolme/neljä kovaa treeniviikkoa ja yksi kevyt viikko. Kevyen viikon aikana en välttämättä käy salilla lainkaan.

Kaikki tarvitsevat lepoa ja treenin kevennystä aina välillä. Ikävä kyllä jotkut eivät vain usko sitä, ennenkuin sattuu...

Itse treenaan joko 3+1 tai 4+1 -syklillä, eli kolme/neljä kovaa treeniviikkoa ja yksi kevyt viikko. Kevyen viikon aikana en välttämättä käy salilla lainkaan.
Tismalleen sama systeemi. Allekirjoitan täysin tuon säännöllisen lepoviikon tarpeellisuuden. Toissa kesänä treenasin "vain" kolme kertaa viikossa salilla ja ajattelin, että ei niin vähällä määrällä mitään lepoviikkoja tarvita. Noh, heinä-elokuulle kun päästiin, niin oikeaan olkapäähän tuli limapussin tulehdus, joka johtui ylirasituksesta. Tuo toi pakkolepoa yläkropan treeniin ja siitä olen viisastunut :thumbs:

Kuinka te pidätte noita lepoviikkoja tai päiviä? Jotkut kertoivat etteivät niiä tavitse mutta entäs ne jotka tarvitsevat? Suunnitteletteko etukäteen (ts. onko lepoviikot tai -jaksot osa ohjelmaa) vai pidättekö silloin kun kroppa tuntuu sitä tarvitsevan? Ja onko lepoviikot vain kevennettyjä treenejä vai totaalisia lepopäiviä punttailusta tai kaikesta urheilusta?

Täällä yksi vammanen, joka ei edelleenkään osaa kuunnella omaa kroppaansa. *ääääliöööööö* Pitäisi osata erottaa a)laiskuus b)se olotila kun kroppa varsinkin fyysisesti mutta myös henkisesti vastustaa treeniä. Mä en vieläkään usko siihen, että mulla on riittävästi motivaatiota treenata --> jos välillä tökkii, siihen on joku muu syy kuin motivaation puute tai laiskuus... Ja mitä tästä tyhmyydestä seuraa? Pieleenmennyt (jopa keskeytynyt) treeni ja loukkaantumisia. Prkl. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, nimim. selkä vaihteeks kipeenä.

Mulla on lepoja joka neljäs viikko, jolloin ekat päivät totaalilepoa, sitten kevyttä jumppaa ja venyttelyä. Lisälepoja tulee kisoja/ maksimitestejä ennen ja jälkeen.

Mä teen yleensä jonkinlaisella 4-5 viikkoa treeniä + 1 kevyt -jaksotuksella, riippuen fiiliksestä. Jos kevyellä viikolla on virtaa, lyhennän sitä tai teen kuitenkin jotain, ja jos taas treeniviikon keskellä väsyttää, otan lepopäiviä. Tuntuu siltä, että nyt osaan jo jotenkuten arvioida omaa oloani ja suunnitella harjoituksia. Ideana olisi myös edetä tuon treenijakson aikana kevyemmästä raskaampaan, mutta täytyy myöntää, että kyllä pääsääntöisesti painetaan aika täysillä. En oikein osaa tehdä kevyemmin suunnitelman mukaan, vaan jos virtaa on, vedän itsestäni salilla kaiken irti. Toisaalta, onko tuo nyt niin vaarallista, jos ei vain yritä taistella tuulimyllyjä (=väsynyttä oloa) vastaan.

Treenejä teen kolmijakoisella (rinta, hauis, ojentajat/ selkä, olkapäät/ jalat), aina yhdessä blokissa olen tehnyt joko pidempiä tai lyhyempiä sarjoja. Tällä hetkellä kokeilen ensimmäistä kertaa niin, että lähden pidemmistä sarjoista ja lyhennän sarjoja koko ajan blokin loppua kohden. Lopussa sitten tavoitteena rikkoa ennätykset lyhyillä sarjoilla. :) Treeniä on takana vasta niin vähän, että kehityksestä en osaa sanoa juuta enkä jaata. Tuntuisi kuitenkin, että varsinkin kolmijakoisen kanssa sitä on viime aikoina tullut. Hyvältä tuntuu, ja se on kai olennaisinta tällaiselle tavikselle.

mie oon kokeillu kaiken näköstä ohjelmaa 1-jakosesta 4-jakoseen, eritoistomäärillä ja sarjapituuksilla. parhaiten olen kuitenkin kehittynyt nyt viimeisen puolenvuoden aikana, kun päätin että en enää tee minkään ohjelman mukaan ja määrättyjä kertoja viikossa. Olen käynyt salilla vaihtelevasti 0-4kertaa viikossa, tehnyt mitä mieli tekee (joku järki kuitenkin,ei esim jalkoja peräkkäisinä päivinä,yms..) oon alkanut nauttimaan tästä harrastuksesta ihan eritavalla :) Nyt vielä pari viimestä kuukautta treeni on ollut voimapainotteista, mutta en stressaa jos joskus ei teekkään mielli esin. tehä penkkiä, silloin teen mitä mieli tekee, ja teen penkkiä sitten toisella kertaa :) ehkä kaikille ei tällänen sovi, mut mun mielelle ja kropalle sopii, tulokset on noussu itseasiassa joka liikkeessä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom