Kehittävä treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
42
Harmillisen vähän täällä mimmien puolella enää keskustelua treenaamisesta. :( Ekalta sivulta saa suurennuslasin kanssa hakea...

Millaista (sali)treeniä pidätte kehittävänä tai millaisella treenillä olette saaneet näkyviä tuloksia aikaan? Oletteko kokeneet jonkinlaisia oivalluksia treenin suhteen sinä aikana, kun olette salilla käyntiä harrastaneet? Esim. liikevalikoiman, toistomäärien, salitreenien/aerobisen kokonaismäärän suhteen jne.

Millä tavalla pyritte pitämään treenin jatkuvasti nousujohteisena, vai pyrittekö ylipäätään? Konkreettiset esimerkit varmasti auttaisivat eteenpäin ainakin aloittelevia punttimimmejä (joita muuten tuntuu tulevan palstalle lisää kuin sieniä sateella :)).

Harmillisen vähän täällä mimmien puolella enää keskustelua treenaamisesta. :( Ekalta sivulta saa suurennuslasin kanssa hakea...

Millaista (sali)treeniä pidätte kehittävänä tai millaisella treenillä olette saaneet näkyviä tuloksia aikaan? Oletteko kokeneet jonkinlaisia oivalluksia treenin suhteen sinä aikana, kun olette salilla käyntiä harrastaneet? Esim. liikevalikoiman, toistomäärien, salitreenien/aerobisen kokonaismäärän suhteen jne.

Millä tavalla pyritte pitämään treenin jatkuvasti nousujohteisena, vai pyrittekö ylipäätään? Konkreettiset esimerkit varmasti auttaisivat eteenpäin ainakin aloittelevia punttimimmejä (joita muuten tuntuu tulevan palstalle lisää kuin sieniä sateella :)).

En tiedä, että liittyykö tämä aiheeseen, mutta taidan kuitenkin sen laittaa.

Itse sain varsinaisen AHAA-elämyksen tajuttuani jaksottaa treenini kausittain, eli on peruskuntokautta, tehoharjoittelukautta ja muokkaavakautta. Itselläni kun oli se ongelma, että halusin kaiken ja heti, eli halusin olla lihaksikas kuin fitness-tähdet parhaimmillaan, mutta samaan aikaan halusin pystyä juoksemaan Cooperissa sen 3 000m. Tuon kausijaksottelun idean tajuttuani hommani on muuttunut huomattavasti järjellisemmäksi ja fiksummaksi. Nyt peruskuntokaudella tulee 2 salitreeniä (1-jakoinen ohjelma) ja 2 aerobista treeniä, kestoiltaan 40 ja 60 minuuttia. Itsellä on vain ollut nyt kuupan kanssa ongelmia, niin ollaan menty vain päivä kerrallaan.

Loistava thread! Tästä aiheesta näin aloittelevana punttaajana ois tosiaan kiva kuulla lisää! Toki tuolla muualla ohjeistetaan ihan mukavasti mm. syömisten suhteen jne. mutta ois kyllä kiva kuulla muiden kokemuksia juuri tuosta kehittymisestä. :)

Mun piti logata itseni ulos mutta ei malta kun tuli näin mielenkiintoinen juttu eteen...:nolo:

No, mä olen tässä miettinyt että mulle sopisi EHKÄ paremmin tehdä treeni niin että eristävät liikkeet puhtaasti suht' pienillä painoilla niin että saan kunnolla tuntumaa, sitten isoissa perusliikkeissä saa panostaa siihen nostetun raudan määrään. Kuulostaako ihan sekopäiseltä?

Selkä on ollut jotenkin kehityksen suhteen jumissa enkä ole saanut siihen tuntumaa enää kunnolla, joten päätin jättää ylätaljan pois muutamaksi kerraksi ja korvata sen huolellisesti tehdyllä pulloverilla ja alataljalla. Tänään oli eka kerta ja on muuten selkä aika piestyn tuntuinen!:whip:

Ja mä haluaisin kyllä kuulla että mitä nämä tyypit oikein sekoittavat juomaveteensä kun hauikset on niin kauheat. Mulla ne on ihan rusinat eikä tahdo kehittyä yhtään:( Pumpissa nyt vähän jotain näkyy, sekin on vielä tosi pientä.

EDIT jo onko muuten ruumiinrakenteella hyvin kehittyvien alueiden kanssa mitään tekemistä? Tuntuu siltä että ne onnelliset jotka eivät näytä päärynöiltä saavat yläkroppaansa huomattavasti komeammat lihat.

Millä tavalla pyritte pitämään treenin jatkuvasti nousujohteisena, vai pyrittekö ylipäätään?

Oma treeninihän on voimanostotyylistä ja siksi varmasti ainakin osittain erilaista, kuin monella täällä. However, koska fiksu voima- ja massatreeni ovat loppujen lopuksi varsin lähellä toisiaan (kuten esim. Hulkki on moneen otteeseen korostanut), kertoilen tässä muutamia oleellisia pointteja.

Treeni pysyy nousujohteisena siten, etten edes yritä edetä lineaarisesti, vaan etenen tietyn, aaltoilevan progression mukaan. Sama suomeksi: sekä kuormitus, toistomäärät ja sarjojen määrät vaihtelevat viikosta toiseen, ja nämä kaikki etenevät nimenomaan aaltomaisesti. (Toki pitkällä aikavälillä tavoitteena on sekä työkapasiteetin että kuormituksen selkeä lisääminen.) Näin siis pääliikkeissä, apuliikkeiden kuormituksen ratkaisee ko. treenikierron kokonaiskuormitus = kun pääliikettä tehdään kovaa, apuliikkeitä vastaavasti himmataan, ja kääntäen. Ns. tuntumahakuisen treenin olen heittänyt romukoppaan jo ajat sitten, sillä ei meikäläisen lajissa ole mitään tekoa. Eikä kyllä fitnessissäkään, ainakaan kaiken aikaa: ainoa tapa kehittää lihasmassaa naturaalina, on pyrkiä progressioon treenipainoissa. Isot painot = isot lihakset. Edelleen: lukekaa Hulkin (ja S225T:n) postauksia, he ovat tästä kirjoittaneet paljonkin.

Aerobista teen lähinnä hyötyliikunnan (=kävely ja pyöräily) muodossa, parhaimmillaan useita tunteja viikossa, joten erikseen ei tarvitse lenkillä käydä.

Oletteko kokeneet jonkinlaisia oivalluksia treenin suhteen sinä aikana, kun olette salilla käyntiä harrastaneet? Esim. liikevalikoiman, toistomäärien, salitreenien/aerobisen kokonaismäärän suhteen jne.

Millä tavalla pyritte pitämään treenin jatkuvasti nousujohteisena, vai pyrittekö ylipäätään?

Voimareeniä täälläkin, mutta eiköhän nämä päde vähän kaikkiin:

Oivallus: liikkeet joita inhoan eniten, ovat heikkouksiani, joihin täytyy panostaa. Minkä taakseen jättää (...vatsatreeni...) sen edestään löytää (...kyykyt kaatuu...). Jonkun lihasryhmän heikkoutta ei loputtomiin voi kompensoida vahvistamalla muita lihaksia siitäkin edestä. Lopputuloksena on epätasapaino, joka v***ttaa.

Toinen oivallus: aerobisen vastustajana (pyöräilen kyllä kaikki matkat) minulle oli oivallus, että kevyt aerobinen edistää palautumista. Eikä tartte juosta henkihievärissä tuntikaupalla, vaan pikemminkin esim. 20min kevyt kävely kelpaa.

Treenistä: eka järjestelmällinen "ohjelmani" koski penkkiä ja meni näin (tämä on hyvä perusohjelma aloittelijoille ja hieman muunneltuna varmaan edistyneemmillekin): kolmisen viikkoa about kaseja (joka viikko lisää painoa tai toistoja), kolmisen viikkoa about kuutosia (lisää painoa/ toistoja), nelosia, ja mä tietysti menin ykkösiin asti kun ne on mun mielestä kaikkein kivoimpia. :D Ja sit taas alusta. Tuli tasaisesti sekä perusvoimaa että hermostollisempaa treeniä. Ekan vuoden kehityin omasta mielestä tosi hyvin (penkkimaksimi 37,5kg --> 55kg), sit tökkäs.

Massatreeniä tekeville vinkkinä ehkä se, että turha pelätä niitä lyhempiä sarjoja. A)lihakset ei katoa mihinkään, vaikka välillä tekisi viikkotolkulla alle kaseja... B)mitä korkeampi maksimi, sitä isommat sarjapainot C)myös pää tykkää vaihtelusta. Kovia kolmosia on aika erilaista naputtaa menemään kuin kymppejä.

Hakekaa tietoa siitä, millä liikkeillä mitäkin lihasta voi treenata. Mitä suurempi liikevarasto teillä on, sen enemmän saatte vaihtelua treeniin. Jos joku liike joskus tökkii, se on helppo vaihtaa lennosta toiseen - kun tietää mitä hakee.

itse olen treenannut viimeaikoina 3-jakoisella, minkä vedän viikossa 2 x läpi ja kehitystä on todellakin tapahtunut. Oivallus siitä että kaikki vaihtelu kehittää. Kun olen esimerkiksi vuoden verran pidännyt treenifrekvenssia yllä n 1 - 2 jakoisella kroppa n 3-4 kertaa viikossa läpi ja sitten vaihtaa volumia pienemmalle tai ihan päinvastoin, kroppa tuottaa parin kuukauden aikana jo näkyviä ja tuntuviakin tuloksia.

nyt on hyvää tulosta tuottanu myös viikon treenien jakaminen raskaiksi ja kevyemmiksi niin että esimerkiksi olkapäät saavat viikon alussa kunnon rääkin niin raskailla painoilla kuin mahdollista painoja aina pikkasen nostaen ja viikon lopussa käydään olkapäät läpi volyymitreenin merkeissa supersetteja käyttäen... samalla tavalla muutkin lihasryhmät.

aerobinen on mukana siitä syystä että rakastan kävellä ja intervalleja vedän salilla ihan samasta syystä.

En tiedä, että liittyykö tämä aiheeseen, mutta taidan kuitenkin sen laittaa.

Itse sain varsinaisen AHAA-elämyksen tajuttuani jaksottaa treenini kausittain,

Mun mielestä myös tämä jaksotus on tärkeää, kulki se kenenkin treenissä millä nimellä tahansa. Eli ihan turha on vääntää joka kerta hampaat irvessä (muka?) täysiä ja olla sitten paketissa loppuviikko. Itselläni tämä laajempi (peruskunto yms.) jaksotus on vielä hahmottumassa sillä en kilpaile, joten en voi jakaa ohjelmaani suorilta käsin peruskunto- ja kisakauteen esimerkiksi. Ehkäpä tuo Gillyannen mainitsema aaltoinen nousujohteisuus voisi toimia, toki jaksottamalla se esim. viikkoihin, erilaisiin sarjamääriin, liikkeisiin ja painoihin.
Lisäksi koin ahaa-elämyksen siinä, MITÄ oikeasti haluan treenata tai pikemminkin MITEN. Eli mieluummin voimaa kuin massaa ja mieluummin perusliikkeitä kuin hippulanvinkutuksia. Minulla toimii ajatteluna, että jaan treenin selkeästi pääLIIKKEISIIN enkä lihasryhmiin. Jotenkin se selkiyttää ja tuo järkevyyttä siihen treeniin.

Se, mikä myös on ensiarvoisen tärkeä havainto, on ne kevyemmät viikot ja lepo. Repimällä ja raastamalla suuntaan jos toiseenkin ei saa mitään aikaiseksi. Ja tällaisena oman suorituskyvyn ja -mielen kehittäjällä ei myöskään kisoja tarvitse ajatella, joten jos joku kerta on niiin kertakaikkisen henkisesti ja fyysisesti rikki, miksi mennä itseään riuhtomaan ja hajottamaan salille? Ei miksikään.

Ja lisäyksenä vielä se, että aerobinen liikunta (kun siitäkin tässä nyt oli puhetta) voi aivan hyvin tukea voima- tai yleensäkin punttitreeniä. Ja sitäkin voi jaksottaa puntin kanssa eri kausiin, esimerkiksi kesällä voi jättää puntin vähemmälle koska ulkona on vain niin paaaljon mukavampaa liikkua.

Myös itse peräänkuulutan jaksottamista. Sitä kannattaa ajatella nimenomaan kuukausi- tai jopa vuositasolla, eikä vain lyhyemmällä aikavälillä (esim. 3-4 kovaa, 1 kevyt-viikko).

Voin tässä nyt yrittää selittää hieman esimerkkejä tällä hetkellä tehdyistä jaksotussuunnitelmistani:

Mä itse treenaan tällä hetkellä voimakautta, joissa vain apuliikkeissä toistot voivat olla max. 10 mutta pääliikkeissä esim. 5x5. Itsekin uskon, että suuret painot=suuret lihakset. Voimakausi kestää nyt n. 2-3kk ja sen jälkeen jatkan kuukauden 3-jakoisella ohjelmalla hieman pidempiä sarjoja käyttäen ja 5-6x viikossa treenaten (kutsun tätä bodailukaudeksi). Tämän jälkeen teen vielä single factoria esim. 2kk. SF on taas voiman lisäämiseen perustuva progressio-ohjelma, mutta jota suositellaan nimenomaan lihasten kasvatukseen. Siinä treenejä tulee vain 3x viikko, joten ero edellisen kuuden treeneihin on huomattava.

Tässä siis pientä esimerkkiä siitä, millä tavalla voi suunnitella jaksottamista pitemmällä aikavälillä. Oma esimerkkini on vain yksi mahdollisuus.

Erityisesti voin mainita sen, että sain selvää kehitystä surkeisiin etureisiini (ei sviippiä) panostamalla etukyykkyyn. Tein etukyykyssä lyhyttä, 4-6 toiston sarjoja tarkkaan lasketun progression mukaisesti ja ihme ja kumma: kyllä mä huomaan eron entiseen.

Ja mä haluaisin kyllä kuulla että mitä nämä tyypit oikein sekoittavat juomaveteensä kun hauikset on niin kauheat.

Palkkaria :D

Mut siis oon huomannut, että monet ei ensinnäkään treenaa niin pitkälle kuin muut (en tarkoita että tarvitsisi sarjaa tehdä epäonnistumiseen asti vaan sitä, että toisilla se "inhottavan tuntuinen liiallinen lihasväsymys" tuntuu joko aikasemmin tai pahemmalta), tai sit siinä menetelmässä/etenemisessä on jotain muuta vikaa. Mulla treeniteho tulee pään sisältä ja jos uskon kykeneväni selättämään jonkun rautaläjän, niin selätän sen. Jos en usko, ei mene ne pienemmätkään painot mihinkään suuntaan. En siis "kokeile" mitään, vaan päätän tehdä isommilla painoilla kuin viimeksi. No, eihän tuota rajattomiin kestä, mutta sen jälkeen voikin pitää tauon, jonka aikana usko omiin rajattomiin voimiin kumpuaa taas jostain ja päästään asioissa eteenpäin. Se, mikä monilta siis uupuu, on levot itselle sopivissa väleissä, treenimenetelmien vaihto sopivissa väleissä jne. Melkein uskallan väittää, että ne, jotka treenaa hyvän fiiliksen pohjalta, osaa ottaa levot luonnostaan oikeisiin paikkoihin ja vaihtaa ohjelmaa/toistoja/välitavoitteita/jne oikeissa kohdissa. Koska menevät fiilisppohjalla. Yleensähän asiat ei tunnu hyvälle silloin kun ne ei etene. Sit pitää tehdä hetken aikaa jotain muuta mistä tulee hyvä fiilis. Ihmiset, jotka treenaa jotain siks kun muut sanoo, tekee just sitä mitä muut sanoo välittämättä siitä miltä se tuntuu.
Samoin, jos pitäydytään vain yhdessä lajissa, niin aika nopeesti kroppa tottuu siihen, ja kehitys hidastuu.

Kakkosedit: toiset saa hyvät kiksit kovasta treenistä ja toiset ei tykkää niin kovasta harjoittelusta. Siksi tää "fiilis"-termi tässä tekstissäni voi tulla väärin ymmärretyksi. Itselle nautintoa tuottaa juurikin se kova harjoittelu ja olen tehnyt sitä aina ihan luonnostaan. Mikään ei ole niin kivaa kuin itsensä voittaminen monta kertaa viikossa!

Ja mitä noihin habamittoihin tulee, niin hirvittävän suuri merkitys on myös elämäntavoilla. Toiset kanniskelee päivät pitkät aivan jumalattomasti kaikkea, siinä missä toisten käsissä liikkuu pelkkää paperia. Esimerkiksi: vaikka meillä periaatteessa lapset laitetaan tekemään itse kaikki asiat, pukemiset, kävelemiset yms heti kun ovat siihen kykeneväisiä, niin silti tulee päivittäin/viikoittain tilanteita, jolloin pitää neljän kauppakassin lisäksi kantaa lapsi tai kaksi sylissä parkkikselta ylämäkeen kotiovelle. Tai esimerkiksi keittäjät saattaa kanniskella jättimäisiä jauhopusseja suurtalouskeittiössä työkseen. Niin jo olis ihme, jos ei se vaikuttais myös salituloksiin ja kehitykseen. (erityisesti tuota kotiäitien hommaa vähätellään tosi paljon, mutta tuu vaikka meille kanniskelemaan tyttöjä pariksi päiväksi, niin huomaat miten raskasta se on, varsinkin pieniä alle 15kg lapsia nostetaan koko ajan johonkin: syömään, käsien pesulle, pyllypesulle, syliin, vaunuihin, sänkyyn, tissille, autoon, autosta kauppaan, usein jopa koko kauppareissun kulkee käsien varassa jne. Vaikka ne vaikuttaa yksittäisiltä pieniltä jutuilta, niin niistä tulee ihan helvetisti käsille käyttöä päivän aikana (ja koko muulle kropalle). No, ei toki kaikki nostele koko päivää, mutta meillä on ollu tapana leikkiä niiden kanssa kovasti). Paitsi että mun elämäntapa-asiat on edistäny haban kehitystä, niin myös jalkojen, ja erityisesti pakaroiden. Siihen vaikuttaa työympäristö ja asuinympäristö, käytännössä kaikki missä voi ottaa ylimääräisiä pakarapuristuksia ylämäessa/rappusissa/työmatkalla. Enkä voi väittää ettei oma elopaino vaikuttaisi myös :D, onhan siinä siirreltävää kerrakseen. Lisäksi aina on huippupainava reppu selässä, kun "mitään ei pysty jättämään repusta pois". Onhan näitä kaikenmoisia valintoja, mitä päivittäisiin rutiineihin kuuluu. Mä en oo koskaan miettiny jaksanko tehdä jotain, vaan vain tehny sen mitä haluan.

Edit: normaalipäivärutiinit tukee sitä peruspohjaa, joka on sen saliharjoittelunkin osatekijä.

Jos mulla joku lihasryhmä jää kovasti jälkeen, niin sijoitan sen harjoittelussa parhaalle paikalle, jolloin energiaa riittää enempi sen ongelmallisen lihasryhmän työstämiseen.

EDIT jo onko muuten ruumiinrakenteella hyvin kehittyvien alueiden kanssa mitään tekemistä? Tuntuu siltä että ne onnelliset jotka eivät näytä päärynöiltä saavat yläkroppaansa huomattavasti komeammat lihat.

Mä oon päärynä ollut alunperin, nykyään X. Että en kyllä oo ihan tässä asiassa sun puolella. Ainoo syy, miks mulla hartialihat on vähissä, on se, että oon laiminlyöny niiden harjoittelua jonkun verran viime vuosien aikana, kun ei vaan napannu tehdä niitä. On ne toki komistunut viimeisen viiden kuukauden aikana ihan nätisti, kun oon tehny niille tuplatyöt viikossa, että saan ne muiden lihojen tasolle menoon mukaan. Lehdissä on ollut aika paljon juttua siitä, että toisilla on kehon eri lihaksissa eri määrä nopeita ja hitaita lihassoluja. Tällä vois olla enemmän merkitystä sen kannalta, miten nopeesti jotkut osat kehittyy tai ei kehity. Eli samassa kropassa voi eri lihaksissa olla eri suhde näiden lihastyyppien välillä ja sen takia jossain osassa harjoitusvastetta on vaikeampi saada. Tais kyllä Pauliina Taluskin kirjoittaa kirjassaan siitä, en voi tarkistaa kun ei sitä ole omassa hyllyssä.

Faidran alkuperäiseen tekstiin liittyen, niin paras oivallus on ollut se, että yksi väliinjäänyt treeni ei pilaa mitään, vaan todennäköisesti tuottaa parhaan tuloksen (lepo). Ja että pitkääkään treenitaukoa ei kannata pelätä, ainakaan jos tauon aikana on mahdollista harrastaa jotain muuta mukavaa. Mulla kolmen kuukauden treenitauko salilta ei tee muuta hallaa kuin pudottaa sarjatoistojen määrää 2-4 toistolla. Samoilla painoilla saa silti painaa, kun taas pääsee jatkamaan. Tää on ollut ehkä sellainen paras juttu. Äitiyslomien yms muiden erikoisuuksien takia tällaisia taukoja on mahtunut aika monta nyt muutaman vuoden sisälle.

Nyt olen kokeillut syklitystä siten, että eka viikko 20 toiston sarjoja, toka viikko 15 toiston sarjoja, kolmas viikko 10 toiston sarjoja ja neljäs viikko 6 toiston sarjoja. Tosi hyvin mulle toimiva systeemi, vaikka onkin vasta eka sykli tossa kolmannessa viikossa menossa. Pitänee kommentoida sit parin syklin päästä uudelleen :)
Oon saanu itseäni miellyttävän lihasmassan jo aikaiseksi, että nyt on ihan hakusessa mitä seuraavaksi ruvetaan treenaamaan. Niin tehdään nyt tätä sen aikaa kunnes saadaan joku päätös aikaiseksi. Tietty dieetille pitäs ryhtyä, mut... :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiva kun aloittelit Faidra uutta keskustelua tälläkin puolella.

Paras "oivallus" tähän mennessä: lihaskohtainen treenitiheys >1 krt/viikko (pääsääntöisesti, huomioonottaen painotukset ym).

Muita:

- Ei saa laittaa itselleen MAHDOTTOMIA tavoitteita, tästä seuraa vain se, että on aivan paniikki tilassa koko salimatkan (syke nousee, pelottaa, selviydynkö!?!?), treenissä vituttaa ja sen jälkeen vituttaa vielä enemmän ja tulee kova stressi ---> ei hyvä. Tärkeämpää on säännöllinen treeni ja sopivan rento fiilis, silloin saattaakin ylittää itsensä. En kuitenkaan tarkoita tällä sitä, etteikö rajojaan saisi kokeilla tai asettaa kovia tavoitteita.

- Lepo"viikko" SUUNNITELLUN SÄÄNNÖLLISESTI (esim. 5 päivän mittainen).

- Treenien progressiivinen koventaminen, esim. painon lisäys, sarjan lisäys, toiston lisäys SUUNNITELLUSTI.

- Treenipäiväkirja, välttämätön jos aikoo toteuttaa yllämainittua asiaa.

- Ateria ennen treeniä, minulla toimii pari palaa ruisleipää ja heradrinkki noin 2 tuntia ennen harjoitusta (ei mitään paniikkitankkauksia ennen treeniä).

- Muscle-mind, ei kuitenkaan liiallisuuksiin vietynä, siitäkin nimittäin pukkaa stressi, "miksen mä nyt tuntenu mun rintalihaksia tässä penkkisarjassa, äääk ihan tehotonta!!" :rolleyes:, tätäkin oppii vähitellen..

-Kyykky/penkki/mave tulostasi ei kysellä body kisoissa, älä siis stressaa niistä LIIKAA ja vertaile saavutuksiasi LIIKAA muiden tuloksiin (tässä on vielä opeteltavaa!)

Tässäpä joitakin oivalluksia ;).

- Treenipäiväkirja, välttämätön jos aikoo toteuttaa yllämainittua asiaa.

Jep. Treenipäiväkirjasta on myös iso apu motivointiin, kun siitä näkee muutokset toistoissa ja painoissa koko kirjausajalta. Ilman sitä harvoin muistaa edellistä treeniä pidemmälle, jos niinkään kauas. Mistä seuraa se, ettei koe kehittyneensä ollenkaan, jos ei muista paljonko on menty eteenpäin. Suosittelen! Ja mulle nauretaan aina, kun kuljen sen vihon kanssa joka paikassa, joka päivä. Heti heitetään huulta, jos vihko on unohtunu kotiin. Mut ei sen niin väliä, ehkä niillä kaikilla muilla on tosi paljon parempi muisti kuin mulla ;) Treenipäiväkirjan perusteella on kuitenkin niin helppo suunnitella seuraavia treenejä ja arvioida sitä mihin kohtaan tarttis tehdä jotain muutoksia, jos ohjelma ei tunnu hyvältä tai toimivalta itselle.

Suosittelen! Ja mulle nauretaan aina, kun kuljen sen vihon kanssa joka paikassa, joka päivä. Heti heitetään huulta, jos vihko on unohtunu kotiin. .

Monille tuo treenipäiväkirjan pitäminen (varsinkin miehille??) tuntuu olevan jotenkin nolottava asia, tai ehkä he eivät vaan halua todeta että hoh hoh taas tuli tehtyä penkki ja hauiskääntö 5 kertaa viimeviikolla, ja hups, jalat unohtu kokonaan :lol2:

Onpas hyvä keskustelun avaus, mielenkiinnolla luin mimmien vastauksia :)

Mä voin allekirjoittaa omalta osaltani tuon vaihtelun merkityksen treeneissä. Koen, että omat lihat on kasvanut parhaiten niin, että sarjojen pituudet on vaihdellu. Hyvänä esimerkkinä tuo puoli vuotta tahkoamana neljän viikon blokeissa eteneminen:

1.viikko toistot 12-15,
2.viikko toistot 8-12,
3.viikko toistot 6-8,
4.viikko lepo

Tuo antoi mun mielestä niin erilaista ärsykettä lihaksille, että tuntui toimivan. Mutta siis: vaihtelua sarjapituuksiin ja -painoihin + liikkeisiin. Etureittä välillä 15 toiston tapposysteemillä ja välillä 6:lla toistolla runtaten. Et sillai :)

1.viikko toistot 12-15,
2.viikko toistot 8-12,
3.viikko toistot 6-8,
4.viikko lepo

Tuo antoi mun mielestä niin erilaista ärsykettä lihaksille, että tuntui toimivan. Mutta siis: vaihtelua sarjapituuksiin ja -painoihin + liikkeisiin. Etureittä välillä 15 toiston tapposysteemillä ja välillä 6:lla toistolla runtaten. Et sillai :)

Lisäätkö sarjapainoja noiden toistojen vähenemisen mukaan? Kuinka paljon noin suunnilleen? Ja tuleeko noissa kaikissa sarjat loppuun vai pidätkö ekan ja tokan viikon kevyempinä ja loput sitten väännetään ihan "tunteella"?

Lisäätkö sarjapainoja noiden toistojen vähenemisen mukaan? Kuinka paljon noin suunnilleen? Ja tuleeko noissa kaikissa sarjat loppuun vai pidätkö ekan ja tokan viikon kevyempinä ja loput sitten väännetään ihan "tunteella"?
Juu lisäsinhän minä, mutta ihan on päässä nyt reikä, etten muista juurikaan. Jossain se mun treenipäivyri on tuolla treenipäiväkirja-osiolla ja siellä on kaikki noi harjoittamani treenit. Tuota lähdin siis kokeilemaan viime huhtikuusta. Yksi esimerkki taisi olla tyyliin

haarakyykky smith
1. viikko 3*15*60kg (kaikki sarjat tehdään samalla painolla, joten iisisti piti lähteä liikkeelle, jotta jaksoi)
2. viikko 3*12*65kg
3. viikko 3*8-10*70kg

Ja sitten kun tuo kolmen viikon blokki taas helähtää uudelleen käyntiin, niin sarjapainoja nostetaan vähäsen (tyyliin tuo ekan viikon 60kg - > 62,5kg)

Sarjoja ei tehdä ihan failureen, vaan pari toistoa jätetään jemmaan. Paitsi kovimmalla viikolla sai ryskätä oikein urakalla :D, silloin otettiin vikat mehut irti ennen lepoviikkoa.

Kiitti, tuo oli varsin tyhjentävä vastaus :) Ehkä mäkin lähden kokeilemaan jotain samaa.

Mun käänteentekevä vaihe on ollu vuosia sitten, kun siirryin fitnes figure kisojen jälkeen vähäksi aikaa treenaamaan ihan puhtaasti voimanostotreeniä. Tuo jakso kesti muutaman kuukauden ja sitten palasin normaalitreeneihin. Tuo voimakausi nosti myös sarjapainot aivan uudelle tasolle, mikä oli välttämätöntä, koska kiinnostuin tuolloin kehonrakennuksesta. Kehitys lihasmassan osalta oli aivan suhteessa nousseisiin treenipainoihin.

Sittemmin muuntelua onkin ollut jatkuvasti, vaihtelen liikkeitä ja suorituskulmia, sarjojen määrää, toistojen määrää, palautusaikoja, lihasryhmäjakoa ja rytmitystä ja erikoistekniikoita. Koska muuntelu on loputonta niin on hyvä tehdä suunnitelmia ihan vuositasolla ja jaksottaa treenikaudet kuten aiemmin on jo mainittukkin. Kuitenkin tärkein on oman kehon tuntemus, vaikka suunnitelmassa lukisi pudotussarjoja niin mikäli kroppa viestittää muuta tai tehoja ei ole tarpeeksi onnistuneeseen pudotussarjaan niin muutan treeniä.

Kehon viestit ja vanhat vammat tuovat oman lisänsä suunnitteluun. Kuitenkin olen sitä mieltä, että lihasryhmän ei tarvitse olla täysin 'palautunut' edellisestä ennen uutta harjoitusta. Harjoittelun ohjelmointi ja suunnittelu on äärimmäisen laaja ja monisyinen aihe ja tähän kun vielä lisää psyykkeen vaikutuksen niin helposti menee ihan sekaisin tai pitäytyy vain tutussa treenitavassa. Psyyken merkitys on suuri etenkin kun pitää tehdä suurella vastuksella vain muutamia toistoja, onnistuminen näissä ja hyödyn saaminen on vahvasti asennekysymys.

Kuiten pienikin muuntelu ja lihasryhmäjaon muuttaminen tai koko kehon treenaaminen useamman kerran viikossa voi olla äärimmäisen ratkaiseva askel kehityksen suhteen.:)

Jos jokin systeemi ei tunnu omalta tai hyvältä niin silloin motivaation lasku vaikuttaa treenitehoihin. Tärkein on kuitenkin se, että on kivaa treenata.:dance:

Cirppu sanoi:
Mä voin allekirjoittaa omalta osaltani tuon vaihtelun merkityksen treeneissä. Koen, että omat lihat on kasvanut parhaiten niin, että sarjojen pituudet on vaihdellu. Hyvänä esimerkkinä tuo puoli vuotta tahkoamana neljän viikon blokeissa eteneminen:

1.viikko toistot 12-15,
2.viikko toistot 8-12,
3.viikko toistot 6-8,
4.viikko lepo

Multa pointsit tolle samalle systeemille. :thumbs: Tein treenit itse prikuulleen samanlailla, ehkä ekalle viikolle nostin toistoja jopa kahteenkymppiin ja nelonen huilia, yleensä silloin enemmän aerobista. Toimi mullakin älyttömän hyvin.

Sen takia tein ja toimi, että tän norsu-lookin takia on treenit vähän jäissä. Alivuokralaisen irtaannuttua lähtee sama kuvio taas rullaamaan.

Kuiten pienikin muuntelu ja lihasryhmäjaon muuttaminen...voi olla äärimmäisen ratkaiseva askel kehityksen suhteen.:)

Täysin samaa mieltä! Ja jos vielä menee ja kokeilee niitä liikkeitä joita ei niin diggaa niin saattaapi huomata et on tehny rutkasi enemmän työtä ja saanu uutta tuntumaa touhuun.

Mun kohdalla pätee myös niihin 'tyttöjumppiin' (mistä aiemmin puhuttiin palstalla). Menin ja pirkale kokeilin niitä oikeen useempaa erilaista viime vkolla ja vitsi minkä hien sain pintaan! Silti ärsyttää se peili ja ne primaballerinat mut...tommosena virkistyksenä toimi paremmin kuin hyvin! Ja voisin mennä uudestaankin. :dance:

Oisko ollu itse Mr Yates joka uusimassa FLEXssa sanoo et 'if it aint broke, dont fix it.' Johonkin asti toimii sama kuvio, mut kyllä siihen pitää hakee pieniä särmiä matkaan vaikkei nyt koko protokollaa uusiskaan. Tai ainakin ite oon huomannu sen hyväksi. Sitä vaan juurtuu kaavoihin ja tapoihin. Mä esim kiersin aina saman aamulenkin...sit kokeilin sitä samaa lenkkiä toiseen suuntaan. Meni heti jotenkin joutusammin ja sai katella maisemia eri suunnasta.

Ehkä tosi blondi selitys mut vibojen mukaan tässä mennään. Jos pienellä kikalla saa treeniin uutta potkua ni olkoon sit kuin blondi vaan. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom