Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta title: 🌾 Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta description: Kaura on kuitupitoinen viljakasvi, joka tukee suoliston toimintaa, auttaa LDL-kolesterolin hallinnassa ja tarjoaa hitaasti imeytyvää energiaa.

Nesteitä luultavasti suuri osa tuosta... Tulee takaisin heti kun aloittaa syömisen... Helvetin terveellistä tommonen muuten...

Ei jumalauta??!!1 Nesteitähän nuo on kaikki olleet, ja aivan taatusti tulee kilot takaisin, luultavasti korkojen kera. Ja mitään hyötyä tuommosestahan ei ole.

Itse olin vuosi sitten 4 päivää mehupaastolla, laihduin 3 kiloa ja kundikaveri sanoi että näytän näivettyneeltä. Takoitukseni olisi nyt ennen dieettiä vetää samanmoinen näin alkajaisiksi.

Kille sanoi:
Kaverini (nainen) oli kaurapuurodieetillä 2 viikkoa. Siis pelkkää kaurapuuroa 5-6 normaalia annosta päivässä.
Jos oletetaan että annos olisi vaikkapa 100 g. Niin mitäkähän siinä tapahtuu kun annos sisältää 45 kCal?
Tämähän tekisi päivässä 225 - 270 kCal. Hitto, vaikka se annos olisi 200 g, niin siltikin siitä tulee ihan sairaan vähän.

No, mun mielestä... sanotaan näin että vähä niin kuin paasto, mutta paska lentää.

Mikä on normaali annos? Itse syön aina hieman yli 100g lautasellisen Elovena Plussaa kerralla, mutta oisko se normaali jotain 60g paikkeilla?

400g päivässä tekisi perus-Elovenalla:
224g hiilareita
56g protskuja
26,8g rasvaa
44g kuituja
=
1361,2 kcal

Hieman vaikka rypsiöljyä päälle sekä lihaa/protskudrinkki, niin tuohan olisi ihan ok ruokavalio sohvaperunadiettaajalle. Tuo kuitumäärä kuitenkin on sellainen, että nälkä pysyy hyvin poissa. Lisäksi kaikki hiilarit on hitaita, niin insuliinit pysyy matalalla.

EDIT: Huom, aannokset tietenkin hiutaleina, ei valmiina puurona.

Ei tuossa mitään nesteitä lähde pois käsittääkseni? Hiilareita tulee kuitenkin ihan normaalit määrät, eli ei tuo mitään Atkinsia ole :)

100g kaurapuuroo=330 kcal, äkkispikaa ajatellen on huonompia tapojakin laihduttaa. Kaurapuuro kun sattuu olemaan aikas ravitsevaa ja terveellistä. Protsku/hiilarisuhdekkin ihan ok ja löytyy kuidut ja vitamiinejäkin jonkunverran. Oon kuullut paskemmistakin laihiksista. Kaurapuuroo+marjoja+maito sillä eläis pitkään

Mielestäni yhteen annokseen puuroa tulee 30 g kaurahiutaleita.. Eli n 100 kcal annos.
Olen jäänyt miettimään tota neste-juttua. Luulin että hiilarit nimenomaan lisää nestettä kehossa. Tosin tossa nyt kalorimäärä jää niin pieneksi että varmaan nesteetkin lähtee. Mitä olette mieltä lihaksen menetyksestä? Kuinka paljon dieetistä oli siis lihaskatoa?

Kille sanoi:
Mielestäni yhteen annokseen puuroa tulee 30 g kaurahiutaleita.. Eli n 100 kcal annos.
Olen jäänyt miettimään tota neste-juttua. Luulin että hiilarit nimenomaan lisää nestettä kehossa. Tosin tossa nyt kalorimäärä jää niin pieneksi että varmaan nesteetkin lähtee. Mitä olette mieltä lihaksen menetyksestä? Kuinka paljon dieetistä oli siis lihaskatoa?

Tuo määrä riippuu paljon tapauksesta. Itse laitan 100g ja kysäisin kaveriltani juuri, niin sillä on sama 100g annokset. Myös eräs naistuttuni, joka oli joskus pari vuotta sitten dietillä, söi samanlaisia annoksia puuroa, eli ei se ole mikään miesten juttu vain. Toki on myös sellaisia tyyppejä, jotka tulee kylläiseksi suunnilleen, kun vain haistaa ruokaa :)

IMHO erittäin hyvä runko dietille sinänsä, kunhan vain protskuja ja hyviä rasvoja hieman laittaisi mukaan. Tuo kuitupitoisuus toimii mukavasti, kun ruokaa ei edes minulla yksinkertaisesti mahtuisi mahaan niin paljon, että saisi 2000kcal täyteen :)

Tehokkaasti tuolla on ainakin lihakset lähtenyt. Vain mitättömän vähän prodea päivässä, ja sekin vielä viljasta saatua huonon aminohappoprofiilin tavaraa.

Ei niin mitään järkeä tuollaisenaan, vaatii lisäksi vähintään nuo cuscus:n sanomat öljyt ja prodet mukaan. Mistään vihreästä lienee turha edes mainita... :D

Mä olin aikoinaan, ennen punttailu-uraa ja pakkotoisto, ihan hullu syömisten kanssa.

Vetelin silloin itse kehittelemään superepäterveellistä diettiä, jolla ei ollut mitään tekemistä minkään ravintoympyröiden yms. kanssa. Kaikenlaisten ruokakokeilujen jälkeen päädyin juuri puurodiettiin:

Söin aamiaseksi, lounaaksi ja iltapäivän välipalaksi veteen keitettyä puuroa(muistaakseni neljän viljan). Illalla kotona söin sitten joko lisää puuroa tai join kupin teetä ja söin 2 paahtoleipää. Hyvin harvoin mitään oikeata lämmintä ruokaa (esim. piffiä).

Kaloreista en tiedä, arviosin että max. 1200 kcal päivässä. Valmistusohje oli se, mikä siinä purkin kyljessä lukee - olisiko juuri 30 g mikropuurolle.

Paino tippui tällä dietillä 65->59 kg parissa kuukaudessa, mutta lopputulos ei näyttänyt peilissä juuri paremmalta. Muistaakseni dietin lopussa jalkaan meni kuitenkin hieman nykyistä pienemmät housut. Dietin aikaan kävin 2-3 kertaa viikossa pace-jumpassa mutta en kuntosalilla. Painon tippuminen tyssäsi tuohon 59 kg:hen tosi pitkäksi aikaa enkä jaksanut siinä vaiheessa enää vähentää syömisiäni enempää.

Tulin järkiini ja palkkasin Personal Trainerin, aloitin hänen tekemänsä 1900 kcal ruokavalion ja kuntosalitreenin. Paino kohosi ekan kuukauden aikana 4 kg eli aikalailla "lähtölukemiin".

Nykyisin muistelen näitä aikoja epäuskoisena: kuinka sitä on voinut olla niin hullu! Lihava Laiha -termi piti mun kohdalla paikkaansa.
Alussa kuvittelin, että "kunhan painan 59 kg niin olen hyvän näköinen" - kattia kanssa. Lihakseton kroppa ei ole ikinä hyvän näköinen - oli sitä rasvaa kuinka vähän (tai paljon) hyvänsä.

kertokaapa oma mielipiteenne kumpi olisi parempaa voimaharjoittelun kannalta.
Nyt puhutaan NALLE ruispuurosta ja elovena kaurapuurosta. Kaurapuurossa on enemmän proteiinia ja vähemmän hiilihydraattia, mutta enemmän rasvaa ja vähemmän kuitua. Ruis puurossa on enemmän kuitua enemmän hiilihydraattia, mutta vähemmän proteiinia. Erot ovat aika minimaalisia, mutta eroja kummissii jos pilkkua halutaan ruveta nussimaan esim dieetillä. Kai se kaura on hellämpi vatsalle jne. ja itelle tulee rukiista ehkä lieviä ilmavaivoja. Eli omia näkökulmia ja valaisevia vastauksia tähänkin asiaan kaivataan.

PS: aina hehkuttaavat että kaurapuuro lautasellisessa on vaan 136Kcal, niin sehän on se että tekisit sen annoksen yhestä desistä hiutaleita ja mitähän semmosella määrällä puuroo tekee kasvava nuori, kysyn vaan. Kyllä minä aina aamulla teen se oman puuron niin että 3 desiä hiutaleita ja 2 desiä vettä per hiutaledesi.

osa 3 tai 2 sekavien topikkien sarjassa by läskilempijä

chunkylover sanoi:
kertokaapa oma mielipiteenne kumpi olisi parempaa voimaharjoittelun kannalta.
Nyt puhutaan NALLE ruispuurosta ja elovena kaurapuurosta. Kaurapuurossa on enemmän proteiinia ja vähemmän hiilihydraattia, mutta enemmän rasvaa ja vähemmän kuitua. Ruis puurossa on enemmän kuitua enemmän hiilihydraattia, mutta vähemmän proteiinia. Erot ovat aika minimaalisia, mutta eroja kummissii jos pilkkua halutaan ruveta nussimaan esim dieetillä. Kai se kaura on hellämpi vatsalle jne. ja itelle tulee rukiista ehkä lieviä ilmavaivoja. Eli omia näkökulmia ja valaisevia vastauksia tähänkin asiaan kaivataan.

PS: aina hehkuttaavat että kaurapuuro lautasellisessa on vaan 136Kcal, niin sehän on se että tekisit sen annoksen yhestä desistä hiutaleita ja mitähän semmosella määrällä puuroo tekee kasvava nuori, kysyn vaan. Kyllä minä aina aamulla teen se oman puuron niin että 3 desiä hiutaleita ja 2 desiä vettä per hiutaledesi.

Ehdottomasti kaurapuuro! Ruis sisältää lignaaneja sekä gluteenia (estrogeenisiä aineita), kaura puolestaan runsaasti saponiineja, joilla saattaa olla testosteronin kannalta suotuisia vaikutuksia. Ei epäilystäkään kumpaa itse käyttäisin/käytän. Kaura sisältää hitaasti imeytyvää hiilihydraattia ja se pitää pitkään kylläisenä, näin kylläkin myös ruis. Makuasioista ei voi kiistellä, ja syön kyllä itsekin välillä ruispuuroa.

chunkylover sanoi:

No toi normi 1dl kaura-annos on totaalisille kynäniskoille suunnattu. Ei helvetti, ei edes oma äitimuori syö niin pieniä puuroannoksia. Herää kysymys: Kuka/mikä taho on tuon annoksen määritellyt, ja millä perusteella?

Tää menee jo hieman :offtopic: , mutta itse tykkään vedellä raakana maidon kanssa kaurahiutaleet (ellen sitten tee jtn pirtelöitä niistä protskun ja maidon kans). Ennen söin puuroa, mutta alkoi se puuron syönti tympimään oikeen tosissaan. Raakana ku vetelee niin saa saman energiamäärän pienemmästä määrästä syötävää.

http://www.elovena.com/kaura1fr.htm (tietoa kauran terveysvaikutuksista)

Ruista on kivempi syödä leivässä ja kauraa puurossa/maidon kanssa raakana.

Edit: tosin sivustolla esitetään esim. seuraavaa: "Ravitsemus-
suositusten mukaan hiilihydraateista saatavan energian osuus tulee olla 55-60 %, rasvasta saatavan energian osuus enintään 30 % (kovan rasvan osuus 10 %) ja proteiineista saatavan energian osuus 10-15 %. Ruokavaliota tulisi ohjata vähärasvaisempaan, enemmän hiilihydraatteja ja kuituja sisältävään suuntaan." Eli ei nyt oteta liian vakavasti.

Ruis tai sekavilja on meikäläisen valinnat, kyytipoikana pelkästään marjoista tehty pyree ja on hyvää.

Minä olisin sitä mieltä, että käytä molempia...ei tarvitse kuitenkaan yhtäaikaa käyttää :D
Näin itse teen, tosin vetelen hiutaleet "raakana"...yleensä ottaen monipuolisuus on ravinnossa se A ja O...ei kannata vedellä vain yhtä laatua.

:offtopic:
Kauran ja rukiin lisäksi käytän myös Spelttiä...eli alkuvehnää...ensimmäinen annos oli varsin mielenkiintoinen kokemus...jonkin aikaa pureskenneltuani Speltti muuttui suussaa purukumiksi...oli hiukan keskityttävä että sain sen nieltyä...pienissä osissa tosin.

Molempi parempi. Ja neljääviljaa väliin, niin eipä ala kyllästyttää puuronsyönti. Toista se oli, kun mummovainaa keitti maanantaina hehtokattilallisen puuroa jota säilytti ikkunalaudalla ja lämmitti aamuisin :hyper: :urjo:. Meni meinaan aika monta vuotta ennen kuin alkoi taas puuro maistua.

Jaa että normi olikin vain desi hiutaleita... oma aamupuuronormini on 100g hiutaleita, veteen keitettynä ilman suolaa (useimmiten lisään valmiiseen puuroon valkopippuria ja suolakastiketta - makuasioista voidaan toki kiistellä). Sillä sitä jaksaa muutaman tunnin treenailla, ja sitten taas syömään!

Hyväsydänkaurapuuroa + vehnäleseet + vehnäalkiot ! ja päälle vähän mustikkakeittoa AIJAI kyllää keleepaa.

ja on ravintoaineet kohdallaan

Akikonomu sanoi:
Molempi parempi.
Näin.

Nalle on kallis merkki, ite ostan Spar, Rainbow tms. halvempia. Ihan samaa kamaa ovat (ja viäläpä kotimaisia kaikki), en ole huomannut maussa tai ravintoarvoissa mitään eroja, vain hinnassa.

Back
Ylös Bottom