Ja mä haluaisin kyllä kuulla että mitä nämä tyypit oikein sekoittavat juomaveteensä kun hauikset on niin kauheat.
Palkkaria :D
Mut siis oon huomannut, että monet ei ensinnäkään treenaa niin pitkälle kuin muut (en tarkoita että tarvitsisi sarjaa tehdä epäonnistumiseen asti vaan sitä, että toisilla se "inhottavan tuntuinen liiallinen lihasväsymys" tuntuu joko aikasemmin tai pahemmalta), tai sit siinä menetelmässä/etenemisessä on jotain muuta vikaa. Mulla treeniteho tulee pään sisältä ja jos uskon kykeneväni selättämään jonkun rautaläjän, niin selätän sen. Jos en usko, ei mene ne pienemmätkään painot mihinkään suuntaan. En siis "kokeile" mitään, vaan päätän tehdä isommilla painoilla kuin viimeksi. No, eihän tuota rajattomiin kestä, mutta sen jälkeen voikin pitää tauon, jonka aikana usko omiin rajattomiin voimiin kumpuaa taas jostain ja päästään asioissa eteenpäin. Se, mikä monilta siis uupuu, on levot itselle sopivissa väleissä, treenimenetelmien vaihto sopivissa väleissä jne. Melkein uskallan väittää, että ne, jotka treenaa hyvän fiiliksen pohjalta, osaa ottaa levot luonnostaan oikeisiin paikkoihin ja vaihtaa ohjelmaa/toistoja/välitavoitteita/jne oikeissa kohdissa. Koska menevät fiilisppohjalla. Yleensähän asiat ei tunnu hyvälle silloin kun ne ei etene. Sit pitää tehdä hetken aikaa jotain muuta mistä tulee hyvä fiilis. Ihmiset, jotka treenaa jotain siks kun muut sanoo, tekee just sitä mitä muut sanoo välittämättä siitä miltä se tuntuu.
Samoin, jos pitäydytään vain yhdessä lajissa, niin aika nopeesti kroppa tottuu siihen, ja kehitys hidastuu.
Kakkosedit: toiset saa hyvät kiksit kovasta treenistä ja toiset ei tykkää niin kovasta harjoittelusta. Siksi tää "fiilis"-termi tässä tekstissäni voi tulla väärin ymmärretyksi. Itselle nautintoa tuottaa juurikin se kova harjoittelu ja olen tehnyt sitä aina ihan luonnostaan. Mikään ei ole niin kivaa kuin itsensä voittaminen monta kertaa viikossa!
Ja mitä noihin habamittoihin tulee, niin hirvittävän suuri merkitys on myös elämäntavoilla. Toiset kanniskelee päivät pitkät aivan jumalattomasti kaikkea, siinä missä toisten käsissä liikkuu pelkkää paperia. Esimerkiksi: vaikka meillä periaatteessa lapset laitetaan tekemään itse kaikki asiat, pukemiset, kävelemiset yms heti kun ovat siihen kykeneväisiä, niin silti tulee päivittäin/viikoittain tilanteita, jolloin pitää neljän kauppakassin lisäksi kantaa lapsi tai kaksi sylissä parkkikselta ylämäkeen kotiovelle. Tai esimerkiksi keittäjät saattaa kanniskella jättimäisiä jauhopusseja suurtalouskeittiössä työkseen. Niin jo olis ihme, jos ei se vaikuttais myös salituloksiin ja kehitykseen. (erityisesti tuota kotiäitien hommaa vähätellään tosi paljon, mutta tuu vaikka meille kanniskelemaan tyttöjä pariksi päiväksi, niin huomaat miten raskasta se on, varsinkin pieniä alle 15kg lapsia nostetaan koko ajan johonkin: syömään, käsien pesulle, pyllypesulle, syliin, vaunuihin, sänkyyn, tissille, autoon, autosta kauppaan, usein jopa koko kauppareissun kulkee käsien varassa jne. Vaikka ne vaikuttaa yksittäisiltä pieniltä jutuilta, niin niistä tulee ihan helvetisti käsille käyttöä päivän aikana (ja koko muulle kropalle). No, ei toki kaikki nostele koko päivää, mutta meillä on ollu tapana leikkiä niiden kanssa kovasti). Paitsi että mun elämäntapa-asiat on edistäny haban kehitystä, niin myös jalkojen, ja erityisesti pakaroiden. Siihen vaikuttaa työympäristö ja asuinympäristö, käytännössä kaikki missä voi ottaa ylimääräisiä pakarapuristuksia ylämäessa/rappusissa/työmatkalla. Enkä voi väittää ettei oma elopaino vaikuttaisi myös :D, onhan siinä siirreltävää kerrakseen. Lisäksi aina on huippupainava reppu selässä, kun "mitään ei pysty jättämään repusta pois". Onhan näitä kaikenmoisia valintoja, mitä päivittäisiin rutiineihin kuuluu. Mä en oo koskaan miettiny jaksanko tehdä jotain, vaan vain tehny sen mitä haluan.
Edit: normaalipäivärutiinit tukee sitä peruspohjaa, joka on sen saliharjoittelunkin osatekijä.
Jos mulla joku lihasryhmä jää kovasti jälkeen, niin sijoitan sen harjoittelussa parhaalle paikalle, jolloin energiaa riittää enempi sen ongelmallisen lihasryhmän työstämiseen.
EDIT jo onko muuten ruumiinrakenteella hyvin kehittyvien alueiden kanssa mitään tekemistä? Tuntuu siltä että ne onnelliset jotka eivät näytä päärynöiltä saavat yläkroppaansa huomattavasti komeammat lihat.
Mä oon päärynä ollut alunperin, nykyään X. Että en kyllä oo ihan tässä asiassa sun puolella. Ainoo syy, miks mulla hartialihat on vähissä, on se, että oon laiminlyöny niiden harjoittelua jonkun verran viime vuosien aikana, kun ei vaan napannu tehdä niitä. On ne toki komistunut viimeisen viiden kuukauden aikana ihan nätisti, kun oon tehny niille tuplatyöt viikossa, että saan ne muiden lihojen tasolle menoon mukaan. Lehdissä on ollut aika paljon juttua siitä, että toisilla on kehon eri lihaksissa eri määrä nopeita ja hitaita lihassoluja. Tällä vois olla enemmän merkitystä sen kannalta, miten nopeesti jotkut osat kehittyy tai ei kehity. Eli samassa kropassa voi eri lihaksissa olla eri suhde näiden lihastyyppien välillä ja sen takia jossain osassa harjoitusvastetta on vaikeampi saada. Tais kyllä Pauliina Taluskin kirjoittaa kirjassaan siitä, en voi tarkistaa kun ei sitä ole omassa hyllyssä.
Faidran alkuperäiseen tekstiin liittyen, niin paras oivallus on ollut se, että yksi väliinjäänyt treeni ei pilaa mitään, vaan todennäköisesti tuottaa parhaan tuloksen (lepo). Ja että pitkääkään treenitaukoa ei kannata pelätä, ainakaan jos tauon aikana on mahdollista harrastaa jotain muuta mukavaa. Mulla kolmen kuukauden treenitauko salilta ei tee muuta hallaa kuin pudottaa sarjatoistojen määrää 2-4 toistolla. Samoilla painoilla saa silti painaa, kun taas pääsee jatkamaan. Tää on ollut ehkä sellainen paras juttu. Äitiyslomien yms muiden erikoisuuksien takia tällaisia taukoja on mahtunut aika monta nyt muutaman vuoden sisälle.
Nyt olen kokeillut syklitystä siten, että eka viikko 20 toiston sarjoja, toka viikko 15 toiston sarjoja, kolmas viikko 10 toiston sarjoja ja neljäs viikko 6 toiston sarjoja. Tosi hyvin mulle toimiva systeemi, vaikka onkin vasta eka sykli tossa kolmannessa viikossa menossa. Pitänee kommentoida sit parin syklin päästä uudelleen
Oon saanu itseäni miellyttävän lihasmassan jo aikaiseksi, että nyt on ihan hakusessa mitä seuraavaksi ruvetaan treenaamaan. Niin tehdään nyt tätä sen aikaa kunnes saadaan joku päätös aikaiseksi. Tietty dieetille pitäs ryhtyä, mut... :D