Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta title: 🌾 Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta description: Kaura on kuitupitoinen viljakasvi, joka tukee suoliston toimintaa, auttaa LDL-kolesterolin hallinnassa ja tarjoaa hitaasti imeytyvää energiaa.

onni sanoi:
No joo on sullakin varmaan jotain paheita. En mä ainakaan jaksa tiskata joka kerta kun syön, noin 5 kertaa päivässä.... Enkä mä tietenkään reenistä väsy vaan koulusta ;)

Kukaan ei ole täydellinen. Minultakin puuttuu heikkoudet ;) . Treenissä jotain vikaa kun siitä ei väsy, mutta istuskelu koulussa väsyttää :thumbs:

Enpä juuri usko että suolisto joutuu liika rasitukseen tai ylikuntoon jos joutuu pilkkomaan kaurahiutaleita. Mielestäni suolisto juuri kaipaa tälläistä tekemistä eikä sitä että kaikki on valmiiksi pilkottu tai kypsennetty.
Samallalailla itsekin nautin hiutaleet mutta joskus vaan aamulla tuntuu että lämmin eväs olisi muuten parempaa.

onni sanoi:
Tää voi olla ihan tyhmä kysymys mutta asia on askarruttanut mua jo pitkään :)

Ongelma:
Mulla on vain yksi kattila :hyper: enkä aina jaksa tiskata sitä joka päivä. Mieleni tekisi kuitenkin kaurapuuroa aamuisin ja iltaisin, kun ei paljoa muuta opiskelijan kaapista löydy.
...
Voisinhan tehdä puuroa suoraan mikrossa lautaselle, mutta kun mulla on noita lautasiakin aika vähän :thumbs:

tee mikrossa vaan. Ja lautasten vähyys on tiskin kannalta vain hyvä asia; kun lautanen on pakko tiskata heti että sitä voi käyttää, se tule tehtyä, ja tiskaus on kivuton operaatio.

Jos taas lautasia on monta, niistä ehtii kertyä jo iso tiskivuori ennenkuin tulee pakko tiskata.. ja sen ison tiskivuoren tiskaus onkin sitten jo tuskaa..

Ite luulisin niin että hiutaleet sulavat vatsassa paremmin, helpommin ja nopeammin jos ne keittää ensin. Toki, jos ne syö raakana, huolellinen ruuan pureskelu ja sylen liittäminen siihen auttavat vatsan nesteitä sulattamaan ruokaa.

Näin sen ite järkeilisin.

japa sanoi:
Mielestäni suolisto juuri kaipaa tälläistä tekemistä eikä sitä että kaikki on valmiiksi pilkottu tai kypsennetty.
Jep, suoliston aika käy helposti pitkäksi ilman jotain ajanvietettä. Siksipä sille kannattaa välillä tarjota virikkeitä ja harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi ristisanalehden, hyppynarun tai vaikkapa hyvän kirjan nielaiseminen silloin tällöin pitää suoliston virkeänä ja ehkäisee tehokkaasti erilaisia suolistovaivoja. Pahoittelut, on aikainen aamu. :jahas:

Sitten asiaan: terve suolisto kyllä pystyy käsittelemään prosessoimattomat kaurahiutaleet, mutta nesteytyksestä kannattaa pitää huolta. Ulostemassasta saattaa liian pienellä nesteen nauttimisella ja mahdollisesti jo lievän dehydraation siivittämänä tulla turhan kovaa. Seurauksena saattaa olla ilkeitä vatsanväänteitä. Kuitenkaan kauraleseitä ei mielestäni tulisi nauttia raakana, ellei omista pitkää turpaa, kavioita ja valtavia silmämunia.

japa sanoi:
Enpä juuri usko että suolisto joutuu liika rasitukseen tai ylikuntoon jos joutuu pilkkomaan kaurahiutaleita. Mielestäni suolisto juuri kaipaa tälläistä tekemistä eikä sitä että kaikki on valmiiksi pilkottu tai kypsennetty.
Samallalailla itsekin nautin hiutaleet mutta joskus vaan aamulla tuntuu että lämmin eväs olisi muuten parempaa.

Samaa mieltä. Eikä minulla ainakaan ole ollut ongelmia syödä hiutaleita "raakana". Rahkan joukkoon ne tulee sekoitettua ja hyvin on suoli ja vatsa toiminut. Ehkä jopa paremmin kuin ennen tämän setin aloittamista.

Jos meinaat raakana alkaa popsimaan niin kannattaa aloittaa pikakaurahiutaleista ja myöhemmin siirtyä kovempiin "mömmöihin". :hyper:

onni sanoi:
..mutta kun mulla on noita lautasiakin aika vähän

Kokeile yhden lautasen tekniikkaa. Vain yksi lautanen on käytössä, joten se on pakko pestä ennen seuraavaa safkaa. Ruuan jälkeen heti lautanen likoon, joten se on helpompi pestä.

:whip:

kekexx sanoi:
Kokeile yhden lautasen tekniikkaa. Vain yksi lautanen on käytössä, joten se on pakko pestä ennen seuraavaa safkaa. Ruuan jälkeen heti lautanen likoon, joten se on helpompi pestä.

:whip:

Juu näin mäkin toimin silloin kun on joutunut ulkoruokintaan.
suosittelen kuitenki kotihengetärtä,on se niin paljon helpompaa :hyper:
Kyllä mä vedän kaurahiutaleita maidon kanssa ihan raakana.

kekexx sanoi:
Kokeile yhden lautasen tekniikkaa. Vain yksi lautanen on käytössä, joten se on pakko pestä ennen seuraavaa safkaa

Lautanen vaan jääkaappiin safkojen välissä niin ei tartte turhia tiskailla. :D

Pikakaurahiutaleita voin vetää raakana, mutta kaurahiutaleet on turhan stydii kamaa mun mahalle ilman keittämistä.

Kaurahiutaleita, massanlisääjää, banaania ja maitoa kuuluu ainakin minulla jokaiselle aamupalalle. Mikä sen parempaa :) (niin niitä keittämättömiä) Annetaan siis suolelle virikkeitä :D

Tomi sanoi:
Jep, suoliston aika käy helposti pitkäksi ilman jotain ajanvietettä. Siksipä sille kannattaa välillä tarjota virikkeitä ja harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi ristisanalehden, hyppynarun tai vaikkapa hyvän kirjan nielaiseminen silloin tällöin pitää suoliston virkeänä ja ehkäisee tehokkaasti erilaisia suolistovaivoja. Pahoittelut, on aikainen aamu.

:offtopic: Nyt on kyllä pakko sanoa väliin että Tomi on oikea verbaalinen lahjakkuus :lol2: :lol2:

Olen jo vuosia syönyt ongelmitta kaurahiutaleita raakana aamupalaksi maidon ja kaakaon kera. Tämä lähinnä siksi että se on nopeaa, terveellistä ja edullista eikä siihen kyllästy yhtä nopeasti kuin kaurapuuroon. Nykyään suosikki on 4-viljan luomuhiutaleet. :)

Tomi sanoi:
Jep, suoliston aika käy helposti pitkäksi ilman jotain ajanvietettä. Siksipä sille kannattaa välillä tarjota virikkeitä ja harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi ristisanalehden, hyppynarun tai vaikkapa hyvän kirjan nielaiseminen silloin tällöin pitää suoliston virkeänä ja ehkäisee tehokkaasti erilaisia suolistovaivoja. Pahoittelut, on aikainen aamu. :jahas:
:lol2: ei vittu näistä replyistä pitäis koota joku kirja

Mä teen laiskan naisen kaurapuuroa aamuisin... Eli hiutaleet lautaselle, keitän vettä ja kippaan hiutaleiden päälle ja sekoitan. Sitten aamutoimet (lue = vaipanvaihto vauvalle, lapsille päälle, hampaiden pesut ja itselle päälle). Siinä vaiheessa kun on valmista, niin puuro onkin sopivan hautunutta. Eikä tule kattilatiskiä.

Kyllä, olen laiska ja menen siitä missä aita on matalin tai mieluummin ei aitaa ollenkaan. Mutta toimii.

Kiitti vastauksista! Näin myös sattumalta puuropaketin kyljessä jonkun pelkän hiutalereseptin joten nyt voin vedellä settiäni hyvillä mielin.

Kaverini (nainen) oli kaurapuurodieetillä 2 viikkoa. Siis pelkkää kaurapuuroa 5-6 normaalia annosta päivässä. Painoa häneltä lähti tuossa ajassa lähes 5 kiloa, eikä hän ollut mitenkään läski.
Mitä hittoa tuossa tapahtui? Lähtikö lihakset vai?? Eikös nesteidenkin olisi periaatteessa pitänyt pysyä kehossa tollaisella hiilaridieetillä?

Juu en ole itse ryhtymässä toimeen, kiinnostaa muuten vain. :eek:

Kertokaa viisaammat.

Back
Ylös Bottom